Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen
Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.
Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.
Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on nykyään niin vähän, että ei niitä edes huomaa. Kansakunta kuihtuu ja häviää silmissä.
Valitettavasti huomaa. Pitävät sen verran melua itsestään.
Hirveää ihmisten vihapuhe lapsia kohtaan. Surullinen on nykyaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun.
Sen voi tehdä muulloinkin kuin häissä.
Jutun mukaan lasten kutsuminen kaikkiin juhliin on vähentynyt, jopa hautajaisiin ja syntymäpäiville.
No minä kutsuin vanhempieni hautajaisiin myös lapsiperheet, mutta yhtä lukuunottamatta kaikki jäivät tulematta, koska vanhemmat eivät halunneet lasten näkevän surua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä ja kaivattu avaus yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Rohkeakin näkökulma.
Minulla on ala- ja yläkoululaiset lapset, jotka eivät ole kertaakaan olleet häissä. Heiltä puuttuu koko konseptin ymmärrys. Itse taas lapsuudestani muistan, kuinka kivaa häissä ja muissa sukujuhlissa oli juosta ja leikkiä lapsina. Se on osa tapakasvatusta ja kasvamista sukuun.
Sukujuhlia ei enää oikein ole, häätkin ovat ennen kaikkea yhä enemmän kaveriporukan juhlia. Ulkopuolelle ei jää ainoastaan lapset, vaan myös "vääränlaiset" sedät ja tädit. Ruokkii ilmiönä Suomessa laajalti koettua yksinäisyyttä ja suku- ja perheyhteisöjen hajoamista.
Kyllä, yksilötasolla kukin juhlan järjestäjä päättää kuten haluaa. Kun tarpeeksi moni päättää samoin, on sillä jo laajempia vaikutuksia.
Joo mutta tuo lapsiasiavaltuutettu puhui vain lapsista. Muut hänen miel
Totta hän puhui. Mitään muuta yksittäistä ihmisryhmää ei rajata spefisisti pois kutsuissa kuin lapset. Se Irma-täti saatetaan jättää kutsumatta, mutta kutsussa ei ole, että ei yli 65-vuotiaille tai jätäthän mummon kotiin.
Hääetikettiä ei lapsena opita kirjoista, vaan tilaisuuksien kautta. Harvalla meni meidänkään lapsuudessa kaikki juhlasuoritukset nappiin, mutta silloin tajuttiin, että lapset kuuluvat yhteisöön. Tai joku 12-vuotias sai leikittää juhlien pienempiä lapsia. Nyt edes sitä 12-vuotiasta ei juhliin kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa pitää lapsettomat häänsä, mutta sitten ne ovat aidosti lapsettomat häät. Yksissä häissä pari ilmoitti kutsuissa, että häät ovat lapsettomat, mutta sitten yllätys, yllätys sulhasen veljellä sai olla lapset mukana. Tsiisus! Samoissa häissä loppui ruuat kesken, että hienosti meni.
Jos pari ei halua jokaisen serkun ja kaverin lapsia paikalle, koska se tuplaisi vieras määrän, joten ne itselle tärkeimmät lapset vain kutsuttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä-minä aikuislapset järjestää näitä lapsettomia häitä.
Tai ihan vaan aikuiset ihmiset jotka haluavat viettää laatuaikaa aikuisten kesken ja juhlistaa onneaan. Ymmärrän että liian vaikeaa ymmärtää asioita myös muiden ihmisten kannalta kun on tottunut itse siihen että kaikki pyörii niiden omien lasten ympärillä eikä hirveästi löydy halua tai motivaatiota edes yrittää ymmärtää mutta toisilta sitä samanlaista ymmärrystä ja motivaatiota onkin sitten suunapäänä vaatimassa koska "minä ja minun lapset" ..
Ai sinäkö ymmärrät! Eipä tuo siltä kuulosta.
Ymmärrän määrättyyn rajaan asti. Ja siinä vaiheessa kun alkaa hääparin sättiminen, syyllistä
Meillä sama kokemus. Sisareni järjesti lapsettomat häät, vanhempamme käväisivät kirkossa, me muut emme menneet hienoja juhlia häiritsemään. Kun vanhemmat tulivat kirkosta lähdimme kaikki mökille, sisko sai juhlia ihan rauhassa ilman muuta perhettä. Oli kuulema tullut lahjoja vähän, tuumasi tuore aviomies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun mukaan lasten kutsuminen kaikkiin juhliin on vähentynyt, jopa hautajaisiin ja syntymäpäiville.
Mitä se kertoo lapsista?
Kertoo vain yhteiskunnasta ja aikuisista. Lapsia ei enää läheskään ole, niin elämän ääniä ei kestetä.
Jos niitä ei olisi, ei lapsettomia häitäkään tarvitsisi erikseen järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on nykyään niin vähän, että ei niitä edes huomaa. Kansakunta kuihtuu ja häviää silmissä.
Ansaittua vihapuhetta, mikä tosin pitäisi kohdistaa lasten vanhempiin
Lapsiasiavaltuutettu onnistuu tekemään itsestään naurettavan.
Olin miehen sukulaisen häissä jonne oli kutsuttu lapsetkin. Introverttina oli tyytyväinen, kun pystyin käyttämään lasten paimentamista tekosyynä siihen, ettei tarvinnut seurustella aikuisten kanssa. En tuntenut hääväestä juuri muita kuin mieheni ja hänen vanhempansa.
Mutta jos olisin vaikka hyvän ystävän häissä, niin harmittaisi jos joutuisin vahtimaan lapsia, enkä voisi pitää hauskaa aikuisten kesken.
Ja minun mielestäni kyllä muutama malja kohottaa tunnelmaa ja tekee juhlasta juhlan. Suomessa katsotaan pahalla jo sitä, jos ottaa yhden viinilasin lasten seurassa, vaikka ei kukaan lasillisesta humallukaan, kun on ruokaa tarjolla.
Mutta alkuperäiseen teemaan. Ei voi verrata vammaisten syrjintään. Lapset kasvavat ja pääsevät osallistumaan elämässään ties miten moneen juhlaan ja järjestämään niitä itsekin. Vammainen ei pääse eroon vammastaan.
Onko syrjintää, jos aikuiset eivät voi osallistua lasten kaverisynttäreille?
Minusta hääjuhlat, jossa esim alkoholia, ei tarvitse olla lasten paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä kutsuin vanhempieni hautajaisiin myös lapsiperheet, mutta yhtä lukuunottamatta kaikki jäivät tulematta, koska vanhemmat eivät halunneet lasten näkevän surua.
Höpö, höpö, keksi nyt jåvähln parempi valhe.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö haluat hoploppiin riekkumaan kuusivuotiaitten kanssa? Ihanko totta?
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet va j a k k i, haluatko sinä mennä lasten kanssa riekkumaan vaikka hoploppiin? Hullu olet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö haluat hoploppiin riekkumaan kuusivuotiaitten kanssa? Ihanko totta?
😂
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, itse koen, että jos halutaan järjestää lapsivapaat häät, niin silloin hääpari haluaa juhlistaa häitään railakkaammin alkoholipitoisten juomien kera ja tämä lasten poissaolohäistä on lapsille parempi. Tietty aina yksi kaksi lasia voidaan juhlissa nauttia, vaikka perheen pienemmätkin ovat mukana, mutta railakkaat juhlat ovat vain aikuisille.
Aina joku pahoittaa mielensä.
En kyllä tajua, miksi pitää rahvaasti vetää lärvit häissä. Mielestäni jäänyt jo 20 vuotta sitten pois kännäyskulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä ja kaivattu avaus yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Rohkeakin näkökulma.
Minulla on ala- ja yläkoululaiset lapset, jotka eivät ole kertaakaan olleet häissä. Heiltä puuttuu koko konseptin ymmärrys. Itse taas lapsuudestani muistan, kuinka kivaa häissä ja muissa sukujuhlissa oli juosta ja leikkiä lapsina. Se on osa tapakasvatusta ja kasvamista sukuun.
Sukujuhlia ei enää oikein ole, häätkin ovat ennen kaikkea yhä enemmän kaveriporukan juhlia. Ulkopuolelle ei jää ainoastaan lapset, vaan myös "vääränlaiset" sedät ja tädit. Ruokkii ilmiönä Suomessa laajalti koettua yksinäisyyttä ja suku- ja perheyhteisöjen hajoamista.
Kyllä, yksilötasolla kukin juhlan järjestäjä päättää kuten haluaa. Kun tarpeeksi moni päättää samoin, on sillä jo laajempia vaikutuksia.
Joo mutta tuo lapsia
No voihan sen toki niinkin tehdä, että jättää vaan ne huonokäytöksisimmät lapset kutsumatta. Mutta siitä vasta poru taitaisi syntyä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Elina Pekkarinen.
Kukaan ei erikseen mainitse järjestävänsä vanhus- tai vammaisvapaita häitä. Se ei ole tarpeen, sillä näitä vanhuksia ja vammaisia ei vain ilmaannu häihin kutsumatta.
Jos saan hääkutsun, en automaattisesti ajattele sen koskevan myös 93 vuotiasta mummoani tai äitini kehitysvammaista serkkua. Sen sijaan moni ajattelee hääkutsun saadessaan sen automaattisesti koskevan koko perhettä, jolloin voi olla tarpeen selventää, että kutsu koskee vain siinä mainittuja henkilöitä.
Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä ajattelisit, jos häihin olisi kutsuttu puolisosi ja taaperosi, mutta ei teini-ikäistä pyörätuolissa olevaa lastasi? Tottakai kutsuja päättää, ketä kutsuu, mutta olisitko vieraana hyvillä mielin?
Aja
Kysymys koski pyörätuolissa olevaa lastani. Hänellä on happipullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vihapuhetta tuossa oli? Tottahan se oli. Mikset kasvata lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain harvinaisissa poikkeustapauksissa tuollainen on varmasti aiheellista, mutta yleisellä tasolle siinä tehdään lapsille iso karhunpalvelus, jos heitä suojellaan liikaa kuolemalta ja muulta surulta.
Nykyään lapset ovat niin helvetin huonosti kasvatettuja, että en ihmettele ollenkaan, miksi yhä useampi haluaa järjestää lapsettomia juhlia