Ientaskujen mittauksesta kokemuksia
Miksi on nykyisin rutiinitoimenpide hammastarkistuksissa? Oli mielestäni tosi epämiellyttävä kokemus, Voiko itse toimenpide aiheuttaa tulehdusta ikeniin ja hampaiden juuren ympärille? Hampaita menee juurihoitoon vaikka syy olisi alun alkaen tuo? Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ientasku on nimensä mukaisesti tasku, joka on normaalistikin jokaisella. Normaali ientasku on pari mm syvä. Sinne voi siis ihan hyvin laittaa mittarin, joka on usein sellainen pallopäinen malli, joka ei todellakaan revi kiinnityskudossäikeitä. Hampaiden puhdistuksessakin mennään niillä instrumenteilla ikenen alle. Ja ientulehdus on kehon reaktio niihin bakteereihin, joten ikenien mittaus ei tulehdusta voi aiheuttaa.
Aiheuttaako tuo pallopäinenkin verenvuotoa?
Kyllä se pallopäinenkin aiheuttaa, jos ien on tulehtunut. Onko sinulla siis tilanne, että ientaskujen mittaaminen aiheuttaa verenvuotoa, mutta hammasvälien puhdistus silikonitikulla tai väliharjalla ei vuotoa aiheuta?
Juuri näin. Ikenet eivät myöskään punoita tms. Ja ikenet vuotavat tuon mittaamisen seurauksena erittäin paljon.
Nyt kun löysin tämän ketjun, on pakko kysyä, että tehdäänkö tämän ientaskun mittauksen lisäksi joitain muitakin mittauksia hammaslääkärissä? Kävin keväällä tarkastuksessa yksityisellä hammaslääkäriasemalla, ja aivan kuin hampaiden kokoa tai pintaa olisi mitattu parin poskihampaan kohdalla..? Kuulin lukemat 0,6 tai 6, ja toisella puolella 0,5 tai 5? Hampaat hyvässä kunnossa, ei ongelmia. Mitä tuo mittaus on voinut olla? En huomannut kysyä, eikä käynnistä ole tullut tekstiä Kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ientasku on nimensä mukaisesti tasku, joka on normaalistikin jokaisella. Normaali ientasku on pari mm syvä. Sinne voi siis ihan hyvin laittaa mittarin, joka on usein sellainen pallopäinen malli, joka ei todellakaan revi kiinnityskudossäikeitä. Hampaiden puhdistuksessakin mennään niillä instrumenteilla ikenen alle. Ja ientulehdus on kehon reaktio niihin bakteereihin, joten ikenien mittaus ei tulehdusta voi aiheuttaa.
Aiheuttaako tuo pallopäinenkin verenvuotoa?
Kyllä se pallopäinenkin aiheuttaa, jos ien on tulehtunut. Onko sinulla siis tilanne, että ientaskujen mittaaminen aiheuttaa verenvuotoa, mutta hammasvälien puhdistus silikonitikulla tai väliharjalla ei vuotoa aiheuta?
Juuri näin. Ikenet eivät myöskään punoita tms. Ja ikenet vu
Sama täällä. Ei mitään ongelmaa ennen mittausta mutta mitatessa vuotivat paljon ja aristivat jälkeen päin.
Vierailija kirjoitti:
https://unident.fi/tarveaineet-ja-pienlaitteet/mittauslaite/periodontia…
Melkoinen kidutusväline... Tarviiko joku tuota 15mm viivaa vai mikä on kuvan mittskaava?
Karsean näköinen väline! Ja tuolla sitten hammaslääkärissä ronkitaan ilmoitusasiana?
Vierailija kirjoitti:
Palstan uusin sekopää on ientaskuhullu.
Ihan hauska titteli. En ole AP.
Tuo tutkimus kuuluu nykyään tehdä tarkastuksen yhteydessä. Täytyisi olla merkinnät että potilaan ientaskut on tutkittu. On siis ihan ohjeistusten mukainen. Noottia tulee jos ei tuota tee.
Ei tee tuhoa (tietenkään!!) eikä aiheuta vetäytymiä. Toisilla on ikenet hyvin kipuherkät jolloin se tuntuu, toisilla ei tunnu kipeältä vaikka syviäkin taskuja olisi.
Tarkoitus on että syventyneet kohdat merkitään ja seuraavilla kerroilla niitä aina kontrolloidaan, onko paranemista tapahtunut.
Se on potilaan hyväksi, kuten kaikki mitä muutenkin teemme.
T. Hammaslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein käytettynä ei riko kiinnityskudoksia väärin käytettynä rikkoo. Pintapuudutetta pyydätte, jos haluatte. Se maksaa 9 euroa ja jotain senttejä.
Mistäpä sitä tietää kuinka hyvin kyseinen lääkäri asian hallitsee
Tämä. Mistä potilas sen voi tietää tai arvioida, Tai paeta siitä tuolista kun on jo veren maku suussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tutkimus kuuluu nykyään tehdä tarkastuksen yhteydessä. Täytyisi olla merkinnät että potilaan ientaskut on tutkittu. On siis ihan ohjeistusten mukainen. Noottia tulee jos ei tuota tee.
Ei tee tuhoa (tietenkään!!) eikä aiheuta vetäytymiä. Toisilla on ikenet hyvin kipuherkät jolloin se tuntuu, toisilla ei tunnu kipeältä vaikka syviäkin taskuja olisi.
Tarkoitus on että syventyneet kohdat merkitään ja seuraavilla kerroilla niitä aina kontrolloidaan, onko paranemista tapahtunut.
Se on potilaan hyväksi, kuten kaikki mitä muutenkin teemme.
T. Hammaslääkäri
Oletko törmännyt tilanteeseen, jossa verenvuoto ja/tai kipu johtuisi jostain muusta syystä, kuin tulehtuneista ikenistä?
Mittarilla mitataan joka hampaan ympäriltä monesta kohtaa eli joka puolelta, vielä kaiken lisäksi. Ihme jos ei ala aristamaan..
No kyllä se lähes aina tuosta ientulehduksesta johtuu.
Joskus voi olla jokin limakalvo-ongelma tietenkin myös, minkä takia voi vuotaa ja olla kipeä.
Myös juuressa oleva märkäinen tulehdus voi nostaa pattia ikenelle, mikä voi vuotaa ja olla kipeä mutta sen huomaa muutenkin, ei siis löydy minkään taskumittauksen yhteydessä.
Hammaslääkäreitä jos täällä niin miksi potilalta ei kysytä suostumusta tai sitä haluaako hän puudutetta ikeniinsä?
Puudutusta ei käytetä mittauksen yhteydessä, mutta hammaskiven poiston yhteydessä sen saa halutessaan.
Suurin osa ei kaipaa puudutusta joten varmaan siksi sitä ei aina muisteta kysyä.
Vierailija kirjoitti:
hammaslääkärit on kummallista porukkaa, ne ei löydä mitään muuta kuin moitittavaa ja luovat hirveitä kauhuskenarioita putoilevista hampaista.
Itse olen pari kertaa mennyt kipuilevan reiän kanssa hammaslääkäriin, joka ei millään sitä reikää sitten löydä. Ja sitten jossain vaiheessa hampaat lohkeilee. Kerran onneksi sain juuri ajoissa peruutusajan ja hammaslääkäri lohkaisi palan siitä hampaasta ja sanoi, että tämä olisi lähtenyt ihan justiinsa itsestään. Oli rankka hoito.
Ja suostumustako vielä pitäisi kysyä?
Tulet hammaslääkäriin tarkastukseen ja mun pitäis kysyä sulta suostumusta että saanko sua tutkia?? Ok.
Kuten sanoin, asiat joita teemme, ovat sinun hyväksesi, ja meidän kuuluu selvittää se suun terveystilanne
Hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Tulet hammaslääkäriin tarkastukseen ja mun pitäis kysyä sulta suostumusta että saanko sua tutkia?? Ok.
Kuten sanoin, asiat joita teemme, ovat sinun hyväksesi, ja meidän kuuluu selvittää se suun terveystilanne
Hyvänen aika.
No mutta jos se sattuu aivan vietävästi, eikä tällaisesta toimenpiteestä ole tietoa etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika.
Useimmat tulee tarkistuttamaan vuoden parin välein onko reikiä. Ja mainitsevat itse jos jotain ienongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika.
Eli asenne on, että saa tehdä toimenpiteitä potilaalle ilman että hänen tarvitsee niihin suostua? Jos olisi kyse tajuttomasta ihmisestä niin ymmärtäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika.
Useimmat tulee tarkistuttamaan vuoden parin välein onko reikiä. Ja mainitsevat itse jos jotain ienongelmaa.
Sepä se, mutta tässä keskustelussa on ollut paljon sellaisia, jotka eivät itse tiedä tuon taivaallista ienongelmistaan. Ne tulevat esiin vasta tuon toimenpiteen seurauksena.
Ette te itse näe sitä, onko ienongelmia. Parodontiitti voi edetä pitkälle, ennen kuin oireita tulee. Sitten on vähän myöhäistä, kun hampaat alkavat heilumaan... Eikä ientaskujen mittaaminen tavallisesti satu.