Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!

Vierailija
10.06.2024 |

Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.

Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.

Kommentit (374)

Vierailija
141/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua loppuun asti, mutta tuo on yleinen ongelma, että lapsi on välikapulana, kun halutaan kiusata äitiä.

En ole mikään asiantuntija, mutta kyllä tuollaiseen touhuun täytyy puuttua korkeammalta taholta. Se ei ole lasta kohtaan oikein, että joutuu kärsimään p@skasta isästään.

Vierailija
142/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko selkeämpää, jos ne elatusmaksut, lapsilisät yms. lapsen "tulot" laitettaisiin kokonaan omalle tilille ja lapsi maksaa sieltä itse kaikki omat menonsa? Jos rahat eivät riitä johonkin isompaan, niin siitä voi sitten neuvotella erikseen.

Lähivanhemman osuus elatuksesta voi sisältää näitä kuluja mm. asumisesta, sähköstä, vedestä jne. Lähivanhemman osuuden voi myös siirtää lapsen tilille, josta lapsi maksaa sitten takaisin tai vaihtoehtoisesti tämä voidaan merkitä exceliin, jolloin konkreettista rahaa ei tarvitse siirtää (lähivanhemmalta lapselle ja taas takaisin). 

Pitäkää kirjaa "tuloista" ja menoista, niin on helpompi kaikkien seurata mihin sitä rahaa menee. Ei tarvitse sitten riidellä mututuntuman mukaisista laskelmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että 400 euroa kuussa ei riitä teinin elättämiseen?

Huokaus, uusavuttomuus ja typeryys ovat saavuttaneet jälleen ihan uusia sfäärejä.

Jos pelkkä urheilevan kasvuspurttailevan teinin ruoka maksaa kuukaudessa noin 250 euroa, matkalippu 60 euroa, hygieniatarvikkeet 40 euroa ja perusharrastus sen 50 euroa, mistä maksetaan kaikki muu, kuten asuminen, sähkö, vesi, vakuutukset, terveyskulut jne?

Isänkö tehtävä on maksaa kaikki? Mitä jos teet tuon matikan ja jaat sen puoliksi. Sinäkin asut siellä eikö? Sinäkin käytät vettä ja sähköä?

Maksa oma osasi ja isä lapsensa osasta puolet. Tokihan sinäkin joudut elättämään lapsesi. Olet ihan lain mukaan siihen velvollinen vaikka lapsi asuukin sinun luonasi.

Elatusmaksu määrätään maksukyvyn mukaan eikä niin, että kumpikin maksaa saman euromäärän tuloista huolimatta.

Vierailija
144/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko selkeämpää, jos ne elatusmaksut, lapsilisät yms. lapsen "tulot" laitettaisiin kokonaan omalle tilille ja lapsi maksaa sieltä itse kaikki omat menonsa? Jos rahat eivät riitä johonkin isompaan, niin siitä voi sitten neuvotella erikseen.

Lähivanhemman osuus elatuksesta voi sisältää näitä kuluja mm. asumisesta, sähköstä, vedestä jne. Lähivanhemman osuuden voi myös siirtää lapsen tilille, josta lapsi maksaa sitten takaisin tai vaihtoehtoisesti tämä voidaan merkitä exceliin, jolloin konkreettista rahaa ei tarvitse siirtää (lähivanhemmalta lapselle ja taas takaisin). 

Pitäkää kirjaa "tuloista" ja menoista, niin on helpompi kaikkien seurata mihin sitä rahaa menee. Ei tarvitse sitten riidellä mututuntuman mukaisista laskelmista.

Ai lapselle ostetaan erikseen omat ruuat?

Vierailija
145/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole selkeämpää. Ketään ei voi velvoittaa seuraamaan kuinka monta siivua lapsi höylää juustopalasta. Ja kuka maksaa, jos lapsen kaveri höylää juustoa samasta palasta itselleen? Ehdotuksesi on typerä ja antaa etävanhemmalle oikeuden narista ja kyykyttää joka menosta.

Vierailija
146/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erillinen tili olisi kyllä sen suhteen helppo, jos lapsi käyttäisi ne rahat järkevästi ostaen itse vaatteensa ja hygienia tuotteensa. Mutta, kun lapsi kuluttaa myös vettä ja sähköä niin kyllä sekin täytyy huomioida 

Vierailija
147/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut tehdä oman ketjun siitä millainen puoliso ja isä oikeasti on ollut. Kun sairastuin vakavasti niin mies löysi ns. terveen naisen jonka kanssa alkoi pettämään minua. Ja tämän takia meille ero tuli. Ja vaikka olen fyysisesti melko sairas niin siltikään mies ei ota vastuuta lapsestaan vaan elää bile-elämää ja jotain keski-iän ihanaa kriisiä. Että tosi vastuuntuntoinen on ja hyvä kaikin puolin?!  ap

Vierailija
148/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 €/kk on noilla tuloreoilla täysin posketon elatusapu. Ekana tarvitset laskelmat siitä. Ihan näin stetsonista ja pikaisesti päässä laskien todellinen summa on vähintään yli 600 €/kk.

Vierailija
149/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa. 

Nämä älyn jättiläiset joita omat lapset ryöstää. Itse maksaa 400 eur ja kaikki muu menee omaan napaan niin varmaan juu se teini elää kaikkineen jollain 400eur/kk o_O. Ei tarvitse vaatteita, harrastuksia, asuntoa, lääkkeitä, kenkiä tai mitään muutakaan kuin isin maksamat ruuat ja that's it. Jos taas äiti maksaa saman 400 eur ja käyttää loput itseensä niin silloin näiden vatipäiden logiikalla menee "elarit baari-itaan". 

Jos isukki itse ei pärjää 800 eur/ kk summalla, niin miten sen teinin elämä olisi jotenkin maagisesti paljon halvempaa? Tai millä perustein elatus olisi enemmän äidin tehtävä? 

Vierailija
150/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailu lastenvalvojalla voisi avata miehen silmiä. Saattaapi olla, että jos tulisi viranomaisen laskema elatusmaksu, olisi se noilla tuloilla paljon suurempikin kuin 400 euroa. 

Jos tuo summa on yhdessä hyväksytty ja lastenvalvoja katsoo, että raha riittää tasapuoliseen elatukseen, niin summa ei nouse. Jos isä maksaa 400 e/kk niin äidin oletetaan maksavan saman verran. Lapsen takia syntyvät asumiskulut tuskin ovat 400 e/kk. Tarkoitus ei ole, että elatusmaksuilla katetaan kaikki lapsen kulut, ainoastaan puolet.

Se 400 euroa on kuule varsin vähän niistä muista kuluista, asuminen, sähkö, vesi, kännykkä, vakuutukset, terveyskulut, hygienia jne.

Okei. Mietitään tätä. Luvut nyt ihan arvauksia mutta hehtaarilla. Vuokra 900eur, vesi 30eur, sähkö 50eur, ruoka 300eur, vakuutukset 100eur. Nämä siis perusmaksuja. Yhteensä 1380eur. Sinun osuus puolet, lapsen kulutus puolet. Eli 690eur sinulle, lapsen osuudesta 1/2 sinulle 690/2= 345eur. Koska olethan sinäkin velvollinen elättämään lapsesi niin siksi lapsen kuluista 50% kuuluu sinulle. 

Muita menoja voidaan laskea lapselle 100eur/kk. Koulujuttuja, matkalippua tms. Nämä kulut ovat suoraan lapsen kuluja joten 50/50 vanhempien kesken. 50eur/hlö.

Yhteensä isän osuus on 345eur + 50eur = 395eur. Hienosti riittää 400/kk.

Lapsilisän voit käyttää miten parhaaksi näet mutta suosittelen hankkimaan vaatteita yms lapselle. Siihen se on tarkoitettu. 

Vierailija
151/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? MIKSI? Kusipäisen etävanhemman miellyttämiseksi ja pokkuroimiseksi?

Vierailija
152/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒

Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään. 

Silloin kun heitetään astiat seinään ja huudetaan, että minä en sun rahojas tartte, se pitäisi kirjoittaa kirjallisena. Kohta niitä kumminkin ollaan penäämässä ja kattiloita viemässä ja kaikki nekin, jotka anopilta on saatu.

Eihän se äiti tarttekaan, lapsi tarttee. Hyvä lähtökohta lapsen kuluista on kulukorvaus, joka maksetaan sijoitetusta lapsesta. En toimi enää sijaisäitinä, mutta muutama vuosi sitten teinin kulukorvaus oli noin 630 EUR + lapsilisät. Sisälsi asumisen, ruuan, vaatteet, normaalit lääkekulut, liikkumisen, harrastukset, puhelimen, viikkorahan, yhteydenpidon teinille tärkeisiin ihmisiin, lomamatkat, hankinnat kuten reput, isomman vuoteen jne.

Tuo summa normi tilanteessa jakaantuu molempien vanhempien yhdessä kustannettavaksi MAKSUKYKYNSÄ mukaan.

Vierailija
153/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että 400 euroa kuussa ei riitä teinin elättämiseen?

Huokaus, uusavuttomuus ja typeryys ovat saavuttaneet jälleen ihan uusia sfäärejä.

Jos pelkkä urheilevan kasvuspurttailevan teinin ruoka maksaa kuukaudessa noin 250 euroa, matkalippu 60 euroa, hygieniatarvikkeet 40 euroa ja perusharrastus sen 50 euroa, mistä maksetaan kaikki muu, kuten asuminen, sähkö, vesi, vakuutukset, terveyskulut jne?

Isänkö tehtävä on maksaa kaikki? Mitä jos teet tuon matikan ja jaat sen puoliksi. Sinäkin asut siellä eikö? Sinäkin käytät vettä ja sähköä?

Maksa oma osasi ja isä lapsensa osasta puolet. Tokihan sinäkin joudut elättämään lapsesi. Olet ihan lain mukaan siihen velvollinen vaikka lapsi asuukin sinun luonasi.

Lapsen elatusvelvollisuus ei jakaudu vanhemmille puoliksi, vaan maksukyvyn mukaan.

Vierailija
154/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole tuollaista ennen kuullut, että ex tulee suunnilleen tarkastamaan teidän jääkaapin että mitä ruokaa ostat. Pelottavan kontrolloiva tyyppi. Pidä puolesi. 

Mulla oli samanlainen ja nyt se vei ne lapsetkin kokonaan. En viitsi kertoa hänen elämäntyylistä tai saan kohta takaisin ne lapset. 🤣

Vierailija
155/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400 €/kk on noilla tuloreoilla täysin posketon elatusapu. Ekana tarvitset laskelmat siitä. Ihan näin stetsonista ja pikaisesti päässä laskien todellinen summa on vähintään yli 600 €/kk.

Parempituloisen exän on siis kannateltava äidin elintasoa? Mitä ihmettä? 

Elatusapu on tarkoitettu lapsen elatukseen. Lapsen!. Ei äidin elintason ja rahahuolien paikkailuun. 

Vierailija
156/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lapsi asuu luonasi, voi se mies silti ostaa lapselle niitä kenkiä, luistimia yms. 

Tätä itsekin mietin, että voihan se isä tehdä ne kalliit hankinnat teinille niin sinulle jää se elatusraha ruokaan ja vuokraan.

Minulla taas veljeni ex yrittää nyhtää veljestä kaiken mitä irti saa. Tulot äidillä on hieman korkeammat kuin veljelläni, lapset 4 ja 5 v, elatusmaksut veljellä yhteensä 650 eur. Elareiden lisäksi ex ei ole suostunut antamaan yhteishuoltajuutta eikä heillä ole tapaamissopimusta. Ex pakottaa lastensa isän käymään 200 km:n päässä tapaamassa lapsia kerran viikossa hänen luonaan (ei anna niitä veljen kotiin mukaan) ja on keksinyt lapsille harrastuksia, lääkärikäyntejä, kalliita sähkökäyttöisiä leluja (mm. lasten sähkömopo), mitkä laittaa veljeni maksamaan elatusmaksujen päälle.

Veljeni on niin sanottu vässykkä kilttimies eikä uskalla sanoa vastaan, joten hänelle tuo kuvio "sopii", vaikka näen, että hän kärsii tämän narsistin toiminnasta.

Vierailija
157/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on oikeus turvalliseen lapsuuteen. Hänen ei kuulu ottaa vanhemmilleen kuuluvia velvollisuuksia hoitaakseen. Kyllä nuo asiat saa sovittua, vaikka sitten viranomaisten avulla, jos ei älykääpiö mies tajua, että hän ei tule tuossa yhtälössä pärjäämään.

Miehen ei tarvitse elää kädestä suuhun, ja kaiken huipuksi aiheuttaa pahaa stressiä exälleen, josta lapsikin ihan varmasti kärsii jossain muodossa. Ei tajua, että on kyse omasta lapsesta, vaan lapsi on vallankäytön väline ja kiistakapula. Tulee taatusti katkeroitumaan ja asia vaikuttaa aikuisiällä. Mitenköhän tulee aikanaan oireilemaan? Sietäisi miehen miettiä sitä.

Noilla tuloilla on suorastaan hävyttömyyttä maksaa noin vähän. Ja vaikka ei maksaisikaan enempää, voisi laittaa lapselleen tilin ja säästää sinne tulevan varalle. Tilin, johon ei äiti pääse käsiksi.

Lapsi tulee tarvitsemaan aikanaan myös esim. ajokortin ja pelkkä kunnon fillarikin maksaa useita satoja. Mopoilla ajelevat kaverit, kiva jäädä ulkopuolelle.

Vierailija
158/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisiin kustannuksiin kuuluvat mm. vaatteet, ravinto ja tavanomaiset harrastukset. Niiden määrä on porrastettu lapsen iän mukaan seuraavalla tavalla:

06-vuotiaat lapset: 305 euroa kuukaudessa

712-vuotiaat lapset: 356 euroa kuukaudessa

1317-vuotiaat lapset: 480 euroa kuukaudessa.

Elatuskulut jaetaan MOLEMPIEN vanhempien kesken. MOLEMMAT vanhemmat maksavat elatuskulut YHDESSÄ.

Kyllä, ja omien tulojensa suhteessa. OMIEN TULOJENSA.

Mistä tuon keksit? Ei etävanhemman tarvitse maksaa 100% lapsen menoista, jos lähivanhempi on tuloton! Laki lähtee siitä, että vanhempi huolehtii elatuksesta kykynsä mukaan!

Ap:n tapauksessa lapselle olisi parempi asua kokonaan isänsä luona, jolloin ap voisi maksaa vastaavan 400 e/kk lapsen isälle ja lapsi saisi kunnollista ruokaa joka päivä eikä joutuisi kärsimään ap:n kyvyttömyydestä ymmärtää ero omien rahojensa ja lapsen tarvitseman elatuksen välillä.

Vierailija
159/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se teini muuttaa sille varakkaalle isälleen

Todennäköisesti sairaeläkeläisellä äidillä on enemmän aikaa lapselle. Ja teini voi kyllä ihan itse päättää. 

Ei teinit oikein sitä aikaa vanhemmilta halua. Kaverit on usein tärkeämpiä. Ja rahaa kyllä kuluu kun viettää aikaa kavereiden kanssa. Ihmettelen kyllä miksi teini haluaisi asua työkyvyttömän vanhemman kanssa.

Vierailija
160/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se teini muuttaa sille varakkaalle isälleen

Ja kannattaisi. Miksi olla vaivaisen ja katkeran äidin kanssa jossain vuokraluukussa, jos isällä on hyvin asiat, ja selvästi kiinnostusta lastaan kohtaan, kun on sen syömisistä huolissaan? Onhan se ihan hullua, että itsekäs äiti haluaa lapsensa noin huonoihin oloihin, kun hyvätkin olisi tarjolla.

Sairas ihminen ei ole mikään hyvä ja turvallinen aikuinen teinillekään, ja jos kerran rahat ei riitä, miksi olet ap noin itsekäs etkä anna lasta isälleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme