Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen

Vierailija
19.06.2024 |

Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.

Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.

Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html

Kommentit (305)

Vierailija
81/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä lapsettomista häistä pöyristyjät, häät nyt pääsäntöisesti ihan vapaaehtoinen juhla, ei tarvitse mennä, jos joku asia tökkii, juodaan siellä kahvia tai kaikki nai villisti tai jotain siltä väliltä.

Juu, parhaat juhlat, voi heti ilmoittaa, ettemme tule. 

Vierailija
82/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos/kun joku järjestää häät (avioliiton) ja lapsia ei  kutsuta juhliin, niin enpä tule mäkään. Hyvin yksinkertaista! Järjestäköön vaan omat  kekkerinsä niin ettei paikalle tule ketään. Saavat sitte ite rellestää kännissä keskenään. Mä olen elämäni aikana käynyt niin monissa häissä ja lähestulkoon kaikki päättyneet eroon. Mun lahjarahoilla löytyy kyllä muutakin käyttöä. Tällaset 'parit' vois muistaa sen, että juhlat kandee järkätä vain niille teidän sinkkuystäville. Niitä kyllä riittää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on myös arvoista ja perinteistä. Häät ovat sukujuhla ja yleensä naimisiin mennään, jotta voidaan perustaa perhe. On se vähän kummallista, jos tällaisessa tapahtumassa ajatellaan, että lapset eivät kuulu paikalle. 

Jos eivät osaa käyttäytyä, saavat jäädä pois. En minä ainakaan halua ketään pilaamaan ikimuistoista juhlaamme.

Ikimuistoista juhlaansa? Ah kuin monen morsiamen suusta tuo on kuultu, nopeimmat eroavat vuoden sisään häistä. Ja ne sun juhlat on meidän muiden mielestä suunnattomat tylsät. 

Mutta jos sinun lapsesi olisi kutsuttu, kaikilla olisi varmasti niiiin ihanat juhlat?

Vierailija
84/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes vastaa kun hääkutsussa lukee että lapsettomat. Pitäkööt juhlansa. 

Vierailija
85/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on myös arvoista ja perinteistä. Häät ovat sukujuhla ja yleensä naimisiin mennään, jotta voidaan perustaa perhe. On se vähän kummallista, jos tällaisessa tapahtumassa ajatellaan, että lapset eivät kuulu paikalle. 

Jos eivät osaa käyttäytyä, saavat jäädä pois. En minä ainakaan halua ketään pilaamaan ikimuistoista juhlaamme.

Ikimuistoista juhlaansa? Ah kuin monen morsiamen suusta tuo on kuultu, nopeimmat eroavat vuoden sisään häistä. Ja ne sun juhlat on meidän muiden mielestä suunnattomat tylsät. 

Mutta jos sinun lapsesi olisi kutsuttu, kaikilla olisi varmasti niiiin ihanat juhlat?

Ja hääparikaan ei varmasti koskaan eroaisi.

Vierailija
86/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin sanoin? Iloitsen vain siitä, ettei tarvitse mennä. 

Vierailija
87/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomiksi ilmoitetut häät on parasta mitä tiedän, voi heti ilmoittaa,ettemme pääse. Käytämme senkin rahan joko omiin matkoihimme tai sijoitamme kasvamaan korkoa. Ja säästyy kesäinen viikonloppu nauttimiseen. Ei juhlia ei lahjoja! 

Olen samaa mieltä. Tulevalta kesältä saatiin taas kahdet häät torpattua sillä varjolla, että tilaisuus on lapsivapaa. Mieluummin käytämme säästyneet rahat oman perheen kanssa lomailuun, kuin umpitylsään pönöttämiseen.

Ei siellä umpitylsää pönöttämistä tule olemaan, kun te olette jääneet pois.

Vierailija
88/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin sanoin? Iloitsen vain siitä, ettei tarvitse m

Myös hääpari iloitsee ettet mene paikalle👍🏻

Vierailija
89/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-minä-minä aikuislapset järjestää näitä lapsettomia häitä.

Vierailija
90/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta:

A) Jokaisen oma ratkaisu keitä häihinsä kutsuu ja keitä ei.

B) En tule häihin elleivät puolisoni ja lapseni ole tervetulleita. En tee tästä numeroa vaan keksin jonkin uskottavan esteen.

= Kaikki tyytyväisiä

Voisit silti antaa rehellistä palautetta siitä, että homma menee liian hankalaksi tai perheen yhteinen aika jää liian vähiin, jos muu perhe täytyy jättää kotiin.

Vierailija
91/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua viŧuttaa se, kun ilmoitan, ettemme tule, niin alkaa se kerjääminen. Tulkaa nyt, kai te nyt johonkin lapset saatte jne. Juu niin saadaan, mutta kun ei jaksa typerät pönötysjuhlat kiinnostaa, enkä halua typeryksille lahjarahoja antaa. Ei juhlia, ei lahjoja. 

Vierailija
92/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTn ryyppyjuhlia tarkottaa lapsettomat häät. Jätän menemättä vaikkei ole edes lapsia.

Vierailija
93/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä ja kaivattu avaus yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Rohkeakin näkökulma.

Minulla on ala- ja yläkoululaiset lapset, jotka eivät ole kertaakaan olleet häissä. Heiltä puuttuu koko konseptin ymmärrys. Itse taas lapsuudestani muistan, kuinka kivaa häissä ja muissa sukujuhlissa oli juosta ja leikkiä lapsina. Se on osa tapakasvatusta ja kasvamista sukuun.

Sukujuhlia ei enää oikein ole, häätkin ovat ennen kaikkea yhä enemmän kaveriporukan juhlia. Ulkopuolelle ei jää ainoastaan lapset, vaan myös "vääränlaiset" sedät ja tädit. Ruokkii ilmiönä Suomessa laajalti koettua yksinäisyyttä ja suku- ja perheyhteisöjen hajoamista. 

Kyllä, yksilötasolla kukin juhlan järjestäjä päättää kuten haluaa. Kun tarpeeksi moni päättää samoin, on sillä jo laajempia vaikutuksia.

Vierailija
94/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta:

A) Jokaisen oma ratkaisu keitä häihinsä kutsuu ja keitä ei.

B) En tule häihin elleivät puolisoni ja lapseni ole tervetulleita. En tee tästä numeroa vaan keksin jonkin uskottavan esteen.

= Kaikki tyytyväisiä

Voisit silti antaa rehellistä palautetta siitä, että homma menee liian hankalaksi tai perheen yhteinen aika jää liian vähiin, jos muu perhe täytyy jättää kotiin.

Mikä yhteinen aika? Lapsethan lykätään virikehoitoon heti kun mahdollista, mutta yhtä iltaa ei voida olla erossa ystävän häiden takia.

Vierailija
95/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyse oli miehen sisaren häistä. Jotenkin sitä olettaisi, että lähimmät sukulaiset haluttaisiin paikalle. Keksin aika monta, joiden olisi pitänyt jäädä pois lastemme sijaan."

Mutta kun ne eivät olleet sun häät. Ainakin nyt tiedät, mitä miehesi sisko lapsistanne ajattelee. 

Vierailija
96/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun. 

Sen voi tehdä muulloinkin kuin häissä.

Jutun mukaan lasten kutsuminen kaikkiin juhliin on vähentynyt, jopa hautajaisiin ja syntymäpäiville.

Vierailija
97/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä-minä-minä aikuislapset järjestää näitä lapsettomia häitä.

Tai ihan vaan aikuiset ihmiset jotka haluavat viettää laatuaikaa aikuisten kesken ja juhlistaa onneaan. Ymmärrän että liian vaikeaa ymmärtää asioita myös muiden ihmisten kannalta kun on tottunut itse siihen että kaikki pyörii niiden omien lasten ympärillä eikä hirveästi löydy halua tai motivaatiota edes yrittää ymmärtää mutta toisilta sitä samanlaista ymmärrystä ja motivaatiota onkin sitten suunapäänä vaatimassa koska "minä ja minun lapset" .. 

Vierailija
98/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä vanhuksia ja vammaisia koskaan väkisin mukaan roudata kutsumatta, toisin kuin lapsia. Maininta lapsettomista häistä on kutsussa siksi, kun pöljät vanhemmat eivät muuten tajua, että kutsu koskee vain kutsuttuja.

Niinpä. Jos saan kutsun häihin, niin ei tule ekana mieleen, että otanpas mukaan kehitysvammaisen serkkuni tai 90v isotätini vaan kutsu on minulle ja puolisolleni.

Mitä ajattelisit siitä, jos sukujuhliin kutsuttaisiin kaikki vammattomat sukulaiset ja kaikki vammaiset sukulaiset jäisi ilman kutsua?

Vierailija
99/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä

Miksi ihmeessä ne sitten lähettelee kutsuja ja soittelee ja kerjää tulemaan?

Hääparit, kun kutsuttu ilmoittaa, ettei kiinnosta niin älkää kerjätkö tulemaan,  meitä ei kiinnosta tulla. Kiitos! 

Vierailija
100/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä niin mieleni pahoitin kun mua ei kutsuttu lastenjuhliin! (not)

Lapseton sinkkunainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi