Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen
Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.
Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.
Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html
Kommentit (305)
Tottakai jokainen äiti joka elää elämänsä lastensa kautta vaatii että kaikki pitää mennä lasten ehdoilla. Mutta se ei siltikään poista tosiasiaa että kaikki ei pidä lapsista edes äitien vaatimusten takia
On ihan asia onko lapsi joku 1 vuotias vai teini. Meteli ja meininki on ihan eri tasoa kaksi vuotiaalla kuin 12 vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä-minä aikuislapset järjestää näitä lapsettomia häitä.
Tai ihan vaan aikuiset ihmiset jotka haluavat viettää laatuaikaa aikuisten kesken ja juhlistaa onneaan. Ymmärrän että liian vaikeaa ymmärtää asioita myös muiden ihmisten kannalta kun on tottunut itse siihen että kaikki pyörii niiden omien lasten ympärillä eikä hirveästi löydy halua tai motivaatiota edes yrittää ymmärtää mutta toisilta sitä samanlaista ymmärrystä ja motivaatiota onkin sitten suunapäänä vaatimassa koska "minä ja minun lapset" ..
Ai sinäkö ymmärrät! Eipä tuo siltä kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
WTn ryyppyjuhlia tarkottaa lapsettomat häät. Jätän menemättä vaikkei ole edes lapsia.
Ne lapsettomat häät joissa olen itse ollut eivät ole nähneetkään minkään valtakunnan ryyppy ym. juhlia vaan ovat ollet aikuisten kesken varsin mukavaa ja leppoisaa yhdessäoloa, tanssia, karaokea, seurapelejä jne. Kovin on suppea maailmankuva mutta ehkä tuollakin ajatusmaailmalla saa itselleen ylemmyyden tunteen ..
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä ja kaivattu avaus yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Rohkeakin näkökulma.
Minulla on ala- ja yläkoululaiset lapset, jotka eivät ole kertaakaan olleet häissä. Heiltä puuttuu koko konseptin ymmärrys. Itse taas lapsuudestani muistan, kuinka kivaa häissä ja muissa sukujuhlissa oli juosta ja leikkiä lapsina. Se on osa tapakasvatusta ja kasvamista sukuun.
Sukujuhlia ei enää oikein ole, häätkin ovat ennen kaikkea yhä enemmän kaveriporukan juhlia. Ulkopuolelle ei jää ainoastaan lapset, vaan myös "vääränlaiset" sedät ja tädit. Ruokkii ilmiönä Suomessa laajalti koettua yksinäisyyttä ja suku- ja perheyhteisöjen hajoamista.
Kyllä, yksilötasolla kukin juhlan järjestäjä päättää kuten haluaa. Kun tarpeeksi moni päättää samoin, on sillä jo laajempia vaikutuksia.
Joo mutta tuo lapsiasiavaltuutettu puhui vain lapsista. Muut hänen mielestään pääsevät joka paikkaan (mikä ei tosin pidä paikkansa) mutta lapsia hänen mielestään syrjitään. Ja jos olisi ollut oikeasti rohkea, olisi myös muistuttanut, että lapsille tulee opettaa tapakulttuuria ja perinteitä, sekä miten käyttäydytään juhlissa. Mutta ei, naputti vain siitä, ettei lapsettomia häitä saa järjestää.
Me halusimme järjestää häät sellaisessa meille rakkaassa paikassa, jonne mahtui 80 vierasta. Meillä on isot lähisuvut ja halusimme kutsua meille tärkeät ihmiset paikalle ilman että piti karsia lähisuvusta ja tärkemmistä ystävistä. Näistä tuli vieraita jo päälle 70. Jos kaikkien kutsuttujen lapset olisi kutsuttu mukaan olisi vierasmäärä ollut lähes 100 ja juhlat olisi pitänyt järjestää muualla. Tätä emme halunneet, siksi oli lapsivapaat häät. Yksi perhe kieltäytyi kutsusta tämän takia, muut kiittelivät enemmänkin. Yksi pari kk vauva oli paikalla, koska hänelle ei ollut hoitajaa ja ymmärrämme ettei niin pientä ole edes järkevää jättää vielä hoitoon. Muut lapset olivat n. 2-15 v.
Jokainen saa pitää lapsettomat häänsä, mutta sitten ne ovat aidosti lapsettomat häät. Yksissä häissä pari ilmoitti kutsuissa, että häät ovat lapsettomat, mutta sitten yllätys, yllätys sulhasen veljellä sai olla lapset mukana. Tsiisus! Samoissa häissä loppui ruuat kesken, että hienosti meni.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokainen äiti joka elää elämänsä lastensa kautta vaatii että kaikki pitää mennä lasten ehdoilla. Mutta se ei siltikään poista tosiasiaa että kaikki ei pidä lapsista edes äitien vaatimusten takia
Tottakai jokainen itsekäs morsian, joka kuvittelee olevansa maailman tärkein, haluaa häilläänkin rahastaa, mahdollisimman monta maksajaa. Ihan sama vaikka suku jääkin tulematta. Sitten ihmetellään kun ei oketikiverkkoja, suku ei itsekästä ääliötä auta ja mihinkään ei kutsuta mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ihan vaan aikuiset ihmiset jotka haluavat viettää laatuaikaa aikuisten kesken ja juhlistaa onneaan. Ymmärrän että liian vaikeaa ymmärtää asioita myös muiden ihmisten kannalta kun on tottunut itse siihen että kaikki pyörii niiden omien lasten ympärillä eikä hirveästi löydy halua tai motivaatiota edes yrittää ymmärtää mutta toisilta sitä samanlaista ymmärrystä ja motivaatiota onkin sitten suunapäänä vaatimassa koska "minä ja minun lapset" ..
Ymmärrän määrättyyn rajaan asti. Ja siinä vaiheessa kun alkaa hääparin sättiminen, syyllistäminen ymv. siitä että haluavat lapsettomat juhlat, loppuu ymmärtäminen. Hääpari päättää eikä kenenkään ole pakko osallistua jos kovastikin korpeaa. Oli sitten kyseessä lapsettomat juhlat tai lapsillekin sallitut juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokainen itsekäs morsian, joka kuvittelee olevansa maailman tärkein, haluaa häilläänkin rahastaa, mahdollisimman monta maksajaa. Ihan sama vaikka suku jääkin tulematta. Sitten ihmetellään kun ei oketikiverkkoja, suku ei itsekästä ääliötä auta ja mihinkään ei kutsuta mukaan.
TÄMÄ
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomiksi ilmoitetut häät on parasta mitä tiedän, voi heti ilmoittaa,ettemme pääse. Käytämme senkin rahan joko omiin matkoihimme tai sijoitamme kasvamaan korkoa. Ja säästyy kesäinen viikonloppu nauttimiseen. Ei juhlia ei lahjoja!
Eihän mihinkään häihin tai muihin juhliin ole pakko mennä, olipa lapsivapaat tai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun.
Sen voi tehdä muulloinkin kuin häissä.
Jutun mukaan lasten kutsuminen kaikkiin juhliin on vähentynyt, jopa hautajaisiin ja syntymäpäiville.
Mitä se kertoo lapsista?
Lapsia on nykyään niin vähän, että ei niitä edes huomaa. Kansakunta kuihtuu ja häviää silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on nykyään niin vähän, että ei niitä edes huomaa. Kansakunta kuihtuu ja häviää silmissä.
Valitettavasti huomaa. Pitävät sen verran melua itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Minua viŧuttaa se, kun ilmoitan, ettemme tule, niin alkaa se kerjääminen. Tulkaa nyt, kai te nyt johonkin lapset saatte jne. Juu niin saadaan, mutta kun ei jaksa typerät pönötysjuhlat kiinnostaa, enkä halua typeryksille lahjarahoja antaa. Ei juhlia, ei lahjoja.
Pönötysjuhlat? Eikö ne lapsettomat häät olekkaan huumeiden täyttämät orgiat, kuten aiemmin väitettiin?
Nykyinen lapsiasiavaltuutettu on muutenkin sekaisin. Vai pitäisi lapsilla olla oikeus pilata aikuisten juhlat.
Tuo puhetapa on lapsille vahingollinen ja aiheuttaa mielenterveysongelmia. Olikohan se viime vuonna, kun joku oman elämänsä Greta Thunberg antoi haastatteluita siitä, miten häntä suututti että Pori Jazziin on 18 -vuoden ikäraja. Siihen ikärajaan on hyvä syy, eikä lasten todellakaan tarvitse päästä joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän määrättyyn rajaan asti. Ja siinä vaiheessa kun alkaa hääparin sättiminen, syyllistäminen ymv. siitä että haluavat lapsettomat juhlat,
Voi kunpa se olisikin noin. Kolmet häät tänä kesänä, kaikki lapsettomia ja heti ilmoitimme ettei tule. Mankuminen alkoi myös heti. Pikkulinnut kertoivat, että paikalle on tilaisuuksiin menossa vain ne kaverit ja niistäkin vain osa, suku, sisarukset jne. jäävät pois kun eivät halua jättää lapsia, kallistakin hoitajan varaaminen on. Ei kuulema tule tarpeeksi maksavia vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun.
Sen voi tehdä muulloinkin kuin häissä.
Jutun mukaan lasten kutsuminen kaikkiin juhliin on vähentynyt, jopa hautajaisiin ja syntymäpäiville.
Mitä se kertoo lapsista?
Kertoo vain yhteiskunnasta ja aikuisista. Lapsia ei enää läheskään ole, niin elämän ääniä ei kestetä.
Jaaha, itse koen, että jos halutaan järjestää lapsivapaat häät, niin silloin hääpari haluaa juhlistaa häitään railakkaammin alkoholipitoisten juomien kera ja tämä lasten poissaolohäistä on lapsille parempi. Tietty aina yksi kaksi lasia voidaan juhlissa nauttia, vaikka perheen pienemmätkin ovat mukana, mutta railakkaat juhlat ovat vain aikuisille.
Aina joku pahoittaa mielensä.
Kyllä näitä on muuallakin. Esimerkiksi Virossa käydään tätä ihan samaa keskustelua nettipalstoilla...