Meitä pyydettiin käymään ystävien mökillä juhannuksena. Mennään pariksi tunniksi kylään. Emme vie mitään tuliaisia
Kun sanottiin että ei tarvitse mitään tuoda. Toimimmeko oikein vai pitääkö sittenkin viedä jotain, ja jos niin mitä?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tarkoittaa, että ei ole tarvetta millekään tietylle asialle. Ei ole esimerkiksi suunniteltu, että vieraat tuo salaatin tai jälkiruuan.
Jokainen peruskäyttäytymistaidot ymmärtävä tuoda jotain. Voi olla viini, herkkuja, kukkia emännälle tms.
Av:n mukaan kukat on ehkä pahinta mitä voi viedä. Ja viini, entäs jos perheessä onkin alkoholisti?
Kirjoitin tms! Jokainen varmaan tietää, jos joku kutsuu, mistä siellä toisessa perheessä tykätään! Me viedään yhteen perheeseen kesällä istutettava kukka ja niiden lempiviiniä. Toiseen perheeseen me viedään kesällä aina yrittiruukku, jossa erilaisia yrttejä. Yhdelle kaverille vien joka kerta mökille jallupullon, koska se on hänen lempijuomansa ja lempilahjansa. Yhteen perheeseen viedään aina yleensä juustoja.
Mutta jos jonnekin kutsutaan, niin ei tulisi ikipäivänä mieleen mennä tyhjin käsin. Ihan peruskohteliasuussääntö on viedä jotain pientä tuomisena.
Vanhemmille vien aina kahvipaketin. Se on puoliksi vitsi, kun olin lapsi, niin aina kyläpaikkaan vietiin kahvipaketti.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ilmeisesti nuorempi polvi ei tunne kohteliaisuussääntöjä.
Olen ollut aivan ihmeissäni majoittaessani nuoria perheitä, kun ovat saapuneet tyhjin käsin. Olen sijannut vuoteet, katsonut pyyhkeet valmiiksi, valmistanut ruokaa, hommannut viinit ja jälkkärit, sekä seur aamun syötävät. Vierailun jälkeen pyykkäämiseen ja siivoamiseen on mennyt aikaa. Silti vaivannäköni ei ole ollut edes kahvipaketin väärtti.
Molemmissa perheissä olemme mekin yöpyneet ja vieneet tuliaisiksi viiniä, kahvia, keksejä ja juustoja ja vielä erikseen pikku lahjan emännälle.
Miksi juuri emännälle erikseen lahja?
Onko kaikki kirjoittelevat sekä mökkiläiset että vieraat ihan sekopäisiä.
Pitää valmiiksi loukkaantua, jos tuo jotakin tai ei tuo mitään.
Ei sillä oikeasti ole niin väliä tuoko jotain vai jättääkö tuomatta.
Ehkä veisin mansikoita, jos nyt menisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset tajua että ei on ei?
Koska ei on joskus kyllä ja joskus ehdottomasti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aivan ihmeissäni majoittaessani nuoria perheitä, kun ovat saapuneet tyhjin käsin. Olen sijannut vuoteet, katsonut pyyhkeet valmiiksi, valmistanut ruokaa, hommannut viinit ja jälkkärit, sekä seur aamun syötävät. Vierailun jälkeen pyykkäämiseen ja siivoamiseen on mennyt aikaa. Silti vaivannäköni ei ole ollut edes kahvipaketin väärtti.
Molemmissa perheissä olemme mekin yöpyneet ja vieneet tuliaisiksi viiniä, kahvia, keksejä ja juustoja ja vielä erikseen pikku lahjan emännälle.
Ja vieläkään et ymmärrä vihjettä = lopeta kärräämästä sitä turhaa krääsää ja tuotteita joita perhe ei käytä. Olet aika huonotapainen.
No, eihän nyt hullukaan vie mitään, jolle sillä emännällä ja isännällä ei ole mitään käyttöä! Kai nyt jokainen sen verran ystäviään tuntee, että vie jotain joka ilahduttaa kyläilypaikkaa!
Ja kenelläkään ei enää ole sellaista huusia, jos paskaa pitäisi alkaa lapioida. Kyllä ne menevät ulkohuussissakin säiliöön ja peitetään puruilla, eivätkä haise.
En ainakaan tiedä yhtään sellaista mökkiä.
Jotkut vielä "unelmoivat", että vieras laitettaisiin huussin tyhjennykseen. Ihan kuin ne vieraat olisivat jotain vihollisia, jotka tulevat valtaamaan mökin.
Jos joku vielä tulee kutsumatta lokkeilemaan pitempään kuin kahville, niin voi pyytää poistumaan.
Aikoinaan kun mölkkypeli tuli kauppoihin, niin vietiin yhtenä kesänä jokaiselle mökille mölkkypeli. Sanoin, että jos ei ole käyttöä, niin käyttäkää saunan lämmitykseen. Kaikki kaverit olivat tyytyväisiä ja vielä parin kymmenen vuoden jälkeenkin niillä mökeillä pelataan mölkkyä.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ole mennyt kenenkään mökille ilman viemisiä. Ei tarvitse olla suurta ja kallista, mutta jotain.
Tämä! Ja kodille kans jos kutsutaan!
Vierailija kirjoitti:
Veisin jotain syötävää ja juotavaa mikä säilyy.
Vie vaikka jotain tuoretta pullaa kahvin kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se isäntäkin osallistua ruuanlaittoon mm. paistamalla muurinpohjaletut tai savustamalla kalat vieraita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää mennä pariksi tunniksi.
Niin juuri ja eihän siinä kuski voi juhlia ollenkaan.
Edellyttääkö "juhliminen" aina alkoholin käyttöä?
Edellyttää tottakai. Toisaalta on hyvä muistaa että ilman hauskaakin voi olla viinaa.
Vie vaikka omatekemä raparperipiirakka. Jos asut maalla? Kaupungissa taitaa saada raparperinvarsia torilta tai marketista. Riippuu asuuko pk-seudulla vai muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko, mitä kirjoitin? Se on yleensä emäntä, joka laittaa huushollin kuntoon vieraita varten, kokkaa, täyttää ja tyhjentää tiskikonetta, sijaa vuoteet ja pyykkää vieraiden lähdettyä. Siksi.
Toki, jos tuon kaiken tekee isäntä, niin sitten isäntää sopii muistaa. En vain ole eläissäni sellaista isäntää tavannut...
Kyllä minä jotain pientä veisin.
Meillä jokaisella on ystäviä jotka eivät koskaan tuo mitään mutta mielellään syövät ja juovat kaiken tarjotun. Kyllä se aina vähän junttimaisen kuvan antaa ihmisestä. Eräs kaveri jolla on tosi pienet tulot toi pullat kahvin kanssa. Sekin jo antoi minulle positiivisen kuvan ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää mennä pariksi tunniksi.
Niin juuri ja eihän siinä kuski voi juhlia ollenkaan.
Edellyttääkö "juhliminen" aina alkoholin käyttöä?
Edellyttää tottakai. Toisaalta on hyvä muistaa että ilman hauskaakin voi olla viinaa.
Mutta ilman hauskuutta ei ole vitsiä, joten sun viesti on vain pelkkää p4sk44.
No laitan teidät tyhjentämään puuceen aluksi, päälle juodaan kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ilmeisesti vanhempi sukupolvi ei tajua että tavat muuttuvat. Tuliaiset ovat jäänne vanhalta ajalta kun piti kahvillekin maanitella monta kertaa vaikka kahvit on keitetty ja tarjottavat esillä. Kauhea näytelmä siitä kuka on vaatimattomin ja vähäarvoisin. Ettei vaan meitä varten tarvitse mitään laittaa. Siivoaminen, pyykkääminen yms. on vuorollaan jokaisen osa. Ei siihen tarvita tarpeettomia lahjoja paikkaamaan itse keksittyä huonoa omatuntoa. Minä pyykkään tällä kertaa, joku toinen toisen kerran. Normaali elämää ilman draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko, mitä kirjoitin? Se on yleensä emäntä, joka laittaa huushollin kuntoon vieraita varten, kokkaa, täyttää ja tyhjentää tiskikonetta, sijaa vuoteet ja pyykkää vieraiden lähdettyä. Si
Tervetuloa nykyaikaan. Ei ole erikseen naisten tai miesten töitä. Ei meidän tuttavapiirissä ainakaan. T:nuori tältä vuosituhannelta
Taas tätä samaa keksittyä soopaa.