Olen raitisunut alkoholisti ja tajusin vasta nyt, että miten kuvottavia viinan kanssa juhlivat ovat.
Itsekin juhlin jatkuvasti, myös arkena, kun valtaosa muista ei juhlinnu.
Nyt olen ollut raittiina ja oikeastaan puolessa vuodessa tykästynyt tähän, kun viinan kaipuu on mennyt ohi.
Olin eilen hakemassa myöhään illalla noutoruokaa ja sinne tuli sisälle porukka noin keski-ikäisiä viikonlopun juhlijoita, porukan miehet tuntuivat kovaäänisiltä pelleiltä ja naiset nauraa hirnuivat ärsyttävästi ja se löyhkä mikä tosta porukasta lähti, monta humalaista samassa pienessä tilassa. Hyi hele. Teki mieli sanoa, että häipykää silmistäni. Todellakaan ei herännyt, että tekisi mieli juoda vaan heräsi inho.
Olin varmasti itsekin tuollainen, mutta nyt sen kuvotuksen vasta ymmärtää, kun on lopettanut.
Kommentit (86)
Juotko vielä kahvia päivittäin? Jos lopetat, niin aluksi samanlainen asenne syntyy kahviriippuvaisia kohtaan. Huomasin tämän omalla kohdallani.
Taitaa teillä mukiinmenevillä olla elämä niin helekutan tylsää että pitää vetäistä kännit jotta jaksaa taas valittaa seuraavalla viikolla. Repikää siitä, tylsimykset.
Hmmm... minä juhlin aina selvinpäin. Miksi ihmeessä juhliin tarvittaisiin alkoholia?
Kokeilkaa olla edes tämä kesä selvin päin, niin huomaatte eron. Jos et pysty niin olet riippuvainen eli alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Juotko vielä kahvia päivittäin? Jos lopetat, niin aluksi samanlainen asenne syntyy kahviriippuvaisia kohtaan. Huomasin tämän omalla kohdallani.
Ei synny.
Olen tervehtynyt nuhanenä ja olen aina nuhanenä. Kuka ajattelee noin?
Sua ällöttää ne juhlijat koska olet alkanut itse hylkimään alkoholia. Sulla ei ole neutraali suhde viinaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin noloa, olla humalassa.Säälittävää katsella jotain terde meininkiä.Sönkätään mitä ihmeellisempiä lässytyksiä ja yleensä tuntemattomille.Niin teennäistä sontaa.
Seuraavana aamuna kotona täristään uunona.
Reipas ja raitis, terve mielu, ei tarvitse kemiallista keinotekoista iloa, myrkkyä!
Voi sinua..... hyvä että lopetit. Kaikki ei ole juoppoja suomessakaan.
Suomessa on valtavasti alkoholisteja.Alkoholismi on sairaus, siksi en naura heille vaan kehotan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin vielä ratkeat ryyppäämään joskus uudestaan. Vain 2% alkoholisteista pystyy lopettamaan pysyvästi ja 98% ratkeaa aina uudestaan ja uudestaan.
Joo, ei kannattais henkseleitä kovasti paukuttaa vielä puolen vuoden jälkeen. Retkahtamisen todennäköisyys on vielä tosi korkeissa lukemissa.
Humalaiset ovat pelottavia. Hyppäävät yhtäkkiä huutaen halaamaan, humalan ansiosta turhan aggressiivisesti ja väkivaltaisestikin. Sönköttävät jotain korvaan, alkoholin ja tupakan sekalainen kamala haju tunkeutuu sieraimiini. Melkein panikoin, että päästä nyt hitto vie minut irti, mistä nämä humalaisen supervoimat ovat tulleet?! Muut katselevat että hahhah, onpas se Anneli juopunut, tykkää halailla kännissä.
Tai kävelen yöllä kotiin. Juopunut porukka baarin edessä huutaa ja tappelee leikkisästi. Näkevät minut ja alkavat lähestyä. "Heitätkö kymmenen euroa taksiin, että päästään jatkoille?". Omasta mielestään varmasti kohteliaalla tavalla, oikeasti piirittävät minut ja huojuvat aggressiivisesti.
Humalaiset ovat arvaamattomia, kierrän kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa.......voin kuvitella miten tylsää seuraa olet.
No entäs sinä, jos joudut juomaan itsellesi ja muille hauskaa.
Minäki olen entinen alkkis. Mutta en absolutisti. Juon joskus saunakaljan ja käyn kerran pari vuodessa kavereiden kanssa yksillä. Eikä mua haittaa jos joku kavereista ottaa useammankin. Eikä kavereita haittaa, että mä en ota. Jokaisen oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa olla edes tämä kesä selvin päin, niin huomaatte eron. Jos et pysty niin olet riippuvainen eli alkoholisti.
Minkä eron ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa.......voin kuvitella miten tylsää seuraa olet.
Kuvitteletko känniääliön olevan hauskaa seuraa? Jutut junnaavat, jos niistä enää edes saa mitään selkoa. Pahimmat tyypit muuttuvat vielä agressiivisiksiksi.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin vielä ratkeat ryyppäämään joskus uudestaan. Vain 2% alkoholisteista pystyy lopettamaan pysyvästi ja 98% ratkeaa aina uudestaan ja uudestaan.
Kateudesta vai mistä tämä lannistava ja ilkkuva asenne kumpuaa kun tällaista hoetaan aina kun joku edes harkitsee lopettavansa alkoholin käyttämisen tai tupakoinnin? Ihan kuin se olisi itseltä pois, että joku toinen päättää tehdä muutoksia elämäntapoihinsa ja jopa aikoo/uskoo/toivoo onnistuvansa?
Miksi ikinä ei voida kannustaa toisia missä järkevässä? Miksi sen sijaan sitä ylistetään peräsuoli pitkällä ulvomalla kun joku vaikka julkaisee itsestään alastonkuvan tai sitä kyllä ihastellaan kuorossa kun joku päättää ajaa hiuksensa veks ja ottaa kaulaansa tatuoinnin? Miksi ikinä tuolloin ei aleta dissaamaan, että tuo ei pidemmän päälle tule onnistumaan tai että sä tulet niin katumaan tätä päätöstäsi?
Itse lopetin niin alkoholinkäytön kuin röökinpoltonkin reilu 10 vuotta sitten (loppukesästä tulee 11 vuotta täyteen) ja kertaakaan en ole ratkennut sen enempää polttamaan kuin juomaankaan vaikka olen jopa ottanut muutaman kerran alkoholillisesta tervetuliaismaljasta ne pari kohteliasta siemausta. Eikä tosiaan sadellut muilta kannustusta vaan just tuota, että ei tule onnistumaan ja etenkin että niin se röökinpoltto loppuu sinultakin oikeasti vasta papin aameneen -siunauskappelissa.
Juljus kirjoitti:
Minäki olen entinen alkkis. Mutta en absolutisti. Juon joskus saunakaljan ja käyn kerran pari vuodessa kavereiden kanssa yksillä. Eikä mua haittaa jos joku kavereista ottaa useammankin. Eikä kavereita haittaa, että mä en ota. Jokaisen oma asia.
Hyvä, jos teidän porukassa menee noin. Mä olen ollut kohta 10 vuotta juomatta, eikä vielä ole ollut sellaisia kemuja, joissa ei olisi yritetty ylipuhua "edes maistamaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävän tuomitsevaa tekstiä.
Minusta ihan normaali ja ymmärrettävä reaktio. Olen myös lopettanut alkoholinkäytön ja alkuvaiheessa koin todellakin inhoa ja vastenmielisyyttä humalassa reuhaavia ihmisiä kohtaan. Osittain johtui varmasti siitä, että projisoin omaa itseinhoani ja häpeääni heihin. Vaikka en ollutkaan huonoiten käyttäytyviä juoppoja, niin mikään fiksu ja filmaattinenkaan en ollut. Varsinkaan aivan viimeisinä aikoina ennen juomisen lopettamista.
Nykyään tunnen suurinta osaa kohtaan myötätuntoa mutta haluan silti pysyä heistä kaukana. Minulla ei ole mitään harvakseltaan tapahtuvaa tissuttelua vastaan mutta kovia dokaajia en enää kestä. Useimmista heistä tulee humalassa ilkeitä tai ainakin lapsellisia ja osalle heistä raittiuteni on ongelma. En jaksa puolustella valintaani mutta en halua alkaa käännyttämäänkään ketään. Alkoholinkäytön lopettami
Samaa mieltä. Itse olen lopettanut pitkään jatkuneen ja nuorena alkaneen tupakoinnin. En käyttänyt mitään korvaavaa tilalla, oma koti oli niin iso ja osa siitä oli kääntää asia inhoksi. Mietin miten säälittävän näköistä oli ulkona kylmässä tai sateessa polttavat. Miten he haisevat. Pesin kaikki omat vaatteeni, osan heitin pois. Nyt vuosia myöhemmin suhtaudun asiaan neutraalisti, mutta omalla päänsisäisellä paheksunnalla oli mulle iso merkitys. Ei sekään ole keneltäkään pois mitä ap ajattelee tai nimettömänä kirjoittaa. Ei hän varmaan mennyt niille ihmisille mitään sanomaan.
Niin noloa, olla humalassa.Säälittävää katsella jotain terde meininkiä.Sönkätään mitä ihmeellisempiä lässytyksiä ja yleensä tuntemattomille.Niin teennäistä sontaa.
Seuraavana aamuna kotona täristään uunona.
Reipas ja raitis, terve mielu, ei tarvitse kemiallista keinotekoista iloa, myrkkyä!