Palkittu taloustieteilijä HS jutussa: Eriarvoisuuden kasvu ja rikkaiden rikastuminen ei vaurastuta koko yhteiskuntaa, se on myytti
Palkittu taloustieteilijä: Tuloerot kasvavat historiallisen nopeasti, ja syy on etenkin kahden ihmisen
Tuloerot|Palkittu eriarvoisuustutkija Emmanuel Saez kertoo eriarvoisuuden nykyisen, historiallisen nopean kasvun alkaneen vuodesta 1980, pitkälti kahden henkilön ansiosta.
-IHMISKUNTA valitsee itse, minkä verran epätasa-arvoisuutta se haluaa. Sellainen päätös ei tule kuin taivaasta annettuna, vaan jokaisen yhteiskunnan tehtävänä on valita itse.
Näin tiivistää viestinsä yksi maailman arvostetuimmista eriarvoisuustutkijoista, Kalifornian Berkeleyn yliopiston taloustieteen professori Emmanuel Saez.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010481048.html
Suosittelen jokaista lukemaan jutun ajatuksella ja sen valossa pohtimaan mihin suuntaan meidän hallitus Tokmanni-Tätcheri ja Orpo tätä yhteiskuntaa oikein luotsaavat ja ketä se hyödyttää? Vauraus ei nimittäin sieltä rikkaiden näpeistä valu muille, vaan viimeiset 40 vuotta se on keskittynyt yhä harvempien käsiin.
Kommentit (704)
Kuka tällästä roskaa jaksaa kirjoittaa? Suomalaiset on niin kateellista väkeä, että heti jos jollain on vähänkään massia päällä niin alkaa joku läski vinkua. Vtun kommarit.
Eriarvoisuus ja oikeudenmukaisuus Voih kun hieno aihe!
Kuuluuko siihen tutkimiseen valheet, sabotoinnit, väärennykset, rikokset, manipuloinnit ja gang stalking?
Minusta tuo on päivänselvää. Jos vauraus valaisi alaspäin, ei entisaikaan olisi ollut samassa maassa upporikkaita kuninkaallisia ja upporikkaita aatelisia ja rutiköyhiä kerjäläisiä ja rutiköyhiä työläisiä.
Sosioekonominen eriarvoisuus jumalauta saadaanko testata vaikka sun perheellä? Miksei, jos haluat ajaa hyvää agendaa?
Näin se menee. Ns. trickle-down economics on moneen kertaan pupuksi todistettua. Ei siellä valu lahkeesta kuin kusi.
Purra: Tuloerot ovat liian pienet!
Ps. kansa on ihan tyhmää eikä ymmärrä Minua ja säkenöivää älyäni!
Itse olen duunari ja vuosipalkkani on 40 000-50 000 euron välillä riippuen vuodesta. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että tuloerot on ihan hyväksyttäviä ja minun mielestä tuloerot on ihan hyvä asia.
Mutta sitten tulee se mutta, sekään ei ole minun mielestä oikein että rikkaat rikastuu kun taas meillä on ihmisiä joiden palkalla ei tule toimeen tai että meillä on sairaita ihmisiä jotka ei kykene työelämään ja heidän tuet on liian pienet.
Minun mielestä siis tuloerot on hyvä asia kunhan kaikista pidetään huolta ja että myös ne pienipalkkaiset työntekijät tulevat palkallaan toimeen. En edes kannata sitä ajatusta samasta työstä pitää saada sama palkka eli sitä mitä ay liitot ajaa vaan palkan pitäisi tulla tuottavuuden ja ahkeruuden mukaan, nyt meillä töissä on taulukkopalkat eli kaikki saa saman olit sitten hyvä työntekijä tai se puhelinta näpräävä lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaisethan ne puolustaa vasemmistolaisen Merja Ylä-Anttilan 600 tonnin vuosipalkkaa.
Niin, mutta tämmöiset johtajat on kommunistisessa järjestelmässä aina etuoikeutettuja. Ihminen, joka johtaa yritystä on aina se paha orjuuttaja. Muiden rahoilla elävä on sankari
Ja sitten se tukijulli valituksineen
TUKI TUKI TUKI TUKI TUKI TUKI TUKI
Miksi tuilla pitää saada sama, kuin tuottavaa työtä tekemällä? Sitähän näiden pölvästien tarkoittamat tuloerot tarkoittavat. Nyt pystyy tienaamaan jopa kymppitonnin tekemättä päivääkään tuottavaa työtä, pelkästään levittelemällä haarojaan ja esittämällä säälittävää
Vasemmistolaisethan ne puolustaa vasemmistolaisen Merja Ylä-Anttilan 600 tonnin vuosipalkkaa.