Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen
Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.
Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.
Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen näitä, joita harmitti kun lapsiamme ei kutsuttu puolison lähisukulaisen häihin. Häistä oli tiedetty jo hyvän aikaa ennen kutsuja ja lapsemme olisivat niitä innoissaan odottaneet. Kutsussa sitten luki, että lapsivapaa tapahtuma. He ovat olleet vain yksissä häissä, vaikka ovat 8 ja 10-vuotiaita jo. Tähän yhteenkin saimme erikoisluvan viedä lapset.
Koen että lapset jäävät aika olennaisesta traditiosta ulkopuolelle. Itse emme osallistu näihin lapsivapaisiin häihin sitten ollenkaan, kun ne ovat yleensä toisella paikkakunnalla ja lasten hoidon järjestäminen on sellaista rumbaa, että on vain helpompi ilmoittaa ettemme pääse tulemaan.
Jos ja kun rahaa ja tilaa on rajallisesti, kenet kaksi olisi parin pitänyt jättää kutsumatta, että teidän lapsille saadaan paikat?
Kyse
Eivät olleet sinun hääsi. Hääparille nuo mainitsemasi henkilöt saattoivat olla tärkeämpiä kuin sinun lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset ovat niin helvetin huonosti kasvatettuja, että en ihmettele ollenkaan, miksi yhä useampi haluaa järjestää lapsettomia juhlia
Kaikkia ei ole kasvatettu ääliöksi, sinut on, mutta se taas on typerien moukkamaisten vanhempiesi syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä-minä aikuislapset järjestää näitä lapsettomia häitä.
Tai ihan vaan aikuiset ihmiset jotka haluavat viettää laatuaikaa aikuisten kesken ja juhlistaa onneaan. Ymmärrän että liian vaikeaa ymmärtää asioita myös muiden ihmisten kannalta kun on tottunut itse siihen että kaikki pyörii niiden omien lasten ympärillä eikä hirveästi löydy halua tai motivaatiota edes yrittää ymmärtää mutta toisilta sitä samanlaista ymmärrystä ja motivaatiota onkin sitten suunapäänä vaatimassa koska "minä ja minun lapset" ..
Ai sinäkö ymmärrät! Eipä tuo siltä kuulosta.
Ymmärrän määrättyyn rajaan asti. Ja siinä va
Voi että, kyllä oli varmaan juhlat pilalla kun te maailman navat ette menneet paikalle. Minunkin sisareni järjesti lapsettomat häät. Vieraita oli joku sata. Suurimmalla osalla lapsia, mutta ne vaan oli jätetty hoitoon. Oli hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
no nyt tyhjän pantti ministeri oikein avautui eipä ole ottanut kantaa höyrypesuihin ym kidutuksiin. melkoisen tyhmä jopa suojatyö ministeriksi.
Opettele saatanan moukka edes yhdyssanat kirjoittamaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiasiavaltuutettu onnistuu tekemään itsestään naurettavan.
Ihan jo tuollaisella tittelillä esiintyvä henkilö tekee itsestään nolon.
Siis mitä. Miksei tämä valtuutettu puutu siihen, että 30-, 40- tai 50-vuotisbileet pidetään aikuisten kesken? Ihminen täyttää vain kerran pyöreitä. Ovat monelle isot ja merkittävät juhlat. Niin miksi se sitten saa pitää ilman lapsia?
Naurettavaa puuttua ihmisten yksityisjuhlien kutsuvieraisiin. Enpä olis uskonut tällaiseen törmäävän, vaikka lapsista tykkäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä ja kaivattu avaus yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Rohkeakin näkökulma.
Minulla on ala- ja yläkoululaiset lapset, jotka eivät ole kertaakaan olleet häissä. Heiltä puuttuu koko konseptin ymmärrys. Itse taas lapsuudestani muistan, kuinka kivaa häissä ja muissa sukujuhlissa oli juosta ja leikkiä lapsina. Se on osa tapakasvatusta ja kasvamista sukuun.
Sukujuhlia ei enää oikein ole, häätkin ovat ennen kaikkea yhä enemmän kaveriporukan juhlia. Ulkopuolelle ei jää ainoastaan lapset, vaan myös "vääränlaiset" sedät ja tädit. Ruokkii ilmiönä Suomessa laajalti koettua yksinäisyyttä ja suku- ja perheyhteisöjen hajoamista.
Kyllä, yksilötasolla kukin juhlan järjestäjä päättää kuten haluaa. Kun tarpeeksi moni päättää samoin, on sillä jo laajempia vaikutuksia.
Joo mutta tuo lapsia
Lapsuuteni häissä lapset oli mukana, mutta jos kirkaisi kirkossa, vanhemmat vei ipanan välittömästi ulos ja saattoipa morsiamen isä puheessaan mainita, että "kun niitä omia lapsia tulee, niin kasvattakaa ne paremmin kuin Maija kasvattaa omiaan. Hänen lapsensa pilasivat monen juhlat jo kirkossa." Julkinen häpeä ja nöyryytys oli niiden vanhempien kohtalona, jotka eivät pitäneet lapsiaan aisoissa.
Nyt lapsiasiavaltuutetun mukaan jopa häät ovat ensisijaisesti lastenjuhla (ja yhdyssanana nimenomaan) eli ei ole väliä sillä, mitä hääpari toivoo, ehei. He järjestävät juhlansa, jotta lapset voivat opetella juhlissa olemista, eivät juhlistaakseen avioliittoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset ovat niin helvetin huonosti kasvatettuja, että en ihmettele ollenkaan, miksi yhä useampi haluaa järjestää lapsettomia juhlia
Kaikkia ei ole kasvatettu ääliöksi, sinut on, mutta se taas on typerien moukkamaisten vanhempiesi syytä.
Otahan täti lääkkeet
118 jatkaa: lapsiasiavaltuutettu, media ja todennäköisesti some kasvattavat tällä hetkellä lapsia, joiden ihanteena on aiheuttaa meteliä ja häiriötä, koska lapset kuvittelevat "lapset saavat olla lapsia" hokeman tarkoittavan häiriökäytöstä.
Olen nähnyt pääkaupunkiseudulla useita kertoja alakouluikäisen tytön, joka mm. heiluu ja hyppelee liikkuvassa bussissa ja roikkuu tangoissa, ja kun mukana ollut äiti yritti rauhoittaa tyttöä puhumalla, tämä julisti kovaan ääneen miten hän ei pidättele, joten hän ei pidättele mitään. En tiedä mitä Pikku Myytä tyttö matki, mutta hänellä oli ihanteena toimia miten sattuu ja mitään ajattelematta häiriköiden ja heiluen koko ajan liikkuvassa bussissa. Kerran myös näin saman tytön ruokakaupassa, jossa hän julisti kovaan ääneen sisälle mennessä miten aikoo häiritä muita asiakkaita ja metelöidä. Tyttö teeskentelee koko ajan jotain nepsykäytöstä vaikka hänellä tuskin on sellaista diagnoosia, koska ei hänen äitinsä olisi muuten yrittänyt saada häntä käyttäytymään puhumalla.
Enpä usko kenenkään kutsuvan tuota tyttöä isoihin juhliinsa ainakaan toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä. Miksei tämä valtuutettu puutu siihen, että 30-, 40- tai 50-vuotisbileet pidetään aikuisten kesken? Ihminen täyttää vain kerran pyöreitä. Ovat monelle isot ja merkittävät juhlat. Niin miksi se sitten saa pitää ilman lapsia?
Naurettavaa puuttua ihmisten yksityisjuhlien kutsuvieraisiin. Enpä olis uskonut tällaiseen törmäävän, vaikka lapsista tykkäänkin.
Heh, et lukenut kuin otsikon?
Twitter/X on provosointia ja pahan mielen levitystä varten.
Vähän kuin tämä palstakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otahan täti lääkkeet
Ymmärrän, sinä mielisairaana niin kuvittelet jaikkiensyvön lääkkeitä, voi voi, terkut sinne suljetulle.
Te joiden elämä pyörii lasten ehdoilla, niin luulisi että teistäkin olisi kivaa välillä juhlia aikuisten kesken. Ottaa vähän skumppaa, tanssia, puhua aikuisten juttuja, eikä vaan juosta sen Irma-Petterin perässä.
Monen pikkutytön ja myöhemmin naisen unelmana on päivä prinsessana, kaikkien perinteisten rituaalien keskipisteenä oleminen. Omista häistä on saatettu unelmoida siitä lähtien, kun lapsena on osallistunut sukulaisten ja vanhempien ystävien häihin. Jos/kun lapsia ei enää kutsuta häihin, tällaisia unelmia ei synny. Jos olisin kiinostunut hääperinteistä tai esim. niihin liittyvästä taloudellisesta toiminnasta, olisin todella huolissani. Häät ovat myös kirkon aseman, seurakuntien ja esim. rippikoulun kannalta merkittävä tekijä. Jos pikkutytöt eivät enää pääse ihailemaan häitä, miten käy perinteiden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otahan täti lääkkeet
Ymmärrän, sinä mielisairaana niin kuvittelet jaikkiensyvön lääkkeitä, voi voi, terkut sinne suljetulle.
Mistä tädille tuli tuollainen kiukkukohtaus? Ärsyttääkö, kun pershedelmäsi eivät osaa käyttäytyä? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun.
Sen voi tehdä muulloinkin kuin häissä.
Jutun mukaan lasten kutsuminen kaikkiin juhliin on vähentynyt, jopa hautajaisiin ja syntymäpäiville.
No minä kutsuin vanhempieni hautajaisiin myös lapsiperheet, mutta yhtä lukuunottamatta kaikki jäivät tulematta, koska vanhemmat eivät halunneet lasten näkevän surua.
Joissain harvinaisissa poikkeustapauksissa tuollainen on varmasti aiheellista, mutta yleisellä tasolle siinä tehdään lapsille iso karhunpalvelus, jos heitä suojellaan liikaa kuolemalta ja muulta surulta.
Nimenomaan. Joskus niiden lastenkin vanhemmat kuolevat, ja joskus ne lapset itsekin sairastuvat ja kuolevat.
Sitä paitsi, missä lapset oppisivatkaan häihin liittyvää tapakulttuuria, jos lapsia ei koskaan kutsuta niihin?
Mitä on tapakulttuuri vuonna 2024? Minusta sitä ei enää ole. Esim se on ihan fine, että morsian on tennareissa omissa häissään.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden elämä pyörii lasten ehdoilla, niin luulisi että teistäkin olisi kivaa välillä juhlia aikuisten kesken. Ottaa vähän skumppaa, tanssia, puhua aikuisten juttuja, eikä vaan juosta sen Irma-Petterin perässä.
Mutta kun ei niillä ole muuta elämää kuin LAPSET.
Hääthän ovat vain yksi juhla muiden joukossa. Ei pikkujouluihin tai syntymäpäiväbileisiinkään aina kutsuta lapsia, miksi häihin pitäisi oletuksena kutsua. Hääpari ei ole mitenkään velvollinen tarjoamaan käytöstapojen opettelupaikkaa muiden lapsille. Nykyään häät eivät välttämättä ole enää mikään sukujen yhdistymisjuhla kuten muinoin, vaan pariskunnan oma juhla.
Tuo lapsiasiainvaltuutettu on aivan pihalla.
no nyt tyhjän pantti ministeri oikein avautui eipä ole ottanut kantaa höyrypesuihin ym kidutuksiin. melkoisen tyhmä jopa suojatyö ministeriksi.