IL: Lääkärit kirjoittavat potilaille holtittomasti mm. Diapamia - Potilaita joutunut lääkevieroitukseen
lltalehden selvitys paljastaa, miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjoittelu on.
Ilmeisesti myös opioideja kirjoitetaan Suomessa vasemmalla kädellä
Järkyttävää! Miksi noita lääkkeitä edes saa myydä Suomessa?
Kommentit (159)
Miksi useimmat luulee, et ne tekee "hyvän" olon ? Ottaisin tilalle terveen pään ja kehon jos vain voisi valita. Eikä mulle näistä pameista tule Pilvilinna-oloa, vaan se rauhoittaa kuten pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisia pitäisi määrätä vain sairaalaosastolla tiukassa valvonnassa. Ei ikinä itse kotona otettavaksi.
Tämä.
Voi nyt vee.. 🤦
Miksi on parempi rasittaa muutenkin kuormittunutta terveydenhuoltoa osastopäivillä kun niillä lääkkeillä pärjäisi kotonakin? Ja miten ei tajuta, että veronmaksajat senkin maksaa?
Ei mene mun ymmärrykseen.
Olen pari kertaa joutunut osastolle kun en pärjännyt enää pelkojeni kanssa kotona ja olin täysin pihalla. Olisin pärjännyt jos olisin saanut lääkenoston väliaikaisesti. Se ei käynyt, mutta osastolla sitten sai, mikä idea?
Se yksi ylimääräinen purkki olisi maksanut 3-4 euroa. Nää pari kolme viikkoa osastolla tekee, oliko se 50e päivään. En muista, mutta toisella kerralla tuli 1000 euron lasku. Se vs 3e. Itsehän olen toimeentulotuella kun en ole toimintakykyinen, niin enhän mä sitä maksanut vaan te, jotka niitä lääkkeitä olette kieltämässä.
Parempi?
Mitä kukaan tuosta hyötyi?
Miten saa myydä opioideja?! No esim.siksi että mikä muu auttaisi koviin syöpäkipuihin tai leikkauksen jälkeen. Bentsot myös oikein käytettyinä hyvä apu, vaikka ovatkin nykyään demonisoituja aiheetta.
On ääriharvinaista että määrätään liikaa, yleensä ei määrätä edes tarpeeseen. Valvira ja Kela kyttäävät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi useimmat luulee, et ne tekee "hyvän" olon ? Ottaisin tilalle terveen pään ja kehon jos vain voisi valita. Eikä mulle näistä pameista tule Pilvilinna-oloa, vaan se rauhoittaa kuten pitää.
Näin on. Monet luulevat niin paljon.
Käytän tarvittaessa pienen määrän Diapamia ahdistukseen. Lääke auttaa eikä aiheuta riippuvuutta. Toivon, että sitä kirjoitetaan jatkossakin. En todellakaan väärinkäytä sitä ja välillä voi mennä kuukausia, etten tarvitse sitä lainkaan.
Noita lääkkeitä en tunne, mutta oma kokemus reseptien uusimisesta on päinvastainen. Unilääkettä ja rauhoittavaa ei tahdo saada, tai saa kyllä, mutta aina joutuu pelkäämään että lääkäri kieltäytyy lopulta.
Määrä on annostuksen mukainen. Ei kukaan huvikseen kärsi unettomuudesta.
Kaikki potilaan reseptit ovat kannassa, joten moninkertaisten määrien kirjoittamiselle ei ole mitään järkevää selitystä. Tällaiset uutiset herättävät vain kohua ja aiheettomia epäluuloja niitä potilaita ja lääkäreitä kohtaan jotka noudattavat sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Mulla on paha ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö sekä unettomuus eikä niihin auta muu kuin rauhoittava. Kärsin pahoista pelkotiloista (ihan selvinpäin) ja dissosiaatiota.
En ole niillä sekaisin, vaan toimintakykyinen ja yhteiskuntakelpoinen.
Joudun ostamaan ne rauhoittavani kadulta. En väärinkäytä niitä vaan otan vaan tarpeeseen.
Lääkärien pitäisi tajuta osansa laittomassa kaupassa ja ihmisten työkyvyttömyydestä. Ei sieltä kadulta kukaan halua mitään kuin äärimmäisessä hädässä jolloin kaikki muut keinot on jo käytetty.
Lääkärit mieluummin makuuttaa potilaita kotona neljän seinän sisällä yhteiskunnan elätettävänä vaikka olisi olemassa myös lääkkeet, joilla ihminen pysyy toimintakykyisenä ja tuo osansa yhteiskunnan ylläpitämiseen.
Mä tarvitsen nukahtamislääkkeitä 3-4 krt kuukaudessa. Tarve ei ole kasvanut 25 v aikana mihinkään.
Enää en vaan saa niitä reseptillä. Tilastot vääristyvät ja lääkärit luulevat, että tämähän toimii, kun vaan lopetettiin reseptien kirjoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on juuri päinvastainen. Lääkkeitä tilapäiseen ahdistukseen ja unettomuutteen (diapam, opamox) ei määrätä vaan annetaan suosiolla pysyvä psykoosilääkitys, ketipinor yms. Ihan kuin ammuttaisiin hyttystä tykillä.
Sama kokemus minulla vaikka diapam nimenomaan auttaa täsmälääkkeenä siihen ahdistukseen niin eivät suostu määräämään. Syytön minä siihen olen jos sitä käytetään huumausaineena katukaupassa, haluaisin vain eroon akuutista ahdistustilasta. SSRI-lääkkeitä en suostu syömään, ne vasta vaarallisia onkin.
Nyt ahdistusta hoidetaan itse sitten alkoholilla joka vaan pahentaa tilannetta ja lopulta lähdetään oman käden kautta kun mitään apua ei saa.
Mitäpä jos koittaisit hoitaa sitä ahdistuksen syytä, aiheuttajaa? Suomessa annetaan lääke ahdistukseen, mutta ei kysytä tai selvitetä mikä sitä ahdistusta aiheuttaa. Vaikka söisit loppuikäsi lääkettä ahdistukseen se ahdistus ei poistu jos syy ei poistu.
Vierailija kirjoitti:
Neuroleptejäkö pitäisi holtittomasti määrätä?
Eivät aiheuta riippuvuutta eli ovat parempi vaihtoehto
Mitenkäs hoidat jos syy on vaikka rskaus, sota, pahoinpitely tai läheisen kuolema? Traumoja voi koittaa käsitellä ja tiedostaa vaikka miten, mutta ei ne oireet välttämättä kaikilla ikinä poistu ja elämä menee vaan pahempaan suuntaan, mitä enemmän aikaa kuluu ja asioita käsittelee.
Sano nyt vielä, että se ahdistus vaan kuuluu elämään ja jokaista ahdistaa joskus.
Ei siihen välttämättä ole mitään tiettyä syytä kuten ei aina masennukseen, syöpään tms. Ja vaikka olisikin niin se saattaa olla joku vuosikymmeniä vanha traumakokemus johon ei pysty vaikuttamaan.
Enemmän vaikuttaa siltä, että se lääkkeiden käyttö on holtitonta. Ei se lääkärin vika ole jos potilas ei lue ohjeita tai ei noudata niitä. Sitä varten se lääkärin määräämä käyttöohje sekä paketista löytyvä valmistajan ohje on että niitä noudatetaan.
Ei nyt varsinaisesti diapamiin liity, mutta naurettavaa miten jotkut saa "tuosta noin vaan" mitä vain, mutta sitten esim. piakkoin menehtyville syöpäpotilaille vältetään kirjoittamasta mitään buranaa enempää, ettei vaan jää koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs hoidat jos syy on vaikka rskaus, sota, pahoinpitely tai läheisen kuolema? Traumoja voi koittaa käsitellä ja tiedostaa vaikka miten, mutta ei ne oireet välttämättä kaikilla ikinä poistu ja elämä menee vaan pahempaan suuntaan, mitä enemmän aikaa kuluu ja asioita käsittelee.
Sano nyt vielä, että se ahdistus vaan kuuluu elämään ja jokaista ahdistaa joskus.
Näin on ja silloin pitää vaan elää sitä elämää ja sinnitellä. Kemikaaleista kannattaa pysyä erossa tai tulee niistäkin vielä ongelma kaiken muun lisäksi.
Sairastan traumaperäistä stressiäiriötä, johon kuuluu rajut paniikki- ja dissosiaatiokohtaukset. Ei ole ongelmia reseptin uusinnassa psykiatrisella lääkärillä, koska:
1. Masennus ja psykoosilääkkeet on todettu tehottomiksi. Näitä kokeiltu paljon ja valvotusti 10 vuoden ajan.
2. Myös lääkkeetöntä hoitoa ja kuntoutusta psykoterapiassa kokeiltu 7 vuotta.
3. En käytä lainkaan päihteitä, myöskään alkoholia. Sairauden takia oloni on ihan tarpeeksi sekava muutenkin - eikä se ole yhtään kivaa.
4. Lääkkeiden avulla pystyn asumaan omillani ja hoitamaan asiani. Ilman niitä tarvitsisin laitoshoitoa tai vähintään tuettua asumista yksikössä. Tulen yhteiskunnalle halvemmaksi näin.
5. Pitkäaiakainen hoitosuhde julkisen puolen mielenterveysyksikköön. En siis kysele lääkkeitä satunnaisilta yleislääkäreiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja silloin pitää vaan elää sitä elämää ja sinnitellä. Kemikaaleista kannattaa pysyä erossa tai tulee niistäkin vielä ongelma kaiken muun lisäksi.
Hyvin sanottu.
Te, jotka kehotatte vaan kärvistelemään ahdistuksen ja unettomuuden kanssa, muistakaa aina käydessänne lääkärissä kieltäytyä kemikaaleista, ettei niistä tule teille ongelmia. Jos onnettomuuteen joudutte, vaatikaa kaikki leikkaukset ja jälkihoidot ilman kemikaaleja. Kivut nyt vaan kuuluvat elämään ja kemikaalit ovat teille ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka kehotatte vaan kärvistelemään ahdistuksen ja unettomuuden kanssa, muistakaa aina käydessänne lääkärissä kieltäytyä kemikaaleista, ettei niistä tule teille ongelmia. Jos onnettomuuteen joudutte, vaatikaa kaikki leikkaukset ja jälkihoidot ilman kemikaaleja. Kivut nyt vaan kuuluvat elämään ja kemikaalit ovat teille ongelma.
Juuri näin ja jos jokin haava tulehtuu niin älä ihmeessä myrkytä itseäsi antibiooteilla vaan kärsi kunnes kuolet. Tärkeintä ettei tuu kemikaaleja elimistöön.
Lääketiede on kehittänyt ahdistuslääkkeitä vuosikymmenien ajan potilaita varten jotka kärsivät ahdistushäiriöistä ja nyt niitä ei sitten saa määrätä koska iltapaskan kesätyötoimittaja näin on päättänyt.
Niin, ehkä yksi kahdestasadasta lääkäristä määrää liikaa.
Senkö takia ne pitäisi laittaa kaikilta kieltoon? Järjetön ajatus.
En edes uskalla ajatella mitä olisi ollut kolmesta isosta leikjauksestani toipuminen ilman opioidilääkitystä. Ja ei, ei ollut mitään vaikeuksia sen lopettamisessa.
(Multa on poistettu kohtu, virtsarakko ja pitkä pätkä suolia.)