Miksi lapsi haluaisi viikko-viikko elämään vanhempien eron jälkeen?
Olen itse eroperheen lapsi. Pidin isästäni todella paljon ja olin aina vähän sellainen isän tyttö, isäni oli minulle jollain tapaa tärkeämpi kuin äiti. Mutta kun vanhempani erosivat halusin ehdottomasti asua äidin luona ja viettää isän luona vain välillä viikonloppuja. En olisi ikinä halunnut elää viikko-viikko elämää. Syitä tähän on monia. Äitini vain oli enemmän sellainen, no, äiti, ihminen joka huolehti kaikki pikkujutut ja oli olo, että äidin luona on koti. Vaikea selittää. Isäni oli kuitenkin hyvä kokki, laittoi aina hyvät aamupalatkin, osasi auttaa läksyissä jne. Mutta silti, koti on koti ja vain tuntui siltä että koti on äidin luona, mikään ei olisi saanut tehtyä oloa että isänkin luona on koti. Ei mikään mitä isä olisi tehnyt olisi voinut sitä rakentaa. Ja halusin tietenkin asua kotona. Koko ajan. Tavata isää kyllä usein, mutta asua kotona. En ymmärrä miksi joku lapsi haluaisi elää viikko-viikko mallissa. En ymmärrä mitä kukaan lapsi siitä saisi, että asuu kahdessa paikassa. Siis ihan lapsen näkökulmasta katson asiaa.
Kommentit (382)
Meillä oli vuoroviikkosysteemi kaksi vuotta. Lapsen äiti asui alle kilometrin päässä ja meillä oli hyvät välit. Poika oli 3.luokalla kun alkoi olemaan itkuinen aina minun luo tullessa vaikka poika viihtyi luonani. Sanoi että äitiä tulee ikävä mutta haluaa silti olla luonani. Koki vuorosysteemin rankkana ja ristiriitaisena. Tehtiin sitten yhdessä lapsen äidin kanssa päätös että poika asuu äidilla ja käy minun luona virallisesti joka toinen viikonloppu mutta voidaan pojan kanssa nähdä useamminkin. Se rauhoitti tilanteen. Poika kävi usein iltaisin luonani mutta meni äidille yöksi.
Ymmärrän vuoroviikkosysteemin hyvät puolet mutta meillä ei vaan toiminut vaikka lähtökohdat olivat hyvät. Tottakai ikävöin poikaani mutta lapsi meni edellä ja hänen hyvinvointi oli tärkeintä. Nyt poika jo aikuinen ja meillä on hyvät ja läheiset välit.
Joillekin se sopii ja toisille ei. Toivottavasti vanhemmat ottavat lapset huomioon. Ei kaikki ole samasta puusta veistettyjä.
Aika moni pienipalkkainen nainen suostuu miehen vaatimukseen viikko systeemiin. Sitten ei saa penniäkään lisää rahaa 2 lapsen ruokaan kun sitä pitäa aina erikseen kerjätä hyväpalkkaiselta ex-mieheltään. Äiti olisi myös sosiaalisesti taitavampi pitämään yhteyttä lasten kavereiden perheisiin. Omat kaverit on tuossa tilanteessa lapselle iso etu ja joskus tärkeä lohtu. Monet isät eivät näe eikä ymmärrä sosaalisista kuvioista mitään.