Ientaskujen mittauksesta kokemuksia
Miksi on nykyisin rutiinitoimenpide hammastarkistuksissa? Oli mielestäni tosi epämiellyttävä kokemus, Voiko itse toimenpide aiheuttaa tulehdusta ikeniin ja hampaiden juuren ympärille? Hampaita menee juurihoitoon vaikka syy olisi alun alkaen tuo? Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (140)
Ei sen ihmeempiä kokemuksia, kuin että ientaskut on mitattu ja sillä selvä.
Voiko ne vuotaa ihan vain siksi, että niitä tökitään jollain mittarilla niin syvälle että alkavat vuotaa? Toisin sanoen rikotaan ja tuhotaan samalla siinä sitä kiinnityskudosta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ne vuotaa ihan vain siksi, että niitä tökitään jollain mittarilla niin syvälle että alkavat vuotaa? Toisin sanoen rikotaan ja tuhotaan samalla siinä sitä kiinnityskudosta.
Miksi terveen näköisiä ja vuotamattomia ikeniä tökitään niin, että alkaa vuotaa verta? Tämähän se epäilyttää toimenpiteessä. Onko missään tutkittu operoinnin yhteyttä ientulehdusten syntyyn? Vai onko oletuksena että siellä se tulehdus on jo lymyillyt terveen oloisesta ikenestä huolimatta.
Voiko ientaskujen mittaus aiheuttaa ikenien vetäytymistä vai toipuuko ne ennalleen kuinka pian tuosta? Itsellä pelottaa kun vaikuttaa niin mysteerihommalta koko touhu. Ennen pelottanut lähinnä poraus tai puudutus vain.Taidan kieltäytyä moisesta jos ehdottavat seuraavalla käynnillä vielä tuotakin kidutusta. Ja kyllä hoidan hampaitani hyvin, jos joku epäilee.
Sattuu aivan julmetusti ja verta tulee. Minulla ei ole koskaan ollut juurikaan hammaskiveä ja kuvittelen hoitavani hampaita hyvin. Ilmeisesti en kuitenkaan.
Millä.sitä taskujen syntymistä seurataan jos ei ole lähtötietoja?
Itsellä on ollut ienongelmaa, vetäytymistä ja taskuja... mikään mittailu ei tunnu missään. Ehl sanoo lähes joka käynnin jälkeen ettei mulla ole hygieniaongelmaa vaan hammaskiviongelma.
Alkuvuodesta tökittiin ja ei se ollut muuten epämiellyttävää kuin, että hammaslääkäri pelkoni vuoksi olin aivan paskanjäykkänä pelosta, onneksi ei löytynyt taskuja.
Mulla oli kyllä epämiellyttävää ja sattui. Vertakin tuli. Ei ollut ennestään tulehdusta, ainakaan ei tullut verta harjatessa ja näyttivät siisteiltä. Nyt sen sijaan en tohdi enää luottaa ovatko ok ja näyttää, että olisivat paikoin hieman vetäytyneet.
Vierailija kirjoitti:
Millä.sitä taskujen syntymistä seurataan jos ei ole lähtötietoja?
Itsellä on ollut ienongelmaa, vetäytymistä ja taskuja... mikään mittailu ei tunnu missään. Ehl sanoo lähes joka käynnin jälkeen ettei mulla ole hygieniaongelmaa vaan hammaskiviongelma.
Eikö hammaskivi nimenomaan aiheuta ientulehdusta?
Voiko tuo mittaus aiheuttaa ienvetäytymää? Jos mittaajana kovakouraisempi tekijä, niin puhkoo tutkiessaan niitä ikeniä? Kaikki ei todellakaan tutki yhtä helläkätisesti. Kellään kokemuksia tästä?
Onko tämä tutkimus kuulunut aina perustarkastukseen vai onko yleistynyt viimeisten vuosien aikana?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tutkimus kuulunut aina perustarkastukseen vai onko yleistynyt viimeisten vuosien aikana?
Tuon minäkin tahtoisin tietää. Ei ole tuollaista ollut yleensä. Voiko siitä mitenkään kieltäytyä?
Minulle tuli ikeniin vetäytymiä heti tuon jälkeen! Varsinkin etuhampaisiin tulleet hamittaa. En suosittele kenellekään kyseistä toimenpidettä.
Jos menee hammastarkastukseen, niin automaattisesti tuon tekevät. Mutta ois kiva jos kertoisivat riskeistä jos semmosia on, kuten vaikka että ikenet voi alkaa vetäytyä. Ei kai ne ikenet tommosesta varsinaisesti tykkää siis.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli ikeniin vetäytymiä heti tuon jälkeen! Varsinkin etuhampaisiin tulleet hamittaa. En suosittele kenellekään kyseistä toimenpidettä.
Ei kai ole ihme, että ikenet vuotaa verta, jos veätytymiäkin on mahdollista saada aikaiseksi!
Mulla mitattiin ja ei tuntunut missään. En tiennyt että sen kuuluisi sattua?
Käytän hammasväliharjoja ja hammaslankaa jatkuvasti, joten ei ole tulehdusta koskaan. Tulehdus tulee heti, jos olen 2vkoa puhdistamatta välejä (eli alkaa tulla verta joistakin väleistä, kun sitten 2vkon jälkeen ne puhdistaa). Pelkkä harjaus ei pidä ientulehdusta poissa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että anemia voi aiheuttaa herkempää verenvuotoa ikenistä. Ehkä jollain on kyse tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että anemia voi aiheuttaa herkempää verenvuotoa ikenistä. Ehkä jollain on kyse tästä?
Mulla on kyllä anemia, aika pahakin, oiskohan se verenvuoto voinutkin johtua siitä? Hammaslääkärit ei kyllä koskaan tuosta ole kysyneet.
Minulla ollut aikuisiällä vuosia etten pelännyt hammaslääkärissä käyntiä, nyt taas pelkään kun nuo tutkimisen toimenpiteetkin ovat kivuliaita, saati sitten hammaskiven poistot ja paikkaukset.
Sillä tutkitaan ikenien kunto ja onko ientaskuja. Jos ikenet ovat terveet toimenpide ei satu eikä verta vuoda. Jos verta vuotaa ja sattuu omahoitoa pitää tehostaa.