Ientaskujen mittauksesta kokemuksia
Miksi on nykyisin rutiinitoimenpide hammastarkistuksissa? Oli mielestäni tosi epämiellyttävä kokemus, Voiko itse toimenpide aiheuttaa tulehdusta ikeniin ja hampaiden juuren ympärille? Hampaita menee juurihoitoon vaikka syy olisi alun alkaen tuo? Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (140)
Mittaajissa tosiaankin eroja! Muakin harmittaa kun en vaan pontevasti kieltäytynyt viimeksi. Jotenkin vaan siinä tuolissa tuntee olonsa jotenkin alistuneeksi alamaiseksi ja toimenpiteen kohteenahan siinä onkin.
Vähän ohi aiheen mutta hammaslääkärin tuolissa en itse ainakaan tunne mitenkään olevani ns. tilanteen päällä vaan täysin sen hammaslääkärin armoilla. Ärsyttää suunnattomasti kun ei voi etukäteen tietää ainakaan julkisella puolella minkälaisen asiantuntijan käsittelyyn pääsee tai joutuu. Voi olla tosi taitava ja helläkätinen tai sitten jotain ihan muuta. Paitsi tietenkin voi valita jos menee yksityiselle ja rahaa löytyy mutta ei niistäkään etukäteen aina tiedä. Aikuisena ihmisenä sitä toivoisi olevansa vähän enemmän kartalla ja enemmän subjekti kuin objekti.
Onko tuo rutiinitoimenpide nykyään? Ei nuita ennen mittailtu eikä keltään tutultakaan oo mittailtu. Milloin tommonen systeemi alkanut?
Mulle ois aivan sama vaikka mitä mittailisivat kunhan siitä ei tulisi sitten mitään jälkikipuja viikoiksi tai kuukausiksi niinku jotkut kommentoineet.
Onko tää sitä ikenien tökkimistä vai eri juttu?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia jälkituntemuksia tuosta yleensä tulee? Onko ikenet arat jälkeenpäin ja kuinka kauan? Kellään kokemusta?
Ei mulla mitenkään ole kipeetä tehnyt. kun ientaskut tutkittu. Yksityiselläkö noin tekevät, että ihan veri lentää ja tekee kipeetä?
hammaslääkärit on kummallista porukkaa, ne ei löydä mitään muuta kuin moitittavaa ja luovat hirveitä kauhuskenarioita putoilevista hampaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia jälkituntemuksia tuosta yleensä tulee? Onko ikenet arat jälkeenpäin ja kuinka kauan? Kellään kokemusta?
Ei mulla mitenkään ole kipeetä tehnyt. kun ientaskut tutkittu. Yksityiselläkö noin tekevät, että ihan veri lentää ja tekee kipeetä?
Minä kävin ihan julkisella ja kipeää teki, verta tihkui kuulemma joka hampaan kohdalla vaikka ei harjatessa olet tullut yhtään. Riippuu varmaan lääkäristä miten kovakourainen tai helläkätinen sattuu kohdalle. Sulla sattunut onneksi taitava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin ihan julkisella ja kipeää teki, verta tihkui kuulemma joka hampaan kohdalla vaikka ei harjatessa olet tullut yhtään. Riippuu varmaan lääkäristä miten kovakourainen tai helläkätinen sattuu kohdalle. Sulla sattunut onneksi taitava tekijä.
Jospa on sitten ikenet tulehtuneet?
Jospa on sitten ikenet tulehtuneet?
Varmaan onkin tulehtuneet. Hulluinta vain, että alkoi minullakin tuntua aroilta ja tulehtuneilta vasta tuon ronkkimisen jälkeen, ei ennen sitä.
Kävin yksityisellä, taskujen mittaus ei sattunut. Mutta hammaskiven poisto kyllä vihloi ienrajaa.
Kuinka nopeesti ne ikenet toipuu tuosta mittauksesta? Eli pitääkö niitä jotenkin varoa sen jälkeen ja välttää joitakin ruoka-aineita? En kyllä uskalla suostua moiseen operaatioon!
Onko minulla syvä ientasku kun aina kun puhdistan hammasväliä sieltä tulee todella paljon ruuan jämää ym.?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen mutta hammaslääkärin tuolissa en itse ainakaan tunne mitenkään olevani ns. tilanteen päällä vaan täysin sen hammaslääkärin armoilla. Ärsyttää suunnattomasti kun ei voi etukäteen tietää ainakaan julkisella puolella minkälaisen asiantuntijan käsittelyyn pääsee tai joutuu. Voi olla tosi taitava ja helläkätinen tai sitten jotain ihan muuta. Paitsi tietenkin voi valita jos menee yksityiselle ja rahaa löytyy mutta ei niistäkään etukäteen aina tiedä. Aikuisena ihmisenä sitä toivoisi olevansa vähän enemmän kartalla ja enemmän subjekti kuin objekti.
Oletko nainen?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun näiden "ei mulla ole ientulehdusta ja hyvin harjaan hampaita"-tyyppien hammasvälejä puhdistaa varovasti hammasväliharjalla, tulee verta ihan hulluna - eli todellakin on ientulehdus!
Miksi sitä verta ei tule kun itse harjaan hammasvälejä ja lankaan? Miksi ien ei näytä tulehtuneelta? Mulla on hampaat muutenkin hyvässä kunnossa, ei reikiä tms. Eli teen kyllä jotain oikein.
Näin maallikkona tuntuu, että moinen käsittely itsessään ei mitenkään ole eduksi niille kiinnityskudoksille eli kai siellä jotain rikkoutuu jos verta tulee tökittäessä sillä mittarilla? Jos siis ikenet eivät itse harjatessa ja langatessa ole vuotaneet.
Lisään vielä, että mitä jos kynisen hoitaja tökkisi ehjiä kynsinauhoja niin että veri lentää ja toteaisi että ovatpa tulehtuneet. t. 57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun näiden "ei mulla ole ientulehdusta ja hyvin harjaan hampaita"-tyyppien hammasvälejä puhdistaa varovasti hammasväliharjalla, tulee verta ihan hulluna - eli todellakin on ientulehdus!
Miksi sitä verta ei tule kun itse harjaan hammasvälejä ja lankaan? Miksi ien ei näytä tulehtuneelta? Mulla on hampaat muutenkin hyvässä kunnossa, ei reikiä tms. Eli teen kyllä jotain oikein.
Niinpä, eli voiko ne ikenet vuotaa muustakin syystä tuossa käsittelyssä? Tietäisipä joku vastauksen tähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut verta harjatessa ja ikenet näyttivät siisteiltä kun hammastarkastukseen menin.Mutta ientaskuja mitatessa tuli verta ja kävi kipeää. Seurauksena aristavat ikenet, siksihän tämä toimenpiteen tarpeellisuus ihmetyttääkin.
Ientaskumittausmafia iskee taas.
Mittaajissa on eroa!
Ensimmäinen kerta ei tuntunut miltään.
Seuraavalla kerralla joka ikinen tökkäys sattui, ja vielä joka hammasta useaan kertaan. Olisi pitänyt sanoa heti, oli hoono soomi mittaaja ja ronskiotteinen. Ja ikenet aristivat kuukausia moisen keleen kidutuksen jälkeen.
Ja ei, ei ollut syventyneitä ientaskuja, kuin parissa takahampaassa. Purennasta johtuvia, ei ientulehdusta, ei verenvuotoa.
Joten seuraavan kerran, jos tuottaa kipua, loppuu mittaus siihen paikkaan! Opetelkoot oikean tekniikan.