Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiasiavaltuutettu vertaa lapsettomia häitä vammaisten syrjimiseen

Vierailija
19.06.2024 |

Aikamoinen heitto. Eiköhän häät ole yksityistilaisuus siinä missä muutkin juhlat, joihin väki omasta suvusta ja tuttavapiiristä kutsutaan. Hääpari päättää, ketä sinne tulee, ja halutessaan voi jättää vaikkapa vammaiset kutsumatta, jos siltä tuntuu tai lapset. Itse kukin tahoa reagoi sitten kutsuun tai kutsumatta jäämiseen miten haluaa.

Omasta mielestäni lapset ovat häiden suola, mitä enemmän, sen parempi. Tulee vilskettä ja vilinää, ja lasten juhlatohinaa on mukava seurata.

Jos hääpari kokee toisin, niin se on heidän päätöksensa ja pulinat pois, se ei mitään syrjintää ole.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010509868.html

Kommentit (305)

Vierailija
161/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joiden elämä pyörii lasten ehdoilla, niin luulisi että teistäkin olisi kivaa välillä juhlia aikuisten kesken. Ottaa vähän skumppaa, tanssia, puhua aikuisten juttuja, eikä vaan juosta sen Irma-Petterin perässä. 

Mutta kun ei niillä ole muuta elämää kuin LAPSET.

Ei näköjään, eivätkä vissiin sellaista haluakaan. Mitäs sitten kun lapset kasvavat? Mille he omistavat kaiken aikansa? Voi tulla aika iso tyhjiö. 

Vierailija
162/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta aikuisten juhlat, lapsettomat häät ja iltatilaisuudet. Surullista jotenkin nykyajan ihanteet. 

t. nainen 40+

Minä en periaatteesta edes osallistuisi lapsettomiin häihin, koska ei kiinnosta alkoholi, huumeet ja seksuaalispainotteinen ohjelma. Ei örveltäminen ja "vapautuminen".

t. nainen 40+

Minkälaisia ystäviä sinulla on, jos mielestäsi häihin kuuluvat huumeet ja nus*iminen?

Oletko kenties Kontulasta tai muuten wt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua viŧuttaa se, kun ilmoitan, ettemme tule, niin alkaa se kerjääminen. Tulkaa nyt, kai te nyt johonkin lapset saatte jne. Juu niin saadaan, mutta kun ei jaksa typerät pönötysjuhlat kiinnostaa, enkä halua typeryksille lahjarahoja antaa. Ei juhlia, ei lahjoja. 

Vaikea uskoa, että kukaan haluaisi edes kutsua sinua juhliinsa. 

Vierailija
164/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lasten ja vammaisten syrjinnän ymmärrän, mutta sitä minä en ymmärrä että hääkutsuissa suositaan sukulaisia. Nepotismi jytää 2020-luvun Suomessa ja häihinkin pääsee vaan suhteilla.

Vierailija
165/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä-minä-minä aikuislapset järjestää näitä lapsettomia häitä.

Tai ihan vaan aikuiset ihmiset jotka haluavat viettää laatuaikaa aikuisten kesken ja juhlistaa onneaan. Ymmärrän että liian vaikeaa ymmärtää asioita myös muiden ihmisten kannalta kun on tottunut itse siihen että kaikki pyörii niiden omien lasten ympärillä eikä hirveästi löydy halua tai motivaatiota edes yrittää ymmärtää mutta toisilta sitä samanlaista ymmärrystä ja motivaatiota onkin sitten suunapäänä vaatimassa koska "minä ja minun lapset" .. 

Ai sinäkö ymmärrät! Eipä tuo siltä kuulosta. 

Ymmärrän määrättyyn rajaan asti. Ja siinä vaiheessa kun alkaa hääparin sättiminen, syyllistä

Meillä on lapsettomat häät parin viikon kuluttua. Kun joku ilmoitti, että ei pääse, niin kiitin kohteliaasti ja toivotin hyvää kesää. Samantien vastattiin, että olisi tultu, jos saisi ottaa lapset mukaan ja minä siihen, että kutsu on vain kuoressa mainituille.

Jostain syystä lastenhoitaja on aina kallis, mutta hoitoillasta maksamisen sijaan halutaan hääparin maksavan lapsille paikan päällä hoitajan ja ruuat.

Suurin osa nykyhäistä on lapsettomia, toivotut vieraat tulevat paikalle ja ne onneksi jäävät pois, joita ei ihmeemmin mukaan haluttu, mutta joille etiketin mukaan piti kutsu laittaa. Kukaan ei kaipaa lapsia paikalle, kenenkään juhlamekossa ei ole jätskitahroja, kun taapero päättää kätensä pyyhkiä jne.

Vierailija
166/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi, missä lapset oppisivatkaan häihin liittyvää tapakulttuuria, jos lapsia ei koskaan kutsuta niihin?

Mitä on tapakulttuuri vuonna 2024? Minusta sitä ei enää ole. Esim se on ihan fine, että morsian on tennareissa omissa häissään. 

SUOMALAISESSA juhlakulttuurissa maljoja otetaan usein sen verran reippaasti, ettei loppuillan tunnelma välttämättä sovi lapsille, Pekkarinen tietää.

Meidän alkoholikulttuurissa on kuitenkin jotain pahasti vialla, jos pelkona on, että aikuiset eivät osaa vastuullisesti käyttää alkoholia. Pitäisikö meidän pikemminkin tarkentaa suhdettamme siihen, hän sanoo.

Mitä tämä Pekkarinen oikein haluaa? Lasten pitäisi oppia häihin liittyvää tapakulttuuria ja seuraavassa lauseessa sitä kulttuuria pitäisi muuttaa? 

Vierailija
167/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvä ja kaivattu avaus yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Rohkeakin näkökulma.

Minulla on ala- ja yläkoululaiset lapset, jotka eivät ole kertaakaan olleet häissä. Heiltä puuttuu koko konseptin ymmärrys. Itse taas lapsuudestani muistan, kuinka kivaa häissä ja muissa sukujuhlissa oli juosta ja leikkiä lapsina. Se on osa tapakasvatusta ja kasvamista sukuun.

Sukujuhlia ei enää oikein ole, häätkin ovat ennen kaikkea yhä enemmän kaveriporukan juhlia. Ulkopuolelle ei jää ainoastaan lapset, vaan myös "vääränlaiset" sedät ja tädit. Ruokkii ilmiönä Suomessa laajalti koettua yksinäisyyttä ja suku- ja perheyhteisöjen hajoamista. 

Kyllä, yksilötasolla kukin juhlan järjestäjä päättää kuten haluaa. Kun tarpeeksi moni päättää samoin, on sillä jo laajempia vaikutuksia.

Harva järjestää enää häitä urheilukentällä, ennenhän tuo oli normaalia, että lapset saattoivat juosta vaikka 400 m aidat, jos sillä päällä olivat. Nykyisin juhlitaan ravintoloissa ja kartanoissa, niissä ei ole edes juoksumattoa lapsille, joten sielläpä nuo sitten kirmaavat tarjoilijoiden kauhuna ja kristallilasit vain kilahtelevat lattialle.

Vierailija
168/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vammainen lapsi ja saimme kutsun lapsivapaisiin häihin. Lapsen vamma ei ole sellainen, että ei olisi voinut osallistua tai edes niin, että hän olisi ollut kenellekään häiriöksi. Tuli kuitenkin mieleen, että meidän kutsu muotoiltiin noin, että emme varmasti pääse osallistumaan. 

Vierailija
169/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kuitenkin jännä jos ei haluta tutustuttaa lapsia muuhun sukuun.

Onko jonkun häät ainoa mahdollisuus? Sinne tullaan juhlistamaan hääparia, ei tuomaan lapsia tutustumaan, koska sen voi tehdä muulloinkin.

Kuinka monet vihkimiset on tehty kirkuvan kakaran rääkyessä, ja morsiusparin edessä oleva pappi korottaa ääntään "tahdotko sinä"... ja yksi vaan kiljuu ja desibelit nousee.

Joku sentään välillä kuskaa mukulansa ulos huutamaan, mutta juuri nämä "syrjinnästä syyttelijät" haluavat ehdoin tahdoin pilata vain kerran elämässä olevan ainutlaatuisen tilaisuuden. Hävytöntä. Ja kun lapset eivät edes tiedä mistä jäävät paitsi, mutta aikuiset voivat jo suutahtaakin, jos ei kutsua tule.

Käsittämätöntä, että täytyy ihan joka paikkaan päästä tunkemaan. Kivaa katsoa jälkeenpäin häävideota, josta ei kuulu muuta kuin korvia viiltävää kiljuntaa. Ehkä toiveissa on kuitenkin ollut tunnelmallinen ja herkkä hetki, onnen kyyneleitä, valoja vannotaan, mutta se yksi siellä huutaa huutaa ja rääkyy, naama punaisena. Tilaisuus täysin pilalla. Ihan sama olisi vaikka soittaa täysillä hevimetallia.

Vierailija
170/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääetikettiä ei lapsena opita kirjoista, vaan tilaisuuksien kautta. Harvalla meni meidänkään lapsuudessa kaikki juhlasuoritukset nappiin, mutta silloin tajuttiin, että lapset kuuluvat yhteisöön. Tai joku 12-vuotias sai leikittää juhlien pienempiä lapsia. Nyt edes sitä 12-vuotiasta ei juhliin kutsuta.

Arvaa onko 12-vuotiaan mielestä kivaa, kun hän tulee juhlavieraaksi ja sitten nakitetaan joidenkin vanhempien toimesta pikkulasten vahdiksi?

Jos itse olisin nyt menossa naimisiin, niin yksi vaihtoehto olisi että teinit (10-12 ja yli) kutsuttaisiin ja nuoremmat vielä kasvamaan. Tuon ikäiset jaksavat olla ja saattavat jopa viihtyä musiikin ja ohjelman parissa, pienemmät kaipaavat Titi-nallea tai Taylor Swiftiä, taaperot juoksentelevat ja metelöivät jopa siunauksen aikana, rääppivät tarjottavat pöydästä sormin, perään olisi katsottava mutta vanhemmat ei aina vaivaudu jne. 

Muistan itse yhdet juhlat nuoruudesta missä meitä oli muutama 12-16-vuotias nuori. Oltiin pihassa, vanhemmat otti skumppaa. Me teinit pelattiin korttia yms. keskenämme ja meillä oli tosi hauskaa, ei todellakaan riehuttu. Pienemmät eivät olisi tuonne oikein sopineetkaan koska vanhemmat juhlivat keskenään ja onneksi me teini-ikään ei jouduttu lastenvahdeiksi. 

Vierailija
171/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kai kaikki lapset tänä päivänä ole vammaisia?

Vierailija
172/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekkarisen ulostulot on olleet ennenkin noloja, mutta lasten rinnastaminen vammaisiin on kyllä pohjanoteeraus.

Vierailija
173/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä-minä-minä aikuislapset järjestää näitä lapsettomia häitä.

Tai ihan vaan aikuiset ihmiset jotka haluavat viettää laatuaikaa aikuisten kesken ja juhlistaa onneaan. Ymmärrän että liian vaikeaa ymmärtää asioita myös muiden ihmisten kannalta kun on tottunut itse siihen että kaikki pyörii niiden omien lasten ympärillä eikä hirveästi löydy halua tai motivaatiota edes yrittää ymmärtää mutta toisilta sitä samanlaista ymmärrystä ja motivaatiota onkin sitten suunapäänä vaatimassa koska "minä ja minun lapset" .. 

Ai sinäkö ymmärrät! Eipä tuo siltä kuulosta. 

Ymmärrän määrättyyn rajaan asti. Ja siinä va

Siinäpä suku, johon en haluaisi kuulua.

Vierailija
174/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vammainen lapsi ja saimme kutsun lapsivapaisiin häihin. Lapsen vamma ei ole sellainen, että ei olisi voinut osallistua tai edes niin, että hän olisi ollut kenellekään häiriöksi. Tuli kuitenkin mieleen, että meidän kutsu muotoiltiin noin, että emme varmasti pääse osallistumaan. 

Tämä nyt on vain sinun heikon itsentunnon synnyttämä tunne. Juhlat nyt vaan on ihan eri tunnelmaiset jos siellä lapset telmii

Vierailija
175/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaapa lapsettomien häiden järjestäjät saada joku osallistumaan tulevien lastenne sunttäreille. Voi olla, että lapsiperheellisiä ei hirveästi kinnosta.

Vierailija
176/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiasiavaltuutettu onnistuu tekemään itsestään naurettavan.

Ihan jo tuollaisella tittelillä esiintyvä henkilö tekee itsestään nolon.

Tuota... se on hänen virallinen ammattinimikkeensä tällä hetkellä. Milläs muulla nimikkeellä hän voisi esiintyä?

Vierailija
177/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääetikettiä ei lapsena opita kirjoista, vaan tilaisuuksien kautta. Harvalla meni meidänkään lapsuudessa kaikki juhlasuoritukset nappiin, mutta silloin tajuttiin, että lapset kuuluvat yhteisöön. Tai joku 12-vuotias sai leikittää juhlien pienempiä lapsia. Nyt edes sitä 12-vuotiasta ei juhliin kutsuta.

Arvaa onko 12-vuotiaan mielestä kivaa, kun hän tulee juhlavieraaksi ja sitten nakitetaan joidenkin vanhempien toimesta pikkulasten vahdiksi?

Jos itse olisin nyt menossa naimisiin, niin yksi vaihtoehto olisi että teinit (10-12 ja yli) kutsuttaisiin ja nuoremmat vielä kasvamaan. Tuon ikäiset jaksavat olla ja saattavat jopa viihtyä musiikin ja ohjelman parissa, pienemmät kaipaavat Titi-nallea tai Taylor Swiftiä, taaperot juoksentelevat ja metelöivät jopa siunauksen aikana, rääppivät tarjottavat pöydästä sormin, perään olisi katsottava mutta vanhemmat ei aina vaivaudu jne. 

Muistan itse

Yksi pahimmista mitä voi tapahtua sille 12-vuotiaalle juhlintaan osallistujalle on nimenomaan joutua uhraamaan se oma juhlintansa ja hauskanpitonsa ja joutua vahtimaan toisten kakaroita. Siinä pilataan sen 12-vuotiaan juhlat aika tehokkaasti. 

Vierailija
178/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viisas joskus sanoi, että jokainen lapsista vapaaksi julistettu alue/tilaisuus sitoo myös vähintään yhden aikuisen, yleensä sen äidin eli naisen, sen saman alueen/tilaisuuden ulkopuolelle. Tai sitten isoäidin. Yleensä kuitenkin aina naisen.

Jos se ei lapsen näkökulmasta harmita, niin ymmärryksen siitä, että lapsen saaminen yhä useammin jättää yhteisön ulkopuolelle, pitäisi jo vähän pysäyttää. 

Perheet ja suvut pienenee, ja samalla ne potentiaaliset lasten hoitajat. Usein ne potentiaaliset hoitajat voivat olla myös niissä juhlissa. MLL:n hoitopalvelukin nyt lopettaa. Ei ole mitenkään itsestään selvää, että lapsille saa hoitajan hääjuhlien ajaksi.

Vierailija
179/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhemahan vasta on sitten jos jotkut kutsutaan ilman lapsia ja jotkut lapsien kanssa. Eli en näe mitään ongelmaa jos muutkin saivat vastaavan kutsun.

Vierailija
180/305 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no nyt tyhjän pantti ministeri oikein avautui eipä ole ottanut kantaa höyrypesuihin ym kidutuksiin. melkoisen tyhmä jopa suojatyö ministeriksi. 

Mikä ihmeen ministeri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi