Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
Minulla myös lähipiirissä vastaava tapaus. Kumppanuusvanhemmaksi lähdettiin ja nyt lasten äiti kiskoo kaiken minkä irti saa kilttimiehestä. Katkeroitui, kun itse ihastui ja rakastui mieheen, mutta mies ei lämmennyt häneen. Nyt sitten kostetaan mahdollisimman korkeilla elareilla, ei anneta huoltajuutta ja tapaamiset menee vain siellä missä äiti haluaa (eri paikkakunnalla) ja silloin kun hän haluaa. Elareiden ulkopuolella maksattaa kaikki kalliit kulut kuten turvaistuimet, rattaat, vakuutukset, lääkärikulut, yli 100 euron leikkikalut.
Että kyllä ne naisetkin osaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole tuollaista ennen kuullut, että ex tulee suunnilleen tarkastamaan teidän jääkaapin että mitä ruokaa ostat. Pelottavan kontrolloiva tyyppi. Pidä puolesi.
Mulla oli samanlainen ja nyt se vei ne lapsetkin kokonaan. En viitsi kertoa hänen elämäntyylistä tai saan kohta takaisin ne lapset. 🤣
Ihan kuin olisit iloinen siitä, että ex vei sinulta lapsetkin?
Eikö ne ole hänenkin lapsiaan?
Kyllä ovat mutta raha ja viha sekä valehtelu määräävät tässä yhteiskunnassa. Aina ne oikeudet eivät päde yhtään mitenkään. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla laki, että kun ero tulee, elatusmaksut olisivat aina automaattisesti 25% tuloista. Tällä tavalla vältytään siltä, että "isä" yrittäisi luikerrella vastuutaan lapsen elättämisestä, koska on todella julmaa kostaa omalle lapselleen siitä, että on huonoissa väleissä eksäänsä. Jos tämä lapsen siittäjö päättääkin heittäytyä työttömäksi "en maksa!" periaatteella, siitä huolimatta menisi sen työttömyys rahoista se 25%
Ja miksi juuri 25%? No jos aikuisella ihmisellä ei ole lapsia, on aikuinen vastuussa 100% vain ja ainoastaan itsestään. Useimmilla kuitenkin on lapsi/lapsia jotka elävät riippuvuus suhteessa vanhempaansa. Ja koska useimmat tienaa jotain 2000-3000€ väliltä, tekee se 25% pakko ainoastaan 500-750€ joten siittäjälle jää edelleen 1500-2250€ itselleen.
Unohditkohan jotain aika oleellista noista tuloista? Nimittäin verot! Käteenhän ei todellakaan jää 3000 euroa 3000 euron tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisiin kustannuksiin kuuluvat mm. vaatteet, ravinto ja tavanomaiset harrastukset. Niiden määrä on porrastettu lapsen iän mukaan seuraavalla tavalla:
06-vuotiaat lapset: 305 euroa kuukaudessa
712-vuotiaat lapset: 356 euroa kuukaudessa
1317-vuotiaat lapset: 480 euroa kuukaudessa.
Elatuskulut jaetaan MOLEMPIEN vanhempien kesken. MOLEMMAT vanhemmat maksavat elatuskulut YHDESSÄ.
Kyllä, ja omien tulojensa suhteessa. OMIEN TULOJENSA.
Mistä tuon keksit? Ei etävanhemman tarvitse maksaa 100% lapsen menoista, jos lähivanhempi on tuloton! Laki lähtee siitä, että vanhempi huolehtii elatuksesta kykynsä mukaan!
Ap:n tapauksessa lapselle olisi parempi asua kokonaan is
Elatuksesta kykynsä mukaan huolehtiminen tarkoittaa juuri sitä, että etä maksaa 100 % lapsen kuluista, jos lähin tulot ovat tarpeeksi pienet. Jos kummankin tulot ovat pienet, tulee toimeentulotuki mukaan.
Mutta eikö olisi aika kohtuutonta, että etä tienaa 7000 eur/kk, ja yhteiskunta alkaisi elättämään lasta, koska lähi on työkyvytön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole tuollaista ennen kuullut, että ex tulee suunnilleen tarkastamaan teidän jääkaapin että mitä ruokaa ostat. Pelottavan kontrolloiva tyyppi. Pidä puolesi.
Mulla oli samanlainen ja nyt se vei ne lapsetkin kokonaan. En viitsi kertoa hänen elämäntyylistä tai saan kohta takaisin ne lapset. 🤣
Kyllä ovat mutta raha ja viha sekä valehtelu määräävät tässä yhteiskunnassa. Aina ne oikeudet eivät päde yhtään mitenkään. Valitettavasti.
Mitkä oikeudet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se elatusmaksu ole muuton korvamerkittyä.
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Isän arvo ymmärretään vasta aikuisena, oli erossa tai ei. Lapset teininäkin ovat vielä äidin tississä kiinni ja erotilanteessa yleensä menevät äidin helmoihin, vaikka väärässä olisivatkin.
Kyllä, aikuisena ymmärtävät mikä pelkuri isä oli kun lähti ja jätti perheen yksin äidin elätettäväksi ja hoidettavaksi. Moni ei pidä isäänsä sen jälkeen mitään yhteyttä. Tietävät että äiti ei lähde eikä hylkää, saa apua aina kun pyytää ja pyytämättäkin äiti muistaa ja huolehtii eli välittää, rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisiin kustannuksiin kuuluvat mm. vaatteet, ravinto ja tavanomaiset harrastukset. Niiden määrä on porrastettu lapsen iän mukaan seuraavalla tavalla:
06-vuotiaat lapset: 305 euroa kuukaudessa
712-vuotiaat lapset: 356 euroa kuukaudessa
1317-vuotiaat lapset: 480 euroa kuukaudessa.
Elatuskulut jaetaan MOLEMPIEN vanhempien kesken. MOLEMMAT vanhemmat maksavat elatuskulut YHDESSÄ.
Kyllä, ja omien tulojensa suhteessa. OMIEN TULOJENSA.
Mistä tuon keksit? Ei etävanhemman tarvitse maksaa 100% lapsen menoista, jos lähivanhempi on tuloton! Laki lähtee siitä, että vanhempi huolehtii elatuksesta kykynsä mukaan!
Ap:n
Tässä tapauksessa etävanhemmalle tulisi määrätä 100% elatusvastuu. Tuloerot ovat niin suuret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Isän arvo ymmärretään vasta aikuisena, oli erossa tai ei. Lapset teininäkin ovat vielä äidin tississä kiinni ja erotilanteessa yleensä menevät äidin helmoihin, vaikka väärässä olisivatkin.
Kyllä, aikuisena ymmärtävät mikä pelkuri is
Juuri näin. Minä olen edelleen vihainen isälleni, joka hylkäsi sairaan äitini. Toisaalta olen hänelle vihainen monesta muustakin asiasta. Sitä niittää mitä kylvää. Välimme isän kanssa eivät ole lämpimät eikä ne koskaan tule olemaan.
Älä hanki lapsia jos et itse kykene elättämään! Todellakin. Älkää naiset tehkö lapsia ennen kuin on rahaa säästettynä niin paljon että pystyt yksin elättämään lapsesi. Yksin kuitenkin jäät. Miehiin ei voi luottaa. Lähtevät heti kun vehje saa vainun uudesta pllusta. Tai ei nyt enää huvita leikkiä isää. Vastuuta ei ole mistään koskaan yhdelläkään miehellä.
"Kyllä, aikuisena ymmärtävät mikä pelkuri isä oli kun lähti ja jätti perheen yksin äidin elätettäväksi ja hoidettavaksi. Moni ei pidä isäänsä sen jälkeen mitään yhteyttä. Tietävät että äiti ei lähde eikä hylkää, saa apua aina kun pyytää ja pyytämättäkin äiti muistaa ja huolehtii eli välittää, rakastaa."
Lapsihan voi silti asua isällään vaikka äiti auttaisikin? Vai äitikö hylkää vain siinä tapauksessa jos lapsi valitseekin asua isällään?
Elatusmaksu on tarkoitettu kaikkia lapsen elantokuluja varten, ei siis todellakaan pelkkään ruokaan. Miehet ovat näissä asioissa usein aivan ääliöitä kun luulevat että joku pystyy nostamaan omaa elintasoaan heidän maksamilla elareilla. Kyllä ne kaikki menee lapsen kuluihin ja hyvä jos edes riittää siihen puoliin kuluista.
Turhaan ap vaivaat päätäsi moisella ja annat toisen kontrolloida edes ajatuksen tasolla itseäsi.
Niin kauan kuin huolehdit että teillä on katto pään päällä ja kaikki muu tarpeellinen, niin exälläsi ei ole mitään sananvaltaa siihen kuinka käytät rahaa.
Yksinkertaisesti: Lakkaa kuuntelemasta exäsi ulinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä oikeudet?
Kysytkö sinä kaikkien näiden sivujen jälkeen vielä onko toisella huoltajalla olemassa oikeuksia tai niillä alaikäisillä lapsilla? No ei kuule varmana ole jos näin päätetään. Oletin että olisi samnalaiset oikeudet mutta ei vain ole. Ihmeiden aika ei ole koskaan ohitse. Mutta koska oikeuteni ovat mitätöity ja viety kuten lastenkin oikeudet niin minullahan on täysi oikeus itseeni loppuelämäni eikä minkäänlaista vastuuta asioista tai velvollisuutta ottaa osaa mihinkään. Isät eivät väsy ja raha kantaa elämässä myös lapsia. Tapetaan tunteet ja jatketaan elämää.ä kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Jos minä pystyn tähän kaikkeen ja hyvin pienikin lapsi niin pystytte te muutkin. Ahdistus, suru, kipu ja tuska menee ohitse, sen lupaan kaikille ja se mikä ei tapa, se vahvistaa. Kiitos kaikille. Olette rakkaita, älkää tapelko. 🖤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, aikuisena ymmärtävät mikä pelkuri is
No näinhän sitä äkkiä luulisi, näin minäkin luulin. Väärässä olin.
Olennaista on se, että elatusavusta jokainen sentti menee lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat mutta raha ja viha sekä valehtelu määräävät tässä yhteiskunnassa. Aina ne oikeudet eivät päde yhtään mitenkään. Valitettavast
Note to myself; Muista oikolukea 💡
Tuon keskusteluun yh isän tulokulman. Exällä ja minulla 3 lasta. 5, 8 & 11-vuotiaat. Lapset ovat minulla. Äiti tapaa heitä 2 krt/kk jos nyt joutaa. Yleisesti on viikonloput menneet ihan hyvin mutta aika useasti just silloin on se viikonloppu sovittu jotain muuta ja jne jne..
Ero tuli ja hän vaati lapsia itselleen. Ei onnistunut koska hänellä ei ollut asuntoa, tuloja sillä hetkellä eikä autoa. Autoa tarvitaan täällä vähän metsän puolella ihan kaikkeen. Omakotitalo jossa perheemme eli on minun. Hän joutui muuttamaan melko kauas vuokralle.
Lastenvalvojalla hän ilmoitti suureen ääneen että 700eur per lapsi olisi kohtuullinen elatusmaksu. Ja valvoja komppasi koska minulla oli elatuskykyä. No tämä meni oikeuteen asti. Kehotin monesti exää, että älä lähde tälle tielle. Oikeus katsoi pitkän kamppailun jälkeen, että lasten on parempi olla minun luonani ja nuija kopsahti. Päätökseen vaikutti osittain exän lähettämät sähköpostit joissa hän vannoi kynivänsä minut putipuhtaaksi jne. Tuomari oli sitä mieltä, että hänen kaltaisensa gold diggers (ei nyt just käyttänyt tätä sanaa mutta synonyymia) pilaa muiden naisten maineen.
Tilanne on se, että en ole vaatinut exältä pennin latia elatusta. Jouduin käymään lakimiehen kautta että sain edes lapsilisät itselleni. Näistä hän totesi, että pitäähän hänenkin jollain elää...
Joka kk tulee jokin vaatimus. Viikonloppuna lasten kanssa pitäisi päästä risteilylle, maksa se. Pitää päästä linnanmäelle, maksa se. Pitää ostaa nätit vaatteet mummon hautajaisiin, maksa ne. No en maksa. Jäi kerran kiinni kun maksoin "risteilyn" ja se pitikin sitten perua koska vatsatauti. Ei ollut edes hankkinut lippuja.
Tämä menee ehkä vähän ohi aiheen mutta kuvastaa sitä miten exä kuvittelee, että eron jälkeen olisin vastuussa hänen elintasostaan. Tuossa jo joku kirjoittikin että elatusapu kuuluu lapsen kuluihin ei äidin tai lähivanhemman. Jos en olisi vienyt asiaa lakitupaan voisi tilanne olla se, missä maksaisin 2000eur/kk exälle hänen elämistään vielä reilut kymmenen vuotta. Hänen onnekseen kunta sai lakimieheni laskun koska äidillä oli lastenvalvojan case takana. Tätä ei olisi ikinä pystynyt muuten maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on se, että elatusavusta jokainen sentti menee lapselle.
Ei voi mennä koska jo asuminenkin maksaa. Typeryyttä tämä taistelu. Älkää erotko. Menkää sinne pariterapiaan.
"Kysytkö sinä kaikkien näiden sivujen jälkeen vielä onko toisella huoltajalla olemassa oikeuksia tai niillä alaikäisillä lapsilla? No ei kuule varmana ole jos näin päätetään. Oletin että olisi samnalaiset oikeudet mutta ei vain ole. Ihmeiden aika ei ole koskaan ohitse. Mutta koska oikeuteni ovat mitätöity ja viety kuten lastenkin oikeudet niin minullahan on täysi oikeus itseeni loppuelämäni eikä minkäänlaista vastuuta asioista tai velvollisuutta ottaa osaa mihinkään. Isät eivät väsy ja raha kantaa elämässä myös lapsia. Tapetaan tunteet ja jatketaan elämää.ä kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Jos minä pystyn tähän kaikkeen ja hyvin pienikin lapsi niin pystytte te muutkin. Ahdistus, suru, kipu ja tuska menee ohitse, sen lupaan kaikille ja se mikä ei tapa, se vahvistaa. Kiitos kaikille. Olette rakkaita, älkää tapelko. 🖤"
Oma maailman kuvani ei perustu aihe vapaan trolleihin. Mutta ihan käytännössä vanhemmilla ei juurikaan ole oikeuksia velvollisuuksia kylläkin. Ainoastaan oikeuden huoltajuuteen voi menettää jos siihen ei ole kykenevä.
Tiesitkö että lapset traumatisoitivat kaikesta mitä he eivät saa tai mistä keksivät syyttää? Aina löytyy jotakin syytä. Kaikkea ei vain voi aina saada eikä se ole järkevääkään.