Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin juominen on merkki vakavasta ongelmasta

Vierailija
14.06.2024 |

Tuo kuvastaa että alkoholi ei ole enää sellainen seurusteluun ja sosiaalisiin tapahtumiin liittyvä juoma, vaan kyseessä on kemiallinen addiktio alkoholin aiheuttamiin muutoksiin aivokemiassa.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsee alkoholia rentoutuakseen tai nauttiakseen asioista, se on ongelma määristä riippumatta. Vastaavasti joku voi kiskoa suuriakin määriä tulematta riippuvaiseksi, jos kyseessä on enemmänkin tilannesidonnainen asia kuin omasta päihtymisen tai rentoutumisen halusta lähtevä juominen.

Kuten joku totesi, juominen on oiva tapa pilata palautumisensa ja yöunensa. Ja jos stressaa ja kiristää arkena, niin paras tapa pahentaa asiaa on siemailla vaikkapa se lasillinen tai kaksi viiniä illalla. On sitten entistä väsyneempi ja ärtyneempi arjen taas koittaessa, ja aika menee seuraavasta "rentoutumisesta" haaveilemiseen.

Jokainen tekee omat valintansa, ja kantaa seuraukset. Ei tarvetta moralisoida sitä. Alkoholistin lapsena toivoisin kuitenkin, että perheelliset näkisivät metsän puilta: sen että kenenkään vanhemmuutta viina ei ole parantanut - ei edes se sirosti siemailtu viini.

Vierailija
102/115 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Ihan hyvin voin vaikka perjantai-iltana ottaa lasin tai kaksi viiniä, ihan yksin, kotona. Ei se tarkoita että minulla on ongelma. Voin olla ilmankin, ja voin juoda seurassakin. Kukin tehkööt niin kuin haluaa. Sen myönnän että jos tekisin tätä joka päivä, tai jotenkin pakonomaisesti, minulla olisi ongelma. Samalla lailla jos joka päivä pitäisi dokata seurassa. 

Jos joka viikonloppu pitää aloittaa juomalla alkoholia, niin sanoisin jonkinlaiseksi ongelmaksi ja pakonomaiseksi tarpeeksi saada perjantaisin se viinilasi. 

Niinhän se varmaan siinä tapauksessa olisi, mutta tuo kirjoittaja kirjoitti, että voi ihan hyvin olla kokonaan ilmankin. 

itsellä on kutakuinkin sama tilanne. Ostan yleensä viiniä viikonlopuksi ja juon sit

Minusta tuo on normaalia. Ainut juttu että tarkailussa kannattaa katsoa taakse päin sitä mitä on oikeasti tehnyt. Onko juominen oikeasti unohtunut vaikkapa kuukaudeksi tai muutamaksi, kun ei ole tullut mieleen? Jos esimerkiksi joka perjantai pitää päättää juoko vai eikö, niin se on jo merkki alkavasta ongelmasta. Sekin on kuitenkin merkki että elämä alkaa pyöriä alkoholin ympärillä.

Itse otan mökillä saunakaljat lähes aina. Kotona ei tule mieleenkään. Pullo saattaa olla vuoden jääkaapissa. Meillä on sellainen alkoholiongelma että viinat vanhenee kaappiin. Väkevistä suuri osa on yli 10 v. sitten ostettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle alkoholi ei ole mikään ongelma. Hyvin se näyttää alas menevän. Yksinkin.

Vierailija
104/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joisin niin joisin yksin koska silloin on parhaassa seurassa. En jaksa kuunnelle kännisten juttuja edes silloin kun olen itse humalassa. En ole juonut pitkään aikaan kun viina ei mene kunnolla päähän. Sitä saa juoda ihan hell paljon että saa humalan ja sitten krapula kestää ikuisuuden. Viimeksi otin vappuna. Tietenkin jos juo koko ajan niin sitten ei ole tuota krapulan ongelmaa.

Vierailija
105/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, seuran puutteesta ja yksinäisyydestä.

Vierailija
106/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaverini eivät aina juo jos mennään istumaan iltaa baariin. Itse taas en oikein viihdy baareissa selvinpäin, riippuen toki seurasta. Itse mielelläni aloittelen kotonani itsekseni iltaa juomalla 1-2 lonkeroa/siideriä, harvoin viiniä. Monissa baareissa juoma on kallimpaa niin mieluummin haen lähikaupasta 2 juomaa, jotka maksaa yhteensä saman verran kuin yksi juoma baarissa. Joskus jopa vähemmänkin. Kiva myös laittautua ja kuunnella hyvää musiikkia hyvän juoman äärellä. 

Vierailija
107/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hetken aikaa yllättynyt miinustelijoiden määrästä, ts. ehdin jo hetkeksi unohtaa mihin tämä foorumi on vajonnut.

Vierailija
108/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppyremmissä juominen ei ole yhtään vähemmän ongelmallista. Tappeluissa menetät vielä henkesikin ennen maksakirroosia.

Vierailija
109/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joisin niin joisin yksin koska silloin on parhaassa seurassa. En jaksa kuunnelle kännisten juttuja edes silloin kun olen itse humalassa. En ole juonut pitkään aikaan kun viina ei mene kunnolla päähän. Sitä saa juoda ihan hell paljon että saa humalan ja sitten krapula kestää ikuisuuden. Viimeksi otin vappuna. Tietenkin jos juo koko ajan niin sitten ei ole tuota krapulan ongelmaa.

Juurikin näin. Olen juonut yksin ainakin parikymmentä vuotta koska olen introvertti ja asosiaalinen ja minua ei useimmiten kiinnosta muiden seura, ja minkäänlaista alkoholiongelmaa ei minulla ole vaikka palstamammat varmasti sanoo toisin. Juon kun huvittaa, ja olen juomatta kun huvittaa. Käyn päivisin töissä, käyn kuntosalilla 4 kertaa viikossa ja hyvin harva absolutisti ikäiseni (lähes 50v) pärjää minulle fyysisessä kunnossa, käyn vähintään kerran vuodessa täydellisessä lääkärintarkastuksessa mistä tulee 30 sivuinen raportti ja koskaan ei ole ollut mitään viitteitä että alkoholi olisi aiheuttamassa riskiä ruumiilleni tai mielelleni. Olen myös multimiljonääri ihan itse tehtynä ja väitän että alkoholi on mieluummin auttanut kuin haitannut sijoituspäätöksiä tehdessä. Aivoista löytyy freesejä ajatuksia kun ottaa pari olutta perjantaina, näin se vaan on. Ihme holhousmentaliteettia että ihminen ei muka voisi yksin juoda kos siltä tuntuu?

Vierailija
110/115 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin juominen on nimenomaan parasta. Ei tule törttöiltyä mitään. Näin vanhempana sitä jo tietää mitä riskejä siihen sisältyy kun on humalassa ja ei turvallisesti kotona. Tulee mentyä nukkumaankin heti kun väsyttää. Aamulla ei tarvitse miettiä mitä tuli tehtyä ja missä. Rahaakin säästyy reilusti. Ei minulla ole tarvetta näyttää kenellekkään, että nyt tässä juodaan ja kuinka sosiaalinen ja suosittu nyt olen. 

Vierailija
111/115 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos on yksinäinen? Pitäiskö silloin lopettaa alkoholin nauttiminen ihan vain sen takia, kun seurassa juominen on ainoa sallittu tapa juoda? Jos joskus vaan haluaa juoda alkoholia _nauttiakseen_ siitä. 

Vierailija
112/115 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua nähdä kännisiä typeryksiä baareissa, kuten esimerkiksi AP.

Vierailija
113/115 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hetken aikaa yllättynyt miinustelijoiden määrästä, ts. ehdin jo hetkeksi unohtaa mihin tämä foorumi on vajonnut.

YHYY, YHYY, MINUN MIELIPIDETTÄNI ALAPEUKUTETAAN, YHYY! Vaihdan palstaa, YHYY!

Vierailija
114/115 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juopottolee puliukko köörissä ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
115/115 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tapaa ärsyttäviä myös ne jotka heti lähtee kaljaa ostamaan kaikenlaisilla pikku tekosyillä. Jos vähän tympäisee niin heti pakko saada kaljaa. Jos joku meni hyvin niin sittenkin täytyy itsensä palkita olusella. Eihän tuollainen nyt ole normaalia.