Lapsen isä yrittää määräillä mihinkä käytän elatusmaksun!
Nyt alkaa mennä ihan oikeasti hermo. Ollaan asuttu miehen kanssa eri osoitteissa puolisen vuotta. Ero on tulossa. Teini asuu lähes kokonaan luonani. Harrastaa liikuntaa ja kasvukausi meneillään. Ruokaa syö melkoisen paljon ja vaatteet, kengät, luistimet tms. jäävät hetkessä pieneksi. Asutaan vuokralla ja itse olen työkyvytön. Tuloni ovat minimaaliset siihen nähden paljonko mm. terveyskuluihini menee. Mies tienaa hyvin, tulot kuukaudessa bruttona yli 7000e. Ja siihen päälle osaketulot useita satasia kk. Elatusmaksua maksaa 400e.kk.
Niin. Mies väittää että tuolla 400 eurolla pitäisi ostaa pelkästään ruokaa teinille?! Hyvälaatuista, kalliimpaa lihaa, kalaa jne. Mihinkään muuhun ei saisi muka tuosta rahasta käyttää euroakaan. Kyselee lapselta että mitä jääkaapista löytyy, olenko ostanut sinne riittävästi ruokaa ja mitä ruokaa?! Ja selittää kuinka äiti ei nyt tajua tätä että käytän rahasta osan vuokraan ja ties mihinkä ja taikka jemmaan itselleni säästöön!!! Kiva kuunnella tämmöistä sontaa kun lapsi kertoo ja ihmettelee että mihinkä minä sen 400 oikein laitan kun olen sanonut että meillä on tiukkaa ja pitää kaikkia ostoksia miettiä tarkkaan että mitä voidaan hommata ja mitä ei. Sanokaa nyt te jotka tiedätte näistä jutuista jotain. Olenko minä nyt joku täysin idiootti kun olen luullut että tuolla rahalla kustannetaan vähän kaikkea lapsen elämiseen liittyvää eikä pelkästään ruokakuluja. Siinä mielessä olen typerä että olen tyytynyt alempaan tukeen kuin mitä laskurin mukaan miehen kuuluisi maksaa. Tämä asia pitää korjata nopsaan.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän 400 on hyvä summa. Saathan päälle korotetun lapsilisän. Tiedän, teinit on kalliita, mutta siitä huolimatta lapsella pitäisi olla asialliset vaatteet ja ruuat tuolla rahalla. Lisäksi saanet tukia yhteiskunnalta muutenkin.
En kyllä tajua, miten olette kaikki aina työkyvyttömiä ja tulottomia, ja silti eksät on isotuloisia. Outoa, että noinkin hyvin pärjäävä mies ei valitse alun perin työkykyistä naista.
Miksi oletat että ap on aina ollut työkyvytön? Ja nämä ongelmat kulminoituu aina niihin pariskuntiin ihan ydinperheissäkin joissa mies tienaa paljon enemmän kuin vaimo, usein rikkaimmat ihmiset on niitä kaikkein piheimpiä, eivätkä halua omilla itse tienaamillaan elättää edes lapsiaan, saati puolisoaan vaikka laissa niin sanotaan että on elatusvelvollisuus. Ne itsekkäät paskiaiset on kyllä ihan pohjasakkaa ihmisten keskuudessa jotka eivät halua edes omia lapsiaan hyödyntää tuloillaan vaan tuhlaavat kaikki omaan persiiseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista, että lasta ei ole tarkoitus elättää vain sillä 400 eurolla vaan se on pelkästään isän osuus. Myös sinulla on elatusvelvollisuus, joten sinun pitää kustantaa osa lapsen menoista omista rahoistasi.
Tämä. 800 euroa kuukaudessa riittää teinin elatukseen helposti. Myös siihen teinin omaan huoneeseen. Etävanhemman ei kuulu elättää lähivanhempaa sentilläkään. 400e elatusmaksu (eli etä 400e + lähi 400e) on ruhtinaallinen siihen verrattuna siihen mitä meille monille muille yksinhuoltajille masketaan. Jos tuo ei teinin elättämiseen riitä, on kyse rahan käytön ja priorisoinnin ongelmasta. Jos jääkapissa on vain roskaruokaa ja halvinta makkara, on ex huomautus mielestäni aiheellinen. Tuolla rahalla saa paljon enemmän. Ex tehtävä ei ole kustantaa lähivanhemmalle asuntoa kalleimmalle paikalle, Etenkään silloin, jos lähivanhemman omat tulot ovat pie
Koskakohan te ymmärtäisitte, että lapsen elatus ei mene vanhemmille tasan, vaan suhteessa tuloihin. Kuvitellaan, että olisi laskettu teinin elättämisen maksavan sen 800 €. Lähivanhemman tulot on 700€ ja etävanhemman tulot 7000€. Onhan se nyt täysin selvää, että etävanhempi ottaa suuremman roolin lapsensa elättämisessä. Eli elatusmaksu etävanhemmalle voisi olla vaikka 600 € Jos taas molempien vanhempien tulot olisivat 4000 €, niin sitten summa jaettaisiin enemmän tasan.
Isä ei halua omaa lastansa asumaan kotiinsa. Ei edes ole ostanut sänkyä lapselleen. Sohvalla nukkuu jos yöksi menisi. Että voitteko nyt lopettaa minun haukkumisen ja isän kehumisen kun on niin hieno ihminen kun tienaa paljon!!!! ap
Niin yritti minunkin eksä päättää kun oli niin kateellinen lapsilisästäkin. Nyt lapset ovatkin hänellä eikä kiinnosta hänen rahansa. Sairas paska koko äijä.
Sanot selkeästi miehelle että ei se lohi lämmitä jos olette sillan alla. Eli raha menee osin vuokraan ja muihin laskuihin. Mies jos halua nostaa lohja ja muuta kallista ruokaa, nostaa sitten tuota elatusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ex koskaan puuttunut mun rahankäyttöön, enkä mä sen antaisikaan. Tietenkin osa rahasta menee vuokraan, veteen, sähköön, ylimääräiseen huoneeseen, pesuaineisiin, vaatteisiin, harrastuksiin ym Ei niillä muutaman satasen elareilla yh't juhli, niinkuin moni mies näyttää luulevan 😒
Ei kukaan muukaan anna mutta ottavat näitä oikeuksia kun ovat niin julkean röyhkeitä sikoja osa näistä maksajista. Samalla on kiva kiusata, väsyttää ja varmistaa että äiti ei varmasti saisi itsellensä yhtään mitään.
Eihän äidin kuulukaan niistä elareista saada itselleen mitään, ne on lapsen elatukseen tarkoitettu. Jos äiti haluaa itselleen jotain, esim. ruokaa, vaatteita tai lääkkeitä niin maksaa itse.
Tätä nämä äidit eivät vain suostu millään uskomaan ja ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että 400 euroa kuussa ei riitä teinin elättämiseen?
Huokaus, uusavuttomuus ja typeryys ovat saavuttaneet jälleen ihan uusia sfäärejä.
Kyllä meillä kaksi 15v kasvavaa poikaa, jotka ei edes harrasta erityistä urheilua, syö sen 400€ per naama. Jatkuvasti on nälkä. Ja vaatteita ja kenkiä pitää ostaa koko ajan isompia. Toisella on kengänkoko ollut sama 45 kuin isällään jo pari vuotta sitten, nyt ne isoimmat kanootit eteisen lattialla on pojan, ei isän.
Outoa, mulla on 15 ja 17v pojat ja ei todellakaan syö kuukaudessa 400e per naama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus, uusavuttomuus ja typeryys ovat saavuttaneet jälleen ihan uusia sfäärejä.
Kyllä meillä kaksi 15v kasvavaa poikaa, jotka ei edes harrasta erityistä urheilua, syö sen 400€ per naama. Jatkuvasti on nälkä. Ja vaatteita ja kenkiä pitää ostaa koko ajan isompia. Toisella on kengänkoko ollut sama 45 kuin isällään jo pari vuotta sitten, nyt ne isoimmat kanootit eteisen lattialla on pojan, ei isän.
Outoa, mulla on 15 ja 17v pojat ja ei todellakaan syö kuukaudessa 400e per naama.
Outoa, kun edes samanikäiisllä ei ole sitä kasvuspurttia samaan aikaan. Minulla on vain kaksi teinitytärtä ja heistä toinen söi kasvuspurtin aikaan aivan määrättömästi, eikä silti edes ikinä kerryttänyt painoa yli 50 kilon.
Kasvava isokokoinen poika syö kevyesti 400 eurolla kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, kun edes samanikäiisllä ei ole sitä kasvuspurttia samaan aikaan. Minulla on vain kaksi teinitytärtä ja heistä toinen söi kasvuspurtin aikaan aivan määrättömäst
No ei syö. 17v poika on 189 ja nuorin on 170 jotain. Saahan sitä rahaa menemään vaikka mihin jos ei osaa.
No enpä ole tuollaista ennen kuullut, että ex tulee suunnilleen tarkastamaan teidän jääkaapin että mitä ruokaa ostat. Pelottavan kontrolloiva tyyppi. Pidä puolesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, kun edes samanikäiisllä ei ole sitä kasvuspurttia samaan aikaan. Minulla on vain kaksi teinitytärtä ja heistä toi
Kun ne sun mielikuvituslapsesi eivät tarkoita, että kaikki muut olisi tismalleen samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailu lastenvalvojalla voisi avata miehen silmiä. Saattaapi olla, että jos tulisi viranomaisen laskema elatusmaksu, olisi se noilla tuloilla paljon suurempikin kuin 400 euroa.
Jos tuo summa on yhdessä hyväksytty ja lastenvalvoja katsoo, että raha riittää tasapuoliseen elatukseen, niin summa ei nouse. Jos isä maksaa 400 e/kk niin äidin oletetaan maksavan saman verran. Lapsen takia syntyvät asumiskulut tuskin ovat 400 e/kk. Tarkoitus ei ole, että elatusmaksuilla katetaan kaikki lapsen kulut, ainoastaan puolet.
Vierailija kirjoitti:
Olitko koomassa aina siihen asti, että lapsi on tehty ja erottu?
Miten tuollaista tilannetta olisi voinut ennustaa ennen eroa? Tämä ei ole kuule ensimmäinen, eikä todellakaan viimeinen, tätä laatua oleva tarina.
Minulle kävi alkujaan ihan fiksu ja töissä käyvä mies eron jälkeen (alkoholisoiduttuaan ja työttömäksi jättäydyttyään, jotta ei tarvitse elareita maksella enää) huutamassa oven takana ja rikkoi ikkunoitakin, sekä levitti ihan kammottavia juoruja. Raivosi, kuinka viimeinen veronpalautuskin perittiin lapsen hyväksi. Kehui tyhmä saavansa lapsikorotustakin työttömyyskorvauksensa päälle. Tein heti ilmoituksen, ettei mies maksa lapselleen senttiäkään. Ja taas uusi raivo näki päivänvalon. Pääsin kodistamme karkuun, kun ensimmäinen lyönti tuli. Turvakotiin menimme, ja sielläkin hullu kävi hajottamassa paikkoja, poliisit etsivät.
Äitinsä makseli tämän juopon elatusta ja vuokrarästit. Poikansa kuoleman jälkeen eväsi lapseltani hänelle kuuluvan perintöosuuden, vaikka oli isoäiti.
Näistä kullanmuruista kuoriutuu joskus melkoisia hirviöitä. Veljensä, arvostettu yritysjohtaja, teki saman tempun, kun aloitti myös päätoimisen juomisen. Molemmat veljekset kuolivat viinaan. Toinen insinööri ja toinen myös oman alansa hyväpalkkainen ja rautainen ammattilainen.
Onko sulla omaa kokemusta aiheesta? Jos ei, niin jatka rauhassa ja pinkkilaseissasi elämänymmärryksen koomaasi, äläkä tule muiden kurimusta tänne nälvimään.
Osanotot ap, älä luovuta, joskus tuo kaikki kamala loppuu. Kunhan ei ukko käännytä lasta sinua vastaan, niin se on jo alku. Yrittää varmaan rahalla ostaa lapsensa kunnioituksen ja rakkauden, ja tehdä sinusta syntipukin. Parempia aikoja sinulle ja lapsellesi!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei se elatusmaksu ole muuton korvamerkittyä.
Teini on kallis elättää. Siitä rahasta otetaan ensin osuus asumiseen, veteen, sähköön. Sitten ruokaan. Lisäksi pitää riittää vielä hygieniatarvikkeisiin ja kai sillä teinillä on jo puhelinkin.
Kokemusta on! Itseeni en olisi saanut käyttää rahaa yhtään, koska exän mielestä hän lähestulkoon elätti meitä sillä neljälläsadalla, mitä kahdesta maksoi. Sainhan KAIKKI lapsilisätkin!
No, lopputulos on nyt sellainen, ettei nuo nuoret aikuiset oikein ole isänsä kanssa tekemisissä.
Eihän siitä rahasta kuulu mennä senttiäkään itseesi? Se on LAPSEN ELATUSMAKSU!!. Jos mies on elättänyt sinut aikaisemmin ja sitten liitto purkautunut niin tule omillasi toimeen. Hän elättää lastaan, ei sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailu lastenvalvojalla voisi avata miehen silmiä. Saattaapi olla, että jos tulisi viranomaisen laskema elatusmaksu, olisi se noilla tuloilla paljon suurempikin kuin 400 euroa.
Jos tuo summa on yhdessä hyväksytty ja lastenvalvoja katsoo, että raha riittää tasapuoliseen elatukseen, niin summa ei nouse. Jos isä maksaa 400 e/kk niin äidin oletetaan maksavan saman verran. Lapsen takia syntyvät asumiskulut tuskin ovat 400 e/kk. Tarkoitus ei ole, että elatusmaksuilla katetaan kaikki lapsen kulut, ainoastaan puolet.
Se 400 euroa on kuule varsin vähän niistä muista kuluista, asuminen, sähkö, vesi, kännykkä, vakuutukset, terveyskulut, hygienia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkä urheilevan kasvuspurttailevan teinin ruoka maksaa kuukaudessa noin 250 euroa, matkalippu 60 euroa, hygieniatarvikkeet 40 euroa ja perusharrastus sen 50 euroa, mistä maksetaan kaikki muu, kuten asuminen, sähkö, vesi, vakuutukset, terveyskulut jne?
Isänkö tehtävä on maksaa kaikki? Mitä jos teet tuon matikan ja jaat sen puoliksi. Sinäkin asut siellä eikö? Sinäkin käytät vettä ja sähköä?
Maksa oma osasi ja isä lapsensa osasta puolet. Tokihan sinäkin joudut elättämään lapsesi. Olet ihan lain mukaan siihen velvollinen vaikka lapsi asuukin sinun luonasi.
Miksi välität yhtään siitä, mitä ex-miehesi sanoo? Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Käytät rahat mihin käytät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkä urheilevan kasvuspurttailevan teinin ruoka maksaa kuukaudessa noin 250 euroa, matkalippu 60 euroa, hygieniatarvikkeet 40 euroa ja perusharrastus sen 50 euroa, mistä maksetaan kaikki muu, kuten asuminen, sähkö, vesi, vakuutukset, terveyskulut jne?
Isänkö tehtävä on maksaa kaikki? Mitä jos teet tuon matikan ja jaat sen puoliksi. Sinäkin asut siellä eikö? Sinäkin käytät vettä ja sähköä?
Maksa oma osasi ja isä lapsensa osasta puolet. Tokihan sinäkin joudut elättämään lapsesi. Olet ihan lain mukaan siihen velvollinen vaikka lapsi asuukin sinun luonasi.
Minä olen ydinperheen äiti. Ja sinustako siis isä maksaa KAIKEN, jos hän maksaa ruoan, perusmatkalipun, perushygienian ja yhden perusharrastuksen harrastusmaksun??? Missä se lapsi asuu, asuuko se ilman huonekaluja, pyyhkeitä, vuodevaatteita, mitä sähköä se käyttää, mitä vettä, mitä kännykkää, mitä se pukee päälleen, mitä vetää jalkaansa, millä varusteilla se harrastaa?
Jos käytät koko summan lapsen kuluihin, niin ok. Kunhan et itseesi käytä.
Ei sen lähivanhemman osuus ole 400€, miksi hänen, joka on sairaseläkkeellä eli pienituloinen, osuus olisi sama kuin 7000€ tienaavalla? Eihän se niin mene ydinperheessäkään.