Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 100 kiloiset aloitetaanko elämäntapamuutos?

Vierailija
12.06.2024 |

Siis järkytys, 

Minä painan 130kg. Olen 174pitkä.

Olen lihonut viidessä vuodessa 50kg. Sairastuin pahaan burn outiin ja nyt kun olen henkisesti selvinnyt, mittasin painon. Olen alkanut hoitaa painoani lääkärillä. Saan laihdutuslääkkeet ja menen ravintoterapeutille. Kyseessä on siis koko elämäntapojen muutos. Nyt on mentävä itseen.

Olisiko teitä isoja ihmisiä laihduttamaan minun kanssa? 

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän että mitkä on terveellisen elämän avaimet, mutta sitten syön aina liikaa. Mitenkähän tottuisi pienempään määrään. Meillä lautaset on hehtaari kokoa eli alan syödä tee-lautaselta.

Kiva että teitä kohtalotovereita on.

Henkkamaukan alennuksessa on valkeita lautasia, joiden läpimitta on 19 cm. Nykyään monissa perheissä on lautasia, joiden läpimitta on peräti 24-27 cm. Niitä kutsuttiin ennenvanhaan ravintoloissa pihvilautasiksi. Sille hehtaarilautasellekin voi annostella korttipakan verran proteiinia, kahden korttipakan verran hiilihydraattia (perunaa, riisiä, pastaa, ohraa jne) ja loppu täyteen höyrytettyjä kasviksia (vaikkapa hemapaa) ja tuoreita kasviksia sekä 2 tl kasviöljyä salaatinkastikkeeksi tai omana osuutena salaatinkastikkeena jos sekoittaa isommalle porukalle vinaigrette-salaatinkastikkeen. 

Voi tehdä myös kuten lapset saadaan syömään kasviksia eli sekoittaa yhteen kaksi desiä maustamatonta jugurttia, sipsidippimaustepussin ja 4 tl kasviöljyä, antaa maustua jääkaapissa puoli tuntia ja ottaa siitä desin omien kasvisten päälle. Tuollaisella kastikkeella ja etenkin tsatsikinmakuisella sipsidippikastikkeella maustamattomaan jugurttiin ja ruokaöljyyn yhdistettynä sain omat lapseni syömään kasviksia mielellään. 

Ihmisenhän pitää joka tapauksessa juoda tai syödä puoli litraa maitoa/piimää/maustamatonta jugurttia ja kaksi viipaletta juustoa. Maustamattomat rahka ja raejuusto lasketaan proteiinin lähteiksi.

Vierailija
42/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että täällä on ikäviä juttuja. Minulle tämä on nyt todellinen tilanne. 

Miten esim. Facebookissa pääsisi alkuun ryhmän kanssa? En halua kaikille kuuluttaa että olen lihonut 60kg.

Minusta on hyvä ottaa vastaan kaikki apu laihduttamisen tueksi. Minulla on vielä mielialalääkkeet tuon burnoutin takia ja niistä en luovu. Juuri viiteen vuoteen olen lihonut. 

Millähän aikataululla voisin painaa sen 75kg? -55kg. En ehdi nyt pikaisia ratkaisuja, vaan paluuta entiseen elämään. 

Ap

Ap, älä välitä näistä tylyistä ja ilkeistä kommenteista täällä. Lääkkeet on ihan hyvä tuki laihdutukseen, eikä niitä edes saa mitenkään helposti. Työterveyslääkäriltä sain itse reseptin. Facebookissa on esim. mysimban käyttäjillä oma ryhmä, jos sitä käytät.

Älä ap välitä näistä lääkkeiden mainostajista. Oikealla ravinnolla saa aivan saman vaikutuksen ilman haittoja ja rahanmenoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän että mitkä on terveellisen elämän avaimet, mutta sitten syön aina liikaa. Mitenkähän tottuisi pienempään määrään. Meillä lautaset on hehtaari kokoa eli alan syödä tee-lautaselta.

Kiva että teitä kohtalotovereita on.

Minä syön usein pieneltä jälkiruokalautaselta. Päätän vaan että sille lautaselle mahtuva ruokamäärä saa luvan riittää ja enempää ei saa ottaa. 

Pieneltä lautaselta syöminen on itsensä huijaamista. Ruuan sisältö vaikuttaa kylläisyyteen ja kun osaa koostaa ruokansa itselle sopivaksi, annoskoot pienenee automaattisesti ilman temppuiluja.

Vierailija
44/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei oo mikään elämäntapa muutos jos vedät laihdutus lääkkeitä. Ei herranjumala. Syö vähemmän ja tee LIIKUNNASTA  se uus elämäntapa. Ainoo millä pääset oikeasti hyvään kuntoon ja mikä estää sen, että oot vuoden päästä samanlainen läski jos lääkkeillä laihdutat. 

Liikunta harvemmin vaan on läskille vaihtoehto, sillä se on raskasta. 

Täällä tulee taas neuvoja kaikentietäviltä ihmisiltä, jotka eivät kuitenkaan tiedä mitään. Jos jaksaisit edes hiukan perehtyä näihin uusiin laihdutuslääkkeisiin, niin tietäisit vähän enemmän ja luulisit vähemmän.

Semaglutidi (Ozembic ja Wegovy) eivät yksinään laihduta vaan nimenomaan ovat tukena siinä elämäntapamuutoksessa, koska estävät jatkuvaa nälän tunnetta ja ihminen väkisinkin syö silloin vähemmän. Eikä herkut, makeat, alkoholi jne edes maistu enää. On tietysti olemassa ihmisiä, jotka kokeilevat lääkettä, syövät samoin kuin ennen ja lopettavat lääkkeen käytön, koska koko ajan kuvottava olo. Kuvottavaa oloa EI tule, kun samalla syö oikein. Ja ymmärrätkös niin yksinkertaista asiaa, että kun lääkkeen avulla syöt vähemmän, kutistuu se venynyt mahalaukku ja tulee automaattisesti syötyä vähemmän. Ja ihminen laihtuu.

En ymmärrä, miksi nämä uudet lääkkeet aiheuttavat niin suurta vastustusta etenkin niiden keskuudessa, joiden ei tarvitse laihtua? Saatteko jotain nautintoa siitä, että toisella on koko ajan kauhea nälkä, kun yrittää laihduttaa? Kun asia voidaan hoitaa yksinkertaisesti lääkkeen avulla, se toimii samoin kuin laihoilla ihmisillä luontainen kylläisyyshormoni.

Mitä enemmän semaglutidia tutkitaan, sitä enemmän löytyy positiivisia puolia. Mm. Select-tutkimus osoitti, että Wegovy vähentää vakavien sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä, jotka määritellään kardiovaskulaariseksi kuolemaksi, veritulpiksi ja aivohalvaukseksi, lumelääkkeeseen verrattuna.

Tällä hetkellä tutkimuksen alla on samaisen lääkkeen vaikutus ehkäisemää riippuvuutta alkoholiin ja huumeisiin ja alustavat tulokset ovat lupaavia. Samoin on käynnissä tutkimus lääkkeen vaikutuksesta dementian ja Alzheimerin taudissa, jossa siinäkin alustavat tulokset vaikuttavat lupaavilta.

Todennäköisesti semaglutidilla (ja muilla vastaavilla) tulee olemaan merkittävä osuus monen taudin hoidossa, koska nyt ilmeisesti pystytään ylittämään BBB (veri-aivoeste), joka on tähän asti estänyt monen keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden pääsyn aivoihin. Monet lääkkeet eivät läpäise veri-aivoestettä, jolloin ne eivät vaikuta keskushermostossa. Joidenkin keskushermostosairauksien hoitaminen on tämän vuoksi vaikeaa, kuten mm. kasvaimien hoitaminen, koska monet kemoterapialääkkeet eivät suuren kokonsa vuoksi läpäise veri-aivoestettä. Esimerkiksi dopamiinia ei voida käyttää Parkinsonin taudin hoidossa, koska se ei läpäise veri-aivoestettä.

Summa summarum: lue enemmän, luulet vähemmän!

Vierailija
45/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei oo mikään elämäntapa muutos jos vedät laihdutus lääkkeitä. Ei herranjumala. Syö vähemmän ja tee LIIKUNNASTA  se uus elämäntapa. Ainoo millä pääset oikeasti hyvään kuntoon ja mikä estää sen, että oot vuoden päästä samanlainen läski jos lääkkeillä laihdutat. 

Täällä tulee taas neuvoja kaikentietäviltä ihmisiltä, jotka eivät kuitenkaan tiedä mitään. Jos jaksaisit edes hiukan perehtyä näihin uusiin laihdutuslääkkeisiin, niin tietäisit vähän enemmän ja luulisit vähemmän.

Semaglutidi (Ozembic ja Wegovy) eivät yksinään laihduta vaan nimenomaan ovat tukena siinä elämäntapamuutoksessa, koska estävät jatkuvaa nälän tunnetta ja ihminen väkisinkin syö silloin vähemmän. Eikä herkut, makeat, alkoholi jne edes maistu enää. On tietysti olema

Älä jaksa intoilla lääkkeistä.

Vierailija
46/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semaglutidi (Ozembic ja Wegovy) eivät yksinään laihduta vaan nimenomaan ovat tukena siinä elämäntapamuutoksessa, koska estävät jatkuvaa nälän tunnetta ja ihminen väkisinkin syö silloin vähemmän. Eikä herkut, makeat, alkoholi jne edes maistu enää. On tietysti olema

Sun kannattais perehtyä ihmisen ravintoon ja elimistön toimintaan tuon lääkeinnostuksen sijaan.

Lue enemmän, luulet vähemmän.

Vierailija
47/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi masentaa aapeeta, mutta kaikki laihduttamisen aloittaneet tuttavani ovat lihoneet takaisin ja osa korkojen kera. Osa on yrittänyt useammankin kerran ja nämä jojoilijat ovat paisuneet eniten.

Jojoilijat aloittaa laihdutuskuurin. Vedetään jotain nollahiilari tai 1000kcla dieettiä ja lopetetaan se kun tavoite on täynnä. Sen jälkeen siirrytään sujuvasti takaisin siihen ruokavalioon, jolla ne kilot on alunperinkin tullut hankittua. Erona edelliseen, että kitudieetillä on poltettu kaikki lihakset pois ja säästöliekin ja menetettyjen lihaksien takia energiankulutus on pudonnut. Miten tällä tavalla lopputulos voisi olla jotain muuta, kuin kilot takaisin korkojen kera.

Sen takia painonpudotuksen keinot pitää olla sellaisia, ettei niistä ole tarve luopua heti kun tavoite on saavutettu. Jos keinona on ollut kohtuulliset annoskoot, on se helppo pitää jatkossakin. Jos keinona on ollut pussikeitot, niin ei sellaisia pysty tai edes voi syödä lopun ikäänsä. Samoin jos ketoilee, mutta kaipaa hiilariherkkuja, niin ei se onnistu vaikkapa seuraavaa kolmea kymmentä vuotta. Lähes kuka tahansa pystyy motivoituneena pudottamaan puolessa vuodessa kymmeniä kiloja jos vain pudotettavaa on, mutta harva sellaisen tahdin jälkeen pystyy olemaan lihomatta jatkossa.

Vierailija
48/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sun kannattais perehtyä ihmisen ravintoon ja elimistön toimintaan tuon lääkeinnostuksen sijaan.

Lue enemmän, luulet vähemmän.-

Ammattilaisena olen sen tehnyt ja nähnyt huimat tulokset, jotka on saavutettu lääkkeen avulla tehtyjen elämäntapamuutisten seurauksena. Tiedän asiasta ihan varmasti paljon enemmän kuin sinä.

Vierailija
49/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin jo reilu vuosi sitten. Painoa pudonnut nyt 19kg ja vakaa tarkoitus päästä normaalipainoon. En vedä mitään kitukuureja tms. vaan olen tehnyt elämäntaparemontin. Eli annoskoot kuntoon, lisää kasviksia, herkkujen vähentäminen ja muutenkin katsoa mitä syö sekä lisää liikuntaa.

Vierailija
50/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan vessareissulla vielä pyyhittyä ilman apuvälineitä sekä muutoin pystyn liikkumaan, olen ok läskieni ja syömisieni kanssa.

En siis ryhdy. En jaksa ja tuosta tulis kumminkin joku pahempi väärä nääntymis syömishäiriö (anoreksia tms) ja se taitaa olla vielä vaarallisempi kuin läskeys

Vierailija
51/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Sun kannattais perehtyä ihmisen ravintoon ja elimistön toimintaan tuon lääkeinnostuksen sijaan.

Lue enemmän, luulet vähemmän.-

Ammattilaisena olen sen tehnyt ja nähnyt huimat tulokset, jotka on saavutettu lääkkeen avulla tehtyjen elämäntapamuutisten seurauksena. Tiedän asiasta ihan varmasti paljon enemmän kuin sinä.

Varmasti saatat tietää lääkkeistä, mutta et ihmisen ravinnosta ja elimistön toiminnosta. Vain tietämätön hehkuttaa lääkkeitä noin innokkaasti. Tai, no onhan ne oman edun tavoittelijat yksi ryhmä.

Vierailija
52/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko ap mitä lääkkeitä sait ja kenen määräämänä? Haluaisin itselin kunnon kickstartin tähän painonpudotus- ja elämäntapojenmuutosprojektiin. Oma käsitys on ettei julkiselta saa resepotiä. Olen melkein samoissa mitoissa.

Kyllä reseptin saa jos BMI on tarpeeksi korkea. Ongelma on korvattavuudessa. Jos syynä on pelkkä lihavuus, niin maksat itse omasta pussistasi lääkkeet. Ne on kalliita (voi olla 100 euroakin kuussa), ja moni joutuu syömään niitä loppuelämänsä jos haluaa säilyttää painonpudotuksen lopputuloksen.

Vierailija
53/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoterapeutille kun alat vetämään jotain ozempic kuitenkin? Aivan turhaa, lopetat lääkkeen käytön ja turpoat takaisin.

Miksi et vain söisi vähemmän?

Ongelmana voi olla esimerkiksi kiljuva nälkä. Eli vähemmän syöminen voi olla kerta kaikkiaan mahdotonta. Tästä on vaikka kuinka paljon olemassa olevaa tutkimusta: ihmisillä on valtavia eroja kylläisyyden tunteessa ja suolistohormonien erityksessä. Jatkuva sinnittely, kieltäytyminen ja ruokavalion rajoittaminen on vain hyvin harvalle toteuttamiskelpoinen ratkaisu ylipainoon. Harva ihminen haluaa vapaaehtoisesti kärsiä nälästä loppuelämänsä.

Vierailija
54/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin uutena vuotena 120 kilosta, nyt oli aamulla 99 :)

Vierailija
55/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi masentaa aapeeta, mutta kaikki laihduttamisen aloittaneet tuttavani ovat lihoneet takaisin ja osa korkojen kera. Osa on yrittänyt useammankin kerran ja nämä jojoilijat ovat paisuneet eniten.

Ongelma on siinä, ettei pidä vain laihduttaa vaan pitää vaihtaa niitä tottumuksia asteittain terveellisemmiksi. Liian vähäkalorinen dieetti teettää mielettömän nälkävelan jopa vuosiksi. Siksi osa syö zip zag dietia mukaillen siten, että menee siksakkia päivästä päivään siten, että syö yhtenä päivänä oman kalorikulutuksensa mukaan vaikka Sydän.fi-sivujen mukaan arvioiden sellaisena, ettei liho eikä laihdu, seuraavana päivänä -250 kcal siitä, sitten taas normipäivä, sitten -500 kcal, sitten normipäivä jne koko ajan niitä elämänmuutoksia tehden ja siksakaten.

Siksakkaamisen etu on siinä, ettei ole kitudieetillä ja paino voi pudota jopa paremmin kuin -500 kcal/päivässä-dieetillä. Tuo -500 kcal olisi hyvä jakaa vaikka siten, että osa siitä kulutettaisiin liikunnalla ja osa olisi kevyempää ruokaa.

Vierailija
56/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, ettei pidä vain laihduttaa vaan pitää vaihtaa niitä tottumuksia asteittain terveellisemmiksi. Liian vähäkalorinen dieetti teettää mielettömän nälkävelan jopa vuosiksi. Siksi osa syö zip zag dietia mukaillen siten, että menee siksakkia päivästä päivään siten, että syö yhtenä päivänä oman kalorikulutuksensa mukaan vaikka Sydän.fi-sivujen mukaan arvioiden sellaisena, ettei liho eikä laihdu, seuraavana päivänä -250 kcal siitä, sitten taas normipäivä, sitten -500 kcal, sitten normipäivä jne koko ajan niitä elämänmuutoksia tehden ja siksakaten.

Siksakkaamisen etu on siinä, ettei ole kitudieetillä ja paino voi pudota jopa paremmin kuin

Mutta kuka ihme jaksaa loppuikänsä laskea kaloreita ja suunnitella päivänsä ja menonsa tuollaisen (anteeksi nyt älyttömältä) kuulostavan siksakkaamisen ehdoilla? Siitä olen samaa mieltä että laihdutus ei auta, vaan elintapojen muutos. Ja se on lopulta paljon paljon vaikeampaa kuin perus-laihduttaminen. Siihen liittyy myös niin paljon muutakin kuin pelkkä ravinto ja syöminen.

Vierailija
57/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoterapeutille kun alat vetämään jotain ozempic kuitenkin? Aivan turhaa, lopetat lääkkeen käytön ja turpoat takaisin.

Ongelmana voi olla esimerkiksi kiljuva nälkä. Eli vähemmän syöminen voi olla kerta kaikkiaan mahdotonta. Tästä on vaikka kuinka paljon olemassa olevaa tutkimusta: ihmisillä on valtavia eroja kylläisyyden tunteessa ja suolistohormonien erityksessä. Jatkuva sinnittely, kieltäytyminen ja ruokavalion rajoittaminen on vain hyvin harvalle toteuttamiskelpoinen ratkaisu ylipainoon. Harva ihminen haluaa vapaaehtoisesti kärsiä nälästä loppuelämänsä.

Vähemmän syöminen onnistuu aivan hyvin kun syö oikeaa ruokaa eikä mitään "kevyt-tuotteita"  Silloin ei tarvitse sinnitellä eikä kieltäytyä.

Ei ero ole ihmisissä, vaan ruuassa. Oikea ravinto hoitaa myös sitä suolistoa.

Tähän oikean ravinnon hyljeksimiseen on tultu ihan noitten virallisten suositusten syystä.

Vierailija
58/108 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän syöminen onnistuu aivan hyvin kun syö oikeaa ruokaa eikä mitään "kevyt-tuotteita"  Silloin ei tarvitse sinnitellä eikä kieltäytyä.

Ei ero ole ihmisissä, vaan ruuassa. Oike

On vaikea ottaa vakavasti kommenttia, jossa kyseenalaistetaan ammattilaisten laatimat ravitsemussuositukset, mutta ei kerrota, mikä se oma vaihtoehto on ja mihin dataan ja näyttöön sen terveellisyys perustuu.

Vierailija
59/108 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lääkäri soittaa sokerirasituskokeista. Samalla kysyn laihdutuslääkkeestä. 

Olen todella pahassa flunssassa. Ei yhtään vetoa mihinkään.

Onko vielä mukanalaihduttavia, elämäntapamuutosta tekeviä?

Ap

Vierailija
60/108 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lääkäri soittaa sokerirasituskokeista. Samalla kysyn laihdutuslääkkeestä. 

Olen todella pahassa flunssassa. Ei yhtään vetoa mihinkään.

Onko vielä mukanalaihduttavia, elämäntapamuutosta tekeviä?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi