Ientaskujen mittauksesta kokemuksia
Miksi on nykyisin rutiinitoimenpide hammastarkistuksissa? Oli mielestäni tosi epämiellyttävä kokemus, Voiko itse toimenpide aiheuttaa tulehdusta ikeniin ja hampaiden juuren ympärille? Hampaita menee juurihoitoon vaikka syy olisi alun alkaen tuo? Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (140)
Minulla ei kyllä puudutettu mitään tai edes kysytty siitä enkä itse tiennyt että vois saada. Pitääkö se erikseen pyytää?
Vierailija kirjoitti:
Voi helkkarin höyrypäät!!
Ootko eksynyt väärään ketjuun? Vai oisko sulla oma hyvä tai huono kokemus jaettavaksi? Tai ehkä olet ammattilainen ja sitä kautta tiedät enemmän. Saahan täällä toki pohtia tätäkin asiaa ja ihmetellä suuntaan jos toiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ne taskut tutkitaan ja putsataan hammaskivestä, minulla puudutettiin ikenet kaikkialta. Paranivat kyllä muutamassa päivässä. Sitten se tärkein eli omahoidon opastus, hammaslankaa ja väliharjaa joka ilta! Sähköharjalla pesu aamuin illoin. Ei napostelua. Janojuomaksi vesi. Xylitolpurkkaa. Käynnit hammaskiven poistossa. Ikenet ja hampaat pysyy kunnossa.
Täällä osa ihmettelee sitä, että toteuttaa nämä kaikki, eikä hammaskiveä edes ole. Silti ikenet vuotaa ja osalla on tullut jopa vetäytymiä.
Ette te kyllä tiedä yhtään mitään!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne taskut tutkitaan ja putsataan hammaskivestä, minulla puudutettiin ikenet kaikkialta. Paranivat kyllä muutamassa päivässä. Sitten se tärkein eli omahoidon opastus, hammaslankaa ja väliharjaa joka ilta! Sähköharjalla pesu aamuin illoin. Ei napostelua. Janojuomaksi vesi. Xylitolpurkkaa. Käynnit hammaskiven poistossa. Ikenet ja hampaat pysyy kunnossa.
Täällä osa ihmettelee sitä, että toteuttaa nämä kaikki, eikä hammaskiveä edes ole. Silti ikenet vuotaa ja osalla on tullut jopa vetäytymiä.
Kaikilla ei tuu hammaskiveä, joillekin taas tulee tosi helposti. Tai on ahtaat hammasvälit joita hankala puhdistaa tai jos ikää niin voi olla ohuet ikenet. Siksi kai ne ikenet reagoi eri tavoin. Mielenkiintosta silti minusta lukea ihmisten kokemuksia noista käsittelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia jälkituntemuksia tuosta yleensä tulee? Onko ikenet arat jälkeenpäin ja kuinka kauan? Kellään kokemusta?
Kyllä voi olla pitkään kipeenä. Voinnin mukaan alat harjailemaan ja lankailemaan ja muistat että jos lintsata niin hampaat irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
No älä vaan kerro jos tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä mutta kerro ihmeessä niin sitten tiedämme mekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia jälkituntemuksia tuosta yleensä tulee? Onko ikenet arat jälkeenpäin ja kuinka kauan? Kellään kokemusta?
Kyllä voi olla pitkään kipeenä. Voinnin mukaan alat harjailemaan ja lankailemaan ja muistat että jos lintsata niin hampaat irtoaa.
Oikeesti voiko olla kuinka pitkään? Mikä on normaalia? Tietenkin näitä pitää itse kysyä ja toisaalta myös hammaslääkärin pitäis kertoa mutta jospa täältäkin kuulisi hieman kokemuksia.
Mikä olisi hellä sähköhammasharja aroille ikenille? Kun sellaista suositellaan, jos on noita ientaskuja.
Miksi hamm.lääk.ei pintapuuduta ikeniä tätä toimenpidettä varten?
https://unident.fi/tarveaineet-ja-pienlaitteet/mittauslaite/periodontia…
Melkoinen kidutusväline... Tarviiko joku tuota 15mm viivaa vai mikä on kuvan mittskaava?
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen kidutusväline... Tarviiko joku tuota 15mm viivaa vai mikä on kuvan mittskaava?
Huh. Kai siinäkin luulisi olevan eroa lopputuloksen kannalta, että miten kovasti tuolla painaa menemään?
Ientasku on nimensä mukaisesti tasku, joka on normaalistikin jokaisella. Normaali ientasku on pari mm syvä. Sinne voi siis ihan hyvin laittaa mittarin, joka on usein sellainen pallopäinen malli, joka ei todellakaan revi kiinnityskudossäikeitä. Hampaiden puhdistuksessakin mennään niillä instrumenteilla ikenen alle. Ja ientulehdus on kehon reaktio niihin bakteereihin, joten ikenien mittaus ei tulehdusta voi aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 15mm on jo äärimmäistä, mutta olen kyllä tavannut muistaakseni 12 mm syvän ientaskun!
Oikein käytettynä ei riko kiinnityskudoksia väärin käytettynä rikkoo. Pintapuudutetta pyydätte, jos haluatte. Se maksaa 9 euroa ja jotain senttejä.
Vierailija kirjoitti:
Oikein käytettynä ei riko kiinnityskudoksia väärin käytettynä rikkoo. Pintapuudutetta pyydätte, jos haluatte. Se maksaa 9 euroa ja jotain senttejä.
Mistäpä sitä tietää kuinka hyvin kyseinen lääkäri asian hallitsee
Vierailija kirjoitti:
Ientasku on nimensä mukaisesti tasku, joka on normaalistikin jokaisella. Normaali ientasku on pari mm syvä. Sinne voi siis ihan hyvin laittaa mittarin, joka on usein sellainen pallopäinen malli, joka ei todellakaan revi kiinnityskudossäikeitä. Hampaiden puhdistuksessakin mennään niillä instrumenteilla ikenen alle. Ja ientulehdus on kehon reaktio niihin bakteereihin, joten ikenien mittaus ei tulehdusta voi aiheuttaa.
Aiheuttaako tuo pallopäinenkin verenvuotoa?