Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsi haluaisi viikko-viikko elämään vanhempien eron jälkeen?

Vierailija
13.06.2024 |

Olen itse eroperheen lapsi. Pidin isästäni todella paljon ja olin aina vähän sellainen isän tyttö, isäni oli minulle jollain tapaa tärkeämpi kuin äiti. Mutta kun vanhempani erosivat halusin ehdottomasti asua äidin luona ja viettää isän luona vain välillä viikonloppuja. En olisi ikinä halunnut elää viikko-viikko elämää. Syitä tähän on monia. Äitini vain oli enemmän sellainen, no, äiti, ihminen joka huolehti kaikki pikkujutut ja oli olo, että äidin luona on koti. Vaikea selittää. Isäni oli kuitenkin hyvä kokki, laittoi aina hyvät aamupalatkin, osasi auttaa läksyissä jne. Mutta silti, koti on koti ja vain tuntui siltä että koti on äidin luona, mikään ei olisi saanut tehtyä oloa että isänkin luona on koti. Ei mikään mitä isä olisi tehnyt olisi voinut sitä rakentaa. Ja halusin tietenkin asua kotona. Koko ajan. Tavata isää kyllä usein, mutta asua kotona. En ymmärrä miksi joku lapsi haluaisi elää viikko-viikko mallissa. En ymmärrä mitä kukaan lapsi siitä saisi, että asuu kahdessa paikassa. Siis ihan lapsen näkökulmasta katson asiaa. 

Kommentit (382)

Vierailija
361/382 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on sopeutuvaisia. JOs vanhemmat ei tee tästä ongelmaa niin ei se ole sitä lapsellekaan. 

Vanhemmat, yleensä äiti kuvittelee tietävänsä ja haluaa päättää lapsen, tai oikeastaan kaikkien osapuolien puolesta mikä on parasta kaikille

Lapset sopeutuu, kun on pakko. Ei se silti niille hyväksi ole.

Vierailija
362/382 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kannalta paras että on se 1 koti ja erovanhempi tulee hakemaan viettämään yhteistä aikaa lapsensa kanssa ja tuo sitten takaisin siihen kotipesään.

Lapsi ei ole matkalaukku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni äiti olisi valmis siihen että näkee lastaan vain joka toinen viikonloppu ja silloin tällöin arkisin ja lapsen koti on isän luona?

Exälle viikko-viikko asuminen oli ehdoton ei kunnes selvisi että lapset haluavat jäädä minun luokse vanhaan kotiinsa, ja heille sopi se että äiti käy viikolla heidän kanssaan harrastuksissa ja äidin luokse he menevät joka toinen viikonloppu.

tämä ei sitten äidille enää sopinutkaan.

Vierailija
364/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä vaihtoehto olisi kun siinä ex-onneliset sarjassa

Vierailija
365/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Kauhea rasite lapsella henkisesti ja fyysisesti jos paikka vaihtuu koko ajan ja pitää matkustaa. Osa viihtyy tutulla alueella äidin kanssa ja isä lähelle. Tai kiltin isän kanssa poika. Miten lienee.

Vierailija
366/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13v kun vanhemmat erosi ja en olisi kyllä asunut päivääkään isäni kanssa ja ISO PISTE

Vierailija
367/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsot asiaa vain OMASTA näkökulmastasi, et kaikkien muiden.

Ap katsoo asiaa nimenomaan vaan oman kokemuksena kautta, eikä siksi yhden tai kahden tai kolmenkymmenen samanmielisen ajatusten ja kokemusten perusteella vielä voi vetää johtopäätöksiä tai tehdä lainsäädäntöä.

Ruotsalaisten tutkimusten mukaan (jo vuosituhannen vaihteessa) ne lapset, joilla oli tasapuolinen asuminen kummankin vanhemman kanssa, kasvoivat tasapainoisemmiksi ja kokivat läheisyyden säilyneen kumpaankin vahempaan.

Myös täytyy ottaa huomioon vanhemmat, samalla tavalla kun lapsella on oikeus kumpaankin vanhempaan (myös arkielämän vanhempana, ei vaan viikonloppuvanhempana) niin myös vanhemmilla on oikeus lapseensa, myös arkielämässä.

Jos lapsi käy vierailemassa toisen vanhemman luona vain joka toinen viikonloppu, niin sen kodin arkielämä jää täysin vieraaksi, näin myös siitä lapsi-vanhempisuhteesta tulee vieraampi. Lapsen arkikokemus on silloin vaan toisen vanhemman kanssa, ikään kuin yksinhuoltajan kasvattamana.

Toki tasapuolinen asuminen (pienemmillä lapsilla se voi olla vaikka 3 ja 4 päivää jotta ei tarvi olla pitkään erossa toisesta vanhemmasta, isommilla viikko-viikko tai vaikka 2vko-2vko) onnistuu käytännössä vain silloin, kun vanhempien asunnot ovat sen verran lähekkäin, että lapsi voi käydä samaa päiväkotia tai koulua, ja kaverit on lähellä. Ja niin, että kummassakin kodissa on olemassa vaatteet ja lelut niin ettei tarvi matkustaa matkalaukun kanssa, riittää että vaan menee koulusta toiseen kotiin.

Sitä, että äiti olisi jotenkin lähtökohtaisesti parempi vanhempi ja läheisempi lapselle, ja turvallisempi hahmo perheessä, kutsutaan äitimyytiksi. Äitimyyttiä ylläpitävät yleensä muutenkin miesvihamieliseen feminismiin taipuvaiset naiset. Näille naisille on erittäin tyypillistä eron tullen kostaa miehelle "viemällä lapsi" ja tekemällä eron jälkeisestä elämästä lapsen kannalta mahdollisimman hankalaa.

Toivottavasti nykyiset ja tulevat sukupolvet viisastuvat.

Vierailija
368/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri hoiti eronsa sillä lailla, että mies jäi lähiöön vanhaan omakotitaloon ja kaveri osti kolmion läheltä kerrostalosta, taisi olla välimatkaa 500 metriä eikä mitään vilkkaita autoteitä. Lapsilla ei muuttunut koulut eikä päiväkodit. Lapset jäi virallisesti isälle, äiti sai joka toisen viikonlopun ja joka toisen viikon ke-to, mutta lapsilla oli helppo mennä vanhemmalta toiselle ihan oman päänsä mukaankin. Vanhemmat vaan varmisti keskenään, että muksut on siellä missä sanoo olevansa. Elareita ei maksettu, sopivat että isä saa lapsilisät ruokarahaksi ja äiti ostaa kaikki vaatteet ja muut tilpehöörit. Fillarit ja kalliimmat ostettiin yhdessä. 

Työkaveri jakoi lapset 4 kpl ex-miehensä kanssa sulle ja mulle- periaatteella, ja se oli täysin väärä ratkaisu. 

Vierailija
369/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas.. tai jos vain ne miehet on yksinkertaisesti niin rahan ahneita että pakottavat äidit viikko-viikko systeemiin ettei tartte maksaa elareita. Tämä on se oikea syy isien lastenhoidon takana..

Vierailija
370/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri hoiti eronsa sillä lailla, että mies jäi lähiöön vanhaan omakotitaloon ja kaveri osti kolmion läheltä kerrostalosta, taisi olla välimatkaa 500 metriä eikä mitään vilkkaita autoteitä. Lapsilla ei muuttunut koulut eikä päiväkodit. Lapset jäi virallisesti isälle, äiti sai joka toisen viikonlopun ja joka toisen viikon ke-to, mutta lapsilla oli helppo mennä vanhemmalta toiselle ihan oman päänsä mukaankin. Vanhemmat vaan varmisti keskenään, että muksut on siellä missä sanoo olevansa. Elareita ei maksettu, sopivat että isä saa lapsilisät ruokarahaksi ja äiti ostaa kaikki vaatteet ja muut tilpehöörit. Fillarit ja kalliimmat ostettiin yhdessä. 

Työkaveri jakoi lapset 4 kpl ex-miehensä kanssa sulle ja mulle- periaatteella, ja se oli täysin väärä ratkaisu. 

Onpas ollut tyhmiä naisia molemmat. Eli vielä eron jälkeenkin ex mies lasten avulla harjoittaa äitiä ja lapsia kohtaan taloudellista väkivaltaa välttellen elareita OMG. Todella ällöttävää 🤮 

Naiset tietty väsyivät miesten hankkiakseen ja lasten valvojat nykyään valitettavasti näiden taloudellisesti väkivaltaisten miesten puolella koska hekin ovat ilmeisesti kärsineet saman ja nauttivat kun saavat pistää ns. Vahingon kiertämään. Tämä on todellinen ongelma. Joku kerta jos ikinä olen sellaisessa asemassa, että voin vaikuttaa tähän asiaan, teen sen silloin ensi tilassa. Lapset kärsii isien rahan ahneuden tähden..

Vierailija
371/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko-viikko -systeemi on oikeudenmukaisin kaikin tavoin ja paras myös lapselle, jolla lopulta on sekä isä ja äiti ja yhtä suuri oikeus olla molempien kanssa.

Yhdessä lapsen tekivät, yhdessä siitä kantakoot vastuun.

Vierailija
372/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko-viikko -systeemi on oikeudenmukaisin kaikin tavoin ja paras myös lapselle, jolla lopulta on sekä isä ja äiti ja yhtä suuri oikeus olla molempien kanssa.

Yhdessä lapsen tekivät, yhdessä siitä kantakoot vastuun.

Jep kummasti kyllä kaikki lasten puhelinlaskun ja vaate ostokset kaatuu mulle. Tuo vielä mun lapsi vapaalla viikolla lapset syömään mun jääkaapin tyhjäksi... Osti tyttärelle yhden lippalakit syntymäpäivä lahjaksi 😭 joka maksaa Max 6€. . 

Jopa minä köyhempänä ostin hienommat lahjat. Surettaa.. ja kukaan ei ymmärrä eikä näe tätä tai usko. 

t.työtön opiskelija äiti 

Vierailija
373/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten valvoja pitäisi aina ennakko tiedustelusta ennen tapaamista kysyä molemmilta vanhemmilta, onko suhteessa ollut taloudellinen väkivalta. Ja sen mukaan päättää vasta lasten luona olemiset missäkin ja hinnat.  Ihan suoraan sanottuna mun lapset kärsii tästä. Ja se on sääli. 

Vierailija
374/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin eroperheen lapsi ja jäin äidille asumaan. Usein haaveilin siitä, että pääsisin isälle asumaan. Kerran jo lähdinkin, mutta palasin sen takia ettei isällä ollut minulle omaa tilaa asuessaan uuden naisen luona. Minä todellakin olisin halunnut edes viikko-viikkosysteemin. Monesti surin miten isä tuli pakostakin etäisemmäksi kun ei tavattu joka päivä. Mutta se oli normaali käytäntö silloin. Isä tuli taas läheisemmäksi kun aikuistuin ja pystyin itse päättämään asioistani.  Omasta mielestäni ehdottomasti lapsille elämä kummankin vanhemman luokse ja vaihto myös lasta kuunnellen. Näin sen näkee  ettei yhtä oikeaa ratkaisua ole vaan se pitää tehdä perhekohtaisesti. 

Vierailija
375/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas.. tai jos vain ne miehet on yksinkertaisesti niin rahan ahneita että pakottavat äidit viikko-viikko systeemiin ettei tartte maksaa elareita. Tämä on se oikea syy isien lastenhoidon takana..

Asunisjärjestelyllä ja elareilla ei ole juuri mitään tekemistä keskenään. Elatus määräytyy elatuskyvyn mukaan. Vaikka olisi viikko-viikko, paremmin tienaavan pitää maksaa lapsen kuluista enemmän.

Vierailija
376/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunisjärjestelyllä ja elareilla ei ole juuri mitään tekemistä keskenään. Elatus määräytyy elatuskyvyn mukaan. Vaikka olisi viikko-viikko, paremmin tienaavan pitää maksaa lapsen kuluista enemmän.

Ja moni nainen on niin kiltti ja/tai tyhmä, että suostuu elarittomuuteen viikko-viikko tapauksessa, vaikka tienaa exäänsä huonommin. Toki joskus nainenkin voi olla se paremmin tienaava ja elarien maksaja.

Vierailija
377/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan ajan viikonloppuvierailut toisen vanhemman luona olivat jo aivan perseestä, voin kuvitella millaista olisi reissata viikko-viikko.

Etävanhempani oli siis erittäin hyvä vanhempi, mutta asui eri kaupungissa niin ainahan tuossa repäistiin kotiympyröistä viikonlopuksi "reissuun". Tuota sitten joka toinen viikonloppu, kun kaverit, koti ja muu elämä oli pääasiallisella asuinseudulla. Karmeaa hommaa.

Vierailija
378/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin naapurin  eroperheen lasta  sillä  isäviikolla.  Alle koulukäinen ei löydä ilman apua kavereita ja uutta  morsianta ei kiinnosta laittaa ruokaa ja hoitaa isän lasta. Pitäis viedä   maanantaina kauas  hoitoon toiselle puolelle PK seutua. Oma vauva mukana  ja pakkasilma. Isä ei itse ole  iltaisin kotona. Ex-vaimo haluaa nähdä lasta vasta maanantai-iltana. Terv. naapuri.näen ja kuulen kuinka kukaan ei halua olla  lapsen kanssa.  Parasta olisi olla oman  äidin kanssa omassa kodissa.

Vierailija
379/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan säännöllisesti ihan kysytty lapselta mitä toivoisi. Ensin halusi viikko viikko ja sunnuntaina vaihto. Muutaman vuoden siitä halusi vaihtaa vaihtopäivän torstaihin. Nyt kun on 16 on halunnut jo jonkin aikaa olla pari viikkoa toisella ja pari toisella, aina tilanteen mukaan luovien. Asutaan samassa taajamassa. 

Ja miksi on halunnut? Sanoi että siksi että haluu asua molempien kanssa.

Vierailija
380/382 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja moni nainen on niin kiltti ja/tai tyhmä, että suostuu elarittomuuteen viikko-viikko tapauksessa, vaikka tienaa exäänsä huonommin. Toki joskus nainenkin voi olla se paremmin tienaava ja elarien maksaja.

Isä sai valehdeltua tulonsa. Siten.. siinä vaiheessa olin jo henkisesti niin poikki etten jaksanut enää tapella. Sen takia olisi hyvä olla ennakko kysely rasti lapuissa. Ja asiaa ei puhuta siellä vaan työntekijä tiedossa asia ja on tarkempi tulojen selvityksessä esim . Edellis vuoden verotiedot vs. Nykyinen palkkakuitti.