Yli 100 kiloiset aloitetaanko elämäntapamuutos?
Siis järkytys,
Minä painan 130kg. Olen 174pitkä.
Olen lihonut viidessä vuodessa 50kg. Sairastuin pahaan burn outiin ja nyt kun olen henkisesti selvinnyt, mittasin painon. Olen alkanut hoitaa painoani lääkärillä. Saan laihdutuslääkkeet ja menen ravintoterapeutille. Kyseessä on siis koko elämäntapojen muutos. Nyt on mentävä itseen.
Olisiko teitä isoja ihmisiä laihduttamaan minun kanssa?
Kommentit (108)
Minulla on kolmen kuukauden kuluttua kolmen kilometrin metsäkävely töissä. Siinä on mun eka tavoite. Siellä meinaan jaksaa kävellä. Eli huomenna alkaa vesijumppa ja kävelyyalkoot.
En ole mussuttanut mitään ylimääräistä. Pysyin yhdessä grillimakkarassa.
Miten paljon kunto voi nousta 3kkssa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolmen kuukauden kuluttua kolmen kilometrin metsäkävely töissä. Siinä on mun eka tavoite. Siellä meinaan jaksaa kävellä. Eli huomenna alkaa vesijumppa ja kävelyyalkoot.
En ole mussuttanut mitään ylimääräistä. Pysyin yhdessä grillimakkarassa.
Miten paljon kunto voi nousta 3kkssa?
Ap
Kunto nousee ensimmäisen puolen vuoden aikana kohisten. Sen jälkeen onkin vaikeampaa päästä seuraavalle tavoitteelle.
Mä hommasin koiran. Tästä alkoi säännöllinen lenkkeily ja kuntokuuri 😊
Salikorttikin on ollut 2 vuotta, en ole kertaakaan käynyt. Syksyllä kuitenkin aloitan.
174/107
Minä Tein niin, että pudotin painoni ensin pysyvillä elämäntapamuutoksilla tavoitelukemiin ja painonpudotuksen aikana harrastin vain kävelyä ja pyöritin hulavannetta ja sitten, kun paino oli tavoitelukemissa aloin käymään kuntosalilla nostamassa lihaskuntoani parina päivänä viikossa ja muina päivinä edelleen kävelen ja pyöritän sitä hulavannetta. Painoni on pysynyt vaivattomasti samoissa lukemissa pian 3 vuotta ja näin eläen minun ei tarvitse koskaan pitää mitään laihdutuskuureja. Kannattaa lähteä maltilla liikkeelle ja pudottaa painoa vaikka pari kiloa kuukautta kohti ja samoin liikuntaa voi lisätä sitä mukaa kuin voimat antavat myöden. Netistä löytyy painon pudotukseen avuksi laskuri (hakusanalla painonpudotuslaskuri) joka kertoo kuinka paljon voitte syödä saavuttaaksenne tavoutteenne. Netistä löytyy myös ohjeita elämäntapamuutoksesta ja ruokavaliosta sekä kalorilaskureita joita tarvitaan aluksi avuksi ruokamäärien arviointiin. Itse nappasin ruokareseptejä ja ohjeita esim. diabetesliiton kuukauden ruokaresepteistä ja välimeren ruokavalion ohjeista. Jotta jaksatte viedä tavoitettanne eteen päin niin mös painon pudotuksen aikana pitää suoda itselleen lupa herkutella silloin tällöin kohtuudella ja syödä myös sellaista mikä ei enää normaalina arkena kuulu ruokavalioonne.
Mä alotin viime vuonna pätkäpaaston ja syksyllä herkut jäivät kuin itsestään. En siis mitenkään tosissani yrittänyt pudottaa painoa, kunhan vain opettelin uuden ateriarytmin ja panostin kuituihin ja hyviin rasvoihin. Vasta vuodenvaihteessa uskaltauduin vaa'alle. Lukema oli 95kg ja samalla myös hienosäädin aterioiden makroja. Tarkoitus oli syödä kolme 500kcal ateriaa päivässä, mutta aika pian iltapala kutistui melkein puolella.
Tänään painan 76kg ja matka jatkuu edelleen. Pudotus on ollut aika hurja, eikä sitä vieläkään ihan ymmärrä miten paljon peilikuva on muuttunut. Aivan kuin en kokisi tätä ansaituksi, sillä enhän ole kärsinyt nälkää enkä mielitekoja oikeastaan yhtään. Kehuja olen saanut paljon eikä uimarannallakaan tarvitse enää hävetä. Itsevarmuus on kasvanut hurjasti ja sovituskopeissakin herkistyy lähinnä liikutuksesta :)
Mutta tsemppiä aloittaneille! Muistakaa kuunnella ja vaalia kehoanne <3
Up! Onko muita tulossa mukaan tälle matkalle?
Joo. Vois alkaa tehdä 80%:sti duunia ja dokaa 2 päivää viikossa entisen yhden sijaan.
N48, 100kg