Miksi niin usein nuoret olettavat että 60+-vuotiaat kuuntelevat aina iskelmää?
En usko, että kaikkien noin olettavien vanhemmatkaan kuuntelevat. Omat lapseni tietävät kyllä musiikkimakuni. Omassa tuttavapiirissäni on yksi, joka tykkää iskelmästä, muut on enemmän rokin ja kasaripopin ystäviä. Tykkään kyllä oman aikani musiikista, eli siitä mitä tehtiin kun olin nuori. Rokista ja kasaripurkkahevistä.
Lemppareitani on mm. Judas Priest, Metallica, Queen, Rollarit, Rainbow, Deep Purple, SC/DC, Van Halen, alkuperäinen Nazareth yms. Kaikki nämä bändit on perustettu kun olin lapsi ja teini-iässä näitä aloin kuunnella. Nämä on rokkibändejä ja pehmohevibändejä. Edelleen tykkään näistä. Uudemmista tykkään mm. Volbeatista ja Teräsbetonista.
Lisäksi lemppareihini kuuluu Blues ja Soul. Iskelmä: Never. t. 60-vuotias täti-ihminen jolla tulee jo korvista ulos tämä luulo että mulle pitäisi soittaa jotain Katri-Helenaa tai Dannya että viihtyisin. Mut saa karkotettua ostoskeskuksista juoruilemasta tuttujen kanssa juuri näillä.
Kommentit (113)
Se on poikkeuksetta aina iskelmää tai jotain hevipaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Taas joku palstatrolli väittää, että tietty ryhmä ihmisiä ajattelee tavalla x ja sitten kaikki alkaa naureskella tälle.
Väittäisin, että suurin osa nuorista ei juurikaan tuhlaa ajatuksia sille, mitä vanhemmat ihmiset kuuntelee. Ja ne jotka uhraa, tuskin kuvittelee 60+ ihmisten kuuntelevan iskelmää.
Tämä ketju taas on täynnä ihmisiä, jotka kuvittelevat tietävänsä, mitä nuoret kuvittelee. Oh the irony.
Useimmat ovat tainneet kuulla nuorten ja muidenkin kuvitelmat ihan näiden omista puheista.
Joo joo. Nuorten keskeinen puheenaihehan on juuri 60+ ihmisten musiikkimaku. Ehklä sinun kannattaisi oppia elämään sen tosiasian kanssa, että suurin osa maailman ihmisistä ei ajattele sinua ihan koko ajan.
Oletpas typerä:D
Vierailija kirjoitti:
Olen 65 mutta en voisi kuvitellakaan meneväni mihinkään senioridiskoon missä soitetaan oman nuoruuteni musiikkia. 70-luku jäi 70-luvulle, ja silloinkin kuuntelin vain progea. Nyt kuuntelen vain Rammsteinia.
Rammsteinin ukotkin ovat jo melkein ikäisiäsi.
60v oli 15v sitten 45v vasta, eli nuorehko. Ne "vanhemmat sukupolvet" iskelmineen tai ilman sitä, ovat jo paaaljon vanhempia ja osa kuolleita. Monen äiti tai isä on nyt 75+ ja sekin on nuorempi sukupolvi. Heidän vanhemmat olivat mummoja ja pappoja, mukamas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt päästään jatkokysymykseen. Miksi monet luulevat että me luulemme olevamme nuorekkkaita, kun me eläkeikää lähentyvät ja eläkkeellä jo olevat kuuntelemme sitä musiikkia, mitä nuoruudessamme jo tehtiin ja nuorena kuunneltiin? Tämä kommenti perustuu tämän viestiketjun pariin kommenttiin. Ap.
Jokainen pitää parhaana ja ainoana oikeana musiikillisena kautena sitä jolloin itse oli n. 17-vuotias. Se on säälittävää.
Aivan väärä luulo. Kyllä musiikit muuttuu ja maku sen myötä🥱😂 Tuskin kukaan välttyy kuulemasta muutakin kuin oman nuoruutensa musiikkia 🤥
No joo, ne on nuo nuoret aikuiset vähän pihalla. Ei ole mitään tajua vuosikymmenistä joilla omat vanhemmat ja isovanhemmat ovat eläneet. Hirveän ahdasmielisiä ja lokeroivia. Vanhat saa kuunnella vaan iskelmää ja tanssia hytkytellä humppaa. Sukupolvesta toiseen. Me emme saa olla kiinnostuneita eikä muka ymmärretä nykymusiikkia ja nykytanssia. Itse kuuntelin YouTubesta jotain Billie Eilish biisiä ja katsoin koreografiavideota kun lapseni nauroi sivusta valinnalleni. Odotan kauhulla sitä jos päädyn vanhainkotiin ja joudun kuuntelemaan virsiä tai kuorolaulua. Mieluummin rockia tai mitä tahansa muuta. Iskelmää kuuntelin teininä viimeksi. Teinityttönä tuli soitettua rumpujakin ja kiinnostaisi kokeilla uudelleen. Rakastan rytmiä. Sukulaismieskin on kuuskymppisenä jokaisella hevifestarilla mitä Suomessa on ja välillä ulkomaillakin. Itse kuuntelen vaihtoehtorockia eri maista.
Vierailija kirjoitti:
No joo, ne on nuo nuoret aikuiset vähän pihalla. Ei ole mitään tajua vuosikymmenistä joilla omat vanhemmat ja isovanhemmat ovat eläneet. Hirveän ahdasmielisiä ja lokeroivia. Vanhat saa kuunnella vaan iskelmää ja tanssia hytkytellä humppaa. Sukupolvesta toiseen. Me emme saa olla kiinnostuneita eikä muka ymmärretä nykymusiikkia ja nykytanssia. Itse kuuntelin YouTubesta jotain Billie Eilish biisiä ja katsoin koreografiavideota kun lapseni nauroi sivusta valinnalleni. Odotan kauhulla sitä jos päädyn vanhainkotiin ja joudun kuuntelemaan virsiä tai kuorolaulua. Mieluummin rockia tai mitä tahansa muuta. Iskelmää kuuntelin teininä viimeksi. Teinityttönä tuli soitettua rumpujakin ja kiinnostaisi kokeilla uudelleen. Rakastan rytmiä. Sukulaismieskin on kuuskymppisenä jokaisella hevifestarilla mitä Suomessa on ja välillä ulkomaillakin. Itse kuuntelen vaihtoehtorockia eri maista.
Juuri näin. Minut miltei lynkattiin kun yritin ehdottaa hoivakotilaisille jotakin muuta musiikkia kuin Metrotyttöjä ja partisaanivalssia:D
Vierailija kirjoitti:
Otsikko pitää paikansa. Olin menossa tietokonetomografiatutkimukseen, kaksi jos ei kolmekin kertaa nuorempi hoitaja kysyi kiltisti mitä radiokanavaa haluan kuulokkeisiin. Pyysin jotakin rockia tai heviä tarjoavaa kanavaa. Hoitaja katsoi minuun ja kysyi eikö iskelmä tai suomi kanavat kävisi.
Lopulta sain jonkin mainoksia suoltavan kevyt pop kanavan , tutkimuksen aikana kuulin kaksi kappaletta ja monen monta mainosta.
Oletus taitaa olla, että kaikki yli 45v. kuuntelevat iskelmää.
Minä kävin magneettikuvauksessa ja joku iskelmäradio sielläkin soi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näi
😄😂
Vierailija kirjoitti:
Ne haluaisivat, että sen ikäiset olisivat ihan pihalla olevia kalkkiksia, joille voi naureskella.
No eikös juuri noi vanhat rokkibändit ole semmoisia noloja vanhoja naureskelun aiheita?
Niin no, minä ihmettelen sitä, että vanhempani kuuntelevat nimenomaan iskelmää, ovat aina kuunnelleet. Ovat 65-vuotiaita ja heidän nuoruudessaan on ollut muutakin tarjolla mutta ilmeisesti pikkupaikkakunnilla iskelmä jyräsi vielä tuolloin.
Varmaan ihan siitä syystä, että moni sen ikäisistä pitää sellaisesta musiikista? Siitähän se ihan riippuu minkälaista musiikkimakua on vanhemmille/sukulaisille siunaantunut. Eikä toki pelkästään siitä, mutta jos pitäisi laittaa senioriväelle musiikkia, niin kyllä mä oletan/uskon, että suuremmalle osalle uppoaa joku Reijo Taipale kuin Van Halen.
Tämä nyt on muutenkin vähän huvittava aloitus, kun vanhemmat ihmiset itse kuitenkin olettavat jatkuvasti, että tämän päivän nuoret/heitä nuoremmat ihmiset kuuntelee vain ja ainoastaan sitä kuraisinta moskaa, mikä radiossa saa eniten soittokertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne haluaisivat, että sen ikäiset olisivat ihan pihalla olevia kalkkiksia, joille voi naureskella.
No eikös juuri noi vanhat rokkibändit ole semmoisia noloja vanhoja naureskelun aiheita?
Joo. Nykynuorisolle joku Metallica ja Nirvana on noloa iskärokkia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan siitä syystä, että moni sen ikäisistä pitää sellaisesta musiikista? Siitähän se ihan riippuu minkälaista musiikkimakua on vanhemmille/sukulaisille siunaantunut. Eikä toki pelkästään siitä, mutta jos pitäisi laittaa senioriväelle musiikkia, niin kyllä mä oletan/uskon, että suuremmalle osalle uppoaa joku Reijo Taipale kuin Van Halen.
Tämä nyt on muutenkin vähän huvittava aloitus, kun vanhemmat ihmiset itse kuitenkin olettavat jatkuvasti, että tämän päivän nuoret/heitä nuoremmat ihmiset kuuntelee vain ja ainoastaan sitä kuraisinta moskaa, mikä radiossa saa eniten soittokertoja.
Nuorisolle senioriväkeä on n 50+, ja heistä kyllä suurin osa ei kuuntele mitään Reijo Taipaletta ja Dannya.
Ei minun vanhemmat ainakaan kuuntele. Ne kuuntelee virsiä.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin esimerkiksi Helvi, Tyyne ja Martta tai Tauno, Kyösti ja Teuvo ovat olevinaan kuusikymppisten nimiä. Helvit ja muut ovat kasikymppisiä, ja heidän musiikkimakunsa on usein iskelmää.
Tämänhetkiset mummoikäiset ovat Sareja, Mareja, Kareja ja Jareja, joiden musiikkimaku voi jo olla ihan mitä tahansa. Stadikallakin taisi heitä (meitä) olla aika monta.
Itse asiassa useimmat Helvit ja Taunot taitaisivat olla jo yli 100-vuotiaita. Nykyiset kasikymppiset ovat niitä Pirkkoja, Marjattoja, Jormia ja Heikkejä.
Danny jakoi jo kuulijat sitten aikoinaan kun häntä aiemmin oli tango ja tanssimusiikki ja hänen myötään tuli iskelmä ja pop.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin esimerkiksi Helvi, Tyyne ja Martta tai Tauno, Kyösti ja Teuvo ovat olevinaan kuusikymppisten nimiä. Helvit ja muut ovat kasikymppisiä, ja heidän musiikkimakunsa on usein iskelmää.
Tämänhetkiset mummoikäiset ovat Sareja, Mareja, Kareja ja Jareja, joiden musiikkimaku voi jo olla ihan mitä tahansa. Stadikallakin taisi heitä (meitä) olla aika monta.
Itse asiassa useimmat Helvit ja Taunot taitaisivat olla jo yli 100-vuotiaita. Nykyiset kasikymppiset ovat niitä Pirkkoja, Marjattoja, Jormia ja Heikkejä.
Joo. Pikkulapset on myös Helvejä, Taunoja ja Kerttuja nykyään. Nimet kiertää.
50-luvulla syntyneet vanhempani on kuunnelleet tämänkaltaista musiikkia niinkauan kun minä 70-luvulla syntynyt muistan. Metsäradio oli suosikkiradio-ohjelma joskus 80-luvulla ja taitaa nykyisin järviradio olla suosikkina heillä kun ovat 70v molemmin puolin.
En kuuntele mitään noista. Ei iskelmää eikä heviä. Eikä tullut nuorempana kuunneltua iskelmää. Suomifilmit ovat liikaa. 45v