Epäsuosittu mielipide lentomatkailusta
Miten ihmiset pystyvät edelleen lentämään turistikohteisiin, vaikka ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010452205.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suora-lahetys-kello-14-20-nain-suom… Tässäkin uutisessa haastateltu sanoo; "kiva päästä kokemaan lämpöä".
Monet perustelevat lentomatkailua sillä että "olen niin ansainnut loman"/"en pysty rentoutumaan ja palautumaan Suomessa". Miten me, maailman rikkaimpiin kuuluvat ihmiset kuvittelemme, että meillä on oikeus:
1. Lentää toisten kotimaihin, jossa meidän lentäminen tekee eniten tuhoja. Hyvähän se on sitten omalla sohvalla ilmalämpöpumpun viilentäessä kauhistella, että onneksi täällä ei tuollaisia helteitä. Me käymme viikon ottamassa parhaat puolet ja toiset elävät niissä oloissa ja kestävät seuraukset.
2. Käyttää heidän juomavesiään, jolla peseydymme monta kertaa päivässä ettemme niissä helteissä vain haisisi hielle. Nautitaan vaan hotellin viilennyksestä kun paikalliset kärventyvät kodeissaan.
3. Miten minä olen "ansainnut rankan työvuoden jälkeen" sen että menen tuhoamaan toisten luontoa. Mites paikalliset, jotka tekevät kahta työtä, saavat neljäsosan palkastasi ja pyörittävät liikkeitään vailla lomaa ja lapsetkin hoituvat ohessa. Missä heidän lomamatkansa? Millä perusteella toisten ilmaston tuhoaminen ansaitaan. Ei ainakaan työn määrällä.
4, 5, 6... jne, te kyllä tiedätte.
Ja kun lähipiiri kertoo lomamatkailustaan, valittaa turisteja vastustavista mielenosoituksista, kehuvat mitä halvemmat lennot ja hinnat kohteessa ollut ja että eipä onneksi ollut mielenosoituksia minun mukavuuttani pilaamassa ja 50c helteetkin tulivat onneksi vasta lomani jälkeen, niin silti ainoa hyväksytty sosiaalinen tapa on nyökytellä ja hymistellä. Jos erehtyy heittämään: "mites ilmasto?", niin minä olen se paha.
Minä haluaisin olla se ärsyttävä jäkättäjä joka jauhaa omasta agendastaan mutta ei jaksa aina ottaa vastaan vihaa ja kieroon katsomista. Ihmiset eivät ole valmiita kohtaamaan omien tekojensa seurauksia koska oma mukavuus.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä huijataan vihreällä siirtymällä: kuvitellaan, että kun raiskataan metsät ja maisemat tuulivoimaloilla ja käytetään "vihreää energiaa", maailma pelastuu ja kuluttamista voidaan lisätä loputtomasti eikä mitään oikeasti ilmastoon myönteisesti vaikuttavaa tarvitse tehdä.
Tämä onkin harhaista. Ainoa vaihtoehto on kulutuksen vähentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan siksi, koska tykkään lentokoneissa ja lentokentillä olemisesta niin paljon. Mulla on jonkunlainen rakkaussuhde ilmailuun, voin olla helposti parikin tuntia yhtämittaa Flightradar24- sivustolla spottaamassa koneita.
Teen vuosittain vähintään 15 lentoa, yleensä enemmän. Istuessa tai maatessa esim Qatar Airwaysin Q-suitessa koko vartalon valtaa ääretön tyytyväisyyden tunne.
Minä minä minä... kyllä minun tyytyväisyyden tunne on tärkein vaikka se lisää kaikkien muiden kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä huijataan vihreällä siirtymällä: kuvitellaan, että kun raiskataan metsät ja maisemat tuulivoimaloilla ja käytetään "vihreää energiaa", maailma pelastuu ja kuluttamista voidaan lisätä loputtomasti eikä mitään oikeasti ilmastoon myönteisesti vaikuttavaa tarvitse tehdä.
Nimenomaan. Mutta meille markkinoidaan mielikuvaa, että kuluttaminen on oikeutettua, jos se tapahtuu ympäristöystävällisesti. Kuitenkaan ei ole mitään ympäristöystävällistä kuluttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan ole kiinnostunut ilmastoasioista. Minun elinaikanani tuskin tulee tapahtumaan mitään sellaista sen suhteen että se vaikuttaisi elämääni kovin merkittävästi.
Rehellinen syy. Kiitos siitä. Sitähän se monella, kun ei minun pe*settä kutittele. Mites omat/lähipiirin lapset, lapsenlapset, ihmiskunnan tulevaisuus?
Empatiaa kaipaisi tämä maailma.
Minulla ei ole lapsia, lähipiirin lapsista en kanna huolta. Miksi ihmiskunnan säilyvyys olisi niin olennaista? Maapallo jatkaa olemassaoloaan ilman ihmisiäkin.
Enemmän kuin säilyvyys huolettaa lisääntynyt kärsimys ja se epäoikeudenmukaisuus joka meidän valinnoista seuraa. Me etuoikeutetut lisäämme kärsimystä nyt, tällä hetkellä, sinne missä jo kär
Kun mennään kohti tuhoa, on kärsimys vääjäämätöntä. Turha ahdistua siitä että olet niitä onnekkaita joita se kärsimys ei kosketa. Aina joku kärsii jossain.
Jos lentomatkailu olisi niin kovin haitallista, miksi ihmeessä kaikkilla joilla vaan on varaa on oma lentokone, jolla lentelevät minne huvittaa? Toki he välittäisivät ilmastosta, jos siihen niin kovin vaikuttaisi?
Miksi suomalaiset poliitikot lentäisivät lähes päivittäin Brysseliin? Miksi Suomen valtio antaisi siihen suostumuksensa, jos se olisi niin haitallista? Nykyisillä etäyhteyksillä luulisi onnistuvan palaverit :) Miksi koko EU on keksitty, ja miksi EU:n vaaleilla valitsematon "pääjohtaja" on aina niin kovin ruskettunut, jos olisi niin kovin haitallista lennellä lomakohteisiin?
Kannattaa katsoa vähän laajemmin maailman menoa, nostaa silmänsä median pelottelupropagandasta.
Ei ole mitään ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta. Ilmasto on aina muuttunut ihmisen teoista huolimatta.
Tämä tietous alkaa jo olla onneksi ihmisten tiedossa laajemmin eikä pelottelu enää toimi <3
Mikään valhe ei kestä ikuisesti. Totuus ei pala tulessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ilmastonmuutosta.
Ihan minuutin kesti, että tulit paikalle. Saatko Putelta bonuksia?
Tavalliset ihmiset osaavat nähdä mitä ympärillä tapahtuu ja tajuta omilla aivoillaan sen, ei tarvita putteja eikä minkään muunkaan maan näyttelijöitä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan siksi, koska tykkään lentokoneissa ja lentokentillä olemisesta niin paljon. Mulla on jonkunlainen rakkaussuhde ilmailuun, voin olla helposti parikin tuntia yhtämittaa Flightradar24- sivustolla spottaamassa koneita.
Teen vuosittain vähintään 15 lentoa, yleensä enemmän. Istuessa tai maatessa esim Qatar Airwaysin Q-suitessa koko vartalon valtaa ääretön tyytyväisyyden tunne.
Minä minä minä... kyllä minun tyytyväisyyden tunne on tärkein vaikka se lisää kaikkien muiden kärsimystä.
Kolikon kääntöpuoli on, että hän lisää myös muiden työllisyyttä. Jonkunlainen välimuoto olisi kai paras. Paljon matkustavat tosiaan jättävät myös paljon tuloja kohdepaikkaan. Vaikka kuinka ilmasto ahdistaa, niin ilman rahaa tämä maailma ei vain pyöri missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Mutta meille markkinoidaan mielikuvaa, että kuluttaminen on oikeutettua, jos se tapahtuu ympäristöystävällisesti. Kuitenkaan ei ole mitään ympäristöystävällistä kuluttamista.
Just näin. Haalitaan lisää muka hyviä laitteita ja vehkeitä (jokaisella pitäisi olla älypuhelin, johon louhitaan maaperää jonka päältä metsät vedetään nurin). Ihmisiä on huijattu niin perustellisesti.
Ainoa tie on luonnollisempi elämä kokonaisuudessaan, mihin ei kuulu kaiken maailman tavarat ja laitteet. Niin paljon turhaa. Harhaa on myös jatkuva talouskasvun tavoittelu, siitä tappiota tekevät vaan rahanahneet yritykset. Ei ihminen. Ihminen tulee toimeen todella vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan ole kiinnostunut ilmastoasioista. Minun elinaikanani tuskin tulee tapahtumaan mitään sellaista sen suhteen että se vaikuttaisi elämääni kovin merkittävästi.
Rehellinen syy. Kiitos siitä. Sitähän se monella, kun ei minun pe*settä kutittele. Mites omat/lähipiirin lapset, lapsenlapset, ihmiskunnan tulevaisuus?
Minulla ei ole lapsia, lähipiirin lapsista en kanna huolta. Miksi ihmiskunnan säilyvyys olisi niin olennaista? Maapallo jatkaa olemassaoloaan ilman ihmisiäkin.
Ikävää, että elämäsi on ollut niin merkityksetön, että katsot jo aikaisempien sukupolvien voineen aiheuttaa ihmisen sukupuuttoon kuolemisen, jolloin sinua ei olisi.
Matkailulla on muitakin kuin kurjistavia vaikutuksia. Lukemattomat yksilöt, perheet ja jopa kokonaiset suvut tienaavat sillä elantonsa.
Matkailun demonisointi ei tule tuottamaan ratkaisuja. Pitäisi ennemminkin kehittää matkailua luontoystävällisempään suuntaan. Myös ulkomaan matkailua koska ei ole realistista vaatia ihmisiä pysymään vain kotimaassaan.
Lähes kaikissa asioissa äärimmäisyydet vesittävät hyvän tarkoituksen.
Kyseiset maat elävät turismista. Ilman sitä ne ihmiset siellä eivät ansaitsisi edes neljäsosaa palkastani.
Ihmiset hakevat pitkää ikää puhtaasta luonnosta ja ravinnosta. Pelkäävät ilmastomuutoksen ja saasteiden vaikutusta, johon eivät kuulemma voi vaikuttaa. Samaan aikaan varaavat lentomatkoja rantalomille ja ajavat autolla 15 min kävelymatka talvella auto lämpötolpassa mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Maailman rikkaimpiin kuuluvat ihmiset haluavat pidättää oikeuden sikailla, haaskata ja törsätä mutta kuristaa muiden mahdollisuuksia elämän nautintoihin kuten herkuttelu,matkailu, jopa terveys.
En tiedä miten varakas ap on mutta kyllä loma silloin tällöin ulkomailla on aika tavanomaista enkä oikein yhdistä sitä paikallisten riistoon toki turistirysät oma lukunsa. Miksei sitten Suomessa kehitetä matkailubisnestä ankarasti jos se on niin ekologista suosia omaa maata? Suomi oli joskus pajon houkuttelevampi matkailumaa, ainakin luontoa on tuhottu näkyvästi.
On silloin tällöin loma ulkomailla tavanomaista tottakai, mutta onko se oikein? Jokainen lento, jokainen matka lisää matkailun aiheuttamia haittoja. Itse olen perus keskituloinen, mutta olen yli 10v valinnut olla lentämättä vaikka usein tuntuu, että "olisin ansainnut" Suomi yhteiskuntana on rikas. Tuloerot ovat pienet, ja keskiluokkaisten määrä suuri, minkä vuoksi suuri osa suomalaisista pystyy matkustelemaan joskus. Suomen keskiluokkainen on maailman mittakaavassa rikas, niinkuin muissakin pohjoismaissa. Monessa muussa maassa tuloerot ovat valtavia ja suuri osa kansasta elää köyhyysrajan alapuolella ja rikkaat sikailevat. Sille me emme voi tehdä mitään mutta omassa maassamme voimme tehdä sen mitä pystymme kaikkien eteen.
Joko sannamariinin lentelyt mainittiin?
Meidän yhteiskunta perustuu jatkuvalle kasvulle. Ja se syö resursseja. Haluammeko että matkailuyritysparat menee konkurssiin ja tulee lisää työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanot me. En minä ainakaan ole rikas. Asun maassa, jossa en pysy hengissä, jos ei ole kunnollista kotia. Palkasta jää asumisen ja ruoan jälkeen rahaa puhelimeen ja lääkkeisiin, ei kampaajaan, matkustamiseen tai ylellisyyksiin kuten passi.
Te, hyvä ap. ja kaltaisenne olette rikkaita.
Jos asut Suomessa niin harva jää kodittomaksi. Sosiaalihuolto toimii, ruokajonoja on. Suomessa ei kuolla nälkään. Ja kyllä, kärjistän kun puhun meistä, ja tietenkään ei oikeasti koske kaikkia suomen sosiaalipalveluiden piirissä eläviä, tiedän että Suomessa myös on ihmisiä jotka eivät koskaan matkusta. Itse kuulun alempaan keskiluokkaan ja omassa kuplassa tätä "joka lomalla ulkomaille" ajattelua paljon. Heille/meille puhun. Väistämättä ohitan niitä, jotka eivät tähän piiriin kuulu, pahoittelut etten kaikkia tässä huomioi. Aloituksen pointti onkin vähän sohia muurahaispesää tässä kansanosassa jotka tunnistavat itsensä kuvauksesta.
Just tilasin taas lentoja, on jotain mitä odottaa. Taas kannattaisi keskittyä sinne missä se saastuttaminen on pahinta, miksi hötkyillä pyramidin huipun pikkulukujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että elämäsi on ollut niin merkityksetön, että katsot jo aikaisempien sukupolvien voineen aiheuttaa ihmisen sukupuuttoon kuolemisen, jolloin sinua ei olisi.
Haluatko aukaista tätä? En ymmärrä kommenttiasi?
Vierailija kirjoitti:
Meinaako ap olla saattohoidossa ylpeä itsestään, että ainaki säästin ilmastoa planeetalle, josta mä lähden nyt pois ja enkä palaa enää koskaan? :D Mä ainaki halun nähdä tätä maailmaa niin paljon kun kerkiän, kerran tääl ollaan. Ajattelen juuri päinvastoin. Kärvistellä ny jossaki Suomessa koko ikä, ei ikinä!
Todennäköisesti koen syvää surua siitä että jäi moni matkailu-unelma kokematta, mutta en ainakaan koe syyllisyyttä etten ajatellut toisia. Todennäköisesti voin kuolla rauhassa sen kanssa, että elin arvojeni mukaan ja ainakin yritin edistää omalta osaltani maailman lasten tulevaisuutta.
Enemmän kuin säilyvyys huolettaa lisääntynyt kärsimys ja se epäoikeudenmukaisuus joka meidän valinnoista seuraa. Me etuoikeutetut lisäämme kärsimystä nyt, tällä hetkellä, sinne missä jo kärsitään. Se ei ole oikein, ja minua ajaa oikeudenmukaisuus.