IL: Lääkärit kirjoittavat potilaille holtittomasti mm. Diapamia - Potilaita joutunut lääkevieroitukseen
lltalehden selvitys paljastaa, miten holtitonta kokeneiden suomalaislääkäreiden reseptien kirjoittelu on.
Ilmeisesti myös opioideja kirjoitetaan Suomessa vasemmalla kädellä
Järkyttävää! Miksi noita lääkkeitä edes saa myydä Suomessa?
Kommentit (159)
No ei todellakaan saa helposti. Moni tarvitseva jää ilman. Sitten keksitään muita ahdistuksen lievityskeinoja kuten alkoholi ja seksi. Seksikin helpottaa ahdistusta ainakin hetkellisesti, mutta huonoksi asian tekee se jos se johtaakin seksiriippuvuuteen ja sitä kautta taas saa uusia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on juuri päinvastainen. Lääkkeitä tilapäiseen ahdistukseen ja unettomuutteen (diapam, opamox) ei määrätä vaan annetaan suosiolla pysyvä psykoosilääkitys, ketipinor yms. Ihan kuin ammuttaisiin hyttystä tykillä.
Sama kokemus minulla vaikka diapam nimenomaan auttaa täsmälääkkeenä siihen ahdistukseen niin eivät suostu määräämään. Syytön minä siihen olen jos sitä käytetään huumausaineena katukaupassa, haluaisin vain eroon akuutista ahdistustilasta. SSRI-lääkkeitä en suostu syömään, ne vasta vaarallisia onkin.
Nyt ahdistusta hoidetaan itse sitten alkoholilla joka vaan pahentaa tilannetta ja lopulta lähdetään oman käden kautta kun mitään apua ei saa.
Niin kaikki muut lääkkeet on vaarallisia ja pepusta, kun ne ei tee hass
Älä sinä oleta etten tiedä mitä ahdistus on :D täällä monet vaan odottavat, että pilleri hoitaa homman eivätkä hoida itse ahdistusta ja sen takana usein olevia vääränlaisia ajatusmalleja
Lääkäreistä nykyään mitään hyötyä ole. Itse jouduin hoitamaan ahdistuksen pois taikasienillä. Toimi. Sen koommin en ole lääkäriä tarvinnutkaan. Suosittelen.
Onko noiden lääkärien yhteystietoja? Kaverin puolesta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on juuri päinvastainen. Lääkkeitä tilapäiseen ahdistukseen ja unettomuutteen (diapam, opamox) ei määrätä vaan annetaan suosiolla pysyvä psykoosilääkitys, ketipinor yms. Ihan kuin ammuttaisiin hyttystä tykillä.
Sama kokemus minulla vaikka diapam nimenomaan auttaa täsmälääkkeenä siihen ahdistukseen niin eivät suostu määräämään. Syytön minä siihen olen jos sitä käytetään huumausaineena katukaupassa, haluaisin vain eroon akuutista ahdistustilasta. SSRI-lääkkeitä en suostu syömään, ne vasta vaarallisia onkin.
Nyt ahdistusta hoidetaan itse sitten alkoholilla joka vaan pahentaa tilannetta ja lopulta lähdetään oman käden kautta kun mitään apua ei saa.
Lääkitset itseäsi alkoholilla ja janoat lääkäriltä huumelääkkeitä?
Miksi vasta alkeille annetaan pamia kun on juoppohulluus päällä?
Eikö olis parempi hoitaa ennenkuin pitää alkaa juomaan ja hommata itsensä tuohon kuntoon?
Ei kyllä saa nykyisin helpolla. Opamoxia voivat määrätä, eikä sitäkään ihan helpolla ja vain pieni määrä kerralla.
Lääkäri ottaa ison riskin oikeuksiensa menettämisestä jos määrää pkv-lääkkeitä holtittomasti. Suurempi ongelma on että useimmilla lääkäreillä kynnys niiden määräämiselle on liian korkea.
Itse kärsin kroonisesta unettomuudesta ja Opamox on ainoa lääke jonka kanssa pystyn elämään normaalisti.
Tässäkin jutussa nämä oli kirjoitettu korvaushoidossa oleville.
Miksi pitää olla alkoholi- tai/ja huumeongelmainen mutta tavallinen tuskainen ihminen ei saa apua?
Katukauppa, huumeiden ja alkoholin käyttö vähentyisi jos lääkäri määräis oikeille potilaille oikeat lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on nuo molemmat mutta en käytä kun ei ne vaikuta kuin 2 min
Lääkäreiden toiminta ajaa potilaat hakemaan toimivaksi havaitut lääkkeet pimeiltä markkinoilta. Itä-Euroopasta virtaa tänne jatkuvalla syötöllä lääkkeitä mitä Suomilääkärit eivät enää määrää riippuvuuden pelossa.
Jaa.
Mulla on paha ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö sekä unettomuus eikä niihin auta muu kuin rauhoittava. Kärsin pahoista pelkotiloista (ihan selvinpäin) ja dissosiaatiota.
En ole niillä sekaisin, vaan toimintakykyinen ja yhteiskuntakelpoinen.
Joudun ostamaan ne rauhoittavani kadulta. En väärinkäytä niitä vaan otan vaan tarpeeseen.
Lääkärien pitäisi tajuta osansa laittomassa kaupassa ja ihmisten työkyvyttömyydestä. Ei sieltä kadulta kukaan halua mitään kuin äärimmäisessä hädässä jolloin kaikki muut keinot on jo käytetty.
Lääkärit mieluummin makuuttaa potilaita kotona neljän seinän sisällä yhteiskunnan elätettävänä vaikka olisi olemassa myös lääkkeet, joilla ihminen pysyy toimintakykyisenä ja tuo osansa yhteiskunnan ylläpitämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi juomasi alkoholi ei ole yhtään vaarallista :D
Mulla ainakin ongelmat alkoi jo nuorena, vuosia ennenkuin olin pisaraakaan juonut.
Jos olisin silloin saanut apua,niin en usko että ikinä olisin juomaan alkanut.
Sille on syynsä, miksi kansa hoitaa itseään alkoholilla.
Ikävä että tällaisia lehtijuttuja kirjoitetaan. Kun taas lääkärit jutun lukevat, niin entistä hankalammaksi menee saada oikeasti toimivat lääkkeet. Omat kokemukset on nimittäin aika päinvastaiset. Kun selkä meni niin paskaan kuntoon, että en saanut nukutuksi ja en saanut itseäni sängystä ylös, niin oli työn ja tuskan takana saada lääkäri tajuamaan että tarvitsen jotain Buranaa vahvempaa kipulääkettä. Sama episodi oli edessä, kun tunsin ihan valtavaa ahdistusta ystäväni kuoleman johdosta. Sain kun sainkin lopulta Diapamia akuuttiin vaiheeseen, mutta kyllä jumalauta lääkäri ei sitä olisi halunnut määrätä. Vaikka itse nimenomaan tiesin, että siihen alun shokkiin se oli todellakin tarpeen ja en ollut masentunut. En tarvinnut mitään vuoden mittaista SSRI-masennuslääkitystä, vaan pelkästään alkushokkiin ja ahdistukseen bentsoja.
Ja taustatietona se, että ikinä en ole lääkkeitä väärinkäyttänyt, ollut lääkeriippuvainen tai mitään sellaista. Mutta kyllä suomalaiset lääkärit ovat aivan ylivarovaisia tällaisten lääkkeiden kanssa. Niin varovaisia, että varmasti moni näitä lääkkeitä tarvitseva jää hoitamatta. Se on taatusti isompi osuus kuin se, että niitä määrätään liikaa ja liian kevyin perustein.
Adh lääkkeitä vasta määrätäänkin holtittomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi noita uutisia yleistää, eikö tuossakin ollut vain yksi holtiton lääkäri asialla.
Yleistäminen on pahin henkinen kansansairautemme, kun yksi mies/nainen/lääkäri/ poliitikko/ nuori/vanha jne tekee jotain, niin täälllä jo tuomitaan kaikki, että sellaisia ne miehet/naiset jne ovat. Siis helposti puolet koko maan väestöstä yhden kakkakasan takia ovat syyllisiä milloin mihinkin syntiin.
Erityisesti tällä alustalla otsikoksi vedetään aika kummallisia yleistyksiä.
Joo ja jutussa sanotaan heti, että nää oli muutenkin korvaushoidossa oleville potilaille, eli muutenkin riippuvaisuudelle altteille ihmisille.
Näiden takia sit rangaistaan kaikkia.
Ja muutenkin, miksi syyllistetään vaan potilasta kun lääkäri tämän kuitenkin mahdollistaa?
Onhan se helpompaa lääkärillekin mennä sieltä mistä aita on matalin, reseptiä vain kouraan vaivaan kuin vaivaan niin säästyy tutkimisen vaivalta ja kuluilta.. 🤨
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisia pitäisi määrätä vain sairaalaosastolla tiukassa valvonnassa. Ei ikinä itse kotona otettavaksi.
Tämä.
Eikös diapam ole krapulanhelpotuslääke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisia pitäisi määrätä vain sairaalaosastolla tiukassa valvonnassa. Ei ikinä itse kotona otettavaksi.
Tämä.
Palataan asiaan sitten kun te sairastutte ahdistuneisuushäiriöön eikä lääkärit määrää ahdistuslääkettä vaikka itkien anelisit.
On siinä nimenomaan aika paljon pelättävää. Kuvittele olotila, jossa et pysty rentoutumaan etkä nukkumaan.