Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 100 kiloiset aloitetaanko elämäntapamuutos?

Vierailija
12.06.2024 |

Siis järkytys, 

Minä painan 130kg. Olen 174pitkä.

Olen lihonut viidessä vuodessa 50kg. Sairastuin pahaan burn outiin ja nyt kun olen henkisesti selvinnyt, mittasin painon. Olen alkanut hoitaa painoani lääkärillä. Saan laihdutuslääkkeet ja menen ravintoterapeutille. Kyseessä on siis koko elämäntapojen muutos. Nyt on mentävä itseen.

Olisiko teitä isoja ihmisiä laihduttamaan minun kanssa? 

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä  vinkeistä. 

Miten minä saan huomenna sanottua lääkärille että painan 130kg. Siis en raskaananaan painanut sataa kiloa. Nyt olen löytänyt pohjani. Täältä ei ole kuin tie ylöspäin ja painolla hallitusti alaspäin.

Olen niin lihava, että en kehtaa mennä salille ennen kun laihdun. 

Ap

Syömällä oikein laihtuu. Ei sun tarvii sinne salille mennä eikä muutenkaan liikuntaa harrastaa nii painoa lähtee, mutta jos haluat jotain liikuntaa niin kaikki aerobinen on hyvä painonpudotuksen kannalta esim. Kävely

Vierailija
22/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan teille tsemppiä! Minun painoni on noussut ehkä kymmenen kiloa, eli ei loppupeleissä paljon, mutta näin viime yönä unta että olin reippaasti päälle satakiloinen. Hirveä ahdistus pukkasi. Nyt pitää laittaa omatkin syömistottumukset kuntoon. Opetella sietämään taas pientä nälkää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 180cm 74kg ja silti läski. 

Haluan liittyä mukaan! 

Minä olen 168 cm ja 65 kg. Viiden kilon päässä ylipainosta. Liityn mukaan!

Vierailija
24/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän että mitkä on terveellisen elämän avaimet, mutta sitten syön aina liikaa. Mitenkähän tottuisi pienempään määrään. Meillä lautaset on hehtaari kokoa eli alan syödä tee-lautaselta.

Kiva että teitä kohtalotovereita on.

Vierailija
25/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän että mitkä on terveellisen elämän avaimet, mutta sitten syön aina liikaa. Mitenkähän tottuisi pienempään määrään. Meillä lautaset on hehtaari kokoa eli alan syödä tee-lautaselta.

Pienempään määrään totuttelu on liian vaikeaa. Ainakin heti ensi alkuun. Olen tehnyt nyt niin, että korvaan osan ruuasta kasviksilla. Niistä ei paljon kaloreita saa, mutta täyttävät kuitenkin vatsaa. Ja kun tulee tarve popsia jotain niin nappaa jääkaapista vaikka naposteluporkkanapussin ja vetää siitä niin kauan kunnes alkaa kyllästyttää. Hiljalleen keho tottuu pienempään kalorimäärään niin sitten voi taas harventaa syömisväliä tai pienentää annoksia. 

Vierailija
26/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön usein pieneltä jälkiruokalautaselta. Päätän vaan että sille lautaselle mahtuva ruokamäärä saa luvan riittää ja enempää ei saa ottaa. 

Vierailija
27/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minä saan huomenna sanottua lääkärille että painan 130kg. Siis en raskaananaan painanut sataa kiloa. Nyt olen löytänyt pohjani. Täältä ei ole kuin tie ylöspäin ja painolla hallitusti alaspäin.

Ap

Noniin ei enää tekosyitä ja salille mars! Siellä ei ketään oikeasti kiinnosta. Sinne mennää tekemään ittestä parempia. Itse kunnioitan lihavia, joita nään säännöllisesti salilla. Hienoa on myös nähdä miten heillä kuukausien päästä paino tippuu silmissä, ja kroppa kiinteytyy. Siinä vaiheessa kun alat oleen oikeasti sairas, niin kadut sitä että välitit mitä muut ajattelee.

Jos itse olisin lihava, niin salille kehtaisin mennä hyvinkin, mäkkäriin en niinkään.  

Vierailija
28/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää aloittako liian agressiivisesti, muuten jää kesken. Pikkuhiljaa jätätte niitä epäterveellisiä asioita pois ruokavaliosta.

Ensimmäisenä pitää laittaa kuntoon uni. Aikuisen tulee nukkua 7-9 tuntia yössä. Univaje lihottaa monin eri tavoin. Se saa ihmisen valitsemaan aina hieman tarvetta enemmän energiaa sisältävää ja juotavaa. Jopa ravitsemusterapeutkin valitsivat unideprivaatiokokeessa 300-600 kcal enemmän energiaa vuorokaudessa kuin normaalisti nukkuneina ja he tietävät kaiken ravitsemuksesta yksittäisen mustikan kalorimäärää myöten. Syöty ruoka voi olla terveellistä, mutta sitä on liikaa.

Toiseksi pitää opetella syömään 500-800 grammaa kasviksia, marjoja, sieniä ja hedelmiä vuorokaudessa. Se vaikuttaa suoliston mikrobistoon ja sitä kautta painoon ja mielialaan.

Kolmanneksi pitää vaihtaa yksi huono ravitsemustottumus terveelliseksi kerran kuukaudessa. Vuodessa on siten muutettu jo 12 asiaa. Muutoksia voi tehdä etapeittain eli jos kermajuustoa ei voi vaihtaa vähärasvaisimpaan juustoon niin vaihtaa edes 17% rasvaprosenttiseen ensin. 

Neljänneksi suoliston mikrobiston hyväksi kannattaa syödä hapatettuja tuotteita (hapankaali, kimchi, hapankurkut, kombucha) ja hapanmaitotuotteita sekä kuituja, jotka saavat koneiston toimimaan ja hyvät bakteerit pesiytymään kunnolla suolistoon. Kaurapuuro tai kaurapuuro kauraleselisällä jokapäiväiseksi tavaksi. 

Kuten laihdutusprofessori Mustajoki, kannattaa laimentaa ruoan kaloreita kasviksilla. Pizzaa voi syödä sen puolikkaan ja ottaa lautasen toiselle puolelle salaattia. Yhdessä vaiheessa käytettiin liikennevalomallia, jonka mukaan alle 50 kcal/100g-ruokia sai syödä vapaasti niin paljon kuin haluaa ja se on vihreä valo. Keltaisen valon alueella ovat ruoat 50-150 kcal/100g, joita saa syödä kohtuudella. Punaisen valon ruoat ovat yli 150 kcal/100g-ruoat, jotka pitää jättää niiksi ravitsemuspyramidin kärjessä oleviksi sattumiksi.

Suurin osa ravitsemusterapeuteista sanoo, että on tärkeää syödä 80% terveellisesti ja kohtuudella ja se 20% on sitten sitä humputteluvaraa. Fineli.fi:ssä on ihan verorahoilla tehty sivusto, josta selviävät kalorit jne. Siellä voi tehdä ruokapäiväkirjan ja jos sen tekee älypuhelimeen, on helppo kirjata kaikki syöty ja juotu sinne jos ei päätä syömisistään etukäteen (se on helpoin tapa arkiruokailussa).

Vierailija
29/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tiedossa ilmaista äppiä mikä auttaisi painonhallinnassa?

Ei ole äppiä, mutta tee oma henkilökohtainen ruokapäiväkirja osoitteessa Fineli.fi. Jos et halua paljastaa siellä nimeäsi niin tee sähköpostiosoite vaikka Protonmailissa. Fineli näyttää sen, kuinka paljon sukupuoltasi oleva ja samanikäinen keskiverto ihminen tarvii energiaa, vitamiineja ja mineraaleja vuorokaudessa. Se on erinomainen liiasta suolasta varoittava ja ehkäisee sillä tavalla verenpainetautiakin. Fineli on ihan verovaroin kustannettu kansanterveyden vuoksi tehty sivusto.

Vierailija
30/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että täällä on ikäviä juttuja. Minulle tämä on nyt todellinen tilanne.

Miten esim. Facebookissa pääsisi alkuun ryhmän kanssa? En halua kaikille kuuluttaa että olen lihonut 60kg.

Minusta on hyvä ottaa vastaan kaikki apu laihduttamisen tueksi. Minulla on vielä mielialalääkkeet tuon burnoutin takia ja niistä en luovu. Juuri viiteen vuoteen olen lihonut. 

Millähän aikataululla voisin painaa sen 75kg? -55kg. En ehdi nyt pikaisia ratkaisuja, vaan paluuta entiseen elämään. 

Ap

Kilo viikossa on se hyvä tahti. Alkuun voi lähteä enemmänkin. Se on se realistinen tahti.

Alussa voi lähteä noin paljon. Nopeassa laihtumisessa lähtee kaloreita polttavaa lihaskudostakin. 2 kiloa kuukaudessa on turvallinen laihdutustahti. Hitaampikin käy. Mitä hitaammin laihtuu, sitä varmemmin kilot pysyvät pois.

Vierailija
31/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Salilla ei ole painorajoitusta. Jos et halua mennä sinne niin nykyään on melkein joka uimahallissa mahdollisuus Hydrohex-jumppaan juuri silloin kun sinulla on aikaa. Vesijuoksu on myös kuntoa kasvattava ja veden alla olevia lihaksia treenaavat laji siksi, että vesijuoksuvyötä käyttäessä oikeassa asennossa vatsalihaksetkin ovat treenissä mukana. Suuret lihasryhmät löytyvät pakaroista ja jaloista.

Jos joku kyttää niin se on kyttäävän itsensä häpäisevää moukkamaista käytöstä.

Vierailija
32/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää aloittako liian agressiivisesti, muuten jää kesken. Pikkuhiljaa jätätte niitä epäterveellisiä asioita pois ruokavaliosta.

niin ja pikkuhiljaa lisätä myös liikuntaa. Aluksi vaikka vartin kävelylle per päivä jos on ihan rapakunnossa. Jos kunto kestää voi aloittaa jopa 30min. Kävely tekee myös mielelle hyvää. Nyt on hyvä aloittaa kun ulkona ei ole liian kuuma.

Vierailija
33/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoterapeutille kun alat vetämään jotain ozempic kuitenkin? Aivan turhaa, lopetat lääkkeen käytön ja turpoat takaisin.

Miksi et vain söisi vähemmän?

Ei tarvi syödä vähempää kun syö oikein. Jokainen voi mitata kotonaan, paljonko tyhjä vatsalaukku vetää. Silloin syödään joko maustamatonta rahkaa tai pelkässä vedessä keitettyä riisiä niin paljon, että tuntee olonsa kylläiseksi. Sen määrän voi mitata keittiövaaalla grammalleen. Japanilaisten salaisuus on syödä vatsalaukku 80% täyteen. Kylläisyydenhunnehan tulee vasta 20 minuuttia ruokailun aloittamisen jälkeen. Siten sen 20% turhasta voi leikata eikä kuitenkaan joudu olemaan vatsa kurnien.

Vierailija
34/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä voi pyytää uuden tirtsepatidi-laihdutuslääkkeen reseptin. Mysimban reseptin saa jo kun BMI on 28.

Vierailija
35/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et taatusti ole ensimmäinen lääkärin kohtaama lihava ihminen. Ei lihavuus määrittele sinua ihmisenä. Lihavuus on sairaus, johon tarvitaan hoitoa. Pyydä lähete joko paikalliselle ravitsemusterapeutille tai netissä toimivalle ravitsemusterapeutille. Katso osoitteesta Omaolo.fi jos sieltä löytyisi sinulle sopivaa valmennusta.

Vierailija
36/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et taatusti ole ensimmäinen lääkärin kohtaama lihava ihminen. Ei lihavuus määrittele sinua ihmisenä. Lihavuus on sairaus, johon tarvitaan hoitoa. Pyydä lähete joko paikalliselle ravitsemusterapeutille tai netissä toimivalle ravitsemusterapeutille. Katso osoitteesta Omaolo.fi jos sieltä löytyisi sinulle sopivaa valmennusta.

Jatkan vielä: kyse on Terveyskylän eli julkisen terveydenhuollon ravitsemusterapeuteista. He ovat tärkeitä siksi, että monesti ihan etäyhteys on ainoa järkevä mahdollisuus tavata. Nykyään kyllä luotetaan siihen, että ihminen ymmärtää kertoa rehellisesti oman pituutensa ja painonsa sadan gramman tarkkuudella ja että naisilla paino vaihtelee kuukautiskierron mukaan. 

Vierailija
37/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä pitää laittaa kuntoon uni. Aikuisen tulee nukkua 7-9 tuntia yössä. Univaje lihottaa monin eri tavoin. Se saa ihmisen valitsemaan aina hieman tarvetta enemmän energiaa sisältävää ja juotavaa. Jopa ravitsemusterapeutkin valitsivat unideprivaatiokokeessa 300-600 kcal enemmän energiaa vuorokaudessa kuin normaalisti nukkuneina ja he tietävät kaiken ravitsemuksesta yksittäisen mustikan kalorimäärää myöten. Syöty ruoka voi olla terveellistä, mutta sitä on liikaa.

Toiseksi pitää opetella syömään 500-800 grammaa kasviksia, marjoja, sieniä ja hedelmiä vuorokaudessa. Se vaikuttaa suoliston mikrobistoon ja sitä kautta painoon ja mielialaan.

Kolmanneksi pitää vaihtaa yksi huono ravitsemustottumus terveelliseksi

Mustajoki on pelkkä vitsi.

Vierailija
38/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä klassikkoaloituksia: Tänään alkaa uusi elämä jne. Pari päivää tulee viestejä ja sitten ketju hiljenee mystisesti ja lopullisesti :D

No aivan varmasti hiljenee tällä vittuilun määrällä, mitä näissä ketjuissa tyypit saa osakseen.

Vierailija
39/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten esim. Facebookissa pääsisi alkuun ryhmän kanssa? En halua kaikille kuuluttaa että olen lihonut 60kg.

Minusta on hyvä ottaa vastaan kaikki apu laihduttamisen tueksi. Minulla on vielä mielialalääkkeet tuon burnoutin takia ja niistä en luovu. Juuri viiteen vuoteen olen lihonut. 

Millähän aikataululla voisin painaa sen 75kg? -55kg. En ehdi nyt pikaisia ratkaisuja, vaan paluuta entiseen elämään. 

Ap

Kilo viikossa on se hyvä tahti. Alkuun voi lähteä enemmänkin. Se on se realistinen tahti.

Kilo viikossa on nykytietämyksen mukaan liian nopea laihtumistahti. Max puoli kiloa viikossa!!

Vierailija
40/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap, älä välitä näistä tylyistä ja ilkeistä kommenteista täällä. Lääkkeet on ihan hyvä tuki laihdutukseen, eikä niitä edes saa mitenkään helposti. Työterveyslääkäriltä sain itse reseptin. Facebookissa on esim. mysimban käyttäjillä oma ryhmä, jos sitä käytät. Lääkkeessähän on se idea, etä sitä käytetään painonpudotuksessa tukena, siihen sitten lisäksi terveellisemmät ruokavaliot muutenkin.  Itse olen pudottanut mysimballa 18 kiloa, tosin lähtöpainokaan ei ollut yhtä iso. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi