Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raitisunut alkoholisti ja tajusin vasta nyt, että miten kuvottavia viinan kanssa juhlivat ovat.

Vierailija
16.06.2024 |

Itsekin juhlin jatkuvasti, myös arkena, kun valtaosa muista ei juhlinnu.

Nyt olen ollut raittiina ja oikeastaan puolessa vuodessa tykästynyt tähän, kun viinan kaipuu on mennyt ohi.

Olin eilen hakemassa myöhään illalla noutoruokaa ja sinne tuli sisälle porukka noin keski-ikäisiä viikonlopun juhlijoita, porukan miehet tuntuivat kovaäänisiltä pelleiltä ja naiset nauraa hirnuivat ärsyttävästi ja se löyhkä mikä tosta porukasta lähti, monta humalaista samassa pienessä tilassa. Hyi hele. Teki mieli sanoa, että häipykää silmistäni. Todellakaan ei herännyt, että tekisi mieli juoda vaan heräsi inho.

Olin varmasti itsekin tuollainen, mutta nyt sen kuvotuksen vasta ymmärtää, kun on lopettanut.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinäkin vielä ratkeat ryyppäämään joskus uudestaan. Vain 2% alkoholisteista pystyy lopettamaan pysyvästi ja 98% ratkeaa aina uudestaan ja uudestaan.

No jaa. 20v ilman, eikä tippaakaan tee edes mieli

Sitten kun kuolema korjaa voi olla varma lopettiko oikeasti vai repsahtiko. 

Se on jännä, että täällä ja muuallakin paheksutaan kovaan ääneen ihmisten päihteidenkäyttöä, ylipainoa ym. asioita ja ollaan patistamassa, että lopeta juominen/ala laihduttaa/lähde lenkille/mitä vielä. Että nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydyt!

Sitten, kun joku päättää esimerkiksi laittaa korkin kiinni, ei kannustusta juuri tule vaan kaikki pahanilmanlinnut tulevat koolle raakkumaan. Repsahdat vielä, odota kahdenkymmenen vuoden päähän, mieles tekee kumminkin, raitistuneeseen alkoholistiin ei voi koskaan luottaa.

Mitä luulette saavuttavanne tällä lyttäämisellä, ilkkumisella ja pessimismillä? Kumpaa itse asiassa haluatte: hyvinvoivan, elämänmuutoksessaan onnistuneen ihmisen vai päivästä toiseen sinnittelevän päihderiippuvaisen, joka ei edes yritä päästä kuiville, koska se ei kuitenkaan tule onnistumaan?

On ihan sallittua olla uskomatta siihen, että joku voisi pysyvästi raitistua tai vaikka päästä loppuiäkseen eroon reippaasta ylipainosta. Mutta älkää siinä tapauksessa hakeutuko elämänmuutosta yrittävien ihmisten lähipiiriin, jotta voisitte laukoa heille "totuuksianne". Aikuisella on vapaus valita seuransa suurimmaksi osaksi, myös teillä. Mutta parempaa tulevaisuutta kohti pyrkivän lannistaminen on suoraan sanottuna vain raukkamaista.

Vierailija
62/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Itse kännään mielin määrin en juhlissa, vaan bileissä sielläkin satojen paheksuvien silmäparien seuraamana, mutta ei tulisi mieleenkään pilata  arvokasta vapaa-aikaa kännissä. Olettaisin että useimmilla muillakin on sama, ja vain riippuvaisilla on se ongelma juoda aina ja joka paikassa. Vaan ei ole sen parempi korvata holia muilla huomaamattomammilla huumeilla.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse vielä juovana suutuit, jos joku kritisoi sinun alkoholin käyttöä? Ja sitä millainen olit kun olit juonut? 

Vierailija
64/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ällöttää ne juhlijat koska olet alkanut itse hylkimään alkoholia. Sulla ei ole neutraali suhde viinaan. 

Miksi pitäisi olla mitään suhdetta viinaan? Tämä on alkoholissa todella outoa. Ei mihinkään muuhunkaan asiaan tarvitse rakentaa mitään suhdetta. Jos tässä vaihtaisi alkoholin tilalle tupakan sanoisit aapeelle, että hänellä ei ole neutraalia suhdetta tupakkaan. Sekin lause olisi puppulausegeneraattorista. Tupakan kohdalla kukaan ei kyselisi mitään, mutta viinaa pitäisi aina ihailla tai vaalia vaikka se olisi pilannut oman tai läheisen elämän.

Vierailija
65/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä merkki, kun näkee asiat uudessa valossa. Juomakulttuurissamme ei ole järjen hiventä, surullista että niin monen elämä on vain seuraavan ryypyn odottelua. Paras tilanne on kuin koko asia ei valtaa mitään osaa mielestä ja ihmisten humalahakuisuus aiheuttaa enää lähinnä sääliä ja hämmennystä. Tahdonvoimalla kituutus ja ajatus että jää jostain merkittävästä paitsi ei mene kauaa kuin on taas samassa kierteessä. Alkoholiongelmat kehittyvät salakavalasti vuosikymmenten kuluessa suurimmalla osalla

Vierailija
66/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottavaa se on yleensä vain raitistuneille. Koko elämänsä raittiina olleille toisten juominen on yhdentekevää.

Enpä sanoisi niinkään. Itse olen ollut selvänä jo muutaman kymmenen vuotta, eikä minua kiinnosta toisten juomiset tai juomatta jättämiset pätkääkään. Kukin tavallaan.

Vierailija
67/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Känniset miehet on ällöjä. Selittävät samaa juttua monta kertaa eivätkä tajua sitä itse.

Vierailija
68/86 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Känniset miehet on ällöjä. Selittävät samaa juttua monta kertaa eivätkä tajua sitä itse.

Noihin on varmaan tyytyminen. Selvinpäinhän mies ei uskalla edes tulla jutuille,

Vierailija
69/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin on varmaan tyytyminen. Selvinpäinhän mies ei uskalla edes tulla jutuille,

Nainen ei tietenkään voi mennä jututtamaan miestä syystä että...? 

Vierailija
70/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet kyllä säälittävä. Niin hyveellinen että. Mua ärsyttää tämä ainainen vastakkainasettelu ja ääripäät. Katsos kun on meitäkin jotka osaa käyttää holia kohtuudella vaikket sä osannutkaan.

Vierailija
71/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinäkin vielä ratkeat ryyppäämään joskus uudestaan. Vain 2% alkoholisteista pystyy lopettamaan pysyvästi ja 98% ratkeaa aina uudestaan ja uudestaan.

Miksi toisen kannustaminen on niin vaikeaa? Heti ollaan lyttäämässä, jos toisella on jotain hyvää elämässä. Eihän hänen hyvä olonsa ole sinulta pois.

Vierailija
72/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä paskaa. Valtaosa juopoista on tapajuoppoja, jotka lopettaa omin avuin ja onnistuu. 

Mielenterveysongelmat yhdistettynä alkoholiriippuvuuteen vaikeuttaa vierotusta. Normaali ihminen pystyy kyllä lopettamaan vaikeankin käytön. 

Alkoholiriippuvuus on inhottava sumppu, johon voi jäädä kiinni jo muuutaman annoksen viikkokulutuksella. Se on osin henkinen ja osin ympäristön asettama, osittain sotkee hermostoa. Riippuvuus poistuu kyllä, kun kaikki nämä tekijät on korjattu.

Vierailija
73/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tilanne edennyt ihan alkoholiriippuvuuteen asti mutta dokasin kyllä säännöllisesti koko nuoruuteni ja nyt ollut omasta tahdostani selvinpäin parisen vuotta. Ihmiset on ihan hirveitä ja vastenmielisiä kännissä ja käyttäytyvät kuin lapset. Ei sitä tosiaan silloin ennen huomannut kun oli itse päissään. 

Vierailija
74/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alkoholisti. Suvussa niitä ikävä  kyllä on.

Nuorenakaan en juurikaan käyttänyt alkoholia, kuin  vähän,  pari lonkeroa illassa , muiden vuoksi, että en olisi joku kummajainen  ( -70 luvulla) .

Itse en ymmärrä  päihteiden käyttöä ollenkaan  !  Kun juhlitaan, silloinhan ollaan juhlatuulella jo ihan alunperinkin, ilman päihteitä. Tai sit tullaan juhlista pois.

Hauska ei ole hauskaa , jos sitä ei tehdä  omana itsenään.  Jos itseensä   pitää duubata  päihteitä ollakseen hauska ja iloinen, sehän on täysin sairasta. 

Juhlin, tanssin ja nautin juhlahumusta  selvinpäin.  Mun kaverit  toki juhlivat jokainen omalla tavallaan,  myös alkoholia nauttien. Se on heidän asiansa  , ei kuulu kenenkään  kommentoida siitä heille. Vaikka ajattelenkin toisin mielessäni.              Mutta juhlissa pidämme hauskaa yhdessä, toiset alkoholin voimalla,  minä  ilman sitä.

Vierailija
75/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Onnittelut! Sulla on selkärankaa!

Tosin yritä päästä kaikkein suurimmasta inhosta eroon, jos vain mahdollista. Ihmisiä kaikki olemme kuitenkin.

Mutta ymmärrän täysin pointtisi. Käyn ravintoloissa tanssimassa ja menen sinne autolla. Tanssi on ollut myös työ joskus. Ärsyttää, kun naurettavat umpihumalaiset toikkaroivat ja kaatuilevat tanssilattialla ja roiskivat juomiaan muiden päälle.

On tosi noloa käytöstä olla liian kännissä.

Vierailija
76/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. 20v ilman, eikä tippaakaan tee edes mieli

Sitten kun kuolema korjaa voi olla varma lopettiko oikeasti vai repsahtiko. 

Se on jännä, että täällä ja muuallakin paheksutaan kovaan ääneen ihmisten päihteidenkäyttöä, ylipainoa ym. asioita ja ollaan patistamassa, että lopeta juominen/ala laihduttaa/lähde lenkille/mitä vielä. Että nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydyt!

Sitten, kun joku päättää esimerkiksi laittaa korkin kiinni, ei kannustusta juuri tule vaan kaikki pahanilmanlinnut tulevat koolle raakkumaan. Repsahdat vielä, odota kahdenkymmenen

En minä näe sitä ollenkaan lannistamisena vaan on hyvä muistaa se, että kerran alkoholisti on aina alkoholisti, koska hänen keskushermostonsa on muuttunut normaalista terveestä ihmisestä alkoholistiksi ja se asia ei muutu koskaan. Vaikka olisi juomatta 5 tai vaikka 20 vuotta, niin riski repsahtamiseen on aina. Ja kun tämän tietää ja muistaa, niin on mahdollista välttää kaikin keinoin sitä, että kuvittelee pystyvänsä juomaan edes vähäsen kohtuudella. 

Vierailija
77/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen jätti minut kun raitistuin. Olin kuulemma tylsä kun en lähtenyt enää ravintoloihin.

Vierailija
78/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, eihän alkoholia juoda kuin humalan takia. Joka muuta väittää puhuu paskaa.

Vierailija
79/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua ällöttää ne juhlijat koska olet alkanut itse hylkimään alkoholia. Sulla ei ole neutraali suhde viinaan. 

Miksi pitäisi olla mitään suhdetta viinaan? Tämä on alkoholissa todella outoa. Ei mihinkään muuhunkaan asiaan tarvitse rakentaa mitään suhdetta. Jos tässä vaihtaisi alkoholin tilalle tupakan sanoisit aapeelle, että hänellä ei ole neutraalia suhdetta tupakkaan. Sekin lause olisi puppulausegeneraattorista. Tupakan kohdalla kukaan ei kyselisi mitään, mutta viinaa pitäisi aina ihailla tai vaalia vaikka se olisi pilannut oman tai läheisen elämän.

Niin, minulla on neutraali suhde kaikkeen mikä ei kosketa elämääni. Tupakkaan, juoviin ihmisiin, pössyyn. Mulle on ihan yks hailee mitä joku muu ihminen elämässään tekee. Jos kaupassa joku keski-ikäinen hirnuu kännissä, niin annan hirnua, kun ei se minua liikuta. Ehkä vähän huvittaa ja kiva kun hänellä on hauskaa.

Silloin suhtautuu ongelmallisesti, jos se asia on itselle kipeä. Eli alkoholisteista tulee raittiina kiukkuinen ilonpilaaja, koska hän itse tietää miten pahasti hän on alkoholilla ryssinyt. Se on hänelle ongelma ja hän ei pysty suhtautumaan neutraalisti, onhan se ymmärrettävää. Mutta ei se kaikille ole sama asia.

Vierailija
80/86 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

76: Miksi oletat, että kukaan juomisen lopettava alkoholisti ei tätä tiedostaisi? Ilmeisesti sekoitat ns. kuivat juopot ja aidosti raitistuneet. Ensin mainitut ovat kyllä selvinpäin mutta se vaatii heiltä jatkuvaa itsekuria ja sinnittelyä. Heillä retkahtamisriski on olemassa. Jälkimmäinen porukka ei edes ajattele viinaa, koska he tietävät, että se elämänvaihe on taputeltu. Heille alkoholia ei tavallaan enää edes ole olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän