Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meitä pyydettiin käymään ystävien mökillä juhannuksena. Mennään pariksi tunniksi kylään. Emme vie mitään tuliaisia

Vierailija
15.06.2024 |

Kun sanottiin että ei tarvitse mitään tuoda. Toimimmeko oikein vai pitääkö sittenkin viedä jotain, ja jos niin mitä? 

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tullaan piipahtamaan kahville tarkoittaa itse vieraillessani max parin tunnin käyntiä matkan varrella, yleensä iltapäivällä lounasajan jälkeen. Pieni tuliainen on silloinkin itsestäänselvyys.

Yökylästä mökillä sovitaan erikseen ja tuliaiset isompia esim. ruokaa ja juomia kassillinen. Kyläilyn pituus ilmoitetaan etukäteen, meidän tapauksessa muiden mökeillä max 1 yö ja  aamulla taas tien päälle. Yökylään jonkun toisen mökille menemme vain kutsuttuna nimenomaan yökylään ja aina ei edes silloin.

MIelestäni toisten ihmisten huomioon ottaminen on helppoa silloin kun on rehellinen itselleen.

Jos sovitte yökylästä niin sovitteko silloin myös mitä tuodaan? Vai onko niin, että jokainen tuo aina perunoita ja herneitä sekä sen atrian makkarapaketin? Ja parin tunnin käynnille viette tuliaisen. Viekää jos haluatte, mutta niiden parin tunn

Meillä on ollut todella pitkään tapa kun mennään kutsuttuna kavereiden mökille pariksi yöksi, niin nähdään paikallisen kaupan pihalla. Mietitään mitä syödään, mennään kauppaan ja ostetaan ostokset puoliksi. Tulee jaettua kulut. Tuon päälle tottakai tuodaan jotain viemisiä mökille, kuten vaikka laatikko sandelsia isännälle saunaa varten ja aperol spritzin teko ainekset emännälle.

Vierailija
122/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat viinipullot ja kahvipaketit siirtyvät paikasta toiseen, kun aina pitää viedä jotain tuliaisia. Ne ovat nähneet enemmän maailmaa kuin keskiverto palstamamma. Laittakaas joskus merkki tuliaiseen ja katsokaa milloin se palaa takaisin lähtöpisteeseen.

En vie samoja. Alkoholia en käytä, eli jonkun tuomat pullot menee roskiin enkä vie alkoholia tuliaiseksi. Vierailu max. tunnin ja vien yleensä laadukasta kahvia, jonka ostan saajan maun mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat viinipullot ja kahvipaketit siirtyvät paikasta toiseen, kun aina pitää viedä jotain tuliaisia. Ne ovat nähneet enemmän maailmaa kuin keskiverto palstamamma. Laittakaas joskus merkki tuliaiseen ja katsokaa milloin se palaa takaisin lähtöpisteeseen.

Ei kyllä ne käytetään aina. 

Vierailija
124/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan ilmeisesti nuorempi polvi ei tunne kohteliaisuussääntöjä. 

Olen ollut aivan ihmeissäni majoittaessani nuoria perheitä, kun ovat saapuneet tyhjin käsin. Olen sijannut vuoteet, katsonut pyyhkeet valmiiksi, valmistanut ruokaa, hommannut viinit ja jälkkärit, sekä seur aamun syötävät. Vierailun jälkeen pyykkäämiseen ja siivoamiseen on mennyt aikaa. Silti vaivannäköni ei ole ollut edes kahvipaketin väärtti.

Molemmissa perheissä olemme mekin yöpyneet ja vieneet tuliaisiksi viiniä, kahvia, keksejä ja juustoja ja vielä erikseen pikku lahjan emännälle. 

Tämä alkaa olla jo vähän liioittelua, etenkin pienituloiselle ihmiselle. Tuohonhan hujahtaa helposti kymmeniä euroja ja emännälle mieleisen lahjan löytäminen voi olla vaikeaa, ellei tunne häntä todella hyvin. Helposti menee juuri turhan tavaran puolelle.

Helposti yhteydenpito siirtyy viestien tasolle, jos tapaamiset vaativat näin paljon rahaa ja valmisteluja.

Kiva tietysti, mutta kaikilla ei ole resursseja.

Vierailija
125/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika ärsyttävää ellei vieras ymmärrä toivetta. Tuskin saisi kutsua uudelleen.

Vierailija
126/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tule mitään kutsua paskamökille. Oon joskus kerran ollut liki tuntemattomien kanssa mökillä, eikä ollut hauskaa. 

Vierailija
127/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata viedä mitään eikä oleskella paria tuntia pidempään, muuten saattavat kysellä talkoisiin esim. ulkohuussin tyhjennykseen tai muuta kivaa.

Ainako ne huusit on täynnä kun tuodaan esiin että pitäs tyhjätä...

Vierailija
128/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääköhän aloittajalle vääntää rautalangasta? Kun on sanottu ettei tarvi tuliaisia viedä niin kai se on uskottava. Ja parin tunnin piipahdukseen ei kyllä tarvikkaan viedä mitään. Muista katsoa kellosta aika.

Vierailija
129/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tullaan piipahtamaan kahville tarkoittaa itse vieraillessani max parin tunnin käyntiä matkan varrella, yleensä iltapäivällä lounasajan jälkeen. Pieni tuliainen on silloinkin itsestäänselvyys.

Yökylästä mökillä sovitaan erikseen ja tuliaiset isompia esim. ruokaa ja juomia kassillinen. Kyläilyn pituus ilmoitetaan etukäteen, meidän tapauksessa muiden mökeillä max 1 yö ja  aamulla taas tien päälle. Yökylään jonkun toisen mökille menemme vain kutsuttuna nimenomaan yökylään ja aina ei edes silloin.

MIelestäni toisten ihmisten huomioon ottaminen on helppoa silloin kun on rehellinen itselleen.

Jos sovitte yökylästä niin sovitteko silloin myös mitä tuodaan? Vai onko niin, että jokainen tuo aina perunoita ja herneitä sekä sen atrian makkarapaketin? Ja parin tunnin käynnille viette tulia

Hienoa. Näin sen pitääkin mennä. Ostetaan yhdessä ja jaetaan kulut yhteisymmärryksessä sekä tasapuolisesti. Ei typeriä yllätystuliaisia.

Vierailija
130/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää mennä pariksi tunniksi.

Niin juuri ja eihän siinä kuski voi juhlia ollenkaan.

Harva  käyttää alkoholia parin tunnin kutsuilla tai vieraskäynnillä. Parin tunnin käynti viittaa kahvitteluun. Ei siis mitään kuohareita tai viinipulloja. Mieluummin ne  mansikat tai jokin pieni persoonallinen tavaralahja.

Vierailija
131/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vie samoja. Alkoholia en käytä, eli jonkun tuomat pullot menee roskiin enkä vie alkoholia tuliaiseksi. Vierailu max. tunnin ja vien yleensä laadukasta kahvia, jonka ostan saajan maun mukaan. 

Hyvä. Ainoa joka pistää silmään on kahvi saajan maun mukaan. Tiedätkö varmuudella hänen makunsa? Vai vietkö sellaisen paketin minkä luulet maistuvan hänelle?

Vierailija
132/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata viedä mitään eikä oleskella paria tuntia pidempään, muuten saattavat kysellä talkoisiin esim. ulkohuussin tyhjennykseen tai muuta kivaa.

Ainako ne huusit on täynnä kun tuodaan esiin että pitäs tyhjätä...

Ne tyhjennetään silloin kun on tyhjentäjiä=vieraita. Ei tarvitse tehdä sitä itse.

Vierailija
133/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin kahvipaketin / teetä, itse tehtyjä sämpylöitä, pullapitkon ja mansikoita.

Vierailija
134/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuoliset tahtoo oman saunatuksun:). Että semmoisia tuliaisia parin tunnin vierailulle.  Ite tein tuon kirjoitusvirheen, piti kirjoittaa tuoksu, mutta lipsahti: tuksu.  Siitäkö täällä nyt on vitsiä riittänyt pihalla.

https://www.iltalehti.fi/viihde/a/2011030313291170

Vierailija
135/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ainoa joka pistää silmään on kahvi saajan maun mukaan. Tiedätkö varmuudella hänen makunsa? Vai vietkö sellaisen paketin minkä luulet maistuvan hänelle?

Olen eri, mutta kyllä minä nyt ystävien kahvimaun tunnen. Vien aina tummapaahtoista yhdelle ystävälleni vaikka itse en edes juo enää kahvia. Viimeksi ostin ulkomailta erikoiskahvia ihan häntä ajatellen. 

Näytä aiemmat lainaukset

Laita kirjekuoreen kortti, jossa lukee "Hauskaa juhannusta" ja 20€ seteli väliin. Eiköhän sillä yhdet kahvit ja pullat kustanneta.

Mä ymmärrän hyvin problematiikan. Ei tarvitse tuoda mitään, mutta kuitenkin jotkut odottavat, että silti tuodaan ja pitääpä vielä olla isäntäväelle mieleistä eli mikä tahansa viinipullo, kahvipaketti tms ei kelpaa. Mulla ei ole ystävieni kanssa tapana viedä mitään tuliaisia, kun käydään toistemme luona kahvilla. Paitsi jos toisella sattuu olemaan just silloin synttärit. Iäkkäiden sukulaisten - silloin, kun vielä olivat elossa  ja joita tapasi vain harvoin - kohdalla tilanne oli toinen ja kahvipaketti oli yleensä aika varma tuominen. Tai kukkakumppu. 

Joku ketjussa mainitsi saunatuoksut ja nyt tyhmänä kysyn, että ihan oikeastiko joku käyttää mökillään saunassa saunatuoksuja? Jotenkin ymmärrän nuo tekotuoksut kotona sähkösaunassa, mutta puulämmitteisessä saunassa on mielestäni jo sellaisenaan juuri se oikea saunan tuoksu, ettei sinne tarvitse mitään keinotekoisia tuksuja laittaa. 

Vierailija
137/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viette paalin vessapaperia, Fazerin Kesäkeksikassin (3ea keksiä), kossupullon ja kukkaset!

ea-tollo taas vauhdissa

Vierailija
138/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tarvitse tuoda mitään tarkoittaa, ettei tarvitse tuoda jotain erityistä, mutta ei se kiellä tuomasta mitään. Veisin jotain pientä tuliaiseksi. 

Vierailija
139/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin kaverin mökille parin yön vierailulle. Etukäteen kysyttiin monta kertaa, että tuodaanko ruokia yhteiseen pöytään, ja vastaus oli aina että ei, he ostavat ja emännöivät, jaetaan kulut sitten. Tiedettiin myös että lähtevät meidän vierailun jälkeen pois mökiltä pidemmäksi aikaa, joten ei kannattanut viedä jääkaappia täyteen. Vietiin kuitenkin jotain pieniä tuliaisia, kuten viiniä ja säilyviä herkkuja. Mökillä ollessamme sitten ruokaa olikin liian vähän ja tuli kommenttia että oletimme että tuotte ruokaa mukananne.. että otapa näistä selvää!

Vierailija
140/148 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä samaa keksittyä soopaa.

No jonkun toimittajan aloitus ja juhannusviikon ip-lehdessä nähdään juttu suosikkituliaiset..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi