Oletko tieliikenteen tulppa?
Tee lyhyt testi.
Jos tunnistat itsesi yhdestäkin väittämästä, olet tieliikenteen tulppa.
Suosittelemme pikaista asenteenmuutosta tai hoitoon hakeutumista.
-minulla on oikeus ajaa ohituskaistalla haluamaani nopeutta, huomioimatta muita autoilijoita.
-ohitan vakionopeussäätimeen asetetulla nopeudella, joka hieman ylittää ohitettavan nopeuden.
-huomaan taakse kertyneen jonon. En tee asian korjaamiseksi mitään.
-koe mielihyvää kun saan opettaa muita autoilijoita
-en seuraa taustapeilistä muuta liikennettä
-puhun puhelimeen tai tekstaan, joten en voi keskittyä ajamiseen
-minusta on kiva ajaa toisten edessä
-en ole kuullut ns. joustavasta liikenteestä.
-en kiusallanikaan väistä jos takana tulevasta autosta väläytetään ystävällisesti valoja.
-olen iäkäs kuljettaja enkä ihan tiedä missä mennään ja jatkoajan ajokorttiin sain kolmannelta lääkäriltä.
-olen ns. kotipoliisi
Kommentit (105)
Kommenteista päätellen tulpilla tosiaan on vaikeuksia hahmottaa suurempia kokonaisuuksia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa oikeasti päästä mahdollisimman nopeasti perille, ajonopeus ei ole paras keino, vaan ajankohdan valitseminen niin ettei tiellä liiku paljon muita yhtäaikaa. Öyhöttävälle putkiaivolle tietysti liian korkeaa matematiikkaa, tärkeintä on fiilis siitä, että etenee nopeasti, ei kello.
Tai reittivalinta. Esim. Pk-seudulta pohjoiseen ajettaessa Vanha lahdentie voi olla huomattavasti nopeampi ja rennompi ajettava kesäperjantaisena iltapäivänä tai juhlapyhien aattona, kuin 100000 muun autoilijan yhtäaikaisesti kansoittama ja todella ruuhkainen Lahden moottoritie.
Mutta ei: perus pelle änkee tottakai sopulina pumppaamaan nopeuttaan 0-140km/h sinne minne ne muutkin, sen sijaan että ajaisi saman matkan puolityhjällä maisemareitillä sujuvasti 80-100km/h, nopeusrajoituksesta riippuen.
Kyllä. Reittivalinta voi joskus säästää aikaa ja varsinkin hermoja.
- ajan sähköautolla
- kauhistelen "kaahareita"
- olen "turvallinen" kuski
- jarrutan usein varmuuden vuoksi
- annan jalankulkijoille aina reilusti tilaa
- en halua ylinopeussakkoja
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista päätellen tulpilla tosiaan on vaikeuksia hahmottaa suurempia kokonaisuuksia :D
Asiahan on juurikin päinvastoin. Mensa tason ihminen miettii, miten minä voin välttää ajanhukan ruuhkissa. Tavis kynäniska syyttelee muita.
Jos ei pysty rajoituksen mukaan ajamaan, kannattaa pysyä kotona. Koskee ali- ja ylinopeutta.
Testi oletko typerien ohitusten kruunaamaton kuningas:
- autosi on BMW tai Audi
- ohi on päästävä aina, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä
- ohitat esimerkiksi juuri ennen kuin poistut moottoritieltä rampille tai kun käännyt pois tieltä
- ohituksen jälkeen tulet suoraan takaisin oikealle kaistalle niin, että kivet ja rapa sinkoilevat takana olevan lasiin, vaikka takaa ei tulisi ketään.
- turvavälit ovat muutenkin tuntematon käsite
- koet autosi egosi jatkeena ja helpottavan genitaaliesi pienen koon aiheuttamaa alemmuuden tunnetta
Nopeusrajoitusten mukaan (+5 km mittarikorjausta). Jos kertyy jonoa taakse, niin onpa harmi - ajavat kaikki ylinopeutta. Työajalla en aja ylinopeutta, koska työnantaja ei maksa sakkojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on juurikin päinvastoin. Mensa tason ihminen miettii, miten minä voin välttää ajanhukan ruuhkissa. Tavis kynäniska syyttelee muita.
Kannattaa ehkä lukea aloitusviesti vielä uudelleen, vaikka pariin kertaan, niin ehkä valkenee mistä tässä ketjussa keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Testi oletko typerien ohitusten kruunaamaton kuningas:
- autosi on BMW tai Audi
- ohi on päästävä aina, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä
- ohitat esimerkiksi juuri ennen kuin poistut moottoritieltä rampille tai kun käännyt pois tieltä
- ohituksen jälkeen tulet suoraan takaisin oikealle kaistalle niin, että kivet ja rapa sinkoilevat takana olevan lasiin, vaikka takaa ei tulisi ketään.
- turvavälit ovat muutenkin tuntematon käsite
- koet autosi egosi jatkeena ja helpottavan genitaaliesi pienen koon aiheuttamaa alemmuuden tunnetta
Damn! Pitää käydä vaihtamassa Mersu Audiin tai Biimeriiin että pääsee kunkuksi.
Tai no, testissä on vain lista kysymyksiä. Vastausten pisteytysohje varmaan tulee seuraavassa viestissä. Ei kai niillä kaikilla ole sama painoarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa oikeasti päästä mahdollisimman nopeasti perille, ajonopeus ei ole paras keino, vaan ajankohdan valitseminen niin ettei tiellä liiku paljon muita yhtäaikaa. Öyhöttävälle putkiaivolle tietysti liian korkeaa matematiikkaa, tärkeintä on fiilis siitä, että etenee nopeasti, ei kello.
Tai reittivalinta. Esim. Pk-seudulta pohjoiseen ajettaessa Vanha lahdentie voi olla huomattavasti nopeampi ja rennompi ajettava kesäperjantaisena iltapäivänä tai juhlapyhien aattona, kuin 100000 muun autoilijan yhtäaikaisesti kansoittama ja todella ruuhkainen Lahden moottoritie.
Mutta ei: perus pelle änkee tottakai sopulina pumppaamaan nopeuttaan 0-140km/h sinne minne ne muutkin, sen sijaan että ajaisi saman matkan puolityhjällä maisemareitillä sujuvasti 80-100km/h, nopeusrajoituksesta riippuen.
Jep, ja ajamisajankohtansa voi aina valita itse. Semmoisia mensalaisia siellä. Kerro toki miten optimoin ajamiseni kuin käyn esimerkiksi Turusta Espoossa suurinpiirtein normaalina työaikana. Aika hemmetin pitkät matkat ajaa 110-tietä eikä moottoritietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä lukea aloitusviesti vielä uudelleen, vaikka pariin kertaan, niin ehkä valkenee mistä tässä ketjussa keskustellaan.
Kyllä se on valjennut varsin hyvin. Turhaa pään aukomista.
Se lisä 5 km/h nopeutta paljastaa itsetunto-ongelman. Nopeusrajoituksen mukainen riittää. Et oikeasti säästä niin paljon aikaa että huomaat sen elämässäsi, jos ajat ylinopeutta, ellet ole menossa Lappiin. Silloin pieni ylinopeus on minun puolesta ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmasti lähteä ratkomaan ongelmaa siittä miten vähentää matkustamista. Vähiten työmatka-aikaa kuluu etätyöntekijältä. Toiseksi vähiten sellaiselta, joka pystyy liuttamaan työaikansa liikennepiikkien ulkopuolelle. Tavallinen rahvas kiroilee ruuhkassa.
Hah. Vai tulppa. Liikenne on yhteispeliä jossa jokaisenmon pystyttävä etenemään omien kykyjensä mukaisella nopeudella liikennesääntöjen määrittelemissä puitteissa.
Ei voi olla että nopeimmat ja kokeneimmatt määrittelee omat sääntönsä.
Yleisillä teillä liikkuminen on kaikille täysin sallittua. Nopeammat voi mennä nopeammin kun sen voi turvallisesti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ajatte mittarin mukaan tasan saallittua nopeutta tai vähän ali, tarkastakaa todellinen nopeutenne esim. GPS:n avulla. Yllättäen 80 saattaakin olla 73, 100 olla 92 ja 120 todellista nopeutta 110. Ja sitten ihmetteleltte miksi joku 'kaahari' haluaa ohittaa.
Näin oli vanhoilla autoilla. 2000-luvulla oli ruotsalaisia lukuunottamatta aina 10%. 2010 luvulla supistui jo ja mittalukema oli 5-7 km/h alle. Uudemmissa tuo kommentti ei enää päde. Tämä on minun kokemus. Yllättävän tarkkoja (1 km/h ylös tai alas). En tiedä johtuuko siitä, että niissä on GPS sisäänrakennettuna.
Teslat on sitten ihan eri asia, niiden nopeusmittarit taitaa valehdella paljon alaspäin.
Itse ajan melko hyvin rajoitusten mukaan. Olen opetellut sietämään eri nopeutta meneviä. Voi olla monenlaisia syitä. Hitaammin menevällä voi olla joku väliaikanen häiriö autossa tai vaikka kaihi silmässä. Tai ajaa pari kertaa vuodessa. Aina ei voi valita ajaako autoa, joskus on pakko. Reipasta ylinopeutta menevä voi olla matkalla sairaalaan ellei ole jo jonkin "lääkityksen" vaikutuksen alla, tai sitten sillä on vain kiire omaan hautaan. Se ei minulle kuulu, kunhan ei vaaranna muita. Kerran vuosikymmen sitten kaahailija ohitti ja muutaman kymmenen kilometrin jälkeen näin sen kolaroineen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan melko hyvin rajoitusten mukaan. Olen opetellut sietämään eri nopeutta meneviä. Voi olla monenlaisia syitä. Hitaammin menevällä voi olla joku väliaikanen häiriö autossa tai vaikka kaihi silmässä. Tai ajaa pari kertaa vuodessa. Aina ei voi valita ajaako autoa, joskus on pakko. Reipasta ylinopeutta menevä voi olla matkalla sairaalaan ellei ole jo jonkin "lääkityksen" vaikutuksen alla, tai sitten sillä on vain kiire omaan hautaan. Se ei minulle kuulu, kunhan ei vaaranna muita. Kerran vuosikymmen sitten kaahailija ohitti ja muutaman kymmenen kilometrin jälkeen näin sen kolaroineen.
Se on heti joku kaahailija jos menee jonkun tientukon ohi? Ja joskus kymmenen vuotta sitten näit sellaiselle sattuneen jostain syystä kolarin... tais olla kaihi silmässä... jepjep. Ota inva-taksi.
Luin tämän ketjun läpi, mutta kukaan ei kertonut järkevää syytä ajaa ylinopeutta. Ne "se on kivempaa" tai "säästin 3min aikaa" ei kyllä ole sellaisia syitä, miksi riskeeraisin oman tai jonkun toisen hengen. Eikö kukaan kaahari osaa perustella käytöstään?
Pemaripentti AP on ymmärtänyt peruasian ihan väärin.
Tienpidon tarkoituksena ei ole tuottaa Pentille nautintoa ja erektioapua.
Vaan mahdollistaa ihmisten nopea ja turvallinen siirtyminen pisteestä A pisteeseen B.
Kai se helpoin tapa tunnistaa onko tulppa vai ei on se että jos edessä on tyhjä tie ja taustapeilistä näkyy lyhyillä turvaväleillä usean auton jono niin todennäköisesti olet tulppa.