Yli 100 kiloiset aloitetaanko elämäntapamuutos?
Siis järkytys,
Minä painan 130kg. Olen 174pitkä.
Olen lihonut viidessä vuodessa 50kg. Sairastuin pahaan burn outiin ja nyt kun olen henkisesti selvinnyt, mittasin painon. Olen alkanut hoitaa painoani lääkärillä. Saan laihdutuslääkkeet ja menen ravintoterapeutille. Kyseessä on siis koko elämäntapojen muutos. Nyt on mentävä itseen.
Olisiko teitä isoja ihmisiä laihduttamaan minun kanssa?
Kommentit (108)
Huh, meinasin kirjoittaa kaunako kestää, ennekuin tulee eka negatiivinen kommentti, mutten ehtinyt.
Eikö se oo kiva, että ihmiset edes yrittää laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä klassikkoaloituksia: Tänään alkaa uusi elämä jne. Pari päivää tulee viestejä ja sitten ketju hiljenee mystisesti ja lopullisesti :D
Minä aloitin pätkäpaaston vajaat kolme vuotta sitten. Täällä oli pitkä ketjua aiheesta, kirjoitin siihen itsekin. Ketjua ei ole näkynyt aikoihin, mutta pätkäpaastoilen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Huh, meinasin kirjoittaa kaunako kestää, ennekuin tulee eka negatiivinen kommentti, mutten ehtinyt.
Eikö se oo kiva, että ihmiset edes yrittää laihduttaa?
Hmm - "laihduttaminen" nyt vaan on toimimaton tapa kehon rakenteen muuttamiseksi. Lähinnä lihasmassa vaan kuihtuu, tulee painon jojoilua ja tilanne vain pahenee.
Jos haluaa painonsa kuriin niin sopii ensin kasvattaa _lihasmassaa_.
Ja silloin ei saa olla kalorivajetta.
Älkää aloittako liian agressiivisesti, muuten jää kesken. Pikkuhiljaa jätätte niitä epäterveellisiä asioita pois ruokavaliosta.
Juu tollaseen kuntoon ku oot mässänny ittes, nii unohda lääkkeet. Muuta sun elintavat, raskain mutta ainut vaihtoehto mikä sua auttaa. Ja saat elinvuosia lisää. Terve ruoka + se liikunta.
Aloitin jo. Olen herkuttomalla = herkkuja vain juhlissa ja silloinkin kohtuudella. Toki muutaman kerran olen tästä lipsunut ja ostanut esimerkiksi 6 irtokarkkia. Kyllä, juuri ne 6 jotka maistuu parhaalta myös siitä puolen kilon pussista syötynä.
Tämän lisäksi proteiinia reilusti. Nykyään saatan syöda vaikkapa lounaalla ruoan kanssa yhden maitorahkan, sen sijaan, että söisin leivän. En kuitenkaan syömisen suhteen ole kovin tarkka, pääasia, että syön vähän kerrallaan ja aina jotain proteiinipitoista myös.
Nyt on parin kuukauden aikana lähtenyt kolmisen kiloa, alkupainon punnitsin vasta pari viikkoa herkuttoman alun jälkeen, juuri siksi, ettei joku nestepöhö anna väärää kuvaa painonpudotuksesta.
Tavoitteena on jatkaa vielä 8 kilon verran herkutonta ja pyrin myös siihen, että jatkossakin söisin herkkuja ja myös muuta ruokaa kohtuudella.
Muistakaa muuten, että mikäli noudatatte jotain periaatetta, niin ei se, että joskus vedät pizzan, ison pussin karkkia tai muuten vaan övereitä, ole mikään oikeutus lopettaa hyvin toimivaa juttua. Toki jos juttu ei toimi hyvin, vaan vaatii jatkuvaa taistelua, kannattaa yrittää keksiä joku juttu, joka toimii.
Ehkä joku suljettu sos.mediassa oleva kanava olisi hyvä? Sitoutuneet mukana, säästyy paljolta negatiiviselta kommentoinnilta.
Kerrotko ap mitä lääkkeitä sait ja kenen määräämänä? Haluaisin itselin kunnon kickstartin tähän painonpudotus- ja elämäntapojenmuutosprojektiin. Oma käsitys on ettei julkiselta saa resepotiä. Olen melkein samoissa mitoissa.
Ei täällä nykyisin voi enää mitään yhteistä aloittaa tyyliin kannustetaan toisiamme,vaikkapa juuri laihduttamaan, kuntoilemaan, tupakointia lopettamaan.
Tästä palstasta on tullut ilkeitten pikkupoikina esiintyvien omahyväisten trollien temmellyskenttä. Jos nuo typerät kommentit jätettäisiin välistä, jos ei aihe muuten kiinnosta.
Ikävää, että täällä on ikäviä juttuja. Minulle tämä on nyt todellinen tilanne.
Miten esim. Facebookissa pääsisi alkuun ryhmän kanssa? En halua kaikille kuuluttaa että olen lihonut 60kg.
Minusta on hyvä ottaa vastaan kaikki apu laihduttamisen tueksi. Minulla on vielä mielialalääkkeet tuon burnoutin takia ja niistä en luovu. Juuri viiteen vuoteen olen lihonut.
Millähän aikataululla voisin painaa sen 75kg? -55kg. En ehdi nyt pikaisia ratkaisuja, vaan paluuta entiseen elämään.
Ap
Mua kiinnostais lääkkeet myös, mutta haittavaikutukset pelottaa. Itsekin yli 100 kg, tuli myös viimeisen viiden vuoden aikana, 2019 olin vielä normaalipainossa.
Olen yrittänyt laihdutusta ja elämäntapamuutosta jo tsiljoona kertaa, ei onnistu niin tuntuu, että lääkkeet on mun ainoa toivo.
No, mikäpäs siinä. Aloitin noin kuukausi sitten ruokavalion muutokset ja paino on laskenut viisi kiloa. Alkupainoni oli muhkeat 142 kg ja nyt siis 137. Pituutta 176 cm. Olen karsinut herkut pois ja lisännyt kasvisten määrää. Liikuntaa en vielä ole lisännyt, sen vuoro on vasta sitten, kun olen saanut kunnolla painoa pois ja silloinkin jotain nivelystävällistä kuten pyöräilyä.
N50
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. Facebookissa pääsisi alkuun ryhmän kanssa? En halua kaikille kuuluttaa että olen lihonut 60kg.
Minusta on hyvä ottaa vastaan kaikki apu laihduttamisen tueksi. Minulla on vielä mielialalääkkeet tuon burnoutin takia ja niistä en luovu. Juuri viiteen vuoteen olen lihonut.
Millähän aikataululla voisin painaa sen 75kg? -55kg. En ehdi nyt pikaisia ratkaisuja, vaan paluuta entiseen elämään.
Ap
Järkevä painonpudotustahti on 1-2 kiloa kuukaudessakin. Nopeampikin on mahdollista, mutta yleensä se menee kestämättömällä pohjalla, eli on niin paljon rajoituksia, ettei niihin pysty sitoutumaan pitkälle aikavälille. Oikeastaan mitään patenttiratkaisua ei ole, sun pitäisi itse keksiä sulle itselle sopiva ratkaisu johon pystyt sitoutumaan ja luottamaan prosessiin.
Omasta kokemuksesta voin kertoa muutaman itselleni toimineen ratkaisun:
Punnitsen itseni melkein joka aamu aina vessakäynnin jälkeen paljaaltaan. Toki tässä voi käyttää vaikkapa aina samaa kylpytakkia tms. ei sillä painolla itsellään ole mitään merkitystä, punnitus on ainakin itselle siinä mielessä tärkeä, että näen etenemiseni. Yksittäiset painotkaan eivät ole tärkeitä, tärkeintä on vaikkapa parin viikon jaksolla laskeva trendi. Painot merkitään ylös ja siten niistä näkee edistymisen. Kun paino putoaa hitaasti, voi tulla tunne, ettei se putoa ollenkaan, mutta tämä mustaa valkoisella näyttää, että paino kyllä putoaa.
Pieni annoskoko ja niihin sisältyvä riittävä proteiini. Jos ruokaväli on venähtänyt syystä tai toisesta ylipitkäksi, kannattaa ensin syödä vähän ja vaikkapa puolen tunnin - tunnin päästä lisää. Mutten menee helposti överiksi. Iso annos venyttää vatsalaukkua ja sen seurauksena seuraavienkin ruokailujen ruokamäärät kasvaa. Sitä kannattaa siis välttää parhaansa mukaan.
Riittävä proteiininmäärä joka ruoalla. Pitää samalla energiamäärällä nälkää paremmin kuin hiilarihöttö
Kalorittomat juomat. Juon maitoa melkein joka päivä, mutta muuten kaikki juomat ovat vettä, vissyä tai vaikka pepsimaxia.
Voimaharjoittelu. Tämä ei toki ole välttämätöntä, mutta säästää tai jopa lisää lihasmassaa. Lihasmassa lisää energiankulutusta, joten sitä ei kannata laihduttaa pois. Voimaharjoitteluun ei tarvitse mitään salikortteja tai muuta, netistä löytyy lukematon määrä erilaisia kuntopiirejä ja kehon painolla tehtäviä harjoituksia. Kuntosali sinänsä on ihan hyvä ratkaisu, mutta onnistuu ilmankin. Jos on varaa, niin muutama PT-tunti ja sieltä ohjelma jota noudattaa, joko salilla tai kotona.
Ja kaikista tärkein juttu on se, että mikäli satunnaisesti meneekin vaikka viihteellä porsasteluksi, niin se ei ole syy lopettaa.
Onko kellään tiedossa ilmaista äppiä mikä auttaisi painonhallinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tiedossa ilmaista äppiä mikä auttaisi painonhallinnassa?
Fat Secrets
Minä olen 180cm 74kg ja silti läski.
Haluan liittyä mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kilo viikossa on se hyvä tahti. Alkuun voi lähteä enemmänkin. Se on se realistinen tahti.
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Miten minä saan huomenna sanottua lääkärille että painan 130kg. Siis en raskaananaan painanut sataa kiloa. Nyt olen löytänyt pohjani. Täältä ei ole kuin tie ylöspäin ja painolla hallitusti alaspäin.
Olen niin lihava, että en kehtaa mennä salille ennen kun laihdun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Miten minä saan huomenna sanottua lääkärille että painan 130kg. Siis en raskaananaan painanut sataa kiloa. Nyt olen löytänyt pohjani. Täältä ei ole kuin tie ylöspäin ja painolla hallitusti alaspäin.
Olen niin lihava, että en kehtaa mennä salille ennen kun laihdun.
Ap
Aloita kävelylenkeillä ja kotijumpalla. Liikunta ei laihduta, se auttaa pitämään sen painon kurissa.
Aloita vaikka 1/2 tunnin kävelylenkeillä 3 krt viikossa. Ja pari kotijumppaa, missä teet koko vartalon lihaskunnon. Siitä on hyvä aloittaa.
joo