Epäsuosittu mielipide lentomatkailusta
Miten ihmiset pystyvät edelleen lentämään turistikohteisiin, vaikka ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010452205.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suora-lahetys-kello-14-20-nain-suom… Tässäkin uutisessa haastateltu sanoo; "kiva päästä kokemaan lämpöä".
Monet perustelevat lentomatkailua sillä että "olen niin ansainnut loman"/"en pysty rentoutumaan ja palautumaan Suomessa". Miten me, maailman rikkaimpiin kuuluvat ihmiset kuvittelemme, että meillä on oikeus:
1. Lentää toisten kotimaihin, jossa meidän lentäminen tekee eniten tuhoja. Hyvähän se on sitten omalla sohvalla ilmalämpöpumpun viilentäessä kauhistella, että onneksi täällä ei tuollaisia helteitä. Me käymme viikon ottamassa parhaat puolet ja toiset elävät niissä oloissa ja kestävät seuraukset.
2. Käyttää heidän juomavesiään, jolla peseydymme monta kertaa päivässä ettemme niissä helteissä vain haisisi hielle. Nautitaan vaan hotellin viilennyksestä kun paikalliset kärventyvät kodeissaan.
3. Miten minä olen "ansainnut rankan työvuoden jälkeen" sen että menen tuhoamaan toisten luontoa. Mites paikalliset, jotka tekevät kahta työtä, saavat neljäsosan palkastasi ja pyörittävät liikkeitään vailla lomaa ja lapsetkin hoituvat ohessa. Missä heidän lomamatkansa? Millä perusteella toisten ilmaston tuhoaminen ansaitaan. Ei ainakaan työn määrällä.
4, 5, 6... jne, te kyllä tiedätte.
Ja kun lähipiiri kertoo lomamatkailustaan, valittaa turisteja vastustavista mielenosoituksista, kehuvat mitä halvemmat lennot ja hinnat kohteessa ollut ja että eipä onneksi ollut mielenosoituksia minun mukavuuttani pilaamassa ja 50c helteetkin tulivat onneksi vasta lomani jälkeen, niin silti ainoa hyväksytty sosiaalinen tapa on nyökytellä ja hymistellä. Jos erehtyy heittämään: "mites ilmasto?", niin minä olen se paha.
Minä haluaisin olla se ärsyttävä jäkättäjä joka jauhaa omasta agendastaan mutta ei jaksa aina ottaa vastaan vihaa ja kieroon katsomista. Ihmiset eivät ole valmiita kohtaamaan omien tekojensa seurauksia koska oma mukavuus.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Just tilasin taas lentoja, on jotain mitä odottaa. Taas kannattaisi keskittyä sinne missä se saastuttaminen on pahinta, miksi hötkyillä pyramidin huipun pikkulukujen kanssa.
Just tämä! Suomi on vain pisara meressä vaikka lennettäisiin kaikki joka päivä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin epäsuosittu mielipide? Tuohan on se kaikista muodikkain ja pinnalla olevin mielipide ko. asiaan.
Mitä enemmän ihmiset haluavat rajoittaa yleistä lentämistä sitä myös tullaan tulevaisuudessa rajoittamaan.
Olisin varovainen siinä mihin suostuu. Turismi on monen maan talouden kulmakivi, sitä ei Suomesta katsoen aina muista. Varmasti jossain mietitty jo hyvin tarkkaan kuka sinne etelään tulevaisuudessa pääsee.
Ei välttämättä yhtään niin halvalla ja vaivatta kun vielä nyt.
Aika moni törmäsi ihan jo Suomessa siihen, että turistit ovat tärkeitä rahanlähteitä. Niin vaan tyhjeni naapurimaan sotimisen takia itä-Suomi turisteista, aiheuttaen valtavan määrän konkursseja ja sitä kautta työttömyyttä. Saman teki koronasulut Lapille.
Ilmastomuutos on asia, johon kukin voi vaikuttaa tavallaan. Toinen seisoo suihkussa tunnin kerrallaan, pari kertaa päivässä, vuoden jokaisena päivänä, kun taas toinen käy kerran vuodessa välimerellä kokemassa paahteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lentomatkailu olisi niin kovin haitallista, miksi ihmeessä kaikkilla joilla vaan on varaa on oma lentokone, jolla lentelevät minne huvittaa? Toki he välittäisivät ilmastosta, jos siihen niin kovin vaikuttaisi?
Miksi suomalaiset poliitikot lentäisivät lähes päivittäin Brysseliin? Miksi Suomen valtio antaisi siihen suostumuksensa, jos se olisi niin haitallista? Nykyisillä etäyhteyksillä luulisi onnistuvan palaverit :) Miksi koko EU on keksitty, ja miksi EU:n vaaleilla valitsematon "pääjohtaja" on aina niin kovin ruskettunut, jos olisi niin kovin haitallista lennellä lomakohteisiin?
Kannattaa katsoa vähän laajemmin maailman menoa, nostaa silmänsä median pelottelupropagandasta.
Ei ole mitään ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta. Ilmasto on aina muuttunut ihmisen teoista huolimatta.
Tämä tietous alkaa jo olla onneksi ihmisten tiedossa laajemmin eikä pelottelu enää toimi <3
<
Raha lisää itsekkyyttä. Korkeissa viroissa oma tärkeyden tunne korostuu. Kyllähän MINÄ voin kun olen täällä puhumassa ja päättämässä tärkeistä asioista. Ei ole mitään globaalia salaliittoa. Päättäjienkin henkiläkohtainen elämä pyörii oman työn ympärillä. Voi kun olisikin joku yksimielinen massa joka voisi rajata rikkaiden yksityiselämää. Mutta kuka nyt haluaa omia oikeuksiaan rajata, varsinkin jos pystyy itse vaikuttamaan. Helpompi ottaa niiltä vähemmän tärkeiltä henkilöiltä. Itsekkyys on se mikä jokaista ajaa, ihan evolutiivinenkin pärjäämisen tarve. Minulla jää säästöön rahaa enkä silti kaikkia säästöjä köyhille anna tai asu pienimmässä ja surkeimmassa yksiössä, vaikka voisin toisille silloin antaa enemmän. Sen takia minun pitää jatkuvasti kyseenalaistaa omia etuoikeuksiani. Silloin muistan antaa aina toisille vähän enemmän, kuin antaisin jos jättäisin ajattelematta asiaa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä huijataan vihreällä siirtymällä: kuvitellaan, että kun raiskataan metsät ja maisemat tuulivoimaloilla ja käytetään "vihreää energiaa", maailma pelastuu ja kuluttamista voidaan lisätä loputtomasti eikä mitään oikeasti ilmastoon myönteisesti vaikuttavaa tarvitse tehdä.
Tämä onkin harhaista. Ainoa vaihtoehto on kulutuksen vähentäminen.
Nimenomaan. Mutta meille markkinoidaan mielikuvaa, että kuluttaminen on oikeutettua, jos se tapahtuu ympäristöystävällisesti. Kuitenkaan ei ole mitään ympäristöystävällistä kuluttamista.
Just näin. Haalitaan lisää muka hyviä laitteita ja vehkeitä (jokaisella pitäisi olla älypuhelin, johon louhitaan maaperää jonka päältä metsät vedetään nurin). Ihmisiä on huijattu niin perustelli
Ehdottoman samaa mieltä!
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tilasin taas lentoja, on jotain mitä odottaa. Taas kannattaisi keskittyä sinne missä se saastuttaminen on pahinta, miksi hötkyillä pyramidin huipun pikkulukujen kanssa.
Just tämä! Suomi on vain pisara meressä vaikka lennettäisiin kaikki joka päivä johonkin.
Jos kaikki ajattelevat: "en tee kun ei muutkaan/ muutkaan maat tee" niin kukaan ei tee mitään. Me voimme olla esimerkkinä, koska meidän hyvinvointimme ja mahdollisuus vapaa-aikaan mahdollistaa sen. Kiinan ja intian lapsityöläiset pyörittävät tuhoisaa kulutuskulttuuria jos vaihtoehto on kuolema. Ja rikkaita narsisteja kiinnostaa oma napa. Sen takia niiden joilla on aikaa ja resursseja, pitäisi tehdä muutosta.
Vierailija kirjoitti:
No missä se saastuttaminen sitten on pahinta?
Jätkä 52 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan siksi, koska tykkään lentokoneissa ja lentokentillä olemisesta niin paljon. Mulla on jonkunlainen rakkaussuhde ilmailuun, voin olla helposti parikin tuntia yhtämittaa Flightradar24- sivustolla spottaamassa koneita.
Teen vuosittain vähintään 15 lentoa, yleensä enemmän. Istuessa tai maatessa esim Qatar Airwaysin Q-suitessa koko vartalon valtaa ääretön tyytyväisyyden tunne.
Minä minä minä... kyllä minun tyytyväisyyden tunne on tärkein vaikka se lisää kaikkien muiden kärsimystä.
Kolikon kääntöpuoli on, että hän lisää myös muiden työllisyyttä. Jonkunlainen välimuoto olisi kai paras. Paljon matkustavat tosiaan jättävät myös paljon tuloja kohdepaikkaan. Vaikka kuinka ilmasto ahdistaa, niin ilman rahaa tämä maailma ei vain pyöri missään.
Siihen pitäisi löytää joku muu ratkaisu. Mitä jos lahjoittaisit ne matkaan ja lentoon varatut rahat esim. Hyväntekeväisyyteen tai paikallisille yrityksille, tai joille olisit rahat muutenkin antanut. Kaikki hyötyy; ilmasto, paikalliset saavat tulonsa. Mutta ainiin, sinähän olet "ansainnut ulkomaan loman" kun teet paljon rankempaa ja tärkeämpää duunia kuten paikalliset. Lentofirmat haluavat hyötyä, hotelliketjut haluavat hyötyä. Tottakai, yritysten tarkoitus on hyötyä, mutta jos teemme kestäviä valintoja, muutokset tapahtivat jollain tavalla. Totta kai sekin lisää kärsimystä mutta muutosta ei tapahdu jos mitään ei omassa toiminnassaan muuta. Kuluttajilta pitäisi tulla enemmän muutospaineita yrityksille.
Loppupeleissä se, että roikut kaiket päivät netissä kirjoittelemassa tai katsot YouTubea tai Netflixiä vie paljon enemmän energiaa ja edesauttaa ilmastonmuutosta kuin se että käyt kerran kahdessa vuodessa lentomatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä se saastuttaminen sitten on pahinta?
Jätkä 52 vuotta
https://www.europarl.europa.eu/topics/fi/article/20180301STO98928/kasvi…
Energiatuotanto, jossa käytetään fossiilisia polttoaineita, teollisuus ja maatalous. Kiina ja USA suurimmassa vastuussa maailman päästöistä.
Vierailija kirjoitti:
Loppupeleissä se, että roikut kaiket päivät netissä kirjoittelemassa tai katsot YouTubea tai Netflixiä vie paljon enemmän energiaa ja edesauttaa ilmastonmuutosta kuin se että käyt kerran kahdessa vuodessa lentomatkalla.
Jos tämä oli minulle, niin olen kyllä ihan työssäkäyvä ihminen, en omista tunnuksia suoratoistopalveluihin ja tämä on ensimmäinen ja ainoa aloitus jonka aiheesta (tai juuri muustakaan) olen tehnyt. Vapaa-ajalla on aika paljon muutakin tekemistä. Joskus sitä saattaa saikkupäivää tällaiseen käyttää. Meinaat että ne jotka lentää, eivät roiku netissä tai katso netflixiä? Kun on vuosikaudet turhautunut aiheesta, eikä sille voi mitään tehdä, ja ympäristö suhtautuu nihkeästi aiheesta puhumiseen, niin joskus tekee mieli avautua kunnolla. Turha kommentti mutta vastasimpa kuitenkin.
Ap.
Mitä ihmettä haet tällä aloituksella? Minä matkustan, koska tykkään matkustaa. Se on ainoa asia, johon olen valmis tuhlaamaan.
Ilmastoposeeraus on yhdentekevää. Se, lennänkö minä vai en. Vai lopettaako kaikki vaikka eurooppalaiset lentämisen, on täysin merkityksetöntä ilmaston kannalta. Ensinnäkin ilmasto ON AINA muuttunut. Ihminen on ehkä vauhdittanut muutosta, tähän tutkimukset viittaa, mutta asiaa ei pysty ratkaisemaan nillittämällä omaa elämää minimiin. Kiina lisää päästöjään muutamassa kuukaudessa, siis LISÄÄ, kuin Suomi käyttää vuodessa. Intia on luvannut alkaa pohtia asiaa vuonna 2070 tai sitä luokkaa. Siis pohtia.
Oikea tapa on elää normaalisti ja naurettavan ja lapsellisen "pelastan ilmaston" -tuhlauksen sijasta pitäisi miettiä, miten eletään sitten lämpimämmällä pallolla. Nythän yritetään pelastaa laiva äsykärillä sen sijaan, että etsittäisiin pelastusliivit ja pelastusveneet. Hoetaan vaan, että kyllä tää tällä äyskärillä pelastuu ja en suostu katsomaan, mitä sitten teen, kun tää laiva uppoaa.