Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö opiskelijat nyt vanhempien nurkkiin kun asumistuki pienenee?

Vierailija
16.06.2024 |

Miten teillä? 

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen ymmärtää, että omiin lapsiin laittaa rahaa jos sitä on. Ei mulla ole mahdollisuutta parin tonnin palkasta maksaa kolmen aikuisen ( kaksi aikuista lasta ) ja yhden teinin elämää. 

Vierailija
82/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin yh-äitinä toivoisin, että minullakin olisi joskus oma huone ja rahaa omiin menoihin. Kaikki lapset ovat rakkaita, mutta minunkaan voimani eivät riitä loputtomiin.  Olisi ihana muuttaa tästä kolmiosta pienempään, saada siinä samalla asuntolaina maksettua ja olisi varaa vaikka siihen autoon. Lapset olisivat kyllä edelleen tervetulleita asumaan olohuoneessa, mutta minä haluan jo joskus sieltä pois. 

Samat tunnelmat. Olen totaali yyhoona huolehtinut kaikesta yksin ja nuorin enää kotona. En jaksaisi enää, jos opiskelijat muuttaisi takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yh-äitinä toivoisin, että minullakin olisi joskus oma huone ja rahaa omiin menoihin. Kaikki lapset ovat rakkaita, mutta minunkaan voimani eivät riitä loputtomiin.  Olisi ihana muuttaa tästä kolmiosta pienempään, saada siinä samalla asuntolaina maksettua ja olisi varaa vaikka siihen autoon. Lapset olisivat kyllä edelleen tervetulleita asumaan olohuoneessa, mutta minä haluan jo joskus sieltä pois. 

Samat tunnelmat. Olen totaali yyhoona huolehtinut kaikesta yksin ja nuorin enää kotona. En jaksaisi enää, jos opiskelijat muuttaisi takaisin. 

Miksi teit ehdoin tahdoin isättömiä lapsia? Mitkä olivat motiivisi? Ajattelit, että saat heistä elannon itsellesi valtiolta? Kerjäätkö nyt sääliä itsellesi? Hävettääkö edes yhtään kun olet itsekkyyttäsi pilannut viattomien lasten elämän? Ovat joutuneet elämään kurjuudessa, ahtaudessa ja häpeässä koko nuoruutensa lapsi raukat.

Vierailija
84/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit ehdoin tahdoin isättömiä lapsia? Mitkä olivat motiivisi? Ajattelit, että saat heistä elannon itsellesi valtiolta? Kerjäätkö nyt sääliä itsellesi? Hävettääkö edes yhtään kun olet itsekkyyttäsi pilannut viattomien lasten elämän? Ova

Ei ne kaikki arvet näy päällepäin jotkut ovat syvällä sisällä lopun elämää. Toivottavasti lapset eivät kulje samaa polkua elämässään kuin äitinsä vaan tuo kierre katkeaisi tähän sukupolveen.

Vierailija
85/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona kohdellaan ihan rauhallistä täysi-ikäistä kuin potentiaalista rikollista, jonka pitää tehdä jokaisesta ajatuksestakin selonteko kolmannen asteen kuulustelussa, niin todellakin sitä alkaa kaivata itsekseen asumista. Moni ei tunnu ymmärtävän, millaista tuollainen on.

Vierailija
86/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan aikuisista. Tuo yksikin kävi töissä opiskelujen lisäksi ja laittoi kaikki rahat säästöön tai bilettämiseen. Missä menee raja? Paljon näkee sitäkin, että aikuinen lapsi juo tukirahansa ja sen jälkeen majoittuu iäkkään vanhemman, yleensä äidin, luo loppu kuuksi, kun ei ole enää rahaa ruokaan. Tämäkin on varmaan teistä ihan ok? Mitäs teki lapsia silloin 60v sitten.

Vierailija
87/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan aikuisista. Tuo yksikin kävi töissä opiskelujen lisäksi ja laittoi kaikki rahat säästöön tai bilettämiseen. Missä menee raja? Paljon näkee sitäkin, että aikuinen lapsi juo tukirahansa ja sen jälkeen majoittuu iäkkään vanhemman, yleensä äidin, luo loppu kuuksi, kun ei ole enää rahaa ruokaan. Tämäkin on varmaan teistä ihan ok? Mitäs teki lapsia silloin 60v sitten.

" Yleensä äidin" ? Sinunko maailmassasi kaikki perheet ovat vastuuttomia eroperheitä? Kyllä suurimmalla osalla lapsista on ihan kunnolliset kunnialliset perheet ja vastuulliset vanhemmat ja lapset ovat ihan tarkoituksella ja rakkaudesta tehtyjä. Eivät mitään kännikiimassa auton takapenkillä roiskaistuja vahinkoja.

Vierailija
88/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen ymmärtää, että omiin lapsiin laittaa rahaa jos sitä on. Ei mulla ole mahdollisuutta parin tonnin palkasta maksaa kolmen aikuisen ( kaksi aikuista lasta ) ja yhden teinin elämää. 

Aikuisilla on yleensä tapana kustantaa oma elämänsä itse ja sinun vastuullesi kuuluu enää tuon teinin elämä kunnes hänkin täyttää maagiset 18 vuotta ja on omillaan.

Vierailija
89/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin asun vanhemmillani niin kauan kuin on tarpeen, vaikka oon jo 30v. Asun täällä niin kauan kunnes saan vakituisen työpaikan ettei tarvi pelätä raha-asioita. Vanhemmat samaa mieltä kanssani, sanovat että ei ennen ollut elämä näin vaikeaa. Totta kai pidän huolta kodistamme ja teen koti- ja pihatöitä ja autan muutenkin vamhempiani.

Vierailija
90/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuori palasi jo kotiin odottamaan parempia aikoja.

Vierailija
91/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sai just ilmoituksen opiskelija-asunnosta. Elokuussa muutto

Vierailija
92/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi aika tulee kun valtion talous saadaan kuntoon. Veikkaan vuotta 2036 ja pidän sitä hyvinkin pitkälti todennäköisenä koska olen luonteeltani hyvinkin optimistinen ihminen. 

Vierailija
93/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi aika tulee kun valtion talous saadaan kuntoon. Veikkaan vuotta 2036 ja pidän sitä hyvinkin pitkälti todennäköisenä koska olen luonteeltani hyvinkin optimistinen ihminen. 

Putin on melko samoilla linjoilla kanssasi. 👍

Vierailija
94/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut mikään kiire pois vanhempien luota nuorena. Opiskelujen loppuun saakka lapsuudenkodissa asuin. Ihan loistava valinta se oli. Ei tarvinnut elää nuudeleilla ja tonnikalalla, kun äiti teki ruuan. Kaikki raha mitä tuli itselle jäi joko säästöön tai meni opiskelijabileisiin. Isän auto oli iltaisin käytettävissä ja hän maksoi bensatkin. Eikä se esim. jotain seurustelua estänyt. Kyllä meillä vanhemmat antoi tuoda tyttöystävän kotiin. Kun opiskelujen päätyttyä sain työpaikan ja muutin omilleni tyttöystävän kanssa, niin mulla oli säästössä 20 000€. Kavereilla oli pelkkää velkaa, kun olivat omillaan opiskelujen aikana asuneet.

Mistä oikein säästit tuon summan? Ei varmaan kesätöistä noin paljon kerry? Vanhempien luona asuva kun ei juuri opintotukeakaan saa. 

Mulla ainakin mies teki metsänistutustöitä joka kesä opiskellessaan ja säästi markoissa yli 20'000. Ei kyllä asunut vanhempien kanssa vaan silloisen tyttökaverin.

Oma poika voi jäädä kotiin jos opiskelee tässä kaupungissa. Jos ei jää kotiin, niin on mulla se 200-300 euroa antaa hänelle tukea jonka hän maksaa minulle nyt kotona asuessaankin kuukaudessa. Hän on tosin osuuskaupassa nytkin kesät töissä ja veikkaan että jatkaa tuntihommina opiskellessaan. Solu-asunto ei hänelle myöskään ole kuulema ongelma, jos asuintoveri on "normaali".

Vierailija
95/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut mikään kiire pois vanhempien luota nuorena. Opiskelujen loppuun saakka lapsuudenkodissa asuin. Ihan loistava valinta se oli. Ei tarvinnut elää nuudeleilla ja tonnikalalla, kun äiti teki ruuan. Kaikki raha mitä tuli itselle jäi joko säästöön tai meni opiskelijabileisiin. Isän auto oli iltaisin käytettävissä ja hän maksoi bensatkin. Eikä se esim. jotain seurustelua estänyt. Kyllä meillä vanhemmat antoi tuoda tyttöystävän kotiin. Kun opiskelujen päätyttyä sain työpaikan ja muutin omilleni tyttöystävän kanssa, niin mulla oli säästössä 20 000€. Kavereilla oli pelkkää velkaa, kun olivat omillaan opiskelujen aikana asuneet

Hienoa että sulla on ollut rikkaat vanhemmat, joilla on ollut mahdollisuus elättää kotona loisivaa aikuista lastaan. Harvalla on siihen varaa, asui sitten omillaan tai vanhemmilla, moni vanhempien luona asuvakin joutuu osallistumaan edes omiin ruokakuluihin bensasta nyt puhumattakaan.

Vierailija
96/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut mikään kiire pois vanhempien luota nuorena. Opiskelujen loppuun saakka lapsuudenkodissa asuin. Ihan loistava valinta se oli. Ei tarvinnut elää nuudeleilla ja tonnikalalla, kun äiti teki ruuan. Kaikki raha mitä tuli itselle jäi joko säästöön tai meni opiskelijabileisiin. Isän auto oli iltaisin käytettävissä ja hän maksoi bensatkin. Eikä se esim. jotain seurustelua estänyt. Kyllä meillä vanhemmat antoi tuoda tyttöystävän kotiin. Kun opiskelujen päätyttyä sain työpaikan ja muutin omilleni tyttöystävän kanssa, niin mulla oli säästössä 20 000€. Kavereilla oli pelkkää velkaa, kun olivat omillaan opiskelujen aikana asuneet.

Mistä oikein säästit tuon summan? Ei varmaan kesätöistä noin paljon kerry? Vanhempien luona asuva kun ei juuri opintotukeakaan saa. 

Mulla ainakin mies te

Unohditko, että markka ja euro ovat arvoltaan täysin erilaisia? 20 000 markkaa ei ole juuri mitään euroissa.

Vierailija
97/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä muista tiedä, mutta me ainakin maksoimme pojan vuokrat kun hän asui opiskelupaikkakunnallaan. Säästyi pienet opintotuet ja asumistuet muuhun elämiseen kokonaan. Osittain häntä auttoi myös se, että hän sai silloin käyttöönsä kaikki ne lapsilisät jotka hän oli elämänsä aikana säästänyt.Olihan niitäkin kertynyt silloin jo 17 vuoden aikana ihan mukava pieni summa.Eihän se ole mies eikä mikään jos ei lapsistaan huolta pidä jos sellaisia tehnytkin on.

Yllättävän moni vanhempi tuhlaa ja käyttää nuo lastensa lapsilisät rahoittaakseen omaa elämäänsä ja tavallaan siirtää vastuutaan lapsen ylläpidosta lapselle itselleen.

Lapsilisä ei ole lapsen rahaa, vaan tarkoitettu vanhemmille lasten elinkustannuksia varten. Jos perheen tulot on niin hyvät, että lapsilisän voi säästää lapselle, niin fine. Useimmilla ei vaan ole. 

Kyllä minun mielestäni oli nimenomaan lasten etu, että lapsilisät käytettiin sitä mukaa kuin ne tulivat, lapset saivat harrastaa mitä halusivat, pääsivät matkoille yms. Nyt kun lapset ovat aikuisia ja oma tulotaso kohonnut, voin toki tukea heitä muuten, vaikka en lapsilisiä pystynytkään heille säästämään.

Vierailija
98/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiontalous kuntoon velkaannuttamalla nuoret ja hedelmällisessä iässä olevat. Sitten ihmetellään, miksei ne vuosikymmenien ajan opintolainojaan maksavat pätkätyöläiset lisäänny eikä eläkkeenmaksajia ole.

Vierailija
99/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhempien kannattaisi nyt tukea jälkikasvuaan rahallisesti jos haluavat nämä nurkistaan pois?

Vanhemmat ovat jääneet nyt työttömiksi. Kiitos EK ja perskokkarehallitulsen.

Vierailija
100/122 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiontalous kuntoon velkaannuttamalla nuoret ja hedelmällisessä iässä olevat. Sitten ihmetellään, miksei ne vuosikymmenien ajan opintolainojaan maksavat pätkätyöläiset lisäänny eikä eläkkeenmaksajia ole.

Kuka nyt enää lapsia tekis? Se on so last season. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä