Miksi niin usein nuoret olettavat että 60+-vuotiaat kuuntelevat aina iskelmää?
En usko, että kaikkien noin olettavien vanhemmatkaan kuuntelevat. Omat lapseni tietävät kyllä musiikkimakuni. Omassa tuttavapiirissäni on yksi, joka tykkää iskelmästä, muut on enemmän rokin ja kasaripopin ystäviä. Tykkään kyllä oman aikani musiikista, eli siitä mitä tehtiin kun olin nuori. Rokista ja kasaripurkkahevistä.
Lemppareitani on mm. Judas Priest, Metallica, Queen, Rollarit, Rainbow, Deep Purple, SC/DC, Van Halen, alkuperäinen Nazareth yms. Kaikki nämä bändit on perustettu kun olin lapsi ja teini-iässä näitä aloin kuunnella. Nämä on rokkibändejä ja pehmohevibändejä. Edelleen tykkään näistä. Uudemmista tykkään mm. Volbeatista ja Teräsbetonista.
Lisäksi lemppareihini kuuluu Blues ja Soul. Iskelmä: Never. t. 60-vuotias täti-ihminen jolla tulee jo korvista ulos tämä luulo että mulle pitäisi soittaa jotain Katri-Helenaa tai Dannya että viihtyisin. Mut saa karkotettua ostoskeskuksista juoruilemasta tuttujen kanssa juuri näillä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne, jotka eivät osaa laskea. Kuvitellaan, että lähellä eläkeikää olevat ovat ikuisesti sota-aikana eläneitä. Vuosikymmenestä toiseen.
Katri-Helena ja Danny olivat mun 40-luvulla syntyneiden juttu. 60-luvulla syntyneet ovat eläneet, tietenkin, nuoruutensa aivan eri aikaan, ne 40-lukulaiset saattavat olla heidän vanhempiaan.
Juuri mietittiin sukulaisen palvelutaloa. Sielläkin soivat ne iskelmät, mutta osa asukkaista alkaa olemaan Beatles-ikäluokkaa. Mietittiin miehen kanssa, että olisikin aikaa, niin mentäisiin pitämään sinne levyraatia ja otettaisiin mukaan Biitlesit ja muut. Voisi upota moneen nykyvanhukseen paremmin.
Ja parinkymmenen vuoden kuluttua siellä tosiaan pitää soittaa Queenia ja Metallicaa harmaahapsille.
Olin palvelutalossa keikalla ja siellä oli mies, jolla oli Hurriganesia cd:llä. Kysyin että saako hän sitä kuunnelle, ei, hän pyöritti päätään! Eihän nyt sitä voi soittaa, vanha ihminen! Mies oli jotain 50v! Kyllä se on niin että henkilökunta laittaa soimaan sitä mitä henkilön valikoimissa on! Ei voi määrätä kuuntelemaan "virsiä" jos on rokkikukko!
Heh muuten joo, muistaakseni Mauri Kunnas on tehnyt rokkareitten vanhainkodin, siellä oli Jaggerit sun muut...pitäskö etsiä saako sitä mistään!
Kaikki omat 60+ tutut, jotka musiikkimakunsa ovat tuoneet esille, kuuntelevat. Tuntemattomista en ajattele mitään.
Ennen vanhaan mentiin sävel edellä, nykyään sanat ja show. Rampampam.
Kuuntelen Rammsteinia ja nautin hyvästä klassisesta musiikistaa. N72.
Eilen illalla laitoin Spotifyn soittamaan yön läpi algoritmillä Marilyn Manson. Hyvin nukutti, vaikka karmeaa huutoärjyntää taisi tulla välillä ;D
Tänään voin laittaa sinne Olavi Virtaa tai Reijo Taipaletta tai Eminemiä tai Einstûrzende Neubautenia tai Haddaway'ta tai Moody Bluesia tai Armin van Buurenia tai minulle ennestään täysin tuntematonta etnoa.
Kun ikää tulee kaikille joka päivä lisää, niin toivottavasti löytyy eri genrejä tai artisteja, joita kuunnella ilman ennakkoasenteita, ettei tää nyt oo coolia. Ei kaikilla ole samat lempibiisit kuitenkaan ja kuunneltava ei maailmasta varmasti lopu.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Miksi makuasioista pitää kiistellä. Pääasia että kaikkien makuun jotain löytyy.
Olen sen joskus todennut että jos on vahingossa maininnut omasta musiikkimausta tai joku on sitä kysynyt niin hetikös se on aina jonkun mielestä ihan kamala.
Sen jälkeen opin pitämään makuasiani ihan omana tietonani.
Mieleeni ei ole koskaan tullut arvostella eikä väheksyä kenenkään musiikkimakua. Itselläni se ei ole kovinkaan muuttunut, mutta laajentunut on. Miksi ihmiset pitää lokeroida ja yrittää pakottaa johonkin massaan. Valinnan vapaus suotakoon jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Viestini nro 18 jäi vajaaksi kun piti vastata toiseen viestiin äsken. Siis tuossa tilanteessa kun harmittelin etten pääse tuohon konserttiin pari nuorta kyseli ihmeissään "kuunteletko sä sellaista".
He ihmettelivät, että kuumtelet heviä, kun nykyään sitä ei kuuntele enää kukaan. Nuoret kuuntelevat poppia. Hevimusiikki on juurikin kuusikymppisten musiikkia. Itse olen viisikympoiben ja minunkin sukupolveni kuunteli jo muuta kuin heviä, kuten poppia tai teknoa. Maaseudulla tietysti trendit kulkevat jälkijunassa ja siellä kai ne Suomen heviä kuuntelevat ihmiset asuvat yhä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan mentiin sävel edellä, nykyään sanat ja show. Rampampam.
Kuuntelen Rammsteinia ja nautin hyvästä klassisesta musiikistaa. N72.
Niin, koska olet jo vanha.
Olin Rammsteinin konsertissa Stadionilla vuosi sitten. Kaikki odallistujat olivat keski-ikäisiä. Yhtään nuorisoa siellä ei ollut.
N71
Hevi on todellakin _passé_ !
Vain juntit kuuntelevat enää heviä.
Läpällä voin joskus pistää jonkun kasarikipaleen soimaan.
N67
Vierailija kirjoitti:
Hevi on todellakin _passé_ !
Vain juntit kuuntelevat enää heviä.
Läpällä voin joskus pistää jonkun kasarikipaleen soimaan.
N67
Hevi on aina ollut junttimusiikkia. Nuoresta asti tutut ovat paheksuneet minua hevijunttiudesta. N57
Kun 80 v isäni oli vanhainkodissa, niin hoitajat aina laittoivat radion iskelmäkanavalle. En muista hänen koskaan eläessään kuunnelleen iskelmiä. Hän sukupolvensa valtasi Vanhan ja kuunteli Beatlesiä tms. Se iskelmiä kuunnellut sukupolvi oli näiden nykyisten 80 v vanhempia, jotka olisivat nyt n 110 -vuotiaita ja jo kuolleita kauan aikaa sitten Eli minun isovanhempieni sukupolvi.
N71
Juu niinhän se on ettei ihmisen musiikkimaku muutu mihinkään vaan edelleen minäkin kuuntelen fröbelin palikoita kuten kuuntelin 7 vuotiaanakin. Aatsipoppaaa pojat teki soppaaa🎶. Kaikki nykymusiikki on pskaa. Kakkaa kakkaa kakkaa lumella🎶 💩
Niinhän se menee..
Vierailija kirjoitti:
Kun 80 v isäni oli vanhainkodissa, niin hoitajat aina laittoivat radion iskelmäkanavalle. En muista hänen koskaan eläessään kuunnelleen iskelmiä. Hän sukupolvensa valtasi Vanhan ja kuunteli Beatlesiä tms. Se iskelmiä kuunnellut sukupolvi oli näiden nykyisten 80 v vanhempia, jotka olisivat nyt n 110 -vuotiaita ja jo kuolleita kauan aikaa sitten Eli minun isovanhempieni sukupolvi.
N71
Tuo n71 tarkoittaa siis v 1971 syntynyttä.
Ne 40-luvulla syntyneet kuuntelivat Beatlesia.
20-luvulla syntyneet kuuntelivat iskelmiä.
Ihan sama, kunhan ei Anssi Kelaa!
Otsikko pitää paikansa. Olin menossa tietokonetomografiatutkimukseen, kaksi jos ei kolmekin kertaa nuorempi hoitaja kysyi kiltisti mitä radiokanavaa haluan kuulokkeisiin. Pyysin jotakin rockia tai heviä tarjoavaa kanavaa. Hoitaja katsoi minuun ja kysyi eikö iskelmä tai suomi kanavat kävisi.
Lopulta sain jonkin mainoksia suoltavan kevyt pop kanavan , tutkimuksen aikana kuulin kaksi kappaletta ja monen monta mainosta.
Oletus taitaa olla, että kaikki yli 45v. kuuntelevat iskelmää.
Näin melkein kuusikymppisenä kuuntelen tietysti rokki-idoleitani kasarilta ja ysäriltä. GNR, Judas Priest, Iron Maiden, Rush jne. Hiukan uudemmista esimerkiksi MCR, Gorillaz ja Lil Peep ovat miellyttäneet. Kotimaisista Maustetytöt ja Battle Beast ovat viime vuosina kolahtaneet. Musiikkimakuni on avartunut, kun netistä löytyy vaikka mitä kiinnostavaa. Toisaalta on kiva tutkailla jonkun vanhan artistin tuotantoa syvällisemmin. Esimerkiksi Kirkalta tiesin vain tylsiä iskelmähittejä, mutta nyt tunnen monipuolisemmin miehen tuotantoa ja arvostan.
Vaikka minulla on edelleen rakkaussuhde nuoruuteni musiikkiin eli kitaravetoiseen rokkiin, on musiikkimaku muuttunut sen verran, että nykyään tulee kuunneltua paljon bluesia. Ja niin näyttää kuuntelevan moni muukin ikäiseni tai vanhempi, kun katselee blueskonserttien yleisöä.
N62
Vierailija kirjoitti:
N71
Niin se on. Mun isä oli syntynyt v.1926 ja hän kuunteli Metrotyttöjä, Harmony Sistersiä, Kullervo Linnan humppaveikkoja, Matti Louhivuorta, Olavi Virtaa... näin muutamia mainitakseni.
Setäni puolestaan oli syntynyt v.1943 ja kuunteli Johnny Prestonia, Elvis Presleytä, Paul Ankaa, Olavi Virtaa.
Minä olen syntynyt 1960 ja kuuntelen CCR:ää, Deep Purplea, Santanaa, Jefferson Airplanea ja Olavi Virtaa...
Lapseni on syntynyt 2000 ja kuuntelee melkeinkaikkea musiikkia monipuolisesti paitsi ei Olavi Virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka minulla on edelleen rakkaussuhde nuoruuteni musiikkiin eli kitaravetoiseen rokkiin, on musiikkimaku muuttunut sen verran, että nykyään tulee kuunneltua paljon bluesia. Ja niin näyttää kuuntelevan moni muukin ikäiseni tai vanhempi, kun katselee blueskonserttien yleisöä.
N62
Oltiin katsomassa Erja Lyytistä. Keski-ikä oli kyllä selkeästi lähempänä 60 vaikka oli siellä jokunen kolmekymppinen. Sitä nuorempia saattoi olla muutama, mutta vain muutama.
Oikeasti nyt alkaisi kiinnostaa, missä nämä useat nuoret arvailevat 60+ ihmisten musiikkimakua.
Olen 50+. Minulla on paljon sukulaisnuoria ja tunnen niiden kavereita. Lisäksi olen mukana seuratoiminnanssa ja valmennan nuoria. Kukaan ei ainakaan minulle tule koskaan kertomaan, mikä minun musiikkimaku on.
Toki omaa kokemusta ei voi ylittää, mutta kyllä jotenkin tämä "me kuunnellaan rockia, nuoris ei tajuu" vanhukset kuulostaa jotenkin vainvaannuttavalta.