Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!

Vierailija
10.06.2024 |

Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.

Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.

Kommentit (374)

Vierailija
221/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon keskusteluun yh isän tulokulman. Exällä ja minulla 3 lasta. 5, 8 & 11-vuotiaat. Lapset ovat minulla. Äiti tapaa heitä 2 krt/kk jos nyt joutaa. Yleisesti on viikonloput menneet ihan hyvin mutta aika useasti just silloin on se viikonloppu sovittu jotain muuta ja jne jne..

Ero tuli ja hän vaati lapsia itselleen. Ei onnistunut koska hänellä ei ollut asuntoa, tuloja sillä hetkellä eikä autoa. Autoa tarvitaan täällä vähän metsän puolella ihan kaikkeen. Omakotitalo jossa perheemme eli on minun. Hän joutui muuttamaan melko kauas vuokralle.

Lastenvalvojalla hän ilmoitti suureen ääneen että 700eur per lapsi olisi kohtuullinen elatusmaksu. Ja valvoja komppasi koska minulla oli elatuskykyä. No tämä meni oikeuteen asti. Kehotin monesti exää, että älä lähde tälle tielle. Oikeus katsoi pitkän kamppailun jälkeen, että lasten on parempi olla minun luonani ja nuija kopsahti. Päätökseen vaikutti osittain exän lähettämät sähköpost

Ikäviä exiä löytyy kummastakin sukupuolesta. 

Vierailija
222/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo huoneesta vänkääjä ei varmaan sitten omassa asunnossaan tarvitse vessaa, suihkua, keittiötä ja olohuonetta ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi laittaa kaikki lapsen kulut exceliin ja säästää kuitit niin loppuu äijän nillittäminen. Kaikki viestit talteen myös, jossain vaiheessa saattaa olla vainoamisesta kyse.

Vierailija
224/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kysytkö sinä kaikkien näiden sivujen jälkeen vielä onko toisella huoltajalla olemassa oikeuksia tai niillä alaikäisillä lapsilla? No ei kuule varmana ole jos näin päätetään. Oletin että olisi samnalaiset oikeudet mutta ei vain ole. Ihmeiden aika ei ole koskaan ohitse. Mutta koska oikeuteni ovat mitätöity ja viety kuten lastenkin oikeudet niin minullahan on täysi oikeus itseeni loppuelämäni eikä minkäänlaista vastuuta asioista tai velvollisuutta ottaa osaa mihinkään. Isät eivät väsy ja raha kantaa elämässä myös lapsia. Tapetaan tunteet ja jatketaan elämää.ä kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Jos minä pystyn tähän kaikkeen ja hyvin pienikin lapsi niin pystytte te muutkin. Ahdistus, suru, kipu ja tuska menee ohitse, sen lupaan kaikille ja se mikä ei tapa, se vahvistaa. Kiitos kaikille. Olette rakkaita, älkää tapelko. 🖤"

Oma maailman kuvani ei perustu  aihe vapaan trolleihin. Mutta ihan käytännössä vanhemmilla

Ei menetä, en minäkään sitä eksältä vaatinut koskaan. Olen arvostanut häntä lasten takia hyvää hyvyyttäni vaikka on kiusannut minua aina ja kaikessa missä on vain pystynyt. Minun kykeneväisyydessäni ei edelleenkään ole mitään vikaa vaan vika on valheissa jotka on kirjoitettu papereihin omista mustaakin mustemmista hatuistanne. Valheilla on toisinaan pitkätkin jäljet. Muistakaa nyt itse olla valittamatta ja jaksakaa ja kärsikää niin kirkkaimman kruunun saatte. Muistakaa tehdä aina kuten muut haluavat vaikka se ei olisi oikein. Onnea matkaanne!

Vierailija
225/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa ketju läpi! Mies on puolison sairastumisen takia jättänyt käytännössä perheensä ja pettänyt sairasta vaimoaan. Ei ole hommannut edes sänkyä lapselleen eikä halua tätä luoksensa asumaan. Eikä teinikään halua isälleen. Niin mitenkä te kehtaatte syyttää äitiä tästä kaikesta kuinka on huono kun ei anna lastansa isälle asumaan????????

Vierailija
226/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa ketju läpi! Mies on puolison sairastumisen takia jättänyt käytännössä perheensä ja pettänyt sairasta vaimoaan. Ei ole hommannut edes sänkyä lapselleen eikä halua tätä luoksensa asumaan. Eikä teinikään halua isälleen. Niin mitenkä te kehtaatte syyttää äitiä tästä kaikesta kuinka on huono kun ei anna lastansa isälle asumaan????????

Älä huoli, syyttää voi mistä tahansa. Olen kokenut saman itsekin. Näin se nyt vain on, papereihin kirjoitetaan mitä ikinä halutaan.

Vierailija
227/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että lasta ei ole tarkoitus elättää vain sillä 400 eurolla vaan se on pelkästään isän osuus. Myös sinulla on elatusvelvollisuus, joten sinun pitää kustantaa osa lapsen menoista omista rahoistasi.

Tällä(kin) matematiikalla äidille pitäisi jäädä myös sitä kuuluisaa omaa rahaa käytettäväksi.

Toki, mutta elareiden ei ole tarkoitus mahdollistaa sitä, että lähivanhemmalle jää omista tuloista enemmän omaan käyttöön.  

Tottakai on? Minkälainen idiootti sinä olet? Jos lapsen osuus koko perheen kuluista on vaikka 600€ ja toisen vanhemman tulot on vaikka 1000€ ja toisen 1500€, kuuluu sen jolla on 1000€ tulot maksaa puolet vähemmän kuin sen jolla on puolet

Elarit ovat lapsen eivätkä lähivanhemman tarpeisiin. Niiden ainoa tarkoitus on kattaa etävanhemman osa lapsen elatuksesta eikä toimia puskurirahana lähille.

Vierailija
228/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että elatusmaksut voisi ohjata suoraan yli 12v. lapsen tilille johon lähivanhemmalla ei ole pääsyä. Sen ikäinen osaa jo käyttää rahat hyödykseen.

Pitäisi olla laki ettei lasta saa siittää jos ei kiinnosta sen elatus.

Lapsen elatus miehiä kiinnostaa ei läskin siiderivalaan elatus.

Ja äiti sitten alkaa sitten periä 12-vuotiaalta lapselta vuokraa, osuutta sähkö-ja vesimaksuista jne.?

Se mikä näitä Suomen toooodella maltillisten elatusmaksujen kanssa kipuilevia ihmisiä useimmiten yhdistää on se, että lapsen ottaminen omaan hoitoon kiinnostaa kuin kasa kiviä.

Tässähän se näkyy kuinka paljon suomalaisäidit välittävät lapsis

Elatustukeen kuuluu myös asumiskulut. Vai pitäisikö lähivanhemman maksaa ne mielestäsi 100%? Ei siinä ole kyseessä mikään lapselle maksettava viikkoraha kaikkeen kivaan. Sen voit maksaa sitten erikseen.

Vierailija
229/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä se ongelma sitten on? Molemmat vahemmat valittaa? Kyllähän tuossa kohtaa lapsen etu olisi asu kokonaan erillään biologisista vanhemmistaa.

Vierailija
230/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on juurikin sitä jengiä, joka eron tullessa kaivaa kuitit esiin jokaisesta vessapaperirullasta ja rupeaa sitten vänkäämään oman elämänsä lakimiehinä tasingosta.

Vierailija
231/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että lasta ei ole tarkoitus elättää vain sillä 400 eurolla vaan se on pelkästään isän osuus. Myös sinulla on elatusvelvollisuus, joten sinun pitää kustantaa osa lapsen menoista omista rahoistasi.

Tällä(kin) matematiikalla äidille pitäisi jäädä myös sitä kuuluisaa omaa rahaa käytettäväksi.

Toki, mutta elareiden ei ole tarkoitus mahdollistaa sitä, että lähivanhemmalle jää omista tuloista enemmän omaan käyttöön.  

Tottakai on? Minkälainen idiootti sinä olet? Jos lapsen osuus koko perheen kuluista on vaikka 600€ ja toisen vanhemman tulot on vaikka 1000€ ja toisen 1500€, kuuluu sen jolla on 1000€ tul

Näin ei voi ajatella. Lapsen elatus on lain puitteissa 50/50 puuhaa. Jos lapsen bruttokustannus on vaikka 800eur/kk niin tästä kuuluu puolet lähivanhemmalle ja puolet toiselle vanhemmalle. Eli vaikka nyt sitten isälle 400eur. Äidin tulee kantaa toinen 400eur osa itse. Äiti myös kustantaa oman asumisensa, liikkumisensa, harrastuksensa, ruokansa, sähkönsä, veden jne. Ei nämä äidin kulut kuulu isälle pennin latin vertaa. Mikä ihme siinä on että tätä ei vaan ymmärretä.

Lapsen kulut jaetaan puoliksi. PUOLIKSI!!!

Vierailija
232/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä se ongelma sitten on? Molemmat vahemmat valittaa? Kyllähän tuossa kohtaa lapsen etu olisi asu kokonaan erillään biologisista vanhemmistaa.

Ap valittaa miehestä joka puuttuu asioihin jotka eivät sille kuulu.

Vierailija
233/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut jaetaan elatuskyvyn mukaan eikä puoliksi!!!!!

Vierailija
234/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllähän 400 on hyvä summa. Saathan päälle korotetun lapsilisän. Tiedän, teinit on kalliita, mutta siitä huolimatta lapsella pitäisi olla asialliset vaatteet ja ruuat tuolla rahalla. Lisäksi saanet tukia yhteiskunnalta muutenkin.

En kyllä tajua, miten olette kaikki aina työkyvyttömiä ja tulottomia, ja silti eksät on isotuloisia. Outoa, että noinkin hyvin pärjäävä mies ei valitse alun perin työkykyistä naista. 

Tilanteet muuttuu. Olin itse ennen ihan hyvätuloinen, mutta sitten jäin työttömäksi. Keikkatöitä on jonkun verran. Onneksi hyviltä ajoilta jäi hyvä pohja. Säästöjä yms. Mutta 400€/kk ei meillä riittänyt edes lapsen harrastukseen. 500€+varusteet ja pelimatkat. Olisiko pitänyt sanoa lapselle, joka oli tavoitteellinen pelaamisessaan, että lopeta tai siirry höntsään. Mikä tahansa laji kilpaharrastuksena ja huipulla on kallis. 

Toivottavasti aloittajan ex maksaa lapsen puhelimia ja muita kuluja vielä päälle. 

Vierailija
235/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap valittaa miehestä joka puuttuu asioihin jotka eivät sille kuulu.

Miten se mies puuttuu asioihin jotka eivät hänelle kuuluu ja miten se  on käytännössä mahdollista?

Vierailija
236/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se elatusmaksu ole muuton korvamerkittyä.

Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin. 

Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!

No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.

Tietenkään elatusapua et saa käyttää itseesi. Se on lapsille.

Vierailija
237/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan tästä asiasta tuomioni vasta, kun olen kuullut molempia osapuolia. Somekäräjöinti johtaa vain yksipuoliseen näkemykseen. Täällä kiukutellaan vain kanssasisarten kanssa. Ei ne miehet aina väärässä ole sen verran olen sivusta seurannut tapauksia. 

Vierailija
238/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulut jaetaan elatuskyvyn mukaan eikä puoliksi!!!!!

Eikö olekin jännä ajattelumalli, että jos etävanhemman elatuskyky nousee niin silloin automaattisesti myös nousee lapsen kulut? Kaikki tietävät, että tällöin lisärahat menevät suoraan lähivanhemman omaan käyttöön eivätkä näy lapsen elintasossa tai toimeentulossa mitenkään.

Puoliksi vaan ja jos toisella ei kyky riitä niin sitten se jolla sitä on huolehtii lapsista 24/7.

Vierailija
239/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon keskusteluun yh isän tulokulman. Exällä ja minulla 3 lasta. 5, 8 & 11-vuotiaat. Lapset ovat minulla. Äiti tapaa heitä 2 krt/kk jos nyt joutaa. Yleisesti on viikonloput menneet ihan hyvin mutta aika useasti just silloin on se viikonloppu sovittu jotain muuta ja jne jne..

Ero tuli ja hän vaati lapsia itselleen. Ei onnistunut koska hänellä ei ollut asuntoa, tuloja sillä hetkellä eikä autoa. Autoa tarvitaan täällä vähän metsän puolella ihan kaikkeen. Omakotitalo jossa perheemme eli on minun. Hän joutui muuttamaan melko kauas vuokralle.

Lastenvalvojalla hän ilmoitti suureen ääneen että 700eur per lapsi olisi kohtuullinen elatusmaksu. Ja valvoja komppasi koska minulla oli elatuskykyä. No tämä meni oikeuteen asti. Kehotin monesti exää, että älä lähde tälle tielle. Oikeus katsoi pitkän kamppailun jälkeen, että lasten on parempi olla minun luonani ja nuija kopsahti. Päätökseen vaikutti osittain exän lähettämät sähköpost

Olen pahoillani, etenkin lastenne vuoksi. Kyllä tuollaisiakin naisia on olemassa. Mutta ei kaikki. Myös miehissä vastuunpakoilijoita.

Vierailija
240/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihmeellinen tämä ihmisen mieli. Ensin tehdään mukuloita ja sitten ruuhkavuodet ajavat erilleen. Erotaan. Kaikki puhuvat koko ajan lapsen edusta kaikessa. Pelkkää hyvesingalointia ei muuta.

Riidellään lapsista.Kostetaan lapsien kautta exälle. Tällä tarkoitan joko vieraannuttamista ja sulkemista pois kokonaan toisen elämästä tai hylätään lapset toisen kontolle ja kuvitellaan, että nyt sitä varmasti harmittaa. Voi olla, että molemmissa tapauksissa harmittaa toteuttavaa osapuolta kun huomaa, että aikuiset lapset eivät halua enää nähdä ja olla väleissä.

Riidellään rahasta. Jos ylipäätään ensiksi kasvaisivat aikuisiksi ja ottaisivat vastuun omasta elämästä, niin voisi huomata että lapset tulevat siinä sivussa. Selitykset, että on niin kallista kasvattaa lapsia nykyään on ontto. Löytyy paljon tapoja ja tekemistä mikä ei maksa. Kaikkea ei voi saada. Yleensä nämä ongemat liittyvät lähivanhemman ylipositiivisiin unelmiin imten elämän piti mennä.

Hoitakaa välinne kuntoon, edes viileän asiallisiksi exienne kanssa ja sopikaa yhdessä lasta koskevista asioista. Yhdessä siis. Tavataan vielä Y-H-D-E-S-S-Ä!! Jätätte viranomaiset pois siitä leikistä. Kun mennään pakottamisen puolelle on aina vastaanlaittoa ja hankausta. Kun on hankausta ei voi olettaa, että voi sopia mistään määräysten ulkopuolella.

Vaikka se ex olisi millainen koopää ja raastava katkeruus mylläisi sisälläsi niin sillä teet vain hallaa itsellesi. Kasva aikuiseksi, lopeta vihanpito ja tee sovinto itsesi kanssa. Siitä se lähtee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme