Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia kellään?
MINULLA. Lisäksi eksä väitti että hän joutuu elättämään minua. Valitti kaikki vuodet ja valehteli tulonsa ja kaikki. Ihan päästään vialla koko äijä, samalla nälvi kuitenkin koko ajan kun ostan meidän lapsille vaatteita kuulemma liikaa, leluja ja hemmottelen pilalle ym. Aivan kamalaa. Koita pärjätä.
Vierailu lastenvalvojalla voisi avata miehen silmiä. Saattaapi olla, että jos tulisi viranomaisen laskema elatusmaksu, olisi se noilla tuloilla paljon suurempikin kuin 400 euroa.
Yrittää kontrolloida. Samalla saattaa suunnitella lastensuojeluun ilmoittamista teatralisoimalla lastenkin puheita tai valituksia. Ole varuillasi tässä tilanteessasi.
Vaikka lapsi asuu luonasi, voi se mies silti ostaa lapselle niitä kenkiä, luistimia yms.
Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailu lastenvalvojalla voisi avata miehen silmiä. Saattaapi olla, että jos tulisi viranomaisen laskema elatusmaksu, olisi se noilla tuloilla paljon suurempikin kuin 400 euroa.
Kuule ei auta todellakaan. Monikaan ei ole tyhmä eikä halua kunnioittaa mitään tai ketään. Ruusuiset lasit pois silmiltä. Lastenvalvojalle ei voi myöskään pakottaa ketään.
Todella yleinen tilanne. Rajojen vetämisen aika, se on raskas rasti. Tsemppiä!
Ei se elatusmaksu ole muuton korvamerkittyä.
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒
Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Todella yleinen tilanne. Rajojen vetämisen aika, se on raskas rasti. Tsemppiä!
On ja se saattaa suututtaa sen toisen pahasti, siksi kannattaa pitää huolta yksityisyydestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Isän arvo ymmärretään vasta aikuisena, oli erossa tai ei. Lapset teininäkin ovat vielä äidin tississä kiinni ja erotilanteessa yleensä menevät äidin helmoihin, vaikka väärässä olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Olitko koomassa aina siihen asti, että lapsi on tehty ja erottu?
Elämä opettaa sinullekin. Tiedätkö mitä ovat psyykkiset haasteet sekä sairaudet? Tai hyvin juonet ihmiset?
Voihan se teini muuttaa sille varakkaalle isälleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään.
Silloin kun heitetään astiat seinään ja huudetaan, että minä en sun rahojas tartte, se pitäisi kirjoittaa kirjallisena. Kohta niitä kumminkin ollaan penäämässä ja kattiloita viemässä ja kaikki nekin, jotka anopilta on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän äidin kuulukaan niistä elareista saada itselleen mitään, ne on lapsen elatukseen tarkoitettu. Jos äiti haluaa itselleen jotain, esim. ruokaa, vaatteita tai lääkkeitä niin maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos 400 ryöstetään, niin kai sitä vähän voi vaatiakin. Tietenkin siitä riitää äipän pariin baari-iltaankin, jos haluaa.
400 € ei riitä kuin yhteen baari-iltaan, missä kuplassa oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän arvo ymmärretään vasta aikuisena, oli erossa tai ei. Lapset teininäkin ovat vielä äidin tississä kiinni ja erotilanteessa yleensä menevät äidin helmoihin, vaikka väärässä olisivatkin.
Jaa. Omat vanhempani ovat edelleen yhdessä, mutta en silti ymmärrä mitä arvoa isyydellä muka on.
Jaa että pitäisi jättää vuokra (asunto = osa lapsen elatusta) maksamatta, jotta lapselle saa ruokapöytään kallista lihaa?
On hyvin tärkeää opettaa teineille rahankäyttöä, oli eroperhe tai ei. Omaa tulevaisuutta varten.
Meillä minä olen tehnyt ihan ruutuvihkoon budjettia, johon olen kirjannut kaiken, koska siinä konkretisoituu teinillekin se, mihin kaikkeen rahaa tarvitaan.
Ja tämä siis ihan ydinperheessä.
Kokemuksia kellään?