Mitä kokkaatte juhannuksena? Onko joku perinne ruoka?
Grillimakkaraa ja varhaisperunoilla mennään me. Jos huvittaa niin joku vihersalaatti siihen.
Kommentit (252)
Täällä on grilli kuumana ja kokki kylmänä
Lähden savustamaan kaverin luo muikkuja, kuhat ehdin syödä jo
Meillä on perinne, että pyöräillään lähiterasseille. Tätä perinnettä ei voi syödä. Perinneruoka, no varmaan se grillimakkara.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on maininnut juustokeiton, en ole ennen kuullut että juhannusperinneruoka on.
Ookkonää Oulusta, pelekääkkönää polliisia, syökkönää juhannusjuustua.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä: juhannusjuusto, makia juusto, punainen juusto tai juustokeitto on Oulun seudun perinneruokaa.
Pohjois-Pohjanmaalla oli tapana tehdä juhannuksena(kin) uunijuustoa, jos vain satuttiin saamaan jostakin ternimaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee enää mieli kokata mitään. Kaikilla on jotain toiveita, miesystävällä, sen lapsilla ja omilla lapsilla. Ikinä en saa oman maun mukaan tehdä, vaikka olen se joka aina kantaa vastuun kaikesta kokkaamisesta. Nytkin omat ruokatoiveeni jätän välistä, koska muuten tekemistä on liikaa. Vi tut taa.
Hyvänen aika, nyt lopetat tuon passaamisen! Sanot että tehkää tällä kertaa itse mielenne mukaan.
Sinä teet mitä haluat.
Niin. Voin toki kokkailla yksin kotona itselleni. En edes välitä grilliruoista erityisemmin. Mulle riittäisi uudet perunat, silli, voikastike ja mansikat. Mutta sitten ei olisi mitään yhteistä tekemistä. Mutta joo, olis kyllä jonkun muun vuoro. Nytkin muut lähtivät rannalle, itse en jaksanut, kun oon aamukahdeksasta asti vääntänyt sapuskaa. Huilaan, että jaksan taas illalla passata.
Savustetaan lohta,uusia pottuja,salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä loputon mielenkiinto muiden tekemiä ruokia kohtaan? Mitä sua liikuttaa se, mitä muut syö?
Halu saada uusia ideoita omaan kokkailuun?
Juhannussimaa mansi- ja mustikoilla.
Jauhelihaa, kinkkua ja salamia patongin väliin. Raakaa sipulia. Mausta sinapilla ja ketsupilla. Juhannusjuomat päälle. Siippa tykkää.
Voisiko nää miehet olla kommentoimatta ihan joka asiaa irstailuillaan. Ruokajuttuja kysellään siksi, että saadaan jotain vinkkejä mitä uutta voisi kokeilla. Itsellä perinteiset uudet perunat, makkarat, salaatit. Ja mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä loputon mielenkiinto muiden tekemiä ruokia kohtaan? Mitä sua liikuttaa se, mitä muut syö?
Mistä kumpuaa tämä loputon ilkeily toisia ihmisiä kohtaan?
Tuliko sulle hyvä mieli tuosta kommentistasi? Jos sinua ei kiinnosta kyseinen ketju, niin miksi edes avaat sen ja tulet ilkeilemään?
Normaalit ihmiset jakaa ruokavinkkejä ja tästäkin ketjusta voi joku saada hyviä ideoita juhanuspöytään, mutta tuosta sun ilkeästä kommentista ei kukaan hyödy yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jalostajan Hernekeitto kylmänä lusikalla purkista.
Onko tämä mitenkin vanha perinne teillä juhanuksen ruuaksi?
Aika köyhää, mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Savustetaan lohta,uusia pottuja,salaattia.
Sama meillä. Savusauna, kahvit herkuilla. Muutama olut, siinä se :)
Aattona uudet perunat, tilliä ja voita sekä itse savustettu lohi, vihersalaatti
Juhannuspäivänä kirkas perunasalaatti, kasvisnyyttejä, ja valikoima lihaa grilliin; kanaa, possua,makkaraa
Jälkkäriksi tuoreita mansikoita ja vaniljajäätelöä
Sauna lämpöisenä läpi juhannuksen ja järvivesi kylmä
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oo maininnut juhannusrieskaa. Se on meillä se ainoa aina juhannukseen kuuluva perinneruoka. Siis se sellainen ohrasuurimorieska. Ohrasuurimoita liotetaan yön yli piimässä, sitten lisätään vähän jauhoja ja pari kananmunaa, ja paistetaan pellillä. Munavoin kanssa tarjoillaan.
Tämä siis Pohjois-Savossa. En tiedä, kuuluuko muiden alueiden perinneruokiin.
Kai tätä nyt joku muukin vielä tekee, vai?
Onko tän nimi kropsu vai mitä se on?
Kokko sika eli porsas kokokokokkoon ja sinapit perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mistä joillain kumpuaa kiinostus muiden lasten tokariarvoihin, ohjelma- tai kirjasuosituksiin, asumismuotoon, lasten lukumäärään, urheilusuosikkeihin, matkakohteisiin, tiliotteen saldoon, siihen mistä muiden mielenkiinto kumpuaa jne.
Se on tavallaan sellaista huoletonta smalltalkia. Samalla miettii, mitä ideoita voisi itse saada. Ei sen syvällisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oo maininnut juhannusrieskaa. Se on meillä se ainoa aina juhannukseen kuuluva perinneruoka. Siis se sellainen ohrasuurimorieska. Ohrasuurimoita liotetaan yön yli piimässä, sitten lisätään vähän jauhoja ja pari kananmunaa, ja paistetaan pellillä. Munavoin kanssa tarjoillaan.
Tämä siis Pohjois-Savossa. En tiedä, kuuluuko muiden alueiden perinneruokiin.
Kai tätä nyt joku muukin vielä tekee, vai?
Onko tän nimi kropsu vai mitä se on?
E, tää taitaa olla sama kuin ryynirieska. Kropsu on pannukakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä mitenkin vanha perinne teillä juhanuksen ruuaksi?
Aika köyhää, mutta kukin tavallaan.
Ehkä vasta juhannuspäivänä, jos lusikka ei tärise liikaa kädessä.