Olen raitisunut alkoholisti ja tajusin vasta nyt, että miten kuvottavia viinan kanssa juhlivat ovat.
Itsekin juhlin jatkuvasti, myös arkena, kun valtaosa muista ei juhlinnu.
Nyt olen ollut raittiina ja oikeastaan puolessa vuodessa tykästynyt tähän, kun viinan kaipuu on mennyt ohi.
Olin eilen hakemassa myöhään illalla noutoruokaa ja sinne tuli sisälle porukka noin keski-ikäisiä viikonlopun juhlijoita, porukan miehet tuntuivat kovaäänisiltä pelleiltä ja naiset nauraa hirnuivat ärsyttävästi ja se löyhkä mikä tosta porukasta lähti, monta humalaista samassa pienessä tilassa. Hyi hele. Teki mieli sanoa, että häipykää silmistäni. Todellakaan ei herännyt, että tekisi mieli juoda vaan heräsi inho.
Olin varmasti itsekin tuollainen, mutta nyt sen kuvotuksen vasta ymmärtää, kun on lopettanut.
Kommentit (86)
Ai, kun katkeraa puhetta, kun itse ei voi enää juoda. Veikkaan, että sillä porukalla oli paljon hauskempaa kuin sinulla. Sinun elämäsi on työtä ja yksin kököttämistä kotona, ehkä urheilua. Loppuelämäsi. Kavereita tuskin on, jos on, niin ne on samanlaisia tylsimyksiä. Joiden elämäntehtävä on yrittää pysyä nyt selvinpäin. Siihen se energia menee.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä myöskään niitä ihmisiä jotka juovat lastensa läsnäollessa, siis tuollaista kihikihi hekottelua ja kovaäänistä alatyylistä juttelua ja sellaiset alakouluikäiset pyörivät jaloissa ja muka hauskaa on. Juuri tuollainen kamala lemu ja se mukahauskuus jota ei sitten voisi selvin päin nauttia?
Kaikki lastensa läsnäollessa alkoholia nauttivat eivät ole humalassa. Itsellä lapset ovat jo täysi-ikäisiä ja niin ovat kasvaneet nähden alkoholin käyttöä. Olemme nimenomaan halunneet opettaa, että alkoholia ei tarvitse juoda piilossa salaa niin että lapset eivät näe, vaan heidät on kyörätty jonnekin hoidettavaksi ja että sitä ei tarvitse kitata kaksin käsin, vaan voi juoda vähän. Omista aikuisista lapsista yksi ei juo alkoholia ollenkaan ja muut juovat samoin, kuin ovat nähneet meidän vanhempienkin tekevän eli kohtuudella, ei humalahakuisesti. Humaltumista lasten nähden en toivo minäkään.
Eivät ne ole sen kuvottavampia kuin ennenkään.
Aivosi vain rakentavat suojaa, väittämällä että joku ennen niin mukava asia on kuvottava ja ällöä. Suojamekanismit.
Toimii lähes kaikessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin vielä ratkeat ryyppäämään joskus uudestaan. Vain 2% alkoholisteista pystyy lopettamaan pysyvästi ja 98% ratkeaa aina uudestaan ja uudestaan.
Joo, ei kannattais henkseleitä kovasti paukuttaa vielä puolen vuoden jälkeen. Retkahtamisen todennäköisyys on vielä tosi korkeissa lukemissa.
Se retkahtaminen voi tapahtua milloin vain, vaikka vuosien päästä. Redrama oli 12 vuotta päihteetön ja retkahti. Tuttavani oli 15 vuotta juomatta, sitten luuli, että voi ottaa saunakaljan. Siitä se sitten lähti laukalle, eikä voinut enää pysäyttää ja kuolema tuli.
Ei todellakaan kannata paukutella henkseleitä, vaan olla nöyränä ja kiitollisena jos on havahtunut. Yrittää sitkeästi joka päivä olla päihteetön ja ymmärtää ettei kerran alkoholistina voi enää koskaan juoda. Ärsyttää ap:n kaltaiset tuomitsijat, jotka ei silti ole yhtään sen parempia kuin ne joita ylenkatsoo.
Alkoholistiin ei voi koskaan luottaa. Voi retkahtaa juomaan, vaikka olisi ollut raitis 20 vuotta. Sama pätee narkkareihin.
Olen sen asian sivusta nähnyt. 😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin vielä ratkeat ryyppäämään joskus uudestaan. Vain 2% alkoholisteista pystyy lopettamaan pysyvästi ja 98% ratkeaa aina uudestaan ja uudestaan.
Kateudesta vai mistä tämä lannistava ja ilkkuva asenne kumpuaa kun tällaista hoetaan aina kun joku edes harkitsee lopettavansa alkoholin käyttämisen tai tupakoinnin? Ihan kuin se olisi itseltä pois, että joku toinen päättää tehdä muutoksia elämäntapoihinsa ja jopa aikoo/uskoo/toivoo onnistuvansa?
Miksi ikinä ei voida kannustaa toisia missä järkevässä? Miksi sen sijaan sitä ylistetään peräsuoli pitkällä ulvomalla kun joku vaikka julkaisee itsestään alastonkuvan tai sitä kyllä ihastellaan kuorossa kun joku päättää ajaa hiuksensa veks ja ottaa kaulaansa tatuoinnin? Miksi ikinä tuolloin ei aleta dissaamaan, että tuo ei pidemmän päälle tule onnistumaan tai että sä tulet n
Kannustaisin, jos ap kirjoittaisi iloisena kuinka on onnistunut olemaan juomatta, mutta kun ylenkatsoo muita muka parempana, vaikka on ollut vain hetken aikaa selvällä puolella.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. 20v ilman, eikä tippaakaan tee edes mieli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuolema korjaa voi olla varma lopettiko oikeasti vai repsahtiko.
Olet vähän kuin uusi uskovainen/vegaani/ mihin lie hihhulointiin kääntynyt.
Tuomitseva moralisti, joka pitää omaa olemistaan universumin multihuipentumana ja muita ali-ihmisinä...
Mua ei kuvota juhlivat ihmiset. Alkoholstit joskus säälittävät. Mutta ns paremmat ihmiset ottaa joskus kupoliin.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistiin ei voi koskaan luottaa. Voi retkahtaa juomaan, vaikka olisi ollut raitis 20 vuotta. Sama pätee narkkareihin.
Seurasi sai heidät retkahtamaan, eivät kestaneet ankeutustasi.
Ai kaikki alkoholia käyttävät juovat aina juhlissa örmykännin?
Samaa mieltä t. kohta 3 kuukautta ilman alkoholia ja olo on tyyni 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuolema korjaa voi olla varma lopettiko oikeasti vai repsahtiko.
Saatkin odotella todennäköisesti jonkin aikaakin. Olen pitkäaiakiastyötön, lukenut pari yliopistotutkintoa viimeisen 20 vuoden aikana, toiminut aikaisemmassa elämässä aika monipuolisissa johtotehtävissä. Kuntoilen paljon, syön terveellisesti, paino on n. about ihannepanossa, en käytä lääkkeitä, en tupakoi jne.
Töihin en pääse näköjään minnekään, joten tulenkin känisemään veronmaksajien riemuna vielä todennäköisesti hyyyyviiin pitkään :)
Hyvä huomio. Inhottavaahan se sivusta katsoen onkin, ja myös kaikin tavoin haitallista. Hyvä, että olet päässyt siitä riesasta eroon. Hyvää ja onnellista elämää sinulle, ap.
Inhottavaa se on yleensä vain raitistuneille. Koko elämänsä raittiina olleille toisten juominen on yhdentekevää.
Se on aina typerän kuuloista kun alkoholia lipittävät sanovat että se joka ei juo on tylsä. Mä olen muutaman vuoden joutunut nähdä lähes joka päivä samat ihmiset aamusta yöhön kittaamassa kaljaa läheisellä penkillä. Vuosia sitten istuin muutaman kerran siinä myös koittamassa saisko musta alkoholistin. Vaan kun ei yhtä enempää saa menemään ja viimevuosina ei edes sitä... Niin että voin sanoa että alkoholistien jutut ne tylsimpiä ovat, samat asiat toistuu ja usein he eivät oikeasti muista että ollaan sama aihe käyty läpi viime viikolla. Tai eilen.
Ja jotenkin säälittävää, ensin yksi menee siihen penkille. Istuu ja juo, vilkuilee jos kaverit tulis kanssa. Sitten ehkä joku tulee. Ja samat aiheet rai rai. Huomenna uudestaan. Sitten työviikko, iltaisin kuitenkin ehtii juopotella, ja viikonloppuisin sekä lomat. Mun mielestä tällainen elämä olis tosi tylsää. Eikä tuota selvinpäin jaksaiskaan.
Pahinta on kun nää ei tajua että ihan kaikille on tapahtunut ikäviäkin asioita elämässä. Toiset ovat vaan tehneet itsensä kanssa töitä ja kehittyneet ihmisenä eivätkä vaan avanneet päivä toisensa jälkeen brenkkua.
Vierailija kirjoitti:
Raittiiseen alkoholistin voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa.......voin kuvitella miten tylsää seuraa olet.
Ei ap oneg tylsää seuraa. Hän on ikävää seuraa. Juuri tuollainen tuomitseva, itseään jalustalle nostava entinen juoppo.
minä en ole lopettanut juomista. on se työn alla ollut jo 10 vuotta, enkä kyllä oikein mielellään humalaisia ihmisiä enään katsele tai kuuntele. kaikki niiden tosi hyvät jutut pitää kertoa neljään kertaan, eikä minkään valtakunnan puhe mene perille vaikka kuinka selkeä yrittäisi olla ja toinen vaan nauraa hohottaa kippurassa itselleen.
oma ongelma ei ole menny ikinä niin pahaksi että olisi kiire tullu lopettaa. mutta on se mitta tullu kyllä täyteen. ihmisiä, pahaa makua ja huonoa oloa. vaihdoin toki vain kannabikseen mutta alkaa kyllä oleen jo mitta täynnä sitäkin 😄 tupakka vaan on niin pirun mautonta ettei sitä tee sellasenaan mieli polttaa. niitäkin oon vähentäny kyllä pitkälti alle kymmeneen pikku sätkään päivässä.
kahvin juonnin lopetin. mutta alotin sitten muutaman kuukauden päästä uudelleen koska se on vaan liian hyvää. juon maltillisemmin ja parempaa kahvia kuin ennen.