Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!

Vierailija
10.06.2024 |

Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.

Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.

Kommentit (374)

Vierailija
181/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa enemmän elareita kuin Mikko Koivu 😂

Vierailija
182/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se teini muuttaa sille varakkaalle isälleen

Todennäköisesti sairaeläkeläisellä äidillä on enemmän aikaa lapselle. Ja teini voi kyllä ihan itse päättää. 

Ei teinit oikein sitä aikaa vanhemmilta halua. Kaverit on usein tärkeämpiä. Ja rahaa kyllä kuluu kun viettää aikaa kavereiden kanssa. Ihmettelen kyllä miksi teini haluaisi asua työkyvyttömän vanhemman kanssa.

Miten se työkyvyttömyys vaikuttaa vanhemmuuteen? Itse olen aikuinen, mutta olisin teininä asunut tuhatprosenttisesti ennemmin vakavasti sairaan äitini kanssa kuin kovatuloisen kusipäisen isäni kanssa. 

Ennenkaikkea tässäkin tapauksessa niitten tulojen osalta. Ja toisaalta kuka teini viihtyy noin katkeran vanhemman kanssa kuin mitä ap on. Toki typerä provohan tämä on, mutta vaikka onkin niin ei ap mitään vanhemmuuden mitallia ansaitse juuri senkään vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa enemmän elareita kuin Mikko Koivu 😂

Ja äiti kehtaa käyttää rahat kaikkeen muuhun paitsi lapsen elatukseen. Sääli lasta.

Vierailija
184/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa. 

400 € ei riitä kuin yhteen baari-iltaan, missä kuplassa oikein elät?

Ja siitähän se isä on vihainen kun se 400€ on pois hänen baari-illoistaan.

Vierailija
185/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua loppuun asti, mutta tuo on yleinen ongelma, että lapsi on välikapulana, kun halutaan kiusata äitiä.

En ole mikään asiantuntija, mutta kyllä tuollaiseen touhuun täytyy puuttua korkeammalta taholta. Se ei ole lasta kohtaan oikein, että joutuu kärsimään p@skasta isästään.

En jaksa lukea ketjua loppuun asti, mutta yleinen ongelma on myös se, että lapsi on välikapulana kun halutaan kiusata ISÄÄ.

Tätä tapahtuu ihan molempiin suuntiin. En sano, että tässä kyseisessä tapauksessa isää kiusataan, mutta esim. jo aiemmin mainitsemani veli on kärsinyt tästä jo muutaman vuoden.

Vierailija
186/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa. 

400 € ei riitä kuin yhteen baari-iltaan, missä kuplassa oikein elät?

Ja siitähän se isä on vihainen kun se 400€ on pois hänen baari-illoistaan.

Kyllähän se pistää vihaiseksi kun äiti hassaa baariin lapsen elatukseen tarkoitetut rahat.

Vierailija
187/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että elatusmaksut voisi ohjata suoraan yli 12v. lapsen tilille johon lähivanhemmalla ei ole pääsyä. Sen ikäinen osaa jo käyttää rahat hyödykseen.

Pitäisi olla laki ettei lasta saa siittää jos ei kiinnosta sen elatus.

Lapsen elatus miehiä kiinnostaa ei läskin siiderivalaan elatus.

Ja äiti sitten alkaa sitten periä 12-vuotiaalta lapselta vuokraa, osuutta sähkö-ja vesimaksuista jne.?

Se mikä näitä Suomen toooodella maltillisten elatusmaksujen kanssa kipuilevia ihmisiä useimmiten yhdistää on se, että lapsen ottaminen omaan hoitoon kiinnostaa kuin kasa kiviä.

Vierailija
188/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki, että kun ero tulee, elatusmaksut olisivat aina automaattisesti 25% tuloista. Tällä tavalla vältytään siltä, että "isä" yrittäisi luikerrella vastuutaan lapsen elättämisestä, koska on todella julmaa kostaa omalle lapselleen siitä, että on huonoissa väleissä eksäänsä. Jos tämä lapsen siittäjö päättääkin heittäytyä työttömäksi "en maksa!" periaatteella, siitä huolimatta menisi sen työttömyys rahoista se 25%

Ja miksi juuri 25%? No jos aikuisella ihmisellä ei ole lapsia, on aikuinen vastuussa 100% vain ja ainoastaan itsestään. Useimmilla kuitenkin on lapsi/lapsia jotka elävät riippuvuus suhteessa vanhempaansa. Ja koska useimmat tienaa jotain 2000-3000€ väliltä, tekee se 25% pakko ainoastaan 500-750€ joten siittäjälle jää edelleen 1500-2250€ itselleen 

25% on aika paljon. Missä meinaat asua, jos tienaat vaan tonnin ja maksat siitä 250€ elaria? Etävanhempikin tarvitsee kodin ja ruokaa. Muuten ihan ok ajatus. 

Vierailija
189/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Elatusmaksut saa käyttää lapsen yleiseen elatukseen, johon huomioidaan lapsen osuus asumiskuluista(mukaanlukien sähkö, vesi, vakuutukset), ruoka, vaatteet jne ja erityisiin kustannuksiin, jotka ovat

päivähoitokulut Päivähoidon tosiasialliset kustannukset, kuitenkin enintään sen suuruisina mitä ne olisivat julkisessa päivähoidossa. Tätä korkeammat kustannukset voidaan huomioida jos etävanhempi on ollut mukana päättämässä kalliimmasta hoidosta tai jos se on lapsen edun mukaista (esim. pitkäaikaista hoitosuhdetta tutussa päiväkodissa ei yleensä kannata katkaista).

koululaisen aamu- ja iltapäivätoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminnan hinnat vaihtelevat mm. järjestäjän sekä toiminnan luonteen ja laajuuden mukaan. Tässä voidaan huomioida toiminnasta aiheutuvat perustellut kulut. Keskeistä ovat lapsen toiveet sekä kulujen kohtuullisuus.

koulutuskustannukset Koulutuskustannuksia voi aiheutua esim. oppikirjoista, lukukausimaksuista ja koulumatkoista. Oppivelvollisuuden jälkeisten opintojen kohdalla edellytyksenä voi olla, että etävanhempi on ollut mukana päättämässä koulutukseen hakeutumisesta. Esim. lukio-opetusta pidetään kuitenkin nykyään kansalaisen peruskoulutukseen kuuluvana, eikä sen kustannusten huomiointi siten edellytä etävanhemman suostumusta. Tässä huomioidaan kohtuulliset kustannukset todellisen suuruisina, eli niistä vähennetään lapselle opintotukilain nojalla mahdollisesti maksettava opintoraha.

erityisen harrastuksen kustannukset Osa lasten yleisimmistä harrastuskuluista on jo huomioitu yleisissä kustannuksissa. Erityisestä harrastuksesta aiheutuvat vähäistä suuremmat kulut voidaan kirjata tähän jos etävanhempi on ollut päättämässä harrastuksen aloittamisesta tai jos kulut ovat kohtuullisia sekä perusteltuja lapsen taipumukset ja toiveet huomioiden.

vakuutusmaksut Tässä voidaan huomioida esim. lapsen tapaturma- ja sairauskuluvakuutusten kustannukset jos etävanhempi on ollut mukana päättämässä vakuutuksen ottamisesta tai maksut ovat muuten perusteltuja. Perusteltuina voidaan pitää lasten yleisimpiä vakuutuksia jos maksut ovat kohtuullisia.

erityiset terveydenhoitokustannukset Vähäiset ja satunnaiset terveydenhoitokulut on jo laskettu yleisiin kustannuksiin. Tässä kohdassa voidaan huomioida esim. lapsen pitkäaikaisen, kroonisen sairauden aiheuttamat kustannukset sen suuruisina mitä ne olisivat julkisessa terveydenhuollossa.

muut erityiset kustannukset

Vierailija
190/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sairaeläkeläisellä äidillä on enemmän aikaa lapselle. Ja teini voi kyllä ihan itse päättää. 

Ei teinit oikein sitä aikaa vanhemmilta halua. Kaverit on usein tärkeämpiä. Ja rahaa kyllä kuluu kun viettää aikaa kavereiden kanssa. Ihmettelen kyllä miksi teini haluaisi asua työkyvyttömän vanhemman kanssa.

Miten se työkyvyttömyys vaikuttaa vanhemmuuteen? Itse olen aikuinen, mutta olisin teininä asunut tuhatprosenttisesti ennemmin vakavasti sairaan äitini kanssa kuin kovatuloisen kusipäisen isäni kanssa. 

Kaikki eivät kuuntele nuoria ja manipuloivat heitä, käyttävät myös hyväksi nuorten tunnetiloja. Onneksi jotkut saavat itse valita järkevästi. Kaikki eivät saa tai ole järkeviä.

Vierailija
191/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenkaikkea tässäkin tapauksessa niitten

Minusta ap ei ole katkera. Miten se katkeruus näyttäytyy sinulle?

Vierailija
192/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole tuollaista ennen kuullut, että ex tulee suunnilleen tarkastamaan teidän jääkaapin että mitä ruokaa ostat. Pelottavan kontrolloiva tyyppi. Pidä puolesi. 

Mulla oli samanlainen ja nyt se vei ne lapsetkin kokonaan. En viitsi kertoa hänen elämäntyylistä tai saan kohta takaisin ne lapset. 🤣

Ihan kuin olisit iloinen siitä, että ex vei sinulta lapsetkin?

Vierailija
193/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että elatusmaksut voisi ohjata suoraan yli 12v. lapsen tilille johon lähivanhemmalla ei ole pääsyä. Sen ikäinen osaa jo käyttää rahat hyödykseen.

Pitäisi olla laki ettei lasta saa siittää jos ei kiinnosta sen elatus.

Lapsen elatus miehiä kiinnostaa ei läskin siiderivalaan elatus.

Ja äiti sitten alkaa sitten periä 12-vuotiaalta lapselta vuokraa, osuutta sähkö-ja vesimaksuista jne.?

Se mikä näitä Suomen toooodella maltillisten elatusmaksujen kanssa kipuilevia ihmisiä useimmiten yhdistää on se, että lapsen ottaminen omaan hoitoon kiinnostaa kuin kasa kiviä.

Tässähän se näkyy kuinka paljon suomalaisäidit välittävät lapsistaan. Meinaavat vuokraa periä :D

Vierailija
194/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko selkeämpää, jos ne elatusmaksut, lapsilisät yms. lapsen "tulot" laitettaisiin kokonaan omalle tilille ja lapsi maksaa sieltä itse kaikki omat menonsa? Jos rahat eivät riitä johonkin isompaan, niin siitä voi sitten neuvotella erikseen.

Lähivanhemman osuus elatuksesta voi sisältää näitä kuluja mm. asumisesta, sähköstä, vedestä jne. Lähivanhemman osuuden voi myös siirtää lapsen tilille, josta lapsi maksaa sitten takaisin tai vaihtoehtoisesti tämä voidaan merkitä exceliin, jolloin konkreettista rahaa ei tarvitse siirtää (lähivanhemmalta lapselle ja taas takaisin). 

Pitäkää kirjaa "tuloista" ja menoista, niin on helpompi kaikkien seurata mihin sitä rahaa menee. Ei tarvitse sitten riidellä mututuntuman mukaisista laskelmista.

Lapsella on oikeus turvalliseen lapsuuteen. Hänen ei kuulu ottaa vanhemmilleen kuuluvia velvollisuuksia hoitaakseen. Kyllä

Miksi ap ei siis halua tarjota lapselleen turvallista lapsuutta? Eikö muka ajokortin maksaminen ole lainkaan äidin tehtävä, jos lapsi syrjäytyy, kun ei sellaista saa?

Vierailija
195/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko selkeämpää, jos ne elatusmaksut, lapsilisät yms. lapsen "tulot" laitettaisiin kokonaan omalle tilille ja lapsi maksaa sieltä itse kaikki omat menonsa? Jos rahat eivät riitä johonkin isompaan, niin siitä voi sitten neuvotella erikseen.

Lähivanhemman osuus elatuksesta voi sisältää näitä kuluja mm. asumisesta, sähköstä, vedestä jne. Lähivanhemman osuuden voi myös siirtää lapsen tilille, josta lapsi maksaa sitten takaisin tai vaihtoehtoisesti tämä voidaan merkitä exceliin, jolloin konkreettista rahaa ei tarvitse siirtää (lähivanhemmalta lapselle ja taas takaisin). 

Pitäkää kirjaa "tuloista" ja menoista, niin on helpompi kaikkien seurata mihin sitä rahaa menee. Ei tarvitse sitten riidellä mututuntuman mukaisista laskelmista.

Lapsella on oikeus turvalliseen lapsuuteen. Hänen ei kuulu ottaa vanhem

Sun gaslighting-yritykset on onnettomia. Ensinnäkin ajokortti ei liity mitenkään turvalliseen lapsuuteen. Toisekseen, se maksaa jolla on rahaa. Tyhjästä on paha nyhjästä. 

Vierailija
196/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mietitään tätä. Luvut nyt ihan arvauksia mutta hehtaarilla. Vuokra 900eur, vesi 30eur, sähkö 50eur, ruoka 300eur, vakuutukset 100eur. Nämä siis perusmaksuja. Yhteensä 1380eur. Sinun osuus puolet, lapsen kulutus puolet. Eli 690eur sinulle, lapsen osuudesta 1/2 sinulle 690/2= 345eur. Koska olethan sinäkin velvollinen elättämään lapsesi niin siksi lapsen kuluista 50% kuuluu sinulle. 

Muita menoja voidaan laskea lapselle 100eur/kk. Koulujuttuja, matkalippua tms. Nämä kulut ovat suoraan lapsen kuluja joten 50/50 vanhempien kesken. 50eur/hlö.

Yhteensä isän osuus on 345eur + 50eur = 395eur. Hienosti riittää 400/kk.

Lapsilisän voit käyttää miten parhaaksi näet mutta suosittelen hankkimaan vaatteita yms lapselle. Siihen se on tarkoitettu. 

Kännykän lasku on 25eur/kk. On huomioitu muissa kuluissa.

Kun lapsi täyttää 17v niin totta. Loppuu lapsilisä. Ehkä silloin voi isän kanssa neuvotella 60eur lisämaksusta vuodeksi. Kun täyttää 18 niin loppuu elaritkin.

Läppäriä ei tarvitse hankkia joka kk uutta. Sen hankinnasta kannattaa neuvotella isän kanssa ja maksaa 50/50.

Suomessa on yleinen terveydenhuolto. Jos käytät yksityisellä lastasi niin neuvottele isän kanssa kustannuksista tai maksa itse. Perusterveydenhuollon poliklinikkamaksu on huomioitu muissa kuluissa.

Asunnon kulut tulee suhteuttaa myös äidin tuloihin. Jos asutte kahdestaan niin silloin ei tarvita isoa asuntoa jos sinulla ei ole isompaan varaa. Isän ei edelleenkään tarvitse kannatella sinun elintasoasi vaan hoitaa lapsensa elatusta. Jos asut omistusasunnossa niin vielä vähemmän. Tällöin lainanlyhennykset ovat suoraan vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Muuten tässä olisi kyseessä tulonsiirto suoraan sinulle. Kouluja on ympäri kaupunkia. Toki ikävää vaihtaa koulua mutta ei ole suora peruste asuinpaikalle.

Elämä ei ole kuin Foodoran mainoksessa. Jos "koska minä haluan" on punainen lanka niin silloin voi olla, että tulee pettymään.

Vierailija
197/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole tuollaista ennen kuullut, että ex tulee suunnilleen tarkastamaan teidän jääkaapin että mitä ruokaa ostat. Pelottavan kontrolloiva tyyppi. Pidä puolesi. 

Mulla oli samanlainen ja nyt se vei ne lapsetkin kokonaan. En viitsi kertoa hänen elämäntyylistä tai saan kohta takaisin ne lapset. 🤣

No täytyy nyt sanoa että jos vielä tässä vaiheessa itkeä pillittäisin kotonani niin olisin huolissani. Ei sitä loppuelämää surkutella. Asiat on hoidettu, tunteet tunnettu niin iloa alkaa palaamaan elämään ja ajatuksia tulevaisuudesta. Ja toisaalta kyllä olenkin iloinen tässä vaiheessa, saan kai olla? 😊

Vierailija
198/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole hänenkin lapsiaan?

Vierailija
199/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki, että kun ero tulee, elatusmaksut olisivat aina automaattisesti 25% tuloista. Tällä tavalla vältytään siltä, että "isä" yrittäisi luikerrella vastuutaan lapsen elättämisestä, koska on todella julmaa kostaa omalle lapselleen siitä, että on huonoissa väleissä eksäänsä. Jos tämä lapsen siittäjö päättääkin heittäytyä työttömäksi "en maksa!" periaatteella, siitä huolimatta menisi sen työttömyys rahoista se 25%

Ja miksi juuri 25%? No jos aikuisella ihmisellä ei ole lapsia, on aikuinen vastuussa 100% vain ja ainoastaan itsestään. Useimmilla kuitenkin on lapsi/lapsia jotka elävät riippuvuus suhteessa vanhempaansa. Ja koska useimmat tienaa jotain 2000-3000€ väliltä, tekee se 25% pakko ainoastaan 500-750€ joten siittäjälle jää edelleen 1500-2250€ itselleen 

Kannatan. Ja tämä summa menisi lapsen nimissä olevalle tilille, josta lähivanhempi voisi siirtää rahoja vain etävanhemman luvalla. Näin lapsen elatusmaksuja ei käytettäisi mihinkään muuhun kuin lapsen kuluihin. Ei siis asunnon vuokraan kuin lapsen oman huoneen osalta (vuokra 900 e/kk, asumistuki 150 e, neliöitä 60, lapsen huone 9 neliötä = lapsen huoneen osuus 112,5 e eikä suinkaan 450 e, kuten moni olettaa).

Älä hanki lapsia, jos et itse kykene lapsiasi elättämään!

Vierailija
200/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verojen maksu ei taida olla tuttu asia sinulle?? Meinaatko että useammat tienaavat netto 2-3k /kk? Jos näin on niin mikä ihmeen hätä täällä sitten on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän