IL: Lääkärit kirjoittavat potilaille holtittomasti mm. Diapamia - Potilaita joutunut lääkevieroitukseen
lltalehden selvitys paljastaa, miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjoittelu on.
Ilmeisesti myös opioideja kirjoitetaan Suomessa vasemmalla kädellä
Järkyttävää! Miksi noita lääkkeitä edes saa myydä Suomessa?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli 20v sitten ,kun niitä lääkäriltä sai. Nykyisin todella maltillista ja harvoin saa bentsoja.
Joo siksi en ymmärrä juttua. Tuskin mistään saa enää "helposti" opioideja ja bentsoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli 20v sitten ,kun niitä lääkäriltä sai. Nykyisin todella maltillista ja harvoin saa bentsoja.
Joo siksi en ymmärrä juttua. Tuskin mistään saa enää "helposti" opioideja ja bentsoja.
20v+ ollut satunnaiskäytössä 5mg pameja 30kpl aski. Kerran kolmeen vuoteen kun uusin vanhan reseptin niin kuulustelu on kuin Espanjan inkvisition kellarissa.
Siis kulutuksella max. 10 nappulaa vuodessa ja normaali työssäkäyvä ihminen.
Epäilen että jossain Valviralla punainen pilli huutaa jos sama lääkäri paljon määräilee, sen verran varuillaan ja hädissään näistä tuntuvat olevan.
En käsitä näitä juttuja, tänne kirjoittaa ihmisiä joilla ei ole mitään ymmärrystä ahdistuneisuudesta. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Minä olen saanut elää näiden lääkkeiden avulla. Kävin kyllä 13v. terapiassa että tähän päästiin, ei elämä helppoa ole mutta kuitenkin.
Aika erikoista kun nykyään ei noita juuri uskalleta määrätä edes tarpeeseen, ei edes pienin mahdollinen määrä. Moni joka oikeasti tarvitsisi väliaikaisesti kevyintä rauhoittavaa, joka taitaa olla Opamox 15 mg, ei saa reseptin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20v+ ollut satunnaiskäytössä 5mg pameja 30kpl aski. Kerran kolmeen vuoteen kun uusin vanhan reseptin niin kuulustelu on kuin Espanjan inkvisition kellarissa.
Epäilen että jossain Valviralla punainen pilli huutaa jos sama lääkäri paljon määräilee, sen verran varuillaan ja hädissään näistä tuntuvat olevan.
Tämä on täysin käsittämätöntä että yhtä pakettia ei voi määrätä vaikka kestäisi sillä vuoden päivät. Noin kerran kuussa kärsin ahdistuksesta ja nyt joudun sitten vaan sietämään sen jotenkin. Mielestäsi jokainen lääkäri joka vielä määrää diapameja pitäisi palkita työstään eikä niin että pelotellaan entistä enemmän. Bentso on ainut lääke joka auttaa akuuttiin ahdistushäiriöön. PISTE.
Minullakin on Opamox satunnaiskäytössä. Unettomuuteen en ole enää saanut kuin Ketipinoria jota muualla maailmassa ei suositella muuhun kuin alkuperäiskäyttöön eli psykoosilääkkeeksi. Sivuvaikutukset on h lvetilliset, seuraava päivä tokkurassa ja levottomat jalat. Opamoxia otan tarvittaessa puolikkaan. Minkään näköistä käytön käsistä riistäytymistä en ole kokenut. Tämä on taas Suomi-meininkiä että muutaman henkilön väärinkäytön takia evätään käyttö kaikilta.
Sehän se on ongelma näissä näiden käyttäjissä kun huuhtelevat pillerit alas viinan kera.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se on ongelma näissä näiden käyttäjissä kun huuhtelevat pillerit alas viinan kera.
Kaikki eivät ole päihteiden perässä kun pyytää pilleriä. Oli sellainen hammasoperaatio johon epäilin tulevan puudutuksen jälkeen kipua. Pyysin jos siihen saisi yhden pillerin jotain oikeaa kipulääkettä. Ei saanut. Kyllä on pikkusen pihiä kun en ole koskaan käyttänyt kipulääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole päihteiden perässä kun pyytää pilleriä. Oli sellainen hammasoperaatio johon epäilin tulevan puudutuksen jälkeen kipua. Pyysin jos siihen saisi yhden pillerin jotain oikeaa kipulääkettä. Ei saanut. Kyllä on pikkusen pihiä kun en ole koskaan käyttänyt kipulääkkeitä.
Mikä on oikea kipulääke? Eikö Burana ole sellainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Olen käyttänyt pameja epäsäännöllisesti varmaan 15 vuotta. Uusin kerran vuodessa 30 kpl. Entisiäkin aina jää eli käytän hyvin harvakseltaan. Työssäkäyvä, perheellinen opiskelija. Joka kerta uusineet mitään kysymättä julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Olen käyttänyt pameja epäsäännöllisesti varmaan 15 vuotta. Uusin kerran vuodessa 30 kpl. Entisiäkin aina jää eli käytän hyv
Yleensä niillä joille ei kirjoiteta löytyy päihdehistoriaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs hoidat jos syy on vaikka rskaus, sota, pahoinpitely tai läheisen kuolema? Traumoja voi koittaa käsitellä ja tiedostaa vaikka miten, mutta ei ne oireet välttämättä kaikilla ikinä poistu ja elämä menee vaan pahempaan suuntaan, mitä enemmän aikaa kuluu ja asioita käsittelee.
Sano nyt vielä, että se ahdistus vaan kuuluu elämään ja jokaista ahdistaa joskus.
Olen se, joka kirjoitin, että ahdistuksen syy pitäisi löytää. Minulla on itselläni kokemusta kolmesta noista mainitsemistasi. Ja kokemuksesta voin sanoa että ne traumat pitää todellakin käsitellä niin, että niiden kanssa pystyy elämään ilman lääkkeitäkin. Joko et ole ollut psykoterapiassa tai sulla on huono terapeutti.
Aika alentavaa tuo sinun tapa kommentoida. Minulla on itselläni todella vaikea traumatausta ja kävin onnekkaasti (!) monta vuotta traumaterapiassa. Lisäksi takana osastojaksoja sun muita. Niistä ajoista on tultu valtavasti eteenpäin. Eli olen sinänsä täysin samaa mieltä siitä, että ne traumat pitää käsitellä. Mutta. Esimerkiksi itse reagoin kehollani todella voimakkaasti ja tietyt tilanteet, esimerkiksi kova jännitys tai muu ahdistus lamaa toimintakyvyn.
Olen aiempi kommentoija, joka uusii 30 kpl vuosittain. Noinkaan paljoa en syö, mutta kai takaraivoon on jäänyt pelko siitä olosta, jota joskus tunsin niin uusin pamit, vaikka niitä olisi vielä. En usko, että tulen koskaan pääsemään eroon tästä voimakkaasta kehoreagoinnista, koska olen ollut aina ollut tällainen. Ja jos se yksi pami auttaa niinä harvoina hankalina aamuina menemään esimerkiksi töihin niin en todellakaan pidä tätä pahana.
Suomalaislääkäreiden holtittomat lääkemääräykset ovat kylmäävää luettavaa. Kuinka monen ennenaikaisen kuoleman takana on potilasta hoitava lääkäri, kysyy Iltalehden Katariina Lehtikanto.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc7d542d-a305-43f1-9203-bc62893c6eb0
Vierailija kirjoitti:
Ai.
Otin tänään puolikkaan opamoxin että uskallan kauppaan. En aikonut ostaa alkoholia.
Muuten hei, reseptissä lukee 1 kpl 1 krt päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaislääkäreiden holtittomat lääkemääräykset ovat kylmäävää luettavaa. Kuinka monen ennenaikaisen kuoleman takana on potilasta hoitava lääkäri, kysyy Iltalehden Katariina Lehtikanto.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc7d542d-a305-43f1-9203-bc62893c6eb0
Tällä Lehtikannolla on selkeästi joku oma lehmä ojassa. Miksi hän provoaa ja levittää pelkoa?
Ensimmäisessä esimerkissä puhuttiin muutenkin vieroitishoidossa olevista ja tässä sanotaan vain, että toisaalla annettiin 2400 zopinoxia yhdellä reseptillä. Se on joko virhe tai sitten tämä lääkäri on potkittu kyllä virastaan samantien tai vähintään otettu pois oikeus määrätä pkv-reseptejä.
Ja kukaan tarpeeseen ottava ei niillä henkeään vedä. Muutenkin bentsoilla tai nykylääkkeillä ylipäätään ei enää saa henkeä itseltään ellei tosiaan vedä kaikenlaista sekaisin ja viinan kera.
Tiedän muuten tapauksen, jossa henkilö kuoli otettuaan viinan päälle betasalpaajaa. Pitäisikö nyt esim kaikki verenpaine potilaiden ja jännittäjien lääke kieltää?
Purkillisella sitä kaikkien siunaamaan ketipinoria saa taatusti enemmän haittaa aikaan kuin minimi annostuksella bentsoa.
Miksi yleistäminen?
Suurin osa käyttää niitä lääkkeitä kuitenkin vain tarpeeseen eikä päihdehakuisesti.
Kuinka moni täällä olijoista tuntee ketään, kenelle lääkäri määrää "yllin kyllin" näitä lääkkeitä?
Mä joudun tappelemaan siitä minimiannostuksesta opamoxiakin ja kaikki sairaanhoitajatkin on ihmetelleet, miksi oireisiin nähden niin pieni määrä. Olen pyytänyt yhtä 10 kappaleen pakettia diapamia pahimpiin itsetuho- ja ahdistusoloihin, ei heru.
Mistä näitä lääkäreitä löytää, pitääkö tosiaan olla ensin alkoholin tai katuaineiden ongelmakäyttäjä?
Kuinka paljon säästyisi näissäkin tapauksissa, jos he olisivat saaneet tarpeellista apua aiemmin?
Joskus 90-luvulla vielä kirjoitettiin Diapam-reseptejä, ei enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 90-luvulla vielä kirjoitettiin Diapam-reseptejä, ei enää nykyään.
On siis vale, että niitä vielä nykyisin kirjoitettaisiin. On lopetettava masennuslääkkeiden demonisointi!
Mitäpä jos menisit ulos kun on niin kaunis päivä sen sijaan että vastailisit omiin viesteihisi sanalla "tämä". Tarvitset paljon pameja tehokkaammat lääkkeet ":D"