Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
En päätä mitä lapset isällään syövät. Kunhan syövät. Isä ei päätä mitä meillä syödään, kunhan syödään.
Elareita ei voi jyvitellä mihinkään yhteen. 120 henki ja sairasvakuutus. Harrastusmaksut 300. Kulkeminen sinne 200. Jne, jne. Vehkeet vaatteet, kalavieheet puheajat, yms yms. Skootterin vakuutukset ja muut.
Syödään perusruokaa. Jos joku käskisi pihvilihoja elareilla ostelemaan. Nauraisin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7000€ tienaava maksaa jo veroina ne sosiaalituet, että pitääkö se kahdesti ryöstää? 400€ on liian iso elari vaikka olisi pääministeri. 200 piisaa hyvin ja on motivoiva myös sille lapselle.
Pakko sanoa että sääli nousi kyllä rintaan. En tiedä miten sinua on kohdeltu, että mielestäsi rikas vanhempi voi motivointina kasvattaa omaa lastaan köyhyydessä. 200 eur ei riitä hyvä edes ruokaan jos on liikkuva pitkä teinipoika kyseessä. Eteiseen ilmeisesti laitetaan patja lattialle, harrastukseksi käpylehmien rakentaminen ja muuksi vapaa-ajanvietoksi se, että kuuntelee isän matkakertomuksia silloin harvoin kun hän vaivautuu lastaan näkemään. Niin motivoi.
Mulla on kaksi teiniä ja isä maksaa minimielarit, yhteensä 400 euroa eikä senttiäkään yli. Ei ole osallistunut lasten harrastuksiin, mopoihin, rippijuhliin tai ylipäätään yhtään mihinkään. Toinen lapsi käy isällä jouluna ja kesällä viikon verran. Toinen ei halua sinne mennä. Kännipäissään laittelee lapsille välillä viestiä miten kovin rakastaa, mutta ei silti voi nähdä. Lupailee kaiken maailman pelit ja vehkeet hommata, uudet puhelimet jne. mutta eipä ole näkynyt yhtään mitään 12 vuoteen. Huoltajuudesta pitää kiinni kynsin hampain - tähän päivään mennessä ei ole selvinnyt miksi. Kerran sanoi että en halua että sulla on mahdollisuus muuttaa niiden sukunimi kun heillä on isän nimi 😂 . Siksi ei luovu huoltajuudesta ja mm. pankkiasioihin tarvitaan aina erikseen hänen suostumus. Facessa näyttää lasten vauvakuvia ja esittää yh-faijaa 🤦🏼
Meillä 1- ja 2 - vuotiaat lapset ja riitaisa ero. Asun 2 tunnin ajomatkan päässä lapsista ja äiti laski lv:n kanssa minulle 600 euron elatusmaksut. Äiti tienaa hieman paremmin kuin minä ja tekee töitä 3 pv vkossa. Kaverini maksaa kahdesta teinistä yhteensä 450 eur, miten ihmeessä alle 3-vuotiaiden kulut voi olla yli 1600 eur/kk? Lapsilisiä äiti saa 400 eur/kk alle 3-vuotiaista ja oletan että hänen osuus elatuksesta on saman verran kuin minulla, koska tienaa enemmän. Avatkaa joku vähän tätä! Tapaamissopimusta ei olla saatu aikaiseksi, koska äidin mielestä lapsia en saa ottaa kotiini vaan minun pitäisi vuokrata asunto lasten läheltä ja tavata heitä siellä. En tiedä, mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Lähteä varmaan oikeuteen, mutta lapset on varmaan jo kouluikäisiä ennen kun päästään edes käsittelyyn ja siihen mennessä minutkin kynitty kuiviin.
Minkälainen lastenvalvoja maksaa noin suuret elatusmaksut? Olishan sen pitänyt samalla huolehtia siitä että myös tapaamissopimus hoidetaan kuntoon. Isällä on oikeus viedä lapset omaan kotiin eikä todellakaan vuokrata mitään kalliita kämppiä lasten läheltä. Ihan normaalia elämää että ihmiset eroavat ja lapset käyvät isällään hänen omassa kodissa. Tuskin sinä heille mikään ventovieras kuitenkaan olet? Miksi laitoit nimen alle tollaseen elatussopimukseen, mikä on ihan kohtuuton? Palkkaahan nyt nopeasti juristi hoitamaan sun asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa.
400 € ei riitä kuin yhteen baari-iltaan, missä kuplassa oikein elät?
Kamalaa, meneekö baariin noin paljon rahaa. Ei ihme että joillakin ei ole rahaa elämään.
Suoraan kelan laskureista, oletetaan että köyhän äidin bruttotulo on 1300e sairauseläkkeelle, asuu vuokralla teinin kanssa 1000e kaksiossa Forssassa.
Äidin netto 1050e, asumistuki 361e, toimeentulotuki 931e, lapsilisä n.98e, elarit 400e. 2800e käteen, voi kyynel. Kun tonnin vuokra on maksettu, on 1800e rahaa (josta lapsen elatukseen ulkoista rahaa 500e). Kai sen äidinkin kuuluu käteen jääneestä 1300 eurosta osa laittaa lapsensa elatukseen, vuokrakin on jo maksettu. Luulisi jäävän rahaa tarjota lapselle muutakin, kuin makaronia.
Arvaan, että äidin kynsi-ja ripsihuolto lohkaisee ison osan rahoista joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1- ja 2 - vuotiaat lapset ja riitaisa ero. Asun 2 tunnin ajomatkan päässä lapsista ja äiti laski lv:n kanssa minulle 600 euron elatusmaksut. Äiti tienaa hieman paremmin kuin minä ja tekee töitä 3 pv vkossa. Kaverini maksaa kahdesta teinistä yhteensä 450 eur, miten ihmeessä alle 3-vuotiaiden kulut voi olla yli 1600 eur/kk? Lapsilisiä äiti saa 400 eur/kk alle 3-vuotiaista ja oletan että hänen osuus elatuksesta on saman verran kuin minulla, koska tienaa enemmän. Avatkaa joku vähän tätä! Tapaamissopimusta ei olla saatu aikaiseksi, koska äidin mielestä lapsia en saa ottaa kotiini vaan minun pitäisi vuokrata asunto lasten läheltä ja tavata heitä siellä. En tiedä, mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Lähteä varmaan oikeuteen, mutta lapset on varmaan jo kouluikäisiä ennen kun päästään edes käsittelyyn ja siihen mennessä minutkin kynitty kuiviin.
Mistä 1600 eurosta sinä puhut?
Elatusmaksu on tarkoitettu lapselle, ei sillä pidä rahoittaa toisen vanhemman elämää.
Vierailija kirjoitti:
vain ruoka ja kuteet,kengät luistimet puhelinkin, saakos hää lapsilisääkin. myös sinun rahoista on tultava tietty prosentti elatusta,ei yksin isi. toki suhteutettuna kun maksat asumisen. moni nainen laittaa,sekoittaa muihin rahoihin,olisi hyvä pitää erillisenä lasta varten tili. nää on kurjia juttuja. entäs jos ne lapsen muut kulut lapsilisästä, ukolta raha safkaan. toki perheessä kuuluisi syödä aina yhteisiä aterioita olkoon kellä mitä tuloja hyvänsä,mutta ruoka yhteistä aina. ei ole sun ruokaa mun ruokaa,toinen syö laatua ja toinen halvempaa versiota. mutta jos sekin, te syötte yhteistä sun rahalla olevaa ruokaa kun teillä olette,syöttäköön ukko omassa himassa laatuja ja maksaa vähemmän sitten sulle.
Sano meille, ettet ole lisääntynyt! Jestas mitä mongerrusta.
Totta, äidin tulot käteen ilman elareita ja lapsilisää 2300e/kk. Oletetaan nyt, että äidin tulee edes 10% tuloistaan käyttää lapseensa, tekee 230e/kk.
Vuokran jälkeen äidille jää täysin itseensä laitettavaksi 1070e ja lapseen noin 730e (sis molempien vanhempien elatus ja lapsilisä). Kyllä 730eurosta jää kalliin harrastuksenkin jälkeen rahaa ostaa muuta ruokaa kuin peruna ja vesi.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksu on tarkoitettu lapselle, ei sillä pidä rahoittaa toisen vanhemman elämää.
Jos se isä maksaa 400 euroa kuussa niin kyllä ihan varmuudella se summa menee lapseen.
Elatusmaksu on tarkoitettu lapsen elämiseen. Elämiseen kuuluu osuus asunnon kuluista, ihan vuokrasta, sähköstä, vedestä ym. Ei ruoka kaikkea ole. Lisäksi vaatteet, harrastukset, koulutarvikkeet, liikunta, kulkeminen, sairauskulut ym...
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapsi asuu luonasi, voi se mies silti ostaa lapselle niitä kenkiä, luistimia yms.
no eiköhän se osta jo, mistä ne tulis muuten ?
Ei tietenkään ole. Mutta ei se tietysti niinkään ole, että etä maksaa aina enemmän, jos lähivanhemmalla on isommat tulot, silloin hän maksaa enemmän.