IL: Lääkärit kirjoittavat potilaille holtittomasti mm. Diapamia - Potilaita joutunut lääkevieroitukseen
lltalehden selvitys paljastaa, miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjoittelu on.
Ilmeisesti myös opioideja kirjoitetaan Suomessa vasemmalla kädellä
Järkyttävää! Miksi noita lääkkeitä edes saa myydä Suomessa?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit saa provikkaa lääkeyhtiöiltä niin tottakai jokainen parantaa omia tulojaan kirjottamalla nappeja vaivaan kuin vaivaan. Mitä enemmän niitä kirjottaa sitä enemmän tienaa. Omalle kohdalle on osunut lääkäri joka väkisin halusi vaihtaa lääkkeeni semmoiseen mistä tiesi etukäteen aikasemman kokeilun takia että ei sovi minulle mutta se lääkäri oli tehnyt provikka sopimuksen sitä lääkettä valmistaman yhtiön kanssa
Bentsot on halpoja, niillä ei tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit saa provikkaa lääkeyhtiöiltä niin tottakai jokainen parantaa omia tulojaan kirjottamalla nappeja vaivaan kuin vaivaan. Mitä enemmän niitä kirjottaa sitä enemmän tienaa. Omalle kohdalle on osunut lääkäri joka väkisin halusi vaihtaa lääkkeeni semmoiseen mistä tiesi etukäteen aikasemman kokeilun takia että ei sovi minulle mutta se lääkäri oli tehnyt provikka sopimuksen sitä lääkettä valmistaman yhtiön kanssa
Bentsot on halpoja, niillä ei tienaa.
Siis muut kuin ne, jotka niitä katukaupassa kaupittelee oikeasti tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni täällä olijoista tuntee ketään, kenelle lääkäri määrää "yllin kyllin" näitä lääkkeitä?
Mä joudun tappelemaan siitä minimiannostuksesta opamoxiakin ja kaikki sairaanhoitajatkin on ihmetelleet, miksi oireisiin nähden niin pieni määrä. Olen pyytänyt yhtä 10 kappaleen pakettia diapamia pahimpiin itsetuho- ja ahdistusoloihin, ei heru.
Mistä näitä lääkäreitä löytää, pitääkö tosiaan olla ensin alkoholin tai katuaineiden ongelmakäyttäjä?
Kuinka paljon säästyisi näissäkin tapauksissa, jos he olisivat saaneet tarpeellista apua aiemmin?
Tuon uskon paljon helpommin kuin väitteen että suomessa jaetaan holtittomasti kolmiolääkkeitä. Mielialalääkkeitä kirjoitetaan minun ja muutaman muun mielestä ihan älyttömän lepsusti. Niillä on ihan helkkaristi haittoja mutta kun niitä ei voi käyttää päihteinä niin se ratkaisee kaiken. Näitä lääkkeitä saa mutta niitä toisia ei niin millään. Unettomuus on se syy miksi on kokemusta tuosta miten niitä lääkkeitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on juuri päinvastainen. Lääkkeitä tilapäiseen ahdistukseen ja unettomuutteen (diapam, opamox) ei määrätä vaan annetaan suosiolla pysyvä psykoosilääkitys, ketipinor yms. Ihan kuin ammuttaisiin hyttystä tykillä.
Sama kokemus minulla vaikka diapam nimenomaan auttaa täsmälääkkeenä siihen ahdistukseen niin eivät suostu määräämään. Syytön minä siihen olen jos sitä käytetään huumausaineena katukaupassa, haluaisin vain eroon akuutista ahdistustilasta. SSRI-lääkkeitä en suostu syömään, ne vasta vaarallisia onkin.
Nyt ahdistusta hoidetaan itse sitten alkoholilla joka vaan pahentaa tilannetta ja lopulta lähdetään oman käden kautta kun mitään apua ei saa.
Niin kaikki muut lääkkeet on vaarallisia ja pepusta, kun ne ei tee hassua oloa päähän. Mitä, jos opettelisit, että ahd
Diatsepaami ei tee "hassua oloa päähän".
Diatsepaami tasapainottaa hermostoa ja poistaa siten ahdistuneisuutta, jolloin ihminen pystyy keskittymään siihen mitä ihmisen täytyy tehdä ja kaikki huomio ei ole ahdistuksen oireissa, mikä puolestaan estää ihmistä toimimasta normaalisti.
Rauhoittavia ei saa edes ne, jotka oikeasti tarvitsisivat niitä ja hyötyisivät ko. lääkkeistä
Just, toivottavasti määräävät jatkossa enemmän ADHD-lääkkeitä, bentsoja ja opioideja, koska ne auttavat. SSRI:t ja neuroleptit vain marginaalisesti. Neuroleptit ovat muutenkin aivojen tuhoa haluaville oiva valinta.
Bentsot ja opioidit ovat halpoja, joten mistään päihdeongelmasta ei voida puhua - paitsi siinä kohtaa kun niitä joutuu ostelemaan kadulta moninkertaiseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista kun nykyään ei noita juuri uskalleta määrätä edes tarpeeseen, ei edes pienin mahdollinen määrä. Moni joka oikeasti tarvitsisi väliaikaisesti kevyintä rauhoittavaa, joka taitaa olla Opamox 15 mg, ei saa reseptin siihen.
Jostain syystä ihmisten pitää kärsiä Suomess, siinä on jotain kunniakasta ja hyveellistä. Tai tarttua pulloon, joka taas on monta kertaa tappavampaa ja kalliimpaa kuin mikään "päihdyttävä" lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on juuri päinvastainen. Lääkkeitä tilapäiseen ahdistukseen ja unettomuutteen (diapam, opamox) ei määrätä vaan annetaan suosiolla pysyvä psykoosilääkitys, ketipinor yms. Ihan kuin ammuttaisiin hyttystä tykillä.
Sama kokemus minulla vaikka diapam nimenomaan auttaa täsmälääkkeenä siihen ahdistukseen niin eivät suostu määräämään. Syytön minä siihen olen jos sitä käytetään huumausaineena katukaupassa, haluaisin vain eroon akuutista ahdistustilasta. SSRI-lääkkeitä en suostu syömään, ne vasta vaarallisia onkin.
Nyt ahdistusta hoidetaan itse sitten alkoholilla joka vaan pahentaa tilannetta ja lopulta lähdetään oman käden kautta kun mitään apua ei saa.
Joo no diapamia ei saa määrätä teille päihdeongelmaisille. Muuten olisit kohta siihenkin koukussa. Mikään nappi tai litku ei ahdistustasi poista, työkalut löytyvät omasta päästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se on ongelma näissä näiden käyttäjissä kun huuhtelevat pillerit alas viinan kera.
Kaikki eivät ole päihteiden perässä kun pyytää pilleriä. Oli sellainen hammasoperaatio johon epäilin tulevan puudutuksen jälkeen kipua. Pyysin jos siihen saisi yhden pillerin jotain oikeaa kipulääkettä. Ei saanut. Kyllä on pikkusen pihiä kun en ole koskaan käyttänyt kipulääkkeitä.
Mikä on oikea kipulääke? Eikö Burana ole sellainen?
Rukoile ettet koskaan saa omakohtaisesti tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli 20v sitten ,kun niitä lääkäriltä sai. Nykyisin todella maltillista ja harvoin saa bentsoja.
Joo siksi en ymmärrä juttua. Tuskin mistään saa enää "helposti" opioideja ja bentsoja.
20v+ ollut satunnaiskäytössä 5mg pameja 30kpl aski. Kerran kolmeen vuoteen kun uusin vanhan reseptin niin kuulustelu on kuin Espanjan inkvisition kellarissa.
Siis kulutuksella max. 10 nappulaa vuodessa ja normaali työssäkäyvä ihminen.
Epäilen että jossain Valviralla punainen pilli huutaa jos sama lääkäri paljon määräilee, sen verran varuillaan ja hädissään näistä tuntuvat olevan.
Erikoista. Olen käyttänyt pameja epäsäännöllisesti varmaan 15 vuotta. Uusin kerran vuodessa 30 kpl. Entisiäkin aina jää eli käytän hyv
Erikoista. Olen käyttänyt pameja epäsäännöllisesti varmaan 15 vuotta. Uusin kerran vuodessa 30 kpl. Entisiäkin aina jää eli käytän hyvin harvakseltaan. Työssäkäyvä, perheellinen opiskelija. Joka kerta uusineet mitään kysymättä julkisella.
Olet sitten onnekas ja harvojen joukossa. Mutta et tule kauaa olemaan sinäkään tätä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opamox on pelastanut mun elämän ja sen ansiosta mä pysyn työkykyisenä koska muuten olisin tajuttoman loppu ahdistukseni kanssa.
Mä otan sitä pari kertaa viikossa tarvittaessa ja todella pienen määrän, siis puolikkaan tai 1/4 tabletin ja se rentouttaa ja saan nukuttua vaikka olisi aivan kamala ahdistus stressivaihe päällä.
Mun sydän ei varmaan kestäisi tätä stressin määrää ilman sitä lääkettä. Onneksi on olemassa tuollainen edes pieni apu.
Alkoholia en käytä eikä ole mitään riippuvuuksia.
Koko sydämestäni toivon että lääkärit ymmärtäisivät että siinä on tärkeä lääke joka auttaisi ihmisiä ja harvempi vaipuisi uupumukseen.
Opamox on hyvä, turvallinen lääke.
Meneekö pää sillee
Puolikkaalla tabletilla? Et tosiaan tiedä yhtään mistä puhut. Vai meneekö sulla?
Sitten lääke ei sovi sulle.
Siinäpä ongelman ydin onkin, lääkevastaiset ennakkoluuloiset ihmiset, joilla on ollut onni elämässään selvitä ilman. Ei noilla ole kyllä pienintä hajuakaan siitä mitä vastaan kampanjoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no diapamia ei saa määrätä teille päihdeongelmaisille. Muuten olisit kohta siihenkin koukussa. Mikään nappi tai liJoo no diapamia ei saa määrätä teille päihdeongelmaisille. Muuten olisit kohta siihenkin koukussa. Mikään nappi tai litku ei ahdistustasi poista, työkalut löytyvät omasta päästäsi.
Sullakaan ei ole pienintä hajuakaan siitä mistä kirjoitat. Toivo ettei sinulla tule olemaankaan, sitähän ei voi koskaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no diapamia ei saa määrätä teille päihdeongelmaisille. Muuten ol
Mistä niin kuvittelet, aika ylimielinen asenne sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no diapamia ei saa määrätä teille päihdeongelmaisille. Muuten olisit kohta siihenkin koukussa. Mikään nappi tai li
Niinno. Tosiaan edelleen sitä pamia tykitetään sitten kun joutuu deliriumissa osastolle ja sitä määrätään myös vieroitushoidoissa tasaamaan ahdistusta. Miksi vasta sitten? Kenen etu tämä on?
Sitäpaitsi nämä hoitamattomat mielenterveyden ongelmat altistaa päihteiden käyttöön. ADHD hoidettuna ja lääkittynä vähentää muiden aineiden käyttöä, sama bentsoissa. Aina on niitä, jotka haluaa jotain kicksejä ja vetää mitä vaan, mutta ne on oma ryhmänsä ja heidän takiaan ei pitäisi evätä lääkitystä niiltä ketkä siitä hyötyy ja ketä se auttaa.
Suolisto menee pameista ja zopinokseista pazkaksi. Ahdistus pahenee vaan kun vaikutus lakkaa. Ihmiset eivät halua myöntää, koska nauttivat noiden lääkkeiden tuomasta olosta. Alapeukkua luvassa mutta totta puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no diapamia ei saa määrätä teille päihdeongelmaisille. Muuten ol
Koska jos on koukussa viinaan tai huumeisiin silloin on kohta pameihinkin. Miten se potilasta hyödyttäisi? Sekakäyttö on vaarallista. Mielenterveysongelmat eivät poistu lääkkeitä, alkoa tai huumeita vetämällä. Päihteettömyys tukee paranemista. Läheskään kaikki adhd/add:t ei ole koukussa päihteisiin, päihdekoukkuun joutumista avittaa ne mt-ongelmat ja traumat. Adhd on jo aika väsynyt tekosyy.
Koska jos on koukussa viinaan tai huumeisiin silloin on kohta pameihinkin. Miten se potilasta hyödyttäisi? Sekakäyttö on vaarallista. Mielenterveysongelmat eivät poistu lääkkeitä, alkoa tai huumeita vetämällä. Päihteettömyys tukee paranemista. Läheskään kaikki adhd/add:t ei ole koukussa päihteisiin, päihdekoukkuun joutumista avittaa ne mt-ongelmat ja traumat. Adhd on jo aika väsynyt tekosyy.
Mielenterveysongelmat eivät poistu lääkkeitä, alkoa tai huumeita vetämällä. Päihteettömyys tukee paranemista.//
Kerro tämä oi asiantuntija kaikille psykiatreille, jotka lääkitsevät mielenterveysongelmia. Helppo ja halpa ratkaisu: Ei lääkkeitä kenellekään missään tilanteessa niin johan skitsofreenikot, puukoilla tms aseilla riehuvat psykoottiset ihmiset ja ihan kaikki muut paranevat yks kaks. Ei enää vakavasti masentuneiden itsemurhia tai perhesurmia enää koskaan. Olet sinä sitten viisas.
Olet niitä harvoja, jotka pitävät lääkkeitä päihteinä. Todista tämä lääkäreille niin meillä on auvoinen yhteiskuntarauha ja mielisairaalat sekä katkot voidaan sulkea, ei siis lääkkeitä kenellekään missään tilanteessa. Jokaisen pitää vaan olla päihteetön. Asia selvä, oletko sinä selvinpäin ja ihan tolkuissas? Kandeis käydä pää tutkituttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Suolisto menee pameista ja zopinokseista pazkaksi. Ahdistus pahenee vaan kun vaikutus lakkaa. Ihmiset eivät halua myöntää, koska nauttivat noiden lääkkeiden tuomasta olosta. Alapeukkua luvassa mutta totta puhun.
Mulla ainakin ahdistus on monin verroin pienempää, kun olen saanut nukkua zopinoxilla. En ikinä tarvitse rauhoittavaa seuraavana päivänä. Sen sijaan neuroleptit ja masennuslääkkeet aiheuttaa jäätävät olot, tärinän, pelkotilat, paniikin. Taatusti tarvitsen rauhoittavaa ja vielä yli reseptin jos haluan päivästä yli ja uskaltaa uloskin
Rebound-ahdistus on ihan oikea juttu mutta mulle itse lääkäritkin on sanonut,että mun 15mg opamox annos on niin pieni että mitään vieroitusoireita siitä ei tule.
Saanko linkkiä tähän tutkimukseen näiden lääkkeiden vaikutuksesta suolistoon?
Mulle ei määrätä edes Buranaa. Söin sitä koviin kuukautiskipuihin ja nyt sitä reseptiä ei enää suostuta uusimaan. Ihan naurettavaa.