Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ientaskujen mittauksesta kokemuksia

Vierailija
14.06.2024 |

Miksi on nykyisin rutiinitoimenpide hammastarkistuksissa? Oli mielestäni tosi epämiellyttävä kokemus, Voiko itse toimenpide aiheuttaa tulehdusta ikeniin ja hampaiden juuren ympärille? Hampaita menee juurihoitoon vaikka syy olisi alun alkaen tuo? Minkälaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ohjeistettu ja emme vain tyhmät potilaat itse ymmärrä? No, lobotomioitakin tehtiin aikanaan vain potilaiden parhaaksi.

Vierailija
122/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on ohjeistettu ja emme vain tyhmät potilaat itse ymmärrä? No, lobotomioitakin tehtiin aikanaan vain potilaiden parhaaksi.

Kyllä sinulla on oikeus kieltäytyä hoidosta ja tutkimuksesta, jos välttämättä haluat. Itse kyllä haluaisin tietää, jos sairastaisin parodontiittia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikanaan yritin kieltäytyä mutta hammaslääkäri sanoi, ettei siinä tapauksessa voi tarkistaa hampaitani ollenkaan. Painostuksen jälkeen sitten valitettavasti suostuin. Jos olisin etukäteen tajunnut miten kipää tuo mittaaminen käyi ja jälkeenpäin aristaa, en ikimaailmassa olisi suostunut moiseen kidutukseen!

Vierailija
124/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitataanko nuo ientaskut siis joka kerta? Loppuu ainakin mulla hammalääkärikäynnit jos näin.

Vierailija
125/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitataanko nuo ientaskut siis joka kerta? Loppuu ainakin mulla hammalääkärikäynnit jos näin.

Luultavasti sun ientaskut on aina mitattu, mutta et vain ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota, kun se ei yleensä miltään tunnu.

Vierailija
126/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti sun ientaskut on aina mitattu, mutta et vain ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota, kun se ei yleensä miltään tunnu.

En tiedä kun ei ole kerrottu eikä tutkiminen ole tehnyt kipeää. Eihän siinä itse näe minkälaisella välineellä kulloinkin tutkivat. Viimeksi käydessä sanoi mittaavansa ientaskuja ja se kävi todella kipeää. Ei tutkinut yhtään hellemmin sen jälkeenkään kun sanoin että sattuu.

Vierailija
127/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun ei ole kerrottu eikä tutkiminen ole tehnyt kipeää. Eihän siinä itse näe minkälaisella välineellä kulloinkin tutkivat. Viimeksi käydessä sanoi mittaavansa ientaskuja ja se kävi todella kipeää. Ei tutkinut yhtään hellemmin sen jälkeenkään kun sanoin että sattuu.

Tuo on tietenkin tosi kurja juttu, ettei ole huomioitu sun kipua. Seuraavalla kerralla kannattaisu ehkä jo aikaa varatessa sanoa, että on ollut kivulias kokemus ja haluaisit puudutuksen. Löytyikö tuolla kivuliaalla kerralla syventyneitä ientaskuja tai ientulehdusta?

Vierailija
128/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tietenkin tosi kurja juttu, ettei ole huomioitu sun kipua. Seuraavalla kerralla kannattaisu ehkä jo aikaa varatessa sanoa, että on ollut kivulias kokemus ja haluaisit puudutuksen. Löytyikö tuolla kivuliaalla kerralla syventyn

Ei löytynyt ientulehdusta, ientaskuista sanoi jotain epämääräistä mutta etteivät ole varsinaisesti syventyneet. Mitä tuo nyt sitten mahtaneekaan tarkoittaa.

Vierailija
129/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tietenkin tosi kurja juttu, ettei ole huomioitu sun kipua. Seuraavalla kerralla kannattaisu ehkä jo aikaa varatessa sanoa, että on ollut kivulias kokemus ja haluaisit puudutuksen. Löytyikö tuolla kivuliaalla kerralla syventyn

En ole tuo, jolta kysytään, mutta minulla oli tuon perusteella melkein koko suu tulehtunut ja verta tuli paljon. Kotona en saa verta tulemaan putsauksen yhteydessä millään. 

Vierailija
130/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei löytynyt ientulehdusta, ientaskuista sanoi jotain epämääräistä mutta etteivät ole varsinaisesti syventyneet. Mitä tuo nyt sitten mahtaneekaan tarkoittaa.

Eli sinulla sattui mutta verta ei tullut? 

Vierailija
131/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientaskujen mittaus on joskus vähän inhottavan tuntuista, mutta pyytäkää silloin pintapuudutus. Helpottaa.

Vierailija
132/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli verta! En vain tiedä mistä syystä, onko alkavaa tulehdusta? Ei kuulemma ollut parodontiittia ainakaan. Ei ole tullut verta hampaita harjatessa eikä langatessa aiemmin.

Vierailija
133/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli verta! En vain tiedä mistä syystä, onko alkavaa tulehdusta? Ei kuulemma ollut parodontiittia ainakaan. Ei ole tullut verta hampaita harjatessa eikä langatessa aiemmin.

Niin tämä nyt minua ihmetyttää edelleen. Voiko sitä verta tulla vaikka ei ole tulehdusta (jos sinulle on sanottu, että ei ole tulehdusta) ja mistä se tulehdus sitten tunnistetaan, jos ei siitä verenvuodosta? 

Vierailija
134/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, että joku kertoisi voiko mittaaminen vahingoittaa niitä kiinnityskudoksia kun hampaan ympäriltä tökitään joka puolelta. Ja voiko samalla luoda maaperää ientulehduksille? Perusteluja ihan vaan ois hyvä kuulla.

Moni on kertonut kuinka ikenet on ärtyneet toimenpiteen jälkeen.ja olleet pitkään arat. Toisaalta milläpä sen myöhemmin potilas pystyy todistamaan, jos ientulehdus tai ienten vetäytyminen alkaisi tuosta. Ei varmasti hammaslääkäri tule sitä myöntämään että olisi tutkinut kovakouraisesti tai saanut aikaan vahinkoa. Eikä ammattikunta kritisoi toistensa työtä.

Vierailija
135/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämä nyt minua ihmetyttää edelleen. Voiko sitä verta tulla vaikka ei ole tulehdusta

Niinpä! En minä tiedä muuta kuin sen että ikenet olivat ennen tuota ihan ok näöltään eivätkä vuotaneet. Ientaskuja mitatessa kävi kipeää, tuli verta ja aristivat jälkeenpäin.

Vierailija
136/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sivusta mutta onko tämän yleistyneen mittauskäytännön taustalla myös hammastarkastusten standardisoituminen ja rakenteinen kirjaaminen? Jos kerran hammaslääkäri sanoo, että pakko tuo on tehdä. Eli onko heille ns. pakollinen kenttä?

Vierailija
137/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://unident.fi/tarveaineet-ja-pienlaitteet/mittauslaite/periodontia…

Melkoinen kidutusväline... Tarviiko joku tuota 15mm viivaa vai mikä on kuvan mittskaava?

Huh. Kai siinäkin luulisi olevan eroa lopputuloksen kannalta, että miten kovasti tuolla painaa menemään? 

No niin luulisi! Ei voi etukäteen tietää minkälainen on sen omalle kohdalle sattuneen mittaajan työtapa, osa tuntuu olevan karskinpuoleisia. Kai tuolla mittausvälineellä voi itsessäänkin niitä kollageenisäikeitä katkoa jos joka puolelta tökitään ja painetaan kovasti? En tarkoita että tahallaan aiheuttaisivat kipua tai haittaa mutta otteissa on eroja.

Vierailija
138/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsiä irrotetaan työntämällä neuloja kynisen alle, sitä kutsutaan kidutukseksi. Ikeniä tutkitaan tökkimällä mittatikulla hampaan juureen, sitä kutsutaan hoidoksi että hampaat pysyisivät suussa.

Vierailija
139/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö ne mitata joka kerta ne ientaskut kun käy hammaslääkärissä tai hygienistilla? Vai riittääkö esimerkiksi muutaman vuoden välein?

Vierailija
140/140 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan tommosen jälkeen on ikenet kipeinä? Voiko syödä kaikkea vai pitääkö välttää jonkin tyyppisiä ruokia? Toisin sanoen tuntuuko suu ihan normaalilta heti vai vasta päivien päästä?