Miten perinteisen akateemisen suvun kasvatti ja työväenluokkaisen suvun kasvatti sopivat yhteen?
Onko täällä sellaisia pariskuntia?
En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?
Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.
Kommentit (931)
Pointtinahan ei olekaan varsinaisesti oluen valmistus, vaan löyhät heitot, joita ap paiskoo todentaakseen jotain omia käsityksiään luokkaeroista ja niiden synnystä ja hihittelee sitten ylemmyydentuntoisesti, kun joku korjaa faktoja.
Pohjolassa sen sijaan kehittyi puhdasoppisuuden aika, johon raittiusaatekin kytkeytyi, meillä kun viini ja olut eivät olleet normaaleja maataloustuotteita, jotka olisivat olleet aina kaikkien saatavilla. Ap
Totuus asiasta on kuitenkin tämä:
Jenni Lares on historian tutkija Tampereen yliopistosta, jolla on akateemista taustaa Suomen olutkulttuurin historiaan liittyen.
Suomessa oluen valmistamisen alkamisesta puhutaan tuhansista vuosista. Todennäköisesti valmistaminen on alkanut myöhäisellä kivikaudella noin 5000 vuotta sitten.
Olut on sen valmistuksen alusta lähtien näkynyt ihmisten arjessa sekä elämässä. Esimerkiksi on löydetty pronssikauden aikaisia paikkoja, joissa on tehty tuhansia litroja olutta sosiaalista kanssakäymistä sekä erilaisia rituaaleja varten.
Keskiajalle tullessa oluesta tuli yleinen arkijuoma jota käytettiin kodeissa päivittäin.
Eli pointti on, että aplla ei suinkaan ole suomalainen, tai suomalaisuuden, historia aivan niin hanskassa kuin hän väittää. Sen sijaan hän viljelee omia, melkoisen kevyitä väitteitään ikään kuin hänellä olisi ja sen vuoksi esiintyy auktoriteettina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olutta todella on Suomessa valmistettu niin kauan kuin täällä on ollut asutusta."
Tuskin pronssikaudella kuitenkaan 😅 No joo, sinun kannattaisi vähän huolellisemmin lukea viesti jota ryhdyt kommentoimaan. Minä kunnen ole sellaista kirjoittanut mitä nyt tahdot minun piikkiini laittaa kommentissani joka käsitteli puhdasoppisuuden aikaa ja reformaation erottumisen tarvetta suhteessa alkoholin käyttöön.
Mutta keskiajan ruokakultturi olisi kyllä ihan mielenkiintoinen aihe. En nyt lähde siihen kuitenkaan kun alkupää ketjustakin on vielä tarkkaamatta. Ap
Oluen pano on vanhempi taito kuin leivän leivonta. Jo kivikaudella pantiin olutta.
Nyt mentiin jo arkeologian puolelle. Se ei ole minun alani, joten autahan vähän. Mistä påin Suomea on tuollainen löytö tehty, että näin olisi? Laita linkki tai kirja, jossa tuo asia kerrotaan. Ap
Luonteet ja älykkyys ratkaisevat
Laitoinkin tuohon jo edelle, mutta tässä myös linkki
https://kuurnia.com/haastattelussa-jenni-lares-osa-1/
Varsinaisestihan siis kyse ei ole mistään arkeologiasta (jota sitäkin tietysti tutkimukseen liittyy) vaan nimenomaan arjen kuvauksista erilaisten juomatapojen suhteen.
Mutta kiistatta siis tietosi niin ovat puutteelliset, joten siinä tilanteessa hymiöillä varustetut väitteesi ovat humoristisia, mutta tuskin siten kuin tarkoituksesi oli.
Akateemisuuteen kuuluisi myös ottaa uusi tieto kiitollisena vastaan, mutta sitä tuskin ap nyt tekee, koska eihän mitkään muutkaan viestit, jotka eivät hänen ajatuksiaan tue, ole millään tavalla läpäisseet panssaria.
Mitä järkeä yleensäkään on jakaa ihmisiä "akateemisiin" ja "duunareihin"?
Jos nyt lähdetään ihan siitä. Saati alkaa jakaa ihmisiä perhetaustansa perusteella. Perhetaustoilleen kun kukaan ei voi yhtään mitään. Kukaan ei ole valinnut vanhempiaan, isovanhempiaan tai näiden koulutusta.
Joo kyllä tämä tieto oluen valmistuksen olemassa olosta itselleni on kuulunut siihen yleissivistykseen, kuten sekin, että oluen ja ylipäätään alkoholin valmistuksen teollistuminen ja kieltolaki herättelivät kansan keskuudessa monenlaisia teorioita. Osa meni ihan salaliittoteorioiden tasolle ja osa taas oli terävänäköistä ymmärrystä siitä, miten maan talous toimii ja miten sen halutaankin toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, missä kouluissa on edes mahdollista että lasten kaverit olisi järjestäen akateemisten perheiden ja sukujen lapsi? Vai eikö lapsella vaan ole kavereita?
Asumme Helsingissä alueella, jossa Hesarin koulukoneenkin mukaan akateemisten perheiden osuus on yli 30%. Kyllä se näkyy lapsen koulukavereissa. Omalla lapsellani on paljon kavereita ja tiedän heidän vanhempiensa olevan tukevasti akateemisia.
Akateemisten, vai korkeakoulutettujen? Lisäksi tässä keskustelussahan oli kyse ei ensimmäisen polven akateemisista vaan siitä kun suvussa useampi sukupolvi on akateemisia. Miten tiedät lasten kaverin vanhempien taustan, ovatko vanhemmat itse millaisen koulutuksen su
Niin se 50% on koko väestöstä. Alueella asuu toki myös iso määrä eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olutta todella on Suomessa valmistettu niin kauan kuin täällä on ollut asutusta."
Tuskin pronssikaudella kuitenkaan 😅 No joo, sinun kannattaisi vähän huolellisemmin lukea viesti jota ryhdyt kommentoimaan. Minä kunnen ole sellaista kirjoittanut mitä nyt tahdot minun piikkiini laittaa kommentissani joka käsitteli puhdasoppisuuden aikaa ja reformaation erottumisen tarvetta suhteessa alkoholin käyttöön.
Mutta keskiajan ruokakultturi olisi kyllä ihan mielenkiintoinen aihe. En nyt lähde siihen kuitenkaan kun alkupää ketjustakin on vielä tarkkaamatta. Ap
Oluen pano on vanhempi taito kuin leivän leivonta. Jo kivikaudella pantiin olutta.
Nyt mentiin jo arkeologian puolelle. Se ei ole minun alani, joten autahan vähän. Mistä påin Suomea on tuollainen löytö teh
Löydöt ovat ihan Mesopotamiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt lähdetään ihan siitä. Saati alkaa jakaa ihmisiä perhetaustansa perusteella. Perhetaustoilleen kun kukaan ei voi yhtään mitään. Kukaan ei ole valinnut vanhempiaan, isovanhempiaan tai näiden koulutusta.
Miksi ei saisi jakaa. Ihmiset ovat erilaisia. Duunari on arvoiltaan ja käytökseltään erilainen kuin akateeminen. Miksi et pysty hyväksymään sitä?
Linkittäkää mulle se koulukone, jossa näkyy akateemisten vanhempien /väestön osuus. Itse löydän vain sen, jossa näkyy kokeakoulutetut. Ja sehän voi olla amk, eli sairaanhoitaja, poliisi, palomies... Kaukana akateemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Pointtinahan ei olekaan varsinaisesti oluen valmistus, vaan löyhät heitot, joita ap paiskoo todentaakseen jotain omia käsityksiään luokkaeroista ja niiden synnystä ja hihittelee sitten ylemmyydentuntoisesti, kun joku korjaa faktoja.
Pohjolassa sen sijaan kehittyi puhdasoppisuuden aika, johon raittiusaatekin kytkeytyi, meillä kun viini ja olut eivät olleet normaaleja maataloustuotteita, jotka olisivat olleet aina kaikkien saatavilla. Ap
Totuus asiasta on kuitenkin tämä:
Jenni Lares on historian tutkija Tampereen yliopistosta, jolla on akateemista taustaa Suomen olutkulttuurin historiaan liittyen.
Suomessa oluen valmistamisen alkamisesta puhutaan tuhansista vuosista. Todennäköisesti valmistaminen on alkanut myöhäisellä kivikaudella noin 5000 vuotta sitten.
Olut on sen valmistuksen alusta lähtien näkynyt ihmisten arjessa sekä elämässä. Esimerkiksi on löydetty pronssikauden aikaisia paikkoja, jo
Hyvä että sinä olet täällä korjaamassa minun päättömiä väitteitäni ;)
Mutta kiitos linkistä, ei tuossa minulle mitään uutta ollut eikä mitään sellaista, joka olisi viestini kanssa ristiriidassa, jos nyt malttaisit lukea sen rauhassa. Olut (ja viini) eivät olleet aina kaikkien saatavilla (kuten kirjoitin), siksi, koska niille ei ollut välttämätötä tarvetta ruokajuomana kuten Euroopassa, jossa oli pula puhtaasta juomavedestä. Raittiusaate puhdasoppisuuden aikana muutenkin keskittyi viinan juontiin, koska siinä oli korkea alkoholiprosentti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Linkittäkää mulle se koulukone, jossa näkyy akateemisten vanhempien /väestön osuus. Itse löydän vain sen, jossa näkyy kokeakoulutetut. Ja sehän voi olla amk, eli sairaanhoitaja, poliisi, palomies... Kaukana akateemisesta.
Etkö pysty itse huomaamaan eroa siinä onko naapurisi sairaanhoitaja vai lääkäri?
Kyllä on taas Ap:lla määritelmät. Ei riitä että kumppani on akateeminen, ei että hänen vanhempansa ovat, ei että hänen isovanhempansa, vaan pitää olla katkeamaton putki kaiketi vähintään neljässä polvessa akateemisia. Jotenkin kuvittelen että isoisän isän akateemisuus painaa vähän vähemmän kuin esim. vanhemman alkoholismi, materia keskeisyys tms. jotka ovat mahdollisia myös akateemisille.
Miten vinoutunut ihminen katsoo asiaa tästä näkökulmasta? Ehkä sellainen joka on löytänyt itseltään tuollaisen sukupuun ja kokee olevansa merkittävästi muuta rahvasta parempi.
Vierailija kirjoitti:
Laitoinkin tuohon jo edelle, mutta tässä myös linkki
https://kuurnia.com/haastattelussa-jenni-lares-osa-1/
Varsinaisestihan siis kyse ei ole mistään arkeologiasta (jota sitäkin tietysti tutkimukseen liittyy) vaan nimenomaan arjen kuvauksista erilaisten juomatapojen suhteen.
Mutta kiistatta siis tietosi niin ovat puutteelliset, joten siinä tilanteessa hymiöillä varustetut väitteesi ovat humoristisia, mutta tuskin siten kuin tarkoituksesi oli.
Muistinko äsken kiittää linkistä, kiitos.
Mitähän sinä tuolla arkeologialauseellasi oikein mahdat tarkoittaa. Kun puhutaan kivi- ja pronssikaudesta, tietomme perustuvat arkeologisiin löytöihin, joiden pohjalta spekulaatiot ihmisten arkielämästä tehdään. Pyysin linkkiä sellaisesta löydöstä Suomesta oluenpanemiseen liittyen.
Ihan viime vuosinahan meidän käsityksemme suomalaisesta esihistoriasta on muuttunut ja monipuolistunut paljon, mutta itse olen seurannut arkelogiaa pääasiassa mediasta. Jonkun verran olen perehtynyt esimerkiksi Mikko Moilasen tutkimuksiin viikinkimiekoista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas Ap:lla määritelmät. Ei riitä että kumppani on akateeminen, ei että hänen vanhempansa ovat, ei että hänen isovanhempansa, vaan pitää olla katkeamaton putki kaiketi vähintään neljässä polvessa akateemisia. Jotenkin kuvittelen että isoisän isän akateemisuus painaa vähän vähemmän kuin esim. vanhemman alkoholismi, materia keskeisyys tms. jotka ovat mahdollisia myös akateemisille.
Miten vinoutunut ihminen katsoo asiaa tästä näkökulmasta? Ehkä sellainen joka on löytänyt itseltään tuollaisen sukupuun ja kokee olevansa merkittävästi muuta rahvasta parempi.
Taisi Ap olla tuolla aikaisemmin ihmettelemässä kuinka persut ovat suvaitsemattomia. Mutta tällainen luokkajako onkin paljon parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi jakaa. Ihmiset ovat erilaisia. Duunari on arvoiltaan ja käytökseltään erilainen kuin akateeminen. Miksi et pysty hyväksymään sitä?
Kysyinkin, että mitä järkeä jakaa. Niin, mitä järkeä?
Ihmiset ovat erilaisia, eikä koulutustausta ole mikään ainoa ihmisen elämää määrittävä tekijä. Ihmiset ovat arvoiltaan ja käytökseltään erilaisia, mutta kyllä se johtuu yleisesti ihan muista asioista kuin koulutustaustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi Ap olla tuolla aikaisemmin ihmettelemässä kuinka persut ovat suvaitsemattomia. Mutta tällainen luokkajako onkin paljon parempaa.
Syntymäperäinen luokkajako. Vähän kuin Intiassa, tai Etelä-Afrikassa pahimpaan aikaan. Apssa asuu melkoinen rasisti nasse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla duunari ja akateeminen on arvoiltaan ja käytökseltään erilaisia? Ja millä otannalla?
Miten niin? Eihän tuossa ole kuin joka toisen lapsen vanhemmat, tai jokaisen lapsen toinen vanhempi korkeakoulutettuja. Kaikki korkeakoulutetut ei myöskään ole akateemisia. Joten kyllä myös niitä "duunaritaustaisia" lapsia löytyy aivan varmasti.