Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Lääkärit kirjoittavat potilaille holtittomasti mm. Diapamia - Potilaita joutunut lääkevieroitukseen

Vierailija
18.06.2024 |

lltalehden selvitys paljastaa, miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjoittelu on.

Ilmeisesti myös opioideja kirjoitetaan Suomessa vasemmalla kädellä

Järkyttävää! Miksi noita lääkkeitä edes saa myydä Suomessa?

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs hoidat jos syy on vaikka rskaus, sota, pahoinpitely tai läheisen kuolema? Traumoja voi koittaa käsitellä ja tiedostaa vaikka miten, mutta ei ne oireet välttämättä kaikilla ikinä poistu ja elämä menee vaan pahempaan suuntaan, mitä enemmän aikaa kuluu ja asioita käsittelee.

Sano nyt vielä, että se ahdistus vaan kuuluu elämään ja jokaista ahdistaa joskus.

Näin on ja silloin pitää vaan elää sitä elämää ja sinnitellä. Kemikaaleista kannattaa pysyä erossa tai tulee niistäkin vielä ongelma kaiken muun lisäksi.

Kerrotko miten se ketään hyödyttää jos ihminen on vuositolkulla tukielättinä neljän seinän sisällä?

Vierailija
62/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on nykyään todella harvassa jotka määrävät bentsoja holtittomasti, täysin ala-arvoista toimintaa iltikseltä vihjailla maksumuurin takana olevan jutun otsikossa että olisi jotenkin yleistäkin ja iso ongelma. Asiahan on aivan toisinpäin.

T. Yksityisellä sairaanhoitajana 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs hoidat jos syy on vaikka rskaus, sota, pahoinpitely tai läheisen kuolema? Traumoja voi koittaa käsitellä ja tiedostaa vaikka miten, mutta ei ne oireet välttämättä kaikilla ikinä poistu ja elämä menee vaan pahempaan suuntaan, mitä enemmän aikaa kuluu ja asioita käsittelee.

Sano nyt vielä, että se ahdistus vaan kuuluu elämään ja jokaista ahdistaa joskus.

Olen se, joka kirjoitin, että ahdistuksen syy pitäisi löytää. Minulla on itselläni kokemusta kolmesta noista mainitsemistasi. Ja kokemuksesta voin sanoa että ne traumat pitää todellakin käsitellä niin, että niiden kanssa pystyy elämään ilman lääkkeitäkin. Joko et ole ollut psykoterapiassa tai sulla on huono terapeutti. 

Vierailija
64/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja silloin pitää vaan elää sitä elämää ja sinnitellä. Kemikaaleista kannattaa pysyä erossa tai tulee niistäkin vielä ongelma kaiken muun lisäksi.

Kerrotko miten se ketään hyödyttää jos ihminen on vuositolkulla tukielättinä neljän seinän sisällä?

Lisään tähän vielä.

Mulla alkoi paniikkikohtauksen 15-vuotiaana isäni kuoleman jälkeen ja sisareni käytti väkivaltaa mua kohtaan.

Jos mulla olisi ollut auttavat lääkkeet jo nuorena, niin nyt 20 vuotta myöhemmin mulla todennäköisesti olisi mm ammatti ja työpaikka ja pystyisin oman elämäni kustantamaan. Se mielenterveyskin olisi parempi.

Sen sijaan olen pitkäaikaistyötön mulla ei ole ammattia eikä työkokemusta ja olen traumatisoitunut elämän varrella vaan lisää. En mä usko että näin lähempänä 40 vuotiaana mua kukaan edes ottais töihin edellämainituista syistä. Roikun "kuntouttavassa" työtoiminnassa vuositolkulla.

Tossa oli vasta kolme viikkoa kun en uskaltanut edes kauppaan, lenkillä pystyin käymään. Aika normaalia, että olen viikkokausia kotona yksinään, pelkotilat on niin pahoja etten saa mentyä pyykkitupaan tai viemään roskia.

Mutta siedetään nyt sitten. Muiden kustannuksella niin pitkään kun ei siedä enää.

Ethän muuten syö buranaa, antibiootteja tai allergia lääkkeitä? Kemikaaleja, hyi!

Vierailija
65/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on juuri päinvastainen. Lääkkeitä tilapäiseen ahdistukseen ja unettomuutteen (diapam, opamox) ei määrätä vaan annetaan suosiolla pysyvä psykoosilääkitys, ketipinor yms. Ihan kuin ammuttaisiin hyttystä tykillä.

Ketipinoriin ei tule riippuvuutta eikä sitä voi juurikaan hyödyntää katukaupassa. Lääkärikunnassa (privaattipuolella) on muutama mätämuna joka hankkii suuren osan ansioistaan privaattipuolella noilla bentsoilla. Yleinen ilmiö tuo ei tosiaankaan ole.

Miksei bentsoja ole kielletty jos ne ovat niin vaarallisia?

Kelvollista korvaajaa ei ole. Psyk.sh.

Vierailija
66/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen välttämättä ole mitään tiettyä syytä kuten ei aina masennukseen, syöpään tms. Ja vaikka olisikin niin se saattaa olla joku vuosikymmeniä vanha traumakokemus johon ei pysty vaikuttamaan.

Kyllä niihin yleensä pystyy vaikuttamaan psykoterapialla, EMDR:llä tms. Mutta Suomessa terveydenhuolto perustuu siihen että hoidetaan lääkkeillä oiretta, ei syytä.

Vierailija
67/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen piti olla asiat todella huonosti, että noita kirjoitettiin. Mutta ei sinänsä yllätä, kerta painonpudotukseenkin on nykyää jokku hemmetin pillerit olemassa. Ihmiset eivät osaa hallita enää omaa elämäänsä. 

Vierailija
68/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita on nykyään todella harvassa jotka määrävät bentsoja holtittomasti, täysin ala-arvoista toimintaa iltikseltä vihjailla maksumuurin takana olevan jutun otsikossa että olisi jotenkin yleistäkin ja iso ongelma. Asiahan on aivan toisinpäin.

T. Yksityisellä sairaanhoitajana 

Näissä maksumuurin takana olevissa jutuissa on tosiaan aina jokin mahdollisimman räikeä vihjailu tai pelottelu otsikossa, vääristellään ja vihjaillaan mutta tietenkin lain puitteissa. :)

Vierailija
69/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lääkefirmat on tehnyt lobbauksensa niin hyvin, että vanhat, tilapäiskäytössä toimivat lääkkeet halutaan markkinoilta pois ja ihmiset halutaan lääkitä pysyvästi aivoja rappeuttavilla lääkkeillä, johon kylläkin tulee psykologinen riippuvuus ihan samalla lailla kuin kolmiolääkkeisiin. Siitä ei vain puhuta.

Tk-lääkäri alkoi tässä jokin aika sitten ajaa alas yli 70-vuotiaan skitsofreniapotilaan opamox-lääkitystä sillä perusteella, että se ei tee hyvää ikääntyvän ihmisen muistille. Siis what? Tässä tapauksessa potilas on syönyt kyseistä lääkettä vuosikymmenet. Lääkettä ajetaan alas vähitellen ja sai lisäksi melatoniinin. No nyt hän ei nuku kunnolla ja seuraavaa psykoosia odotellessa. Kiitos Suomen terveydenhuolto. Ei mitään järkeä.

Vierailija
70/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen piti olla asiat todella huonosti, että noita kirjoitettiin. Mutta ei sinänsä yllätä, kerta painonpudotukseenkin on nykyää jokku hemmetin pillerit olemassa. Ihmiset eivät osaa hallita enää omaa elämäänsä. 

Tämä. 

Vierailija
71/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman elämän hallinta on illuusio,  vain typerys ei ahdistu tässä sairaassa maailmassa, jossa politiikka on showta ja rahan ahneus korkein arvo.

Vierailija
72/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ennen eli siinä n. 1970 - 2000 bentsoja määrättiin hyvin kepein perustein. Ei kannattaisi kommentoida jos ei mistään mitään tiedä/tiedot perustuvat keltaisen lehdistön klikkiotsikoihin.

Vierailija
73/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsot veivät elämästäni vuosikymmenen, elin kun sumussa.

Sen huomasi sitten kun lopetin niiden käytön itse, en suosittele jatkuvaan käyttöön, lisäävät vaan ahdistusta ja masennusta pitkäaikaisessa käytössä eli vaikutus onkin päinvastainen.

Vierailija
74/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptejäkö pitäisi holtittomasti määrätä? 

Eivät aiheuta riippuvuutta eli ovat parempi vaihtoehto

Eivät juurikaan anna vastetta kuin harvoille. Haittavaikutukset myös suuremmat. Ovat psykoosilääkkeitä, eivät anksiolyyttejä. Listaa voisi jatkaa pitkään. Oikein käytettynä bentsodiatsepiinit voivat olla hengenpelastavia lääkkeitä. Psyk.sh.

Vierailija
75/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka kirjoitin, että ahdistuksen syy pitäisi löytää. Minulla on itselläni kokemusta kolmesta noista mainitsemistasi. Ja kokemuksesta voin sanoa että ne traumat pitää todellakin käsitellä niin, että niiden kanssa pystyy elämään ilman lääkkeitäkin. Joko et ole ollut psykoterapiassa tai sulla on huono terapeutti. 

Hengaat vauvapalstalla pätemässä ja pelkkien omien kokemuksiesi perusteella koet että sinulla on oikeus tuomita ihmisiä jotka joutuvat toisinaan turvautumaan rauhoittaviin lääkkeisiin. Hyvin on ainakin itsereflektiokyky kehittynyt siellä terapiassa käydessäsi... Traumatisoituneillehan on tyypillistä että koetaan itsen olevan joko muiden ala -tai yläpuolella. -eri

Vierailija
76/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ennen eli siinä n. 1970 - 2000 bentsoja määrättiin hyvin kepein perustein. Ei kannattaisi kommentoida jos ei mistään mitään tiedä/tiedot perustuvat keltaisen lehdistön klikkiotsikoihin.

Nii ja sota-ajalla piriä sai apteekista. En nyt puhu boomer-ajasta, 10v sitten esim noita ei juuri kirjoitettu. Taidat laihduttaa lääkkeillä? :D

Vierailija
77/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii ja sota-ajalla piriä sai apteekista. En nyt puhu boomer-ajasta, 10v sitten esim noita ei juuri kirjoitettu. Taidat laihduttaa lääkkeillä? :D

?

Vierailija
78/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 1960-luvulla laihdutusvalmisteissa oli piriä. 

Vierailija
79/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot aika onnekas että olet edes päässyt terapiaan, hyvä se on sieltä huudella että "minä minä minä teen oikein".

Vai maksoitko yksityisestä ihan?

Se terapia voi viedä myös vaan huonompaan suuntaan. Kaikki traumat ei ole semmoisia, että niitä kannattaa sieltä alitajunnasta enää kaivella.

Vierailija
80/159 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mikä tekee susta niin paljon paremman, että on varaa arvostella ja pilkata vähemmän onnekkaita ja vielä nauraa päälle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi