Oletko tieliikenteen tulppa?
Tee lyhyt testi.
Jos tunnistat itsesi yhdestäkin väittämästä, olet tieliikenteen tulppa.
Suosittelemme pikaista asenteenmuutosta tai hoitoon hakeutumista.
-minulla on oikeus ajaa ohituskaistalla haluamaani nopeutta, huomioimatta muita autoilijoita.
-ohitan vakionopeussäätimeen asetetulla nopeudella, joka hieman ylittää ohitettavan nopeuden.
-huomaan taakse kertyneen jonon. En tee asian korjaamiseksi mitään.
-koe mielihyvää kun saan opettaa muita autoilijoita
-en seuraa taustapeilistä muuta liikennettä
-puhun puhelimeen tai tekstaan, joten en voi keskittyä ajamiseen
-minusta on kiva ajaa toisten edessä
-en ole kuullut ns. joustavasta liikenteestä.
-en kiusallanikaan väistä jos takana tulevasta autosta väläytetään ystävällisesti valoja.
-olen iäkäs kuljettaja enkä ihan tiedä missä mennään ja jatkoajan ajokorttiin sain kolmannelta lääkäriltä.
-olen ns. kotipoliisi
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Valojen välkyttely takana on kyllä naurettavaa. Edellisen kerran näytin keskaria tällaiselle välkyttelijälle.
Saksassa josta on paljon ajokokemusta noista molemmista toimista voi saada todella kovat sakot, tuhansia euroja ja ns. pisteitä virhetilille. Siellä ymmärretään, että agressio liikenteessä on paljon vaarallisempaa kuin oikein suhteutettu nopeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen ajelin mökille tulpan perässä. Seitsemääkymppiä satasen alueella kilometritolkulla. Kas kummaa kun ohituskaista alkoi niin samalla kaasukin löytyi, 130 taulussa pääsin juuri ja juuri ohi.
Myönnät siis ajaneesi ylinopeutta? Kannattaa harkita ajamisesta luopumista, jos noin hermot on riekaleina.
No jopas on suuri tunnustus. Minäkin tunnustan että ajan systemaattisesti ylinopeutta moottoritiellä. Oletko järkyttynyt? Ja arvaapas mitä. Hermoni eivät ole alkuunkaan riekaleina. En hermostu, en provosoidu, eikä verenpaineeni muutu miksikään siitä että muut autoilijat tekevät toinen toistaan odottamattomampia ja oudompia asioita.
Miksi pitää ajaa ylinopeutta?
Eikö voi lähteä aikaisemmin jos on kiire?
Ei ole kysymys kiireestä.
Joskus öisin kun on hyvä keli eikä juurikaan muuta liikennettä (eli tapan vain itseni jos jotain käy) ajan hyvinkin reippaasti. Kun ei ole kiire niin ei ole stressiä ja voi ajaa rauhallisessa mielentilassa ja keskittyneesti vaikkakin reippaasti. Jos olen väsynyt ja stressaantunut niin ajan rauhallisesti vakkarilla koska reippaasti ajaminen ei ole turvallista.
en usko että pystyn tätä sinulle selittämään. Ehkä ymmärrät, ehkä et, mutta kyse on siitä että se on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen ajelin mökille tulpan perässä. Seitsemääkymppiä satasen alueella kilometritolkulla. Kas kummaa kun ohituskaista alkoi niin samalla kaasukin löytyi, 130 taulussa pääsin juuri ja juuri ohi.
Myönnät siis ajaneesi ylinopeutta? Kannattaa harkita ajamisesta luopumista, jos noin hermot on riekaleina.
No jopas on suuri tunnustus. Minäkin tunnustan että ajan systemaattisesti ylinopeutta moottoritiellä. Oletko järkyttynyt? Ja arvaapas mitä. Hermoni eivät ole alkuunkaan riekaleina. En hermostu, en provosoidu, eikä verenpaineeni muutu miksikään siitä että muut autoilijat tekevät toinen toistaan odottamattomampia ja oudompia asioita.
Miksi pitää ajaa ylinopeutta?
Eik
Ei ole kysymys kiireestä.
Joskus öisin kun on hyvä keli eikä juurikaan muuta liikennettä (eli tapan vain itseni jos jotain käy) ajan hyvinkin reippaasti. Kun ei ole kiire niin ei ole stressiä ja voi ajaa rauhallisessa mielentilassa ja keskittyneesti vaikkakin reippaasti. Jos olen väsynyt ja stressaantunut niin ajan rauhallisesti vakkarilla koska reippaasti ajaminen ei ole turvallista.
en usko että pystyn tätä sinulle selittämään. Ehkä ymmärrät, ehkä et, mutta kyse on siitä että se on mukavaa.
Mukavaa ajaa sitä nopeutta mitä haluaa?
Öisinkin siellä tiellä voi olla jotain yllättävää. Esimerkiksi tietä ylittävä peuralauma tai vaikka jonkun auto sammunut ilman valoja tienvarteen. Siksi nopeus kannattaa öisinkin suhteuttaa niin että pystyy ajoissa havaitsemaan esimerkiksi edellämainitut tilanteet.
Eikö noita mukavuuskokemuksia kannattaisi muutenkin hankkia vaikka jossain simulaattorilla tai suljetulla radalla?
Aloittajan asenne:
-Minulla on oikeus ajaa ylinopeutta, koska olen parempi kuljettaja kuin kaikki muut.
-Ylinopeutta ajavat eivät aiheuta vaaratilanteita, vaan ne jotka eivät aja. Siksi muiden pitää sovittaa nopeutensa minun nopeuteeni.
-Suurin sallittu ajonopeus tarkoittaa itseasiassa miniminopeutta.
-Minun ei tarvitse ilmoittaa aikeistani suuntavilkkua käyttämällä, koska minulla on niin kallis ja hieno auto että se pitää huomata muutenkin.
-Minulla on oikeus parkkeerata kallis ja hieno autoni vaikka kahdelle invapaikalle vinottain, jos niin haluan. Minulla on nimittäin kiire, invalideilla ei.
Ykköstiellä eniten onnettomuuksia aiheuttaa hitaasti ohittavat tai muuten jurnuttavat.
Taakse kerääntyy pitkä letka autoja jotka joutuvat ajamaan jonossa ja väliin pujahtaa hidastelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan asenne:
-Minulla on oikeus ajaa ylinopeutta, koska olen parempi kuljettaja kuin kaikki muut.
-Ylinopeutta ajavat eivät aiheuta vaaratilanteita, vaan ne jotka eivät aja. Siksi muiden pitää sovittaa nopeutensa minun nopeuteeni.
-Minun ei tarvitse ilmoittaa aikeistani suuntavilkkua käyttämällä, koska minulla on niin kallis ja hieno auto että se pitää huomata muutenkin.
-Minulla on oikeus parkkeerata kallis ja hieno autoni vaikka kahdelle invapaikalle vinottain, jos niin haluan. Minulla on nimittäin kiire, invalideilla ei.
En ole AP mutta nuo ovat ihan itse keksimiäsi väitteitä, ei AP:n. Joko vääristelet aloittajan tekstejä tahallasi tai sinulla ei ole sisälukutaitoa. AP hieman kärjisti mutta oli silti enemmän oikeassa kuin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli taas tilanne. Tiellä nopeusrajoitus 50 ja edellä ajava ajoi 20. Piippasin pari kertaa ja mitä tekee tämä edellä ajava, pudottaa vielä nopeutta. Only in Finland. Kyllä on vi....... ihmisiä.
Tööttäämisen ja provosoinnin sijasta olisit voinut katsoa turvallisen ohituskohdan, ja sellaisen tullessa ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sain kortin pari viikkoa sitten 42 vuotiaana ja ahdistaa kun tullaan puskuriin kiinni vaikka ajaa ihan rajoituksen mukaan :( en halua ajaa ylinopeutta vielä kun kahden ensimmäisen vuoden aikana tiukempi syyni ja voi lähteä kortti ja muutenkk vasta harjoittelemassa. Voisi muutkin kuskit yrittää ymmärtää että voi olla kokematon kuski tai joku muu syy miksi ajaa 80:n tiellä sitä 80km/h eikä 95 km/h niinkuin muut
Tunnistan tuon. Itse kun sain kortin, niin tuntui ettei missään saanut harjoitella, kun oli joku jo kiinni puskurissa aiheuttamassa vaaratilannetta.
Eniten ihmettelen sitä, että eikö iso osa oikeasti osaa/uskalla ohittaa? Se "tulppa" kun ohitettaisiin turvallisessa kohdassa sen sijaan, että ajetaan kiinni puskurissa valoja välkytellen ja tööttejä painellen.
Ajotaidot kun harjoitellessa paranivat, niin kenenkään puskurissa ei ole tarvinnut roikkua, kun ajotaidot mahdollistavat turvallisen ohittamisen.
Oon autokoulussa ja kysyin opettajalta, että mitä pitää tehdä jos joku ajaa liian lähellä takapuskuria. Turvallisinta on hidastaa hitaasti vauhti niin matalaksi, että peräänajossa riski niskavammoihin madaltuu reippaasti. Ja todennäköisesti se puskurihiillostaja luovuttaa jo paljon aiemmin ja menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan asenne:
Sanoiko ap, että sillä on kallis, hieno auto? Miten hemmetin vaikeaa on ajaa oikeaa nopeutta ja ohittaa ripeästi?
Vierailija kirjoitti:
Oon autokoulussa ja kysyin opettajalta, että mitä pitää tehdä jos joku ajaa liian lähellä takapuskuria. Turvallisinta on hidastaa hitaasti vauhti niin matalaksi, että peräänajossa riski niskavammoihin madaltuu reippaasti. Ja todennäköisesti se puskurihiillostaja luovuttaa jo paljon aiemmin ja menee ohi.
Turvallisin ja fiksuin ratkaisu on antaa tilaa väistämällä esim bussipydäkille, todennäköisesti se puskurissa oleva ei olekkaan se pinnakireinen ylinopeuden ajaja vaan juuri tuo aloituksessa oleva tulppa kuski. Ne ei yleensä ohita tapahtui mitä vain paitsi jos pysähdyt jonkin liikennetilanteen takia niin silloin on hirveä kiire päästä ohi miettimättä että miksi se edellä ajava yht äkkiä pysähtyykin keskelle katua varsinkin jos pysähtyjä on edes pakun kokoinen auto.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli taas tilanne. Tiellä nopeusrajoitus 50 ja edellä ajava ajoi 20. Piippasin pari kertaa ja mitä tekee tämä edellä ajava, pudottaa vielä nopeutta. Only in Finland. Kyllä on vi....... ihmisiä.
No jos joku ajaa noin hiljaa niin varmaan etsii paikkaa, tai autossa on jotain. Miksi et mene ohi? Tuo nopeus on melkein kuin pysähtyisi. Itse teen työkseni toisten kodeissa työtä ja kohteet vaihtuu koko ajan. Mapsi ohjaa usein oikein, mutta ei aina, tai on epäselvyyttä. En mä ala ajaa sallittua vauhtia tuossa tilanteessa edes takaisin vain, että joku piippaaja pääsee etenemään. Eri asia olisi jos 100 rajoituksella pitkään ajaa hiljaa tms. Silloinkin vilkaisu eteen ja taustapeiliin ja ohi, niin asia on sillä selvä.
Jos haluaa oikeasti päästä mahdollisimman nopeasti perille, ajonopeus ei ole paras keino, vaan ajankohdan valitseminen niin ettei tiellä liiku paljon muita yhtäaikaa. Öyhöttävälle putkiaivolle tietysti liian korkeaa matematiikkaa, tärkeintä on fiilis siitä, että etenee nopeasti, ei kello.
Vierailija kirjoitti:
Ykköstiellä eniten onnettomuuksia aiheuttaa hitaasti ohittavat tai muuten jurnuttavat.
Taakse kerääntyy pitkä letka autoja jotka joutuvat ajamaan jonossa ja väliin pujahtaa hidastelijoita.
Olen töissä jenkkifirmassa ja meidän tieliikenteen turvallisuuskoulutuksessa sanottiin, että eniten riskejä aiheuttaa nopein 10% ja hitain 10%. Tuota hitaimpien riskiä ei täällä tunnusteta.
Olen tarkoituksella alkanut ajamaan 8 km/h alle nopeusrajoituksen, kun Persut pettivät bensalupauksensa.
Kusjpiä luulee teitä kilparadakseen jossa kuuluu pelata ja leikkiä muiden turvallisuudesta ja mukavuudesta piittaamatta. AP:llä on aivovamma ;-(
Ruotsissa on mukava ajaa. Siellä ei ole tilannetta, etteikö edellä ajava väistäisi pientareelle, jos joku tulee takaa kovempaa. Ei mennyt montaa päivää, kun itsekin oppi saman. Kun näkee takaa lähestyvän auton, siirtyy niin paljon oikealle, että takaa tuleva pääsee sujuvasti ohi tai jos on kapea tie niin bussipysäkille. Yleensä joka tiellä on sen verran levikettä, että vain siirtyminen reunempaan riittää.
Teslalla pääsee kätevästi tukkojen ohi parissa sekunnissa, jahka painaa pedaalin pohjaan. Sinne ne jää taakse vilkuttelemaan valoja, kun onhan se nyt hirveä vääryys jos joku menee ohi ja itse pitää leikkiä jotain vi**n teiden ritaria alinopeudella, ymmärtämättömyydellä ja joustamattomuudella.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa oikeasti päästä mahdollisimman nopeasti perille, ajonopeus ei ole paras keino, vaan ajankohdan valitseminen niin ettei tiellä liiku paljon muita yhtäaikaa. Öyhöttävälle putkiaivolle tietysti liian korkeaa matematiikkaa, tärkeintä on fiilis siitä, että etenee nopeasti, ei kello.
Tai reittivalinta. Esim. Pk-seudulta pohjoiseen ajettaessa Vanha lahdentie voi olla huomattavasti nopeampi ja rennompi ajettava kesäperjantaisena iltapäivänä tai juhlapyhien aattona, kuin 100000 muun autoilijan yhtäaikaisesti kansoittama ja todella ruuhkainen Lahden moottoritie.
Mutta ei: perus pelle änkee tottakai sopulina pumppaamaan nopeuttaan 0-140km/h sinne minne ne muutkin, sen sijaan että ajaisi saman matkan puolityhjällä maisemareitillä sujuvasti 80-100km/h, nopeusrajoituksesta riippuen.
Ja lisään vielä että oma vauhti oli 115km/h kun rajoitus oli 100h/h. Menen kyllä heti takaisin oikealle kun olen ohittanut hitaammat autot.