Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä diagnoosi, kun millään ei ole mitään väliä? Ei ole kyse masennuksesta.

Vierailija
16.06.2024 |

En etsi lääketieteellistä dignoosia, vaan kokemuksia: tunnistaako joku kuvauksesta itsensä? Jos, niin mistä tässä on kyse?

Nuori sukulaismies. Ihan sama, peseekö hampaita, onko vaatteet ehjät tai mitä joku ajattelee hänestä. Ihan sama, onko rahaa vai ei ole rahaa. Ihan sama. Pääseekö matkustamaan, onko merkkivaatteita tai miten asuu. Ihan sama, kiusataanko häntä tai onko kavereita. Ihan sama, onko koko omaisuus lattialla vai kaapeissa.

Hänellä on takana vaikea masennus, mutta saanut puhtaat paperit. Masennuksesta hän taisi toipua juuri tällä millään-ei-ole-mitään-väliä - asenteella. On siis hyväntuulinen.

Mistä on kyse ja millainen elämä tällaisella on edessä?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olemme epävarmoja omassa elämässämme, emme osaa arvostaa muidenkaan elämänvalintoja. Pitäisi kysyä, ketä haittaa että toinen tekee eri tavalla. Kenen ongelma tämä oikeastaan on. Kuka yrittää muuttaa ja mitä ja millä motiiveilla.

Kyllä minua haittaa, kun joku elää vain tuilla, eikä edes yritä kantaa omaa kortta kekoon. Ymmärtäisin, jos ei osaa tai ei pysty, mutta nyt on kyse siitä, ettei viitsi. Olen siis ap.

Joku kysyi aiemmin, onko äiti aina tehnyt kaiken. No, enpä tiedä, mutta sen tiedän, että lapsena ihan itse osasi pestä hampaansa ja pakata vaihtovaatteet mökille. Lapsena hänellä oli rutiinit. Nykyään paljon holtittomampi. Hän vain ajelehtii ja haaveilee. Tekee kyllä, mitä pyydän.

Vierailija
82/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa masennukselta. Kun mikään ei innosta. Evvk.

Mutta kun hän ei ole masentunut. Sanoo, että elämä on mukavaa. On aidosti hyväntuulinen.

Hän oli vuosia masentunut ja ahdistunut. Ei ole yhtään samanlainen kuin silloin.

Minäkin olin aidosti hyväntuulinen, ja ajattelin, että elämä on mukavaa kesäkuusta 2021 joulukuuhun 2021, jolloin menin lääkäriin pahan ihottuman takia. Hain lääkärin määräämät voiteet, mutten silti hoitanut kuin ihan välttämättömät alueet. Lekuri onnekseni oli määrännyt myös toisen ajan, jolloin havaitsi etten hoitanut itseäni niin kuin olisi pitänyt. Tehtiin sitten masennustesti ja sain diagnoosin.

Paitsi, että koin olevani hyväntuulinen ja nautin elämästäni tajusin pitäneeni tutuille yllä kulissia, ettei kukaan vaan huomaa mitään. Hävetti oma elämä niin paljon, etten halunnut paljastaa kenellekään miten huonosti menee.

Tänä vuonna sain lopettaa lääkityksen, mutta toimintakykyni on edelleen melko alhainen, mutta kuten psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa keskustelimme, ymmärrän nyt seurata vointiani muutenkin kuin vain hyväntuulisuutta ja elämästä nauttimista. Välillä joudun pakottamaan itseni hammaspesulle ja suihkuun.

Se, jos tyyppi on älykäs, voi itse asiassa edesauttaa feikkaamaan masennuksesta toipunutta. Tuttavallani on paha hamstraus ongelma, tavaraa on lattiasta kattoon rivitalokolmiossa. Yritin puhua hänelle ongelmasta, mutta sanavalmiina ja älykkäänä hän osasi perustella aina kaiken paitsi itselleen myös kaikille muille. Eihän hänellä mitään ongelmaa ole, ongelmia oli vain meillä jotka autoimme häntä muuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sai puhtaan paperit aikasempaa niin aina voi sairastua uudestaan. Ei sille masennukselle tule immuuniksi jos sen on kerran sairastanut.

Onko koskaan mietitty mitää kirjaindiagnoosia? Saattaa olla autistisia piirteitäkin ihan. Esm toi hampaitten pesu heillä ei mene automatiikalla lihasmuistista.

on mietitty, mutta ei ollut nuorena niin erikoinen kuitenkaan, että joku olisi halunnut tutkia. Ihan oli lihasmuisti. Tämä outous tuli vakavan masennuksen jälkeen. Hän tavallaan parantui pasennuksesta outouteen. 

Vierailija
84/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olemme epävarmoja omassa elämässämme, emme osaa arvostaa muidenkaan elämänvalintoja. Pitäisi kysyä, ketä haittaa että toinen tekee eri tavalla. Kenen ongelma tämä oikeastaan on. Kuka yrittää muuttaa ja mitä ja millä motiiveilla.

Kyllä minua haittaa, kun joku elää vain tuilla, eikä edes yritä kantaa omaa kortta kekoon. Ymmärtäisin, jos ei osaa tai ei pysty, mutta nyt on kyse siitä, ettei viitsi. Olen siis ap.

Joku kysyi aiemmin, onko äiti aina tehnyt kaiken. No, enpä tiedä, mutta sen tiedän, että lapsena ihan itse osasi pestä hampaansa ja pakata vaihtovaatteet mökille. Lapsena hänellä oli rutiinit. Nykyään paljon holtittomampi. Hän vain ajelehtii ja haaveilee. Tekee kyllä, mitä pyydän.

Anna ajelehtia. Anna haaveilla. Anna elää tuilla. Anna holttiintua. Kokeile itsekin joskus jos et ole kokeillut.

Vierailija
85/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna ajelehtia. Anna haaveilla. Anna elää tuilla. Anna holttiintua. Kokeile itsekin jo

Enpä viitsi. En halua tekohampaita. Haluan, että minulla on varaa mökkeilyyn loppuelämäni ajan. Ja haluan matkustaa viiden tähden hotelleissa. Eli ei kiitos, käyn mieluusti töissä.

Vierailija
86/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei huolehdi itsestään, hän on masentunut vaikka itse sanoisi mitä ja hymyilisi aamusta iltaan.

Kuulostaa vähän siltä, että saattaa olla muutakin mt-ongelmaa.

Vierailija
87/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei huolehdi itsestään, hän on masentunut vaikka itse sanoisi mitä ja hymyilisi aamusta iltaan.

Kuulostaa vähän siltä, että saattaa olla muutakin mt-ongelmaa.

Miten ne muut mt-ongelmat sitten sinulla ilmenivät ja saatiinko niille lopulta nimeä tai virallista diagnoosia?

Vierailija
88/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen diagnoosia saa että tajuaa roolinsa tässä äärifeministisessä avoimesti miesvihamielisessä yhteiskunnassa jossa ainoastaan komeimmilla ja rikkaimmilla eli niillä top 10 miehillä on tulevaisuutta. Ei se kauhean hyviä fiiliksiä anna kun tiedostat että sinulle ei ole mitään tulevaisuudessa kun et ole riittävän komea, et ole riittävän pitkä ja et ole riittävän rikas

Vierailija
89/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen diagnoosia saa että tajuaa roolinsa tässä äärifeministisessä avoimesti miesvihamielisessä yhteiskunnassa jossa ainoastaan komeimmilla ja rikkaimmilla eli niillä top 10 miehillä on tulevaisuutta. Ei se kauhean hyviä fiiliksiä anna kun tiedostat että sinulle ei ole mitään tulevaisuudessa kun et ole riittävän komea, et ole riittävän pitkä ja et ole riittävän rikas

Aloin Volceliksi, jätin myös mammonan perässä juoksemisen eli työnteon ja rupesin lukemaan filosofiaa aloittamalla kreikkalaisista.

Vierailija
90/90 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa fiksulta nuorelta jonka ongelma on sinä.