Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Minulla on hahmotushäiriö ja add. Juhlissa olen ottamassa ruokaa niin joku mummeli tulee siihen höpöttään niin en osaa katsoa paljonko tulee lautaselle.
Saa olla ikinä olla rauhassa missään. Just olin kirjaston nettikoneella. tunniksi varattu mulle. sinä aikana 5 kävi kysymässä "hei pääsisinkö mä tähän kohta jookos". Olin tekemässä tärkeää asiaa. alko potuttaa niin että lähdin ja laitoin näytön piuhan löysälle
Vierailija kirjoitti:
Rohmuajat pakotat ottamaan viimeisenä ruokaa, jos he ovat tiedossa. Jos et ennalta tiedä heitä, niin sitten pitää varmaan annostella valmiiksi kaikille tai tosi pienet lautaset/kupit kaikille. Tai menet vahtimaan vaihvihkaa sitä tilannetta, niin ehkä ei kehtaa rohmuta älyttömästi.
Jos ei laita tarpeeksi ruokaa juhliin voi myös ihan reilusti sanoa, että jätäppäs nyt sitä ruokaa muillekin., sillä sitä on vaan tämän verran varattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliina tarjottavana puhutaan fetasta, vilkaisin Pirkan salaattijuuston hintaa - nyt tarjouksessa 3.90 2 purkkia 'a 200g. En osaa pitää sitä kovin kalliina tarjottavana. Vaikka vieras söisi sitä purkillisen, hinnaksi tulisi 1.95. Mikä teistä on kohtuullinen hinta tarjoamisille?
Feta ja salaattijuusto ovat täysin eri tuotteita. Ainoa yhdistävä tekijä on suunnilleen sama väri.
Useimmat tarjoavat salaattijuustoa, itse en pidä fetasta, syynä kesäpaikka, joka on vuohitilan naapurissa ja sopivalla tuulella......Mutta fetan hinta on parikymppiä kilo, en usko löytyvän rohmua, joka söisi fetaa kilon ja silloin se ruokamäärä on poissa muusta syönnistä.
Mutta jos sellainen rohmu kuitenkin on, silloin kukaan muu ei sitä fetaa saa, koska kilo fetaa riittää yleensä noin neljänkymmenen hengen tarpeeseen.
Itse taas en osta tai syö noita salaattijuustoja koskaan, feta on niin paljon parempaa. Tosin niissä on suuret makuerot. Esimerkiksi markettimerkeistä Patros on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on huonoa emännöintiä millään tavalla kytätä, mitä kukakin ottaa ja minkä verran. Parasta on varata kaikkea sen verran reilusti, että riittää varmasti kaikille. Tähteitä voi syöttää perheelle ja naapureille monta päivää. Parasta olisi, ettei ihan kaikkea laiteta kerralla tarjolle, vaan ruokaa tuodaan ainakin kerran lisää tarjolle.
Olen erittäin pienituloinen ja minun on pakko miettiä, että kuinka paljon teen tarjottavia, eikä minulla ole varaa syöttää naapureita tai syödä itsekään kalliita ruokia monta päivää. Tarjoiluiden määrälle on siis laitettava rajat. Minusta on sikamaista, että rohmut käyttävät vieraanvaraisuuttani hyväksi ( vaikka tietävät, että olen vähävarainen) ja syövät monen ihmisen edestä herkkuja juhlissani.
Tämän ketjun myötä olenkin päättänyt jättää pari rohmua kutsumatta lapsen ylioppilasjuhliin.
Ei sinun vieraanvaraisuuttasi käytetä hyväksi kun sitä ei ole. Sinänsä fiksua pienentää sitä vierasmäärää ennemmin kuin kytätä ja harmitella vieraiden joka suupalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-palstalta opittua: Parin viikon päästä oleviin juhliin, menemme ravintolan kautta. Osa 9 hengen seurueesta tulee lentäen, osa ajaa 200-500 km matkan. Osa on jo varannut hotellin, osa yöpyy sukulaisissa ja osa lähtee juhlien jälkeen pois. Seurueessa kaksi isoruokaista, ei rohmua, kaksi erittäin pieni ruokaista ja kolme lasta. Kaupungissa on hintava ravintola, alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka 120-150/henkilö, mihin olen halunnut tutustua. Me saamme viettää aikaa keskenämme, käyttäydymme juhlissa sivistyneesti maistellen vain kakkua. Lahjaksi riittää 4 perheeltä(osa tulee ilman puolisoa) varmaankin sata euroa, av:n mukaan 20 on hyvä lahja . Tuolla tavoin tulee alle viisisataa kalliimmaksi kuin alun alkaen suunniteltu lahja, emmekä menetä mainettamme. Toki luulen, että isovanhempien korttia vingutetaan ravintolassa.
No mikä tässä suunnitelmassa on vikana? Enkö saa käyttää rahojani niin kuin haluan? Kyllähän puolen tunnin käynti riittää hyvin kohteliaisuuskäynniksi, emmekä rasita isäntäväkeä.
Omissa häissämme olimme kieltäneet lahjat kokonaan eli lahjojen takia emme juhlia pitäneet.
En ymmärrä kumpaakaan ääripäätä; siis porukkaa joka pitää juhlia tienatakseen tai porukkaa joka mässää vastaavasti ruokia vieraana hyötyäkseen rahallisesti. Molemmat ovat mielestäni moukkia.
Vierailija kirjoitti:
No, te emännät, joiden juhlista ei ruoka lopu: Kuinka paljon voileipä- ja täytekakkua täytyy tehdä kahdenkymmenen hengen juhliin? Vieraista en tiedä muuta kuin sen, että tykkäävät leivonnaisista. Muuta ei ole tarjolla. Olen lupautunut tekemään tällaiset ja olen vähän jännän äärellä. En tiedä, onko porukassa rohmuja.
Meillä ei ole koskaan ollut pelkkää voileipäkakkua tarjolla suolaisena leivonnaisena. varmaan noin menee enemmän . Itsellä oli 25 hengelle 4 kakkua jotka oli suunnilleen 20 x30 cm ja neljä leipäkerrosta korkeita. Itse juhlatilanteessa kului yhdestä lohikakusta ehkä 3/4 ja broileripestokakusta noin puolet. Muina tarjottavana oli broileripiirakkaa, , kasvispiirakkaa plus makeat leipomukset. Tämä oli siis pelkkä kahvitus.
Vierailija kirjoitti:
No, te emännät, joiden juhlista ei ruoka lopu: Kuinka paljon voileipä- ja täytekakkua täytyy tehdä kahdenkymmenen hengen juhliin? Vieraista en tiedä muuta kuin sen, että tykkäävät leivonnaisista. Muuta ei ole tarjolla. Olen lupautunut tekemään tällaiset ja olen vähän jännän äärellä. En tiedä, onko porukassa rohmuja.
Meillä ei ole koskaan ollut pelkkää voileipäkakkua tarjolla suolaisena leivonnaisena. varmaan noin menee enemmän . Itsellä oli 25 hengelle 4 kakkua jotka oli suunnilleen 20 x30 cm ja neljä leipäkerrosta korkeita. Itse juhlatilanteessa kului yhdestä lohikakusta ehkä 3/4 ja broileripestokakusta noin puolet. Muina tarjottavana oli broileripiirakkaa, , kasvispiirakkaa plus makeat leipomukset. Tämä oli siis pelkkä kahvitus.
Äijille oma grilli pihalle ja sinne makkaraa, siellä ne viihtyy paremmin kuitenkin kuin fetasalaatin äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut "hyvät emännät" täällä kiillottaa sädekehää että pitää aina olla tarpeeksi ruokaa. Kyse ei ole siitä, tottakai on tarpeeksi ruokaa, vaan huonotapaisista ihmisistä. Esim appeni juhlissa aina oikein hieroo käsiään yhteen ennen kun alkaa mättää lautaselleen kasapäin lohta, mätiä ym herkkuja, kun perunoita ja salaatteja voi syödä kotonakin.
Tämäpä juuri ja kun ainakin minä haluaisin tarjota juhlissa jotain parempaa, kuin keittoa ja patonkia, niitä saa arkenakin, mutta rohmut pilaavat sen mahdollisuuden.
Järjestimme porukalla kihlajaiset, vieraita oli n. 50. Teimme tarjottavat itse kun meitä oli naisporukka joka tykkää leipoa. Tarjottavaa varattiin reilusti ja yli jäi mm. kokonainen täytekakku. Leivoimme kolmen hengen voimin aamuyöhön asti edellisenä päivänä ja yönä. (Monet kakut eivät kestä hyvänä pitkää säilytystä, kun joku kuitenkin tähän tarttuu). Meillä oli hauskaa leipoessa ja lopputulos oli upea, vaikka itse sanonkin. Kakut olivat taideteoksia. Ei ehkä ihan konditoriatasoa, mutta vieraat ihastelivat. Ja kuten sanottu, hyvin riitti.
Mutta jos joukkoon olisi eksynyt edes muutama ihminen jotka ottavat neljänneksen tai jopa puolet kakusta, totta kai leipomukset olisivat loppuneet kesken. Tai jos paikalla olisi ollut tulossa tuo mies jonka pitää mielestään kiskaista 3-4 kertainen annos että edes pahin nälkä lähtee, nuo kauniit juhlat olisivat jääneet järjestämättä. Meillä oli 2 ylimääräistä jääkaappia, mutta niitä olisi pitänyt hankkia pari kolme lisää. Ja olisimme tarvinneet kaveriporukkaan kolme leipuria lisää että aika olisi riittänyt.
Tuollaiseen hillittömään syömiseen on normaalin ihmisen täysin mahdotonta varautua. Ei vastuuta voi laittaa juhlien järjestäjälle. Toki tilanne pitää sitten jotenkin hoitaa jos se eteen tulee, esim hakea kiireesti niitä kaupan rumia pakastekakkuja. Mutta tässä keskustelussa en ymmärrä "hyviä emäntiä" joiden mielestä saa rohmuta enkä varsinkaan näitä rohmuja itseään, jotka ovat tulleet keskusteluun pätemään.
Juhlien tasokin pitää huomioida. Tarjoilut on paljon helpompi saada riittämään jos tarjotaan perunasalaattia, lihapullia ja pakastekakkuja. Niitä voi vain hakea peräkärryllä lähimarketista ja sitten latoa pöytään sitä mukaa kuin tavaraa kuluu. Mutta jos haluaa laadukkaat juhlat, asia ei olekaan noin yksinkertainen.
kannattaa valita se juhlien taso, joihin on oikeasti varaa. Tällöin ei tarvitse laskea vieraiden joka suupalaa.
Maksaahan annostelijakin. Annostelijan palkalla voi kaksinkertaistaa tarjottavan määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on huonoa emännöintiä millään tavalla kytätä, mitä kukakin ottaa ja minkä verran. Parasta on varata kaikkea sen verran reilusti, että riittää varmasti kaikille. Tähteitä voi syöttää perheelle ja naapureille monta päivää. Parasta olisi, ettei ihan kaikkea laiteta kerralla tarjolle, vaan ruokaa tuodaan ainakin kerran lisää tarjolle.
Olen erittäin pienituloinen ja minun on pakko miettiä, että kuinka paljon teen tarjottavia, eikä minulla ole varaa syöttää naapureita tai syödä itsekään kalliita ruokia monta päivää. Tarjoiluiden määrälle on siis laitettava rajat. Minusta on sikamaista, että rohmut käyttävät vieraanvaraisuuttani hyväksi ( vaikka tietävät, että olen vähävarainen) ja syövät monen ihmisen edestä herkkuja juhlissani.
Tämän ketjun myötä olenkin päättänyt jättää pari rohmua kutsumatta lapsen ylioppilasjuhliin.
Ei sinun vieraanvaraisuuttasi käytetä hyväksi kun sitä ei ole. Sinänsä fiksua pienentää sitä vierasmäärää ennemmin kuin kytätä ja harmitella vieraiden joka suupalaa.
Niin, olen nyt ehkä kyllästynyt järjestämään sikajuhlia.
Oon aatellut tehdä sellaisia valmiita kulhoja, joissa on mm porkkanan paloja, kurkkua jne.
Kun näen siskoni ällöttävän miehen rohmuavan, otan lautasen hänen kädestä. Ja laitan kulhon käteen.
Tää tyyppi on just näitä rohmuajia.
Olen sanonut myös selkeesti siskolle ei tarvi ottaa miestä mukaan.
En nyt avaa tässä miehen toilailuista, mutta pienemmästä päästä on mm luottokortin ottaminen vaimon nimellä ja sen käyttäminen, ilman vaimon lupaa. Täysluuseri
Minä otan just niin monta mokkapalaa/leivonnaista/tuulihattua kuin haluan. Ei se haittaa, vaikka jonkun yh-äidin itkevä penska jää ilman.
Kauhistuttaa jo etukäteen, että miten saan lapsen ylioppilasjuhlat järjestettyä pienellä budjetilla, onneksi ne ovat vasta joulukuussa. Tunnettuja rohmuja on yksi perhekunta, sekä yksi muu sukulainen. Ruoan hinta kun tästä vielä nousee, niin olen oikeasti liemessä jo arkiruoankin kanssa. Lapsi toivoo suklaakakkua, glögi- juustokakkua ja lohivoileipäkakkua ja haluaisin toteuttaa tietysti nuoren toiveet. Mutta tälle rohmusakille pelkästään täytyy laskea yksi kakku kutakin laatua. Ihan oikeasti jo mietin sitäkin, että jätänkö kutsumatta, vaikka sukulaisia ovatkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuollaisia ongelmia, niin a) jätä tekemättä ne ns. kalliit ruoat b) älä kutsu juhliin niitä rohmuajia c) annostele valmiiksi tai pitopalvelutyöntekijä annostelee d) tee sitä ruokaa niin paljon, että kaikille riittää.
Meillä esim. täytekakkua tehdään aina todella paljon, ei se nyt niin kallista ole. Kaikki saavat santsata. Lisäksi ei kutsuta satoja vieraita, vaan ne lähimmät, jolloin kustannukset pysyy maltillisina vaikka ruokaa, varaa paljon.
On se aika kallista kuitenkin, 50e per 5 munan kakku. Itse ei voi tehdä koska ei ole aikaa eikä osaamista yrittää vääntää gluteenittomia täytekakkuja. Ei niitä ihan hirveän montaa ylimääräistä viitsisi ostaa.
Gluteeniton kakkupohja on helppo. Korvataan vehnäjauhot perunajauhoilla tai ohra tai maissitärkkelyksrllä. Munaton vaalea kakkupohja onkin hankalampi.
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa jo etukäteen, että miten saan lapsen ylioppilasjuhlat järjestettyä pienellä budjetilla, onneksi ne ovat vasta joulukuussa. Tunnettuja rohmuja on yksi perhekunta, sekä yksi muu sukulainen. Ruoan hinta kun tästä vielä nousee, niin olen oikeasti liemessä jo arkiruoankin kanssa. Lapsi toivoo suklaakakkua, glögi- juustokakkua ja lohivoileipäkakkua ja haluaisin toteuttaa tietysti nuoren toiveet. Mutta tälle rohmusakille pelkästään täytyy laskea yksi kakku kutakin laatua. Ihan oikeasti jo mietin sitäkin, että jätänkö kutsumatta, vaikka sukulaisia ovatkin...
Kutsu rohmut eri päivänä. Ruuaksi heille jotain keittoa ja kakkukahvit.
Pojan rippijuhlat ensimmäisenä korona kesänä. Konfirmaatiota siirrettiin ensin ajankohtaa ja sitten jopa kellonaikaa, joten siirsimme kutsuja monta kertaa. Pahaksi onneksi lopullinen ajankohta sattui niin, että palasimme kotiin useamman päivän pakolliselta reissulta vasta juhlia edeltävä aamuna. Tiedotimme vieraita asiasta ja kerroimme juhlat ovat pienimuotoisemmat, mutta Pannu on kuitenkin kuumana. Juhlat alkoivat vasta klo 17, joten ajattelimme että ihmiset ovat siihen mennessä jo syöneet, joten leivoin ja tilasin enemmän makeaa tarjottavaa. Suolaista oli vain yksi pieni voileipäkakku ja kaksi rullaa suolaista kääretorttua. Suolaista oli annoksina noin 40 hengelle ja vieraita oli 20. Lisäksi oli tuore salaattia, jota otti ehjä kolme henkilöä. Suolainen tarjottava loppui kesken! Yksi myöhemmin tullut vieras ja me itse emme saaneet mitään. Eipä ollut ongelmaa ylijäämäruoasta, mutta ihmettelin äitini kanssa että omissa lakkiaisissani 90 luvulla ei kyllä ollut kuin tuplamäärä suolaista tarjottavaa, vieraita kävi yli sata ja tarjottavaa jäikin.
Toki meillä normaalisti juhliin olisi leivottu tuplamäärä suolaista tarjottavaa tuolle vierasmäärälle, kun haluan varmistaa ettei ainakaan lopu kesken ja yleensä meillä on tapana pyytää naapurit ja muutama läheinen kollega vielä seuraavana päivänä rääppiäisiin. Suolaisen tarjottavan menekki on kyllä vuosien mittaan vain lisääntynyt ja jos joukossa on joku rohmu, niin helposti joku jää aina ilman.
Näkökulma entiseltä "rohmu"lapselta. Meidän perheessä vanhemmat laihduttivat jatkuvasti ja katsoivat myös perään ettei lapset vaan pääsisi lihomaan. Juhlapyhiä kauhisteltiin jo etukäteen kun "ne ovat syöpöttelyjuhlia!". Koska he eivät hennoneet kieltää meitä lapsia kokonaan syömästä herkkuja vierahilla (kotona ei herkkuja ollut) niin meitä pidettiin aina nälässä ennen juhliin lähtöä, ettei varmasti syödä päivän aikana liikaa! Emme toki ahmineet kaikkea pöydästä, mutta takuuvarmasti palasen jokaista laatua, joka isoissa kesteissä on aikamoinen keko.
Täysin typerää ja näköalatonta käytöstä vanhemmilta, sillä syöttämällä meidät täyteen vaikkapa salaattia kotona olisi se pullanhimo ollut melko lailla pienempi kun pääsee kyläpaikalle. Tässä kuitenkin esimerkki siitä miten vanhempien oma ongelmainen ruokasuhde voi vaikuttaa haitallisesti lapsiinkin vaikka aikeet olisivatkin "hyvät".
Vierailija kirjoitti:
Näkökulma entiseltä "rohmu"lapselta. Meidän perheessä vanhemmat laihduttivat jatkuvasti ja katsoivat myös perään ettei lapset vaan pääsisi lihomaan. Juhlapyhiä kauhisteltiin jo etukäteen kun "ne ovat syöpöttelyjuhlia!". Koska he eivät hennoneet kieltää meitä lapsia kokonaan syömästä herkkuja vierahilla (kotona ei herkkuja ollut) niin meitä pidettiin aina nälässä ennen juhliin lähtöä, ettei varmasti syödä päivän aikana liikaa! Emme toki ahmineet kaikkea pöydästä, mutta takuuvarmasti palasen jokaista laatua, joka isoissa kesteissä on aikamoinen keko.
Täysin typerää ja näköalatonta käytöstä vanhemmilta, sillä syöttämällä meidät täyteen vaikkapa salaattia kotona olisi se pullanhimo ollut melko lailla pienempi kun pääsee kyläpaikalle. Tässä kuitenkin esimerkki siitä miten vanhempien oma ongelmainen ruokasuhde voi vaikuttaa haitallisesti lapsiinkin vaikka aikeet olisivatkin "hyvät".
Yksi pala joka laatua on mielestäni ihan normaalia. Monia lapsiahan nimenomaan opetetaan, että on kohteliasta maistaa vähän kaikkea. Ellei sitten ole ollut kyseessä kymmenten sorttien pidot.
Rohmuajat pakotat ottamaan viimeisenä ruokaa, jos he ovat tiedossa. Jos et ennalta tiedä heitä, niin sitten pitää varmaan annostella valmiiksi kaikille tai tosi pienet lautaset/kupit kaikille. Tai menet vahtimaan vaihvihkaa sitä tilannetta, niin ehkä ei kehtaa rohmuta älyttömästi.