Olen DI ja veljeni hitsari, meillä sama vuosipalkka sunnuntai-lisien takia
Itse siis asiantuntijatehtävissä teknologiateollisuudessa lukio + yliopisto koulutuksella, veli hitsari 1,5v aikuiskoulutuksella. Olen nähnyt hänen palkkakuittinsa kun hän itse näytti sen minulle, ja yllätys oli suuri kun hänellä oli suunnilleen sama 50k vuosipalkka kuin minulla. Minun vuosipalkka oli ehkä muutaman tonnin korkeampi mutta ero hyvin pieni. Peruspalkka ei vielä selitä tätä, mutta hän tekee viikonloppuja keskimäärin 1-2 kertaa kuukaudessa. Ja juuri nuo viikonloput, erityissti sunnuntait, nostaa vuosipalkan yhtä korkeaksi kuin minulla DInä. Sen voin lisätä että itsekin teen viikonloppuja koska olen IT puolella, tänäkin vuonna olen 3 viikonloppua ollut töissä, mutta minä saan ne ainoastaan vapaina, palkkaa ei makseta ollenkaan viikonlopuista. Tosin veljenikin saa ylimääräisiä vapaapäiviä pekkasina.
Onko tämä mielestänne oikein että näissä ammateissa ei ole käytännössä palkkaeroja sunnuntailisien takia? Ymmärrän kyllä ettei kaikilla duunareilla mahdollisuutta vkl-töihin mutta monella on. Olen jopa kesätöissä törmännyt sellaiseen että vakkarit käskee hidastelemaan arkisin jotta pääsee viikonlopuksi.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorolisätkö sinua häiritsee? Hankkiudu sitten vuorotöihin. Huomaat äkkiä, että se on raskasta ja sitovaa.
Ei tässä vuoroista puhuta vaan viikonlopuista, ja kuten jo mainitsin niin itsekin teen viikonloppuja ilman palkkaa.
ap
Häh? Tekee säännöllisesti myös viikonloppua asiamukaisine lisineen mutta ei tee vuorotyötä? Mitä?
- Mikä on ammattinne?
- Hitsari, herra sotilasmestari.
- Se on hitsaaja, ei hitsari.
- Kyllä, herra sotilasmestaaja.
Hitsareilla työolot on edelleen surkeat ja keuhkot pilalla ennen keski-ikää. Ovat palkkansa ja lisänsä ansainneet.
Itsekin olen DI suunnilleen samalla palkalla kuin ap. Lyhyet päivät ja pitkät lomat. En valita.
On oikein. Hitsarilla on todella vaativa ala. Pitäisi saada suoraan iso raha, ilman sunnuntailisiä. Onko heidän keuhkot miten suojattu, silmät ja muut. Miten iho puhdistetaan. Insinöörit voisivat suunnitella yhdessä robotit, huoltorobotit ja turvalliset tehdaslinjastot, ettei ihmiset Aasiassa joudu orjatyövoimaksi. Jos joku erikseen haluaa näprätä muuten käsin kaikkea, siitä sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorolisätkö sinua häiritsee? Hankkiudu sitten vuorotöihin. Huomaat äkkiä, että se on raskasta ja sitovaa.
Ei tässä vuoroista puhuta vaan viikonlopuista, ja kuten jo mainitsin niin itsekin teen viikonloppuja ilman palkkaa.
ap
Häh? Tekee säännöllisesti myös viikonloppua asiamukaisine lisineen mutta ei tee vuorotyötä? Mitä?
Vuortyöllä tarkoitetaan ilta ja yötöitä, tai säännöllisiä vkl-töitä. Aloituksessa puhutaan viikonlopuista heillä jotka töissä joka arkipäiväkin.
Hitsareista on pulaa, joten heille pitää maksaa kunnon palkkaa, jos haluaa ammattitaitoisen hitsarin saada firmansa kirjoille töihin.
Työnantajat joutuvat kilpailemaan hitsareista ja hitsareilla on varaa valita työpaikkansa. Nää on niitä aloja joille kaikki kaupan kassalle istumaan tahtovat eivät suostu menemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi väärin? Mitä ajat takaa?
Sitä ettei sosialistit hyväksy palkkaeroja ja tuotanto on Suomessa ylikallista.
Eli ap on sosialisti? Eikö dippainssit ole yleensä kokoomuslaisia? Vai siis kuka on? Ilmaiseksiko vuorotyöläisen pitäisi viettää viikonloput töissä vai mikä tän kommentin idea oli?
Pointti on että ne 300% palkat sunnuntaisin on ylikorkeita. Metallialalla taitaa lauantaina saada tuplat ja sunnuntaina triplat jos on koko viikon ollut töissä arkipäivätkin.
Riittäisi hyvin 50% lisä lauantaisin ja 100% lisä sunnuntaisin, kannustaisi edelleen vkl-töihin mutta palkka olisi kohtuullisempi eikä järjestelmää väärinkäytettäisi hidastelemalla arkisin.
Miten tämä liittyy aloitukseen? Ap:n mielestä veljen palkka on suuri vääryys ihan riippumatta siitä, miltä päiviltä lisiä maksetaan.
ap
Oma syy, että teet ilman palkkaa. Vaadi palkka tai kieltäydy viikonlopputöistä. Saatko potkut, jos kieltäydyt? Valitse työpaikkasi paremmin.
Viikonlopputyöt ovat tuottoisia. Itse keikkailen sote-alalla arkipäivätyöni lisäksi ja kokonaisansiot jo 35t€ puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on sosialisti? Eikö dippainssit ole yleensä kokoomuslaisia? Vai siis kuka on? Ilmaiseksiko vuorotyöläisen pitäisi viettää viikonloput töissä vai mikä tän kommentin idea oli?
Pointti on että ne 300% palkat sunnuntaisin on ylikorkeita. Metallialalla taitaa lauantaina saada tuplat ja sunnuntaina triplat jos on koko viikon ollut töissä arkipäivätkin.
Riittäisi hyvin 50% lisä lauantaisin ja 100% lisä sunnuntaisin, kannustaisi edelleen vkl-töihin mutta palkka olisi kohtuullisempi eikä järjestelmää väärinkäytettäisi hidastelemalla arkisin.
Tuskin ne niitä lisiä tappiollisesti maksaa, muutenhan hommat tehtäis arkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ammatinvalintakysymys.
Pekkaspäivät eivät ole ylimääräisiä vapaapäiviä, vaan sisään tehtyjä tunteja. Ne joilla on pekkasia tekevät 40h viikkoa. Sinulla arvatenkin 37.5h. vuositasolla pekkaset tasaavat vuosityöajan vastaamaan suunnilleen samaa 37.5h/vko työmäärää.
Suosittelen muuttoa ulkomaille, keskieuroopassa di:n vuosipalkka on luokkaa 80-120te vähän maasta ja alasta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sivusta kommentoiden, dippainsseillä, ainakjn kokeneemmilla, on yleensä sen verran järkeä päässä, että tietävät elämä valtavan satunnaisuuden ja sitä kautta maailmankatsomus on huomattavan paljon laajempi kuin Kokoomuksen kannattajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vuortyöllä tarkoitetaan ilta ja yötöitä, tai säännöllisiä vkl-töitä. Aloituksessa puhutaan viikonlopuista heillä jotka töissä joka arkipäiväkin.
Kiitos, vuorotyöläisenä tiedän toki, mitä vuorotyö tarkoittaa. Eli veli tekee siis suomeksi sanottuna ylitöitä, ei vuorotöitä. Ylitöistä vasta pitääkin maksaa. Jos ap:lle ei makseta ja hän hyväksyy sen, se on ihan omaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Hitsarilla on todella vaativa ala. Pitäisi saada suoraan iso raha, ilman sunnuntailisiä. Onko heidän keuhkot miten suojattu, silmät ja muut. Miten iho puhdistetaan. Insinöörit voisivat suunnitella yhdessä robotit, huoltorobotit ja turvalliset tehdaslinjastot, ettei ihmiset Aasiassa joudu orjatyövoimaksi. Jos joku erikseen haluaa näprätä muuten käsin kaikkea, siitä sitten vaan.
Suojaus on nykyään erittäin hyvin hoidettu. Työnantajalle tulee älyttömän kalliiksi, jos työntekijä sairastuu työperäiseen sairauteen
Vanhanaikainen käsitys hitsarien työstä on se, että möyrivät muka paskan keskellä
Hitsarina tuttu tienaa 75000/vuosi. Enemmänkin olisi mahdollista.Tähän ei varmasti kaikki pysty. Jotain on osattava ja paremmin kuin muut. Epäilen, että DI ei tuota firmalle yhtä paljon kuin peruskoulupohjalta ponnistava ammattilainen.
Olen myös DI. Luin vain otsikon.
Oletko oikeasti DI, sillä otsikossa on 2 kielioppivirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sivusta kommentoiden, dippainsseillä, ainakjn kokeneemmilla, on yleensä sen verran järkeä päässä, että tietävät elämä valtavan satunnaisuuden ja sitä kautta maailmankatsomus on huomattavan paljon laajempi kuin Kokoomuksen kannattajilla.
Hahahaha joo dippainssithän ne tunnetusti onkin ihan supervälkkyä ja syvällistä porukkaa. 🤣
Hyvistä hitsareista on pulaa. Siksi hyville hitsareille maksetaan hyvin.
Eikä kaikki pysty tekemään hitsarin hommia. Esim. minä olen sitä kokeillut, ja puoli tuntia työskenneltyäni alan näkemään kaksoiskuvia.