Meitä pyydettiin käymään ystävien mökillä juhannuksena. Mennään pariksi tunniksi kylään. Emme vie mitään tuliaisia
Kun sanottiin että ei tarvitse mitään tuoda. Toimimmeko oikein vai pitääkö sittenkin viedä jotain, ja jos niin mitä?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Aivan ilmeisesti nuorempi polvi ei tunne kohteliaisuussääntöjä.
Olen ollut aivan ihmeissäni majoittaessani nuoria perheitä, kun ovat saapuneet tyhjin käsin. Olen sijannut vuoteet, katsonut pyyhkeet valmiiksi, valmistanut ruokaa, hommannut viinit ja jälkkärit, sekä seur aamun syötävät. Vierailun jälkeen pyykkäämiseen ja siivoamiseen on mennyt aikaa. Silti vaivannäköni ei ole ollut edes kahvipaketin väärtti.
Molemmissa perheissä olemme mekin yöpyneet ja vieneet tuliaisiksi viiniä, kahvia, keksejä ja juustoja ja vielä erikseen pikku lahjan emännälle.
No eikö nyt kahvilla pistäytyminen ole vähän eri asia, kuin yötä oleminen?
Vierailija kirjoitti:
Typerää mennä pariksi tunniksi.
Typerää jäädä koko iltapäiväksi ja illaksikin, jos on vain pariksi tunniksi kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Viini viini viini.... Ei kaikki juo viiniä.
Sukulaiseni tietävät täysin hyvin että olen raitistunut alkoholisti ja silti antavat lahjaksi pullon välillä. En tiedä onko vittuilua vai mitä mutta kannattaako ostaa pulloa kun tietävät että se menee viemäriin.
"Ei tarvitse tuoda mitään" tarkoittaa sitä että teidän pitää viedä paljon kaikkea mahdollista tai teitä haukutaan vauvapalstalla juhannuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset tajua että ei on ei?
Koska ei on joskus kyllä ja joskus ehdottomasti kyllä.
Ja mistähän sen sitten voi tietää, milloin ei on ei, milloin ei on ehkä, milloin ei on kyllä, ja milloin ei on ehdottomasti kyllä?
Ja jos se ei on tässä tuliaisasiassa ehdottomasti kyllä, mistä tulija voi tietää, mikä on riittävästi, ja minkä tyyppistä tuliaista isäntäväki nyt odottaa saavansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän sen sitten voi tietää, milloin ei on ei, milloin ei on ehkä, milloin ei on kyllä, ja milloin ei on ehdottomasti kyllä?
Ja jos se ei on tässä tuliaisasiassa ehdottomasti kyllä, mistä tulija voi tietää, mikä on riittävästi, ja minkä tyyppistä tuliaista isäntäväki nyt odottaa saavansa?
Ei sitä tiedäkään ja siksi Suomalainen kulttuuri on aivan syvältä. Ei sanota suoraan vaan annetaan typeriä vihjeitä joita ei sitten tajuta kuten sanoja sen tarkoitti.
Jos vie jotain syötävää tai juotavaa, on hyvä tietää talon- (tai siis mökin-)väen makumieltymyksistä edes jotain.
Itse olen suklaa-addikti, ja suklaa on aina tervetullut tuliainen. Pienikin määrä on OK. Asun "mökkialueella", joten kaupat ovat kaukana, ja siksi suklaa pääsee joskus loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikka autoon varata jotain, ja jos näyttää, että odottivat jotain tuliaisia, niin sitten käy hakemassa sieltä.
Viinikin on vähän sellainen, että mökkiläinen voi säikähtää, että jääkö nuo nyt pitemmäksi aikaa.
Ainakaan lautasliinoja ei mökkiläiset juuri enempää tarvitse, kuin niitä on jo kaappiin kertynyt. Mutta ei kai niitä koskaan liikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Parasta mitä voin tuoda mukanani on minä itse. Hauska, hurmaava, juhlien keskipiste. Ja mikä parasta, minua ei tarvitse säilöä kaappiin. Lähden säällisen ajan jälkeen pois.
Juhlien keskipiste? Vieras...🤔😲👎
Minua ei edes kutsuttu 1h lähisuvun mökille.Johtuuko siitä on 300km pässä? No en menisi 1h en 24h tai 48h.Miksi en? Niin hirveitä juttuja kirjoitetaan täälläkin mökki vieraista.En halua olla kenenkään riesana edes 1-2h.
Vierailija kirjoitti:
Jos vie jotain syötävää tai juotavaa, on hyvä tietää talon- (tai siis mökin-)väen makumieltymyksistä edes jotain.
Itse olen suklaa-addikti, ja suklaa on aina tervetullut tuliainen. Pienikin määrä on OK. Asun "mökkialueella", joten kaupat ovat kaukana, ja siksi suklaa pääsee joskus loppumaan.
No niin! Tässäkin asian ratkaisee palstan ikisuosikki: konvehtirasia!
Viedään joululta jäänyt suklaarasia ja emäntä kehrää, lapset tykkää ja kaikki on tyytyväisiä!
Kaveriporukassa ei tarvitse tarkoittaa ettei tarvitse tuoda mitään erityistä. Jos tarvitsee, niin sitten se on vaikka jälkkäri tai miten sovitaan. Koskaan ei kuitenkaan toisen luo tyhjin käsin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viini viini viini.... Ei kaikki juo viiniä.
Sukulaiseni tietävät täysin hyvin että olen raitistunut alkoholisti ja silti antavat lahjaksi pullon välillä. En tiedä onko vittuilua vai mitä mutta kannattaako ostaa pulloa kun tietävät että se menee viemäriin.
Miksi et tarjoa jollekin muulle?
Vierailija kirjoitti:
Viinipulloilla ja kuohareilla en tekisi mitään. Kiva olisi vaikka herneitä, mansikoita tai jotain kahvin kanssa.
Tuoko vieraat näitä myös silloin kun kutsut kotiisi kahdeksi tunniksi kylään? Meillä ei tarvitse tuoda mitään tarkoittaa ettei tarvi.
Pitäisikö ihmisten tajuta jotenkin maagisesti? Opetelkaa sanomaan suoraan pellet mitä haluatte.
Minä veisin kahvipaketin ja keksejä.
Vierailija kirjoitti:
Minä veisin kahvipaketin ja keksejä.
Parin tunnin kahvittelulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse veisin edes viinipullon.
Miksi aina pitäisi raahata alkoholia vieraille? Jos vieras käyttää alkoholia, hän kyllä osaa itse ostaa sitä.
Viini säilyy kaapissa ja ei tarvitse lähteä itse erikseen alkoon. Viini on oikein hyvä tuliainen.
Meille yhdet kaverit tuoa aina ruukkukukan. 😆 Ottaisin mieluummin viiniä, suklaata, keksejä, kahvia tai vaikka leikkokukkia. Mutta ei. Ruukkukukka.
Viinipulloilla ja kuohareilla en tekisi mitään. Kiva olisi vaikka herneitä, mansikoita tai jotain kahvin kanssa.