Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Lääkärit kirjoittavat potilaille holtittomasti mm. Diapamia - Potilaita joutunut lääkevieroitukseen

Vierailija
18.06.2024 |

lltalehden selvitys paljastaa, miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjoittelu on.

Ilmeisesti myös opioideja kirjoitetaan Suomessa vasemmalla kädellä

Järkyttävää! Miksi noita lääkkeitä edes saa myydä Suomessa?

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei määrätä edes Buranaa. Söin sitä koviin kuukautiskipuihin ja nyt sitä reseptiä ei enää suostuta uusimaan. Ihan naurettavaa. 

Buranaa saa ostaa ilman reseptiä

Vierailija
142/159 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät todellakaan kirjoita holtittomasti diapameja ym. bentsoja. Miatä näitä juttuja oikein revitään?

Nykyään alkaa olla mahdotonta saada näitä lääkkeitä edes tarpeeseen. Jos käyttö on ollut asiallista, niistä on todellista apua, eivätkä määrät nousseet vuosien saatossa, silti reseptiä ei enää uusita. Elämästä aletaan tehdä todella hankalaa. 

Jos näiden lääkkeiden maltillisella käytöllä on jotain terveydellisiä haittavaikutuksia, otan mielelläni sen riskin, etten elä 100 vuotiaaksi. Minulle riittää lyhyempi mutta laadukkaampi elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei määrätä edes Buranaa. Söin sitä koviin kuukautiskipuihin ja nyt sitä reseptiä ei enää suostuta uusimaan. Ihan naurettavaa. 

Buranaa saa ostaa ilman reseptiä

Tiedän kyllä, mutta kiitos kuitenkin viisaasta vinkistäsi. 

Vierailija
144/159 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolisto menee pameista ja zopinokseista pazkaksi. Ahdistus pahenee vaan kun vaikutus lakkaa. Ihmiset eivät halua myöntää,  koska nauttivat noiden lääkkeiden tuomasta olosta.  Alapeukkua luvassa mutta totta puhun.

"Lääkkeiden tuoma olo" = toimintakykyinen ihminen, joka pystyy jonkinlaiseen arjen pyörittämiseen lääkkeiden avulla

Ja tuo höpötys suolistosta on täyttä paskaa. Mene mieluummin saarnaamaan parille miljoonalle alkoholia kittaavalle, tekninen liuotin saa aikaiseksi paljon pahempaa jälkeä.

Vierailija
145/159 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vuosia opamoxia uneen. Sen avulla pääsin takaisin työelämään ja toimivaksi ihmiseksi. Jos se katkaistaisiin niin sit olisin taas työkyvytön, ei sekään ihmiselle terveellistä ole.

Annokset ei ole nousseet, en käytä viikonloppuisin, enkä lomilla. En saa mitään vieroitusoireita kun jätän lomiksi pois.

Mulla on myös oxyja aina paketti kotona siltä varalta, että tulee kova hermokipu, jota mulla aina ajoittain tulee. Johtuu harvinaissairaudesta ja jos menen päivystykseen, niin ei ne uskalla mulle mitään tehdä kun eivät tunne sairautta. Sen katkaiseminen olisi myös ihan järjetöntä, koska se vaan kuormittaisi päivystystä. Se että mulla on sitä oxya se yks paketti, ei vielä hirveää riskiä aiheuta.

Toivottavasti saan pitää lääkärini.

Vierailija
146/159 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä joku saa muka liikaa lääkkeitä? Mulla iskias, joka on ihan halvaannuttava kipu. Iskee noin kerran vuodessa eikä siihen auta kuin 5 mg diapam noin viikon annos ja kaikki taas ok. Mitä nopeammin aloitan kuurin sitä nopeammin pääsen takas töihin.

Edellisestä kerrasta on yli vuosi, yritin saada reseptiä -siis viikon annos- sillä alkaa taas tuntua siltä että se on tulossa. En saanut. Eli sitten pitää taas mennä terkkariin ja viimeksi riisui alastomaksi/sanoi pyllistä/ tuli minusta liiankin liki tää mieslääkäri ennen kuin sain reseptin.

Voi helevetti mitä terveydenhuoltoa.

Vierailija
147/159 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helvetissä joku saa muka liikaa lääkkeitä? Mulla iskias, joka on ihan halvaannuttava kipu. Iskee noin kerran vuodessa eikä siihen auta kuin 5 mg diapam noin viikon annos ja kaikki taas ok. Mitä nopeammin aloitan kuurin sitä nopeammin pääsen takas töihin.

Edellisestä kerrasta on yli vuosi, yritin saada reseptiä -siis viikon annos- sillä alkaa taas tuntua siltä että se on tulossa. En saanut. Eli sitten pitää taas mennä terkkariin ja viimeksi riisui alastomaksi/sanoi pyllistä/ tuli minusta liiankin liki tää mieslääkäri ennen kuin sain reseptin.

Miten ihmeessä bentsot auttaa iskiakseen?

Vierailija
148/159 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
149/159 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: osta Ibumax 400 mg apteekista, ja ota kaksi tabl kerralla= 800 mg. 30 tabl maksaa noin 5 e, paljon halvempi kun Burana mutta sama vaikuttava aine.

Vierailija
150/159 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä bentsot auttaa iskiakseen?

Relaksoi lihakset, jolloin paine Iskias-hermoon helpottaa. Ei kovin yleisesti käytetä enää relaksanttina. Joissain neurologisissa tiloissa vielä nykyäänkin kohtalaisen yleisiä relaksanttina. Lähinnä klonatsepaamia. Psyk.sh.

Vierailija
151/159 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyk.polin psykiatri täräytti suoraan, että linjaus on, ettei rauhottavia enää määrätä. Aika erikoista mielestäni. En todellakaan käyttäisi koko ajan vaan 30 kpl riittäisi pariksi vuodeksi pahimpien kohtausten varalle - mutta sekin on ilmeisesti liikaa sitten. Ketipinoria, Ataraxia ja Mirtazapinia vaan saisi vaikka kuinka paljon vaikka huonompia lääkkeitä ovat tähän tarkotukseen mulle. Eli kokemukseni mukaan hyvin vaikea saada nykyään rauhottavia lääkkeitä.

Vierailija
152/159 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyk.polin psykiatri täräytti suoraan, että linjaus on, ettei rauhottavia enää määrätä. Aika erikoista mielestäni. En todellakaan käyttäisi koko ajan vaan 30 kpl riittäisi pariksi vuodeksi pahimpien kohtausten varalle - mutta sekin on ilmeisesti liikaa sitten. Ketipinoria, Ataraxia ja Mirtazapinia vaan saisi vaikka kuinka paljon vaikka huonompia lääkkeitä ovat tähän tarkotukseen mulle. Eli kokemukseni mukaan hyvin vaikea saada nykyään rauhottavia lääkkeitä.

No, yksityiselläpä määrätään. Olen käyttänyt vuodesta -96 asti. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
153/159 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, yksityiselläpä määrätään. Olen käyttänyt vuodesta -96 asti. Ei mitään ongelmaa.

No kuka määrää, kuka ei. Hyvä jos on joku luottolääkäri. Mutta kun selaa yksityisien psykiatrien tietoja, jo siellä lukee, ettei määrää kyseisiä lääkkeitä.

Vierailija
154/159 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka määrää, kuka ei. Hyvä jos on joku luottolääkäri. Mutta kun selaa yksityisien psykiatrien tietoja, jo siellä lukee, ettei määrää kyseisiä lääkkeitä.

Itsellä on kaksi yleislääkäriä, joilta haen. Kaksi siitä syystä, jos toinen sattuu olemaan lomalla. En jaksaisi millään psykiatrilla käydä.

Vierailija
155/159 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ilmeisesti rahaa, luottolääkäri ja potilassuhde?

Kävin yksityisellä. Diagnoosit mm vaikea asteinen paniikkihäiriö ja ahdistuneisuus, vakava masennus, ptsd.

Halusi syöttää olanzapinia, kuulemma toimii ahdistukseen. Olen kokeillut, pitkän aikaan, ei toimi!

Miksi ihmisiä kidutetaan? Turha mun on edes minnekään työelämään yrittää kun en osaa esim nukkua ja ahdistuneisuus + paniikit pitää neljän seinän sisässä.

Miks ne ei vaan anna eläkepapereita suoraan? Tai mieluummin joku eutanasia-pilleri kun on selvää, että me kuormitetaan eikä haluta auttaa niin millään tavalla.

Vierailija
156/159 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on juuri päinvastainen. Lääkkeitä tilapäiseen ahdistukseen ja unettomuutteen (diapam, opamox) ei määrätä vaan annetaan suosiolla pysyvä psykoosilääkitys, ketipinor yms. Ihan kuin ammuttaisiin hyttystä tykillä.

Sama kokemus minulla vaikka diapam nimenomaan auttaa täsmälääkkeenä siihen ahdistukseen niin eivät suostu määräämään. Syytön minä siihen olen jos sitä käytetään huumausaineena katukaupassa, haluaisin vain eroon akuutista ahdistustilasta. SSRI-lääkkeitä en suostu syömään, ne vasta vaarallisia onkin.

Nyt ahdistusta hoidetaan itse sitten alkoholilla joka vaan pahentaa tilannetta ja lopulta lähdetään oman käden kautta kun mitään apua ei saa.

Niin kaikki muut lääkkeet on vaarallisia ja pepusta, kun ne ei tee hassua oloa päähän. Mitä, jos opettelisit, että ahd

Mistä lähtien Diapam tekee hassun olon päähän?

-Parina ekana päivänä ehkä, mutta pidempään käyttäneellä ei, ja sen jälkeen vain tasoittaa mieltä ja väsyttää itseä.

Vierailija
157/159 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät todellakaan kirjoita holtittomasti diapameja ym. bentsoja. Miatä näitä juttuja oikein revitään?

Nykyään alkaa olla mahdotonta saada näitä lääkkeitä edes tarpeeseen. Jos käyttö on ollut asiallista, niistä on todellista apua, eivätkä määrät nousseet vuosien saatossa, silti reseptiä ei enää uusita. Elämästä aletaan tehdä todella hankalaa. 

Jos näiden lääkkeiden maltillisella käytöllä on jotain terveydellisiä haittavaikutuksia, otan mielelläni sen riskin, etten elä 100 vuotiaaksi. Minulle riittää lyhyempi mutta laadukkaampi elämä.

Totta. Mieluummin annetaan ihmisten syrjäytyä pois opiskelu- ja työmarkkinoilta, kun annettaisiin toimintakykyä ylläpitävä lääkitys. 

Vierailija
158/159 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin kaikki muut lääkkeet on vaarallisia ja pepusta, kun ne ei tee hassua oloa päähän. Mitä, jos opettelisit, että ahdistuksessa ei ole mitään pelättävää niin ei tarvitse huumeita ja alkoholia kitata"

Ei ahdistusta pelätä vaan siitä kärsitään. En minä syöpääkään pelkää mutta kun siihen sairastuu niin silloin tarvitsee hoitoa. Ahdistus on kamala olotila joka johtaa usein itsariin.

Ahdistus on niin sietämätön olotila, että kyllä sitä todellakin on syytä pelätä. Ja järkeväähän sitä olisi hoitaa, koska rajoittaa vahvasti ihmisen työ- ja toimintakykyä. 

Vierailija
159/159 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opamox on pelastanut mun elämän ja sen ansiosta mä pysyn työkykyisenä koska muuten olisin tajuttoman loppu ahdistukseni kanssa.

Mä otan sitä pari kertaa viikossa tarvittaessa ja todella pienen määrän,  siis puolikkaan tai 1/4 tabletin ja se rentouttaa ja saan nukuttua vaikka olisi aivan kamala ahdistus stressivaihe päällä.

Mun sydän ei varmaan kestäisi tätä stressin määrää ilman sitä lääkettä. Onneksi on olemassa tuollainen edes pieni apu.

Alkoholia en käytä eikä ole mitään riippuvuuksia.

Koko sydämestäni toivon että lääkärit ymmärtäisivät että siinä on tärkeä lääke joka auttaisi ihmisiä ja harvempi vaipuisi uupumukseen. 

Opamox on hyvä, turvallinen lääke. 

Meneekö pää silleen kivasti sekaisin? 

Ei mene, mutta töissä pystyy käymään. Kasvaisit sinäkin aikuiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme