Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!

Vierailija
10.06.2024 |

Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.

Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.

Kommentit (374)

Vierailija
161/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi välität yhtään siitä, mitä ex-miehesi sanoo? Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Käytät rahat mihin käytät.

Totta tämäkin. Mun eksä vajosi vielä niin alas että kutsui itsensä syömäänkin ja päätti hakea minua ja lapsia mukaan milloin minnekin kun hän halusi. Jos pyysin häntä vaikka puistoon mukaan niin liian kuumalla tai sateisella kelillä häntä ei huvittanut lähteä ja jos hänellä ei ollut rahaa koska elämä ja elatusmaksu on kallista niin kustansin hänetkin ja tarjosin ruokaa sun muuta vielä lisäksi. Sai vähän hyvää mieltä koska ei tykännyt maksaa elatusmaksua. 🤣

Vierailija
162/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että 400 euroa kuussa ei riitä teinin elättämiseen?

Huokaus, uusavuttomuus ja typeryys ovat saavuttaneet jälleen ihan uusia sfäärejä.

Jos pelkkä urheilevan kasvuspurttailevan teinin ruoka maksaa kuukaudessa noin 250 euroa, matkalippu 60 euroa, hygieniatarvikkeet 40 euroa ja perusharrastus sen 50 euroa, mistä maksetaan kaikki muu, kuten asuminen, sähkö, vesi, vakuutukset, terveyskulut jne?

Isänkö tehtävä on maksaa kaikki? Mitä jos teet tuon matikan ja jaat sen puoliksi. Sinäkin asut siellä eikö? Sinäkin käytät vettä ja sähköä?

Maksa oma osasi ja isä lapsensa osasta puolet. Tokihan sinäkin joudut elättämään lapsesi. Olet ihan lain mukaan siihen velvollinen vaikka lapsi asuukin sinun luonasi.

Ei av-mammat ymmärrä simppeliä matikkaa. Miesvihaajien mielestä äijän pitää kustantaa sekä lapsensa että mamman kulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko selkeämpää, jos ne elatusmaksut, lapsilisät yms. lapsen "tulot" laitettaisiin kokonaan omalle tilille ja lapsi maksaa sieltä itse kaikki omat menonsa? Jos rahat eivät riitä johonkin isompaan, niin siitä voi sitten neuvotella erikseen.

Lähivanhemman osuus elatuksesta voi sisältää näitä kuluja mm. asumisesta, sähköstä, vedestä jne. Lähivanhemman osuuden voi myös siirtää lapsen tilille, josta lapsi maksaa sitten takaisin tai vaihtoehtoisesti tämä voidaan merkitä exceliin, jolloin konkreettista rahaa ei tarvitse siirtää (lähivanhemmalta lapselle ja taas takaisin). 

Pitäkää kirjaa "tuloista" ja menoista, niin on helpompi kaikkien seurata mihin sitä rahaa menee. Ei tarvitse sitten riidellä mututuntuman mukaisista laskelmista.

Miksi? MIKSI? Kusipäisen etävanhemman miellyttämiseksi ja pokkuroimiseksi?

Kas niin. Sieltä se tuli. Kusipäisen etävanhemman.. Paljastit juuri omat korttisi. Katkeruutta, vihaa, kaunaa. Teet kaikkesi jotta etävanhemman elämä olisi hankalaa ja kurjaa. VInkki. Keskity omaan elämääsi niin olo helpottuu.

Vierailija
164/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Etävanhemman elatusvelvollisuus on laissa. Siihen ei kuulu minkäänlaista "valvontaoikeutta" tai päätösvaltaa maksetun elatusavun suhteen.

Minkäänlaista "kirjanpitoa", raportointia tai tiedottamista elatusavun suhteen ei etävanhempi voi vaatia. Etävanhemmalla on täysi oikeus itse ja omilla rahoillaan hankkia lapselle hänen tarvitsemiaan asioita maksamansa elatusavun lisäksi.

2. Elatusapu on laskennallinen summa ja perustuu etä-ja lähivanhemman varallisuuteen ja maksukykyyn. AP:n saama elatusapu on hänen antamiensa tietojen pohjalta ainakin 200 €/kk alle sen mitä hän voisi saada.

Tässäkin ketjussa on esitetty ajatuksia, joiden mukaan 50% lapsen elatuksen laskennallisista kuluista kuuluu automaattisesti lähivanhemman maksettavaksi. Tämä on väärä luulo. Jako perustuu nimenomaan kummankin vanhemman varallisuuteen eikä mihinkään 50/50 tasajakoon.

Ystävällisin terveisin

Zzzuristi

Vierailija
165/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mietitään tätä. Luvut nyt ihan arvauksia mutta hehtaarilla. Vuokra 900eur, vesi 30eur, sähkö 50eur, ruoka 300eur, vakuutukset 100eur. Nämä siis perusmaksuja. Yhteensä 1380eur. Sinun osuus puolet, lapsen kulutus puolet. Eli 690eur sinulle, lapsen osuudesta 1/2 sinulle 690/2= 345eur. Koska olethan sinäkin velvollinen elättämään lapsesi niin siksi lapsen kuluista 50% kuuluu sinulle. 

Muita menoja voidaan laskea lapselle 100eur/kk. Koulujuttuja, matkalippua tms. Nämä kulut ovat suoraan lapsen kuluja joten 50/50 vanhempien kesken. 50eur/hlö.

Yhteensä isän osuus on 345eur + 50eur = 395eur. Hienosti riittää 400/kk.

Lapsilisän voit käyttää miten parhaaksi näet mutta suosittelen hankkimaan vaatteita yms lapselle. Siihen se on tarkoitettu. 

- Lapsilisä on tarkoitettu tasaamaan lapsellisen ja lapsettoman eroa, ei sitä ole korvamerkitty yhtään mihinkään

- Mikä ihmeen 50 euroa sähkölaskua kuukaudessa, missä sinä asut, Afrikassa?

- Tajuatko miten paljon teini kuluttaa vettä, ihan pelkkään peseytymiseen plus vaatteiden pesemiseen?

- Vakuutusmaksut ovat korkeammat

- Sillä lapsilisäsatasella et maksa teinin vaate- ja kenkäkuluja

- Lapsilisää saa vain 17-vuotiaaksi asti

- 900 eurolla ei saa perheasuntoa vuokralle, alueenkin määrää koulu eli ei voi muuttaa minne vain pois

- Missä on kännykkä, läppäri, terveyskulut?

Huoh.

Vierailija
166/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin voinut tehdä oman ketjun siitä millainen puoliso ja isä oikeasti on ollut. Kun sairastuin vakavasti niin mies löysi ns. terveen naisen jonka kanssa alkoi pettämään minua. Ja tämän takia meille ero tuli. Ja vaikka olen fyysisesti melko sairas niin siltikään mies ei ota vastuuta lapsestaan vaan elää bile-elämää ja jotain keski-iän ihanaa kriisiä. Että tosi vastuuntuntoinen on ja hyvä kaikin puolin?!  ap

Kuka terve jaksaisi tuota kovin kauan?

Vierailija
167/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin voinut tehdä oman ketjun siitä millainen puoliso ja isä oikeasti on ollut. Kun sairastuin vakavasti niin mies löysi ns. terveen naisen jonka kanssa alkoi pettämään minua. Ja tämän takia meille ero tuli. Ja vaikka olen fyysisesti melko sairas niin siltikään mies ei ota vastuuta lapsestaan vaan elää bile-elämää ja jotain keski-iän ihanaa kriisiä. Että tosi vastuuntuntoinen on ja hyvä kaikin puolin?!  ap

Kuka terve jaksaisi tuota kovin kauan?

Normaali? Kyllä siinä on jonkin sortin mielenhäiriöstä kyse, jos hylkää sairaan kumppaninsa. 

Vierailija
168/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus, uusavuttomuus ja typeryys ovat saavuttaneet jälleen ihan uusia sfäärejä.

Jos pelkkä urheilevan kasvuspurttailevan teinin ruoka maksaa kuukaudessa noin 250 euroa, matkalippu 60 euroa, hygieniatarvikkeet 40 euroa ja perusharrastus sen 50 euroa, mistä maksetaan kaikki muu, kuten asuminen, sähkö, vesi, vakuutukset, terveyskulut jne?

Isänkö tehtävä on maksaa kaikki? Mitä jos teet tuon matikan ja jaat sen puoliksi. Sinäkin asut siellä eikö? Sinäkin käytät vettä ja sähköä?

Maksa oma osasi ja isä lapsensa osasta puolet. Tokihan sinäkin joudut elättämään lapsesi. Olet ihan lain mukaan siihen velvollinen vaikka lapsi asuukin sinun luonasi.

Joo totta. Voi olla että meni 3min hukkaan omasta elämästäni kun tuon kirjoitin. 

Ongelma on lähinnä se, että hirveästi on tunnetta exää kohtaan. Miten saan sen äijän elämän raiteiltaan vaikka minä siitä onnettomasta liitosta lähdinkin?? No ei se tänne kirjoittelemalla parane. Tuskin mitenkään. 

Vierailija
169/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se teini muuttaa sille varakkaalle isälleen

Todennäköisesti sairaeläkeläisellä äidillä on enemmän aikaa lapselle. Ja teini voi kyllä ihan itse päättää. 

Ei teinit oikein sitä aikaa vanhemmilta halua. Kaverit on usein tärkeämpiä. Ja rahaa kyllä kuluu kun viettää aikaa kavereiden kanssa. Ihmettelen kyllä miksi teini haluaisi asua työkyvyttömän vanhemman kanssa.

Ap on luultavasti onnistunut herättämään lapsessaan niin suurta sääliä, että tämä kokee velvollisuudekseen jäädä äidin luo, ettei tämä jää yksin. Se, että ap aloituksessakin kertoo miten kaataa rahojen vähyyden lapsensa kannettavaksi, kertoo siitä että lapsi on joutunut ottamaan aivan liian nuoresta kannettavakseen äidin murheita ja tunteita. Sellainen lapsi ei uskalla edes ajatella, mitä itse haluaa, miettii vaan sen äidin tunnetiloja ja yrittää olla sille mieliksi.

Kunnollinen, rakastava äiti tuossa tilanteessa nimittäin olisi sanonut, että ei terveydentilansa takia voi olla yksin lähivanhempi, ja passittanut lapsen isälleen.

Jokainen meistä tietää, miten paljon se teini-iän sosioekonominen asema vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen. Joten on aivan tavatonta itsekkyyttä tuolla  äidillä havaittavissa nyt. Äiti takertuu lapseen, kun ei saanut miestä pidettyä. Todellinen, rakastava äiti osaisi tuossa kohtaa luopua lapsesta ja antaa sille tilaa.

Mutta täytyyhän sillä joku olla, jolle saa valittaa "tiukkuutta".

Vierailija
170/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sairaeläkeläisellä äidillä on enemmän aikaa lapselle. Ja teini voi kyllä ihan itse päättää. 

Ei teinit oikein sitä aikaa vanhemmilta halua. Kaverit on usein tärkeämpiä. Ja rahaa kyllä kuluu kun viettää aikaa kavereiden kanssa. Ihmettelen kyllä miksi teini haluaisi asua työkyvyttömän vanhemman kanssa.

Ap on luultavasti onnistunut herättämään lapsessaan niin suurta sääliä, että tämä kokee velvollisuudekseen jäädä äidin luo, ettei tämä jää yksin. Se, että ap aloituksessakin kertoo miten kaataa rahojen vähyyden lapsensa kannettavaksi, kertoo siitä että lapsi on joutunut ottamaan aivan liian nu

Ap kertoi jo, että eksä ei halua teiniä luoksene asumaan.

Vierailija
171/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mietitään tätä. Luvut nyt ihan arvauksia mutta hehtaarilla. Vuokra 900eur, vesi 30eur, sähkö 50eur, ruoka 300eur, vakuutukset 100eur. Nämä siis perusmaksuja. Yhteensä 1380eur. Sinun osuus puolet, lapsen kulutus puolet. Eli 690eur sinulle, lapsen osuudesta 1/2 sinulle 690/2= 345eur. Koska olethan sinäkin velvollinen elättämään lapsesi niin siksi lapsen kuluista 50% kuuluu sinulle. 

Muita menoja voidaan laskea lapselle 100eur/kk. Koulujuttuja, matkalippua tms. Nämä kulut ovat suoraan lapsen kuluja joten 50/50 vanhempien kesken. 50eur/hlö.

Yhteensä isän osuus on 345eur + 50eur = 395eur. Hienosti riittää 400/kk.

Lapsilisän voit käyttää miten parhaaksi näet mutta suosittelen hankkimaan vaatteita yms lapselle. Siihen se on tarkoitettu. 

- Lapsilisä on tarkoitettu tasaamaan lapsellisen ja lapsettoman eroa, ei sitä ole korvamerkitty yhtään mihinkään

- Mikä ihmeen 50 euroa säh

Miksi ap:n tulisi maksaa lapsen kuluista puolet? Se menee tulojen suhteessa.

Vierailija
172/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko selkeämpää, jos ne elatusmaksut, lapsilisät yms. lapsen "tulot" laitettaisiin kokonaan omalle tilille ja lapsi maksaa sieltä itse kaikki omat menonsa? Jos rahat eivät riitä johonkin isompaan, niin siitä voi sitten neuvotella erikseen.

Lähivanhemman osuus elatuksesta voi sisältää näitä kuluja mm. asumisesta, sähköstä, vedestä jne. Lähivanhemman osuuden voi myös siirtää lapsen tilille, josta lapsi maksaa sitten takaisin tai vaihtoehtoisesti tämä voidaan merkitä exceliin, jolloin konkreettista rahaa ei tarvitse siirtää (lähivanhemmalta lapselle ja taas takaisin). 

Pitäkää kirjaa "tuloista" ja menoista, niin on helpompi kaikkien seurata mihin sitä rahaa menee. Ei tarvitse sitten riidellä mututuntuman mukaisista laskelmista.

Miksi? MIKSI? Kusipäisen etävanhemman miellyttämiseksi ja pokkuroimis

Siinä vaiheessa kun tyypille pitää tehdä exel-taulukkoa elatustuen käytöstä kyseessä on kusipää. Varsinkin tuollaisilla eroilla varallisuuden suhteen ja noin törkeästi alakanttiin lasketulla elatusavulla. Kaada ittelles vaan ;)

Vierailija
173/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisiin kustannuksiin kuuluvat mm. vaatteet, ravinto ja tavanomaiset harrastukset. Niiden määrä on porrastettu lapsen iän mukaan seuraavalla tavalla:

06-vuotiaat lapset: 305 euroa kuukaudessa

712-vuotiaat lapset: 356 euroa kuukaudessa

1317-vuotiaat lapset: 480 euroa kuukaudessa.

Elatuskulut jaetaan MOLEMPIEN vanhempien kesken. MOLEMMAT vanhemmat maksavat elatuskulut YHDESSÄ.

Kyllä, ja omien tulojensa suhteessa. OMIEN TULOJENSA.

Mistä tuon keksit? Ei etävanhemman tarvitse maksaa 100% lapsen menoista, jos lähivanhempi on tuloton! Laki lähtee siitä, että vanhempi huolehtii elatuksesta kykynsä mukaan!

Ap:n tapauksessa lapselle olisi parempi asua kokonaan is

Kyllä täytyy. Jos siis oletetaan, että etävanhempi itse ei ole tuloton.

Vierailija
174/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pian muuttaakin kun äiti hassaa lapsen kasvatukseen tarkoitetut rahat muualle.

Vierailija
175/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se työkyvyttömyys vaikuttaa vanhemmuuteen? Itse olen aikuinen, mutta olisin teininä asunut tuhatprosenttisesti ennemmin vakavasti sairaan äitini kanssa kuin kovatuloisen kusipäisen isäni kanssa. 

Vierailija
176/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä kaksi 15v kasvavaa poikaa, jotka ei edes harrasta erityistä urheilua, syö sen 400€ per naama. Jatkuvasti on nälkä. Ja vaatteita ja kenkiä pitää ostaa koko ajan isompia. Toisella on kengänkoko ollut sama 45 kuin isällään jo pari vuotta sitten, nyt ne isoimmat kanootit eteisen lattialla on pojan, ei isän.

Outoa, mulla on 15 ja 17v pojat ja ei todellakaan syö kuukaudessa 400e per naama.

Ei tosiaan ruokaan voi mennä rahaa noin paljon. Meillä on kaksi teiniä ja 2 aikuista - ruokakulut 600 - 700 eur/kk. Toki jos sushia ja kaviaaria pitää syödä joka toinen ilta niin sitten...

Vierailija
177/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla laki että elatusmaksut voisi ohjata suoraan yli 12v. lapsen tilille johon lähivanhemmalla ei ole pääsyä. Sen ikäinen osaa jo käyttää rahat hyödykseen.

Vierailija
178/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että elatusmaksut voisi ohjata suoraan yli 12v. lapsen tilille johon lähivanhemmalla ei ole pääsyä. Sen ikäinen osaa jo käyttää rahat hyödykseen.

Pitäisi olla laki ettei lasta saa siittää jos ei kiinnosta sen elatus.

Vierailija
179/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla laki, että kun ero tulee, elatusmaksut olisivat aina automaattisesti 25% tuloista. Tällä tavalla vältytään siltä, että "isä" yrittäisi luikerrella vastuutaan lapsen elättämisestä, koska on todella julmaa kostaa omalle lapselleen siitä, että on huonoissa väleissä eksäänsä. Jos tämä lapsen siittäjö päättääkin heittäytyä työttömäksi "en maksa!" periaatteella, siitä huolimatta menisi sen työttömyys rahoista se 25%

Ja miksi juuri 25%? No jos aikuisella ihmisellä ei ole lapsia, on aikuinen vastuussa 100% vain ja ainoastaan itsestään. Useimmilla kuitenkin on lapsi/lapsia jotka elävät riippuvuus suhteessa vanhempaansa. Ja koska useimmat tienaa jotain 2000-3000€ väliltä, tekee se 25% pakko ainoastaan 500-750€ joten siittäjälle jää edelleen 1500-2250€ itselleen 

Vierailija
180/374 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki ettei lasta saa siittää jos ei kiinnosta sen elatus.

Lapsen elatus miehiä kiinnostaa ei läskin siiderivalaan elatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä